Permalänk
Medlem

Ethernet i vägg som inte är fiber?

Hallå, jag letar lite hus och ett som jag är intresserad av påstår mäklaren att det inte finns fiber indraget. För skojs skulle kollade jag upp adressen på bahnhof hemsida som påstod att det går fixa 1000/1000 som jag inte tycker verkar vara ADSL-hastigheter. Deras telefonkundtjänst bekräfta även att det fanns fiber indraget. Jag såg även en rätt stor dosa på väggen med endast en ethernet-kontakt på. För mig låter det som att det är 99% säkert fiber, men finns det någon sorts anslutning detta skulle kunna va?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av sljdhl:

Hallå, jag letar lite hus och ett som jag är intresserad av påstår mäklaren att det inte finns fiber indraget. För skojs skulle kollade jag upp adressen på bahnhof hemsida som påstod att det går fixa 1000/1000 som jag inte tycker verkar vara ADSL-hastigheter. Deras telefonkundtjänst bekräfta även att det fanns fiber indraget. Jag såg även en rätt stor dosa på väggen med endast en ethernet-kontakt på. För mig låter det som att det är 99% säkert fiber, men finns det någon sorts anslutning detta skulle kunna va?

Du har ju egentligen själv svarat på din fråga.
Det kan ju vara så att du inte har fiber indraget utan helt enkelt har vanligt nätