Permalänk

Vad ska jag uppgradera

Hejsan, har funderat på att uppgradera min dator men har ingen jättekoll på vad som ska prioriteras.

Jag spelar i princip endast Apex legends och får inte mer än 120 fps som max. Sitter på en 144hz skärm så jag upplever en del lagg. Då jag är ganska okunnig inom detta området så frågar jag er som är lite mer kunniga om vad jag behöver uppgradera.

Jag har inte råd att uppgradera flera delar utan atm kanske en eller 2 max då jag har en tight budget. Så undar då som sagt vad som ska prioriteras för bäst prestanda inom just Apex legends.

Här kommer en lista på mina speccs:

Intel Core i5 6500 @ 3.20GHz

32,0GB Single-Channel Unknown @ 1334MHz (16-18-18-39)

MSI Z170-A PRO (MS-7971) (U3E1)

3071MB NVIDIA GeForce GTX 1060 3GB (EVGA)

931GB Seagate ST31000340AS (SATA )

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Vad har du för buget? Spelar du på 1080p 144hz?

Permalänk

Oj, försök att få ta på två ramstickor istället för den där bjässen till sticka du har nu. Kolla andrahandsmarknaden eller dagens deal på prisjakt. bör gå att hitta ett dual channel kit för under tusingen. Kika om du kan hitta en 6700K begagnat på blocket, tradera eller här i forumet efter det. Grafikkort kommer väl som tredje när du fått ordning på "grunden" enligt mig. men det kommer säkert in folk snart som tycker raka motsatsen. Och det är väl heller inte fel...

Men om du sänker grafiken till low, 720p/ 1080p så får du en känsla för vad din processor + Ram kan ge dig till max. är det under 144 Hz stabilt, så börja med RAM + cpu. enkelkanals RAM är aldrig bra...

6700k, 1300sek
Billigaste 3000MHz just nu

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk

@F0rss: Yes spelar på 1080p och 144hz, budget just denna månaden är max 3-4 lax

Permalänk

@The Kristoffer: aah okej. Ska ta en titt ingame. Inte jag som byggt datorn så vet ej varför det sitter en 32gb sticka i den för att vara helt ärlig haha.

Permalänk
Medlem

Skulle till en början sikta på 2*8gb ram samt en beggad i7 6700K som @The Kristoffer är inne på.

Permalänk

@The Kristoffer: Blir knappt någon skillnad vilken upplösning jag än väljer. Har samma på 1080 som på 720 och lägre

Permalänk
Skrivet av CloverWzy:

@The Kristoffer: aah okej. Ska ta en titt ingame. Inte jag som byggt datorn så vet ej varför det sitter en 32gb sticka i den för att vara helt ärlig haha.


Kika in länkarna ovan, du bör kunna klämma ut en hel del till med det ramet och den beggade cpun. Var det jag hittade vid snabb googling, kan gå att hitta billigare om man letar lite...

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem
Skrivet av CloverWzy:

@The Kristoffer: aah okej. Ska ta en titt ingame. Inte jag som byggt datorn så vet ej varför det sitter en 32gb sticka i den för att vara helt ärlig haha.

Sitter det verkligen bara en sticka i? Är troligare att stickorna isf är satta i fel slots och därav rapporteras det som singelchannel.

Överklocka processorn och kolla på ett nytt grafikkort hade vart mitt förslag. En SSD hade nog inte heller vart dumt att investera i.

edit. Justja var ju en 6500, inte en 6600k. Blir det ju inte mycket överklockning tyvärr.

Permalänk
Medlem

@CloverWzy Gör precis som The Kristoffer säger. Fixa RAM och köp en beggad 6700k, kommer göra ordentlig skillnad. Som ovan nämner låter det väldigt konstigt att det skulle sitta en enda 32GB sticka.

Permalänk
Skrivet av sKRUVARN:

Sitter det verkligen bara en sticka i? Är troligare att stickorna isf är satta i fel slots och därav rapporteras det som singelchannel.

Överklocka processorn och kolla på ett nytt grafikkort hade vart mitt förslag. En SSD hade nog inte heller vart dumt att investera i.

edit. Justja var ju en 6500, inte en 6600k. Blir det ju inte mycket överklockning tyvärr.

Har försökt mig på att klocka en 6500 en gång. Men multipeln är låst, så man kan få ut lite turbo på en kärna till 3,5 har jag för mig, sedan hårdkodat till 3,4 på två kärnor, 3,3 på tre osv. Där turbon inte verkar vara något vidare heller, lägger ned trots energiförbrukning långt under spec på 65w.

Och BCLK upp 2 MHz för ca 80MHz överklock gav instabilitet, då gav jag upp och ställde in den på standard igen.. -_-

Men visst, en 6600k kan ju vara ett alternativ det med!

Och, med lite tur så är det bara att flytta en ramsticka! : )

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk

@Muumin: Sitter 2x16, är väll bara isatta fel antagligen

Permalänk
Skrivet av CloverWzy:

@Muumin: Sitter 2x16, är väll bara isatta fel antagligen

Då har du säkert tjänat ett riktigt par lätta FPS där. återkom gärna om det gjorde någon skillnad!

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk

@The Kristoffer: Säger fortfarande single channel. De ska vara rätt isatta.

Permalänk
Skrivet av CloverWzy:

@The Kristoffer: Säger fortfarande single channel. De ska vara rätt isatta.

Hmmm, är stickorna likadana? Tänker att moderkortet kan freaka ur om de är av olika modell och väljer att köra i single channel.
annars, testa att köra alla olika kombinationer av placeringar. mina ska sitta i slot 1 och 3 vilket är rätt vanligt. men det finns de som ska sitta i slot 1 och 2, även om det kanske var vanligare förr.

annars, kanske fel på en socket, testa slot 2 och 4 samt 3 och 4 för att utesluta fel.
annars kan det vara värt att investera i två nya fräsha dual channel 16GB kommer du långt på och lite snabbare 3000+ skadar inte om du behöver kräma mer prestanda ur CPU. : )

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem
Skrivet av CloverWzy:

@The Kristoffer: Säger fortfarande single channel. De ska vara rätt isatta.

Har du satt dom i A2 och B2? (Det står i manualen i vilka slots dom ska sitta i, standard brukar dock vara A2 och B2)

Permalänk

@The Kristoffer: Så nu säger det Dual channel, dom var placerade i slot 1 och 2, men tydligen skulle de sitta i 1 och 3. Tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av CloverWzy:

@The Kristoffer: Så nu säger det Dual channel, dom var placerade i slot 1 och 2, men tydligen skulle de sitta i 1 och 3. Tack

Manualen till ditt moderkort rekommenderar dock slot 2 och 4. Spelar nog mindre roll, om du inte tänkt OC:a minnena och bryr dig om minimalt högre latens. Det viktigaste är att dom körs i dual channel och inte single som tidigare.

Permalänk
Skrivet av CloverWzy:

@The Kristoffer: Så nu säger det Dual channel, dom var placerade i slot 1 och 2, men tydligen skulle de sitta i 1 och 3. Tack

Härligt!

Posta gärna din nya FPS här, man är ju alltid nyfiken. om du nu får ungefär samma FPS, testa att sänka lite grafikinställningar. Har du lyckats höja "lägstanivån"? då vet du också var någonstans GPU börjar strypa om du sakta höjer grafikinställningar i spelet. Något som kan kosta många FPS är överdrivet hög inställning på AA, reflektioner och skuggor.

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem

Det kommer förmodligen inte lösa din FPS, men köp en SSD typ 700kr. Jag har inte kört utan SSD på väldigt många år och skulle absolut inte kunna drömma om att ha så slöa laddtider på allting.
Denna är bra och billig:
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=4906049

Permalänk

Kanske t.o.m kan gå att aktivera XMP i BIOS för lite ytterligare fjutt i burken.
Vad står det att minne jobbar i för klock och cl efter att de har hamnat rätt?

Permalänk

@The Kristoffer: Wow får läskigt mycket mera fps bara av det faktiskt. Snittade 110 ish förut har 140-150 nu. Tack så mycket

Permalänk
Medlem

Som 900-Mange säger så går det förmodligen att köra dina ram-minnen snabbare än du gör.
Kan du se vad för modell av RAM-minne du har? Det brukar sitta klisterlappar på sidan av ram-stickan.

Permalänk

@900-Mange:

Permalänk

Kul! Bra början, och några kronor sparat på en relativt enkel sak!

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Permalänk
Medlem

@CloverWzy:
Det där minnet har med stor sannolikhet en XMP-profil du kan aktivera i BIOS.
Gå in i BIOS och kolla om du hittar inställningar för Minnet.
Välj profil XMP profile spara och kolla RAM-hasigheten sen igen som du gjorde när du bifogade bilden med ram speeds mm.

Permalänk
Medlem

Radeon 5700 XT och SSD på minst 500GB. Flytta ena minnesstickan så du har dual channel. Om du hittar billig beggad 7700K kan det vara en bra uppgradering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leoms:

Radeon 5700 XT och SSD på minst 500GB. Flytta ena minnesstickan så du har dual channel. Om du hittar billig beggad 7700K kan det vara en bra uppgradering.

Budget var 3-4k

Permalänk
Medlem

Är du säker på det? Din skärmdump säger att minnen kör i 2666, vilket är snabbare än minnena du länkar till är specade för. Det är förstås möjligt att minnena är överklockade, men det vore lite underligt.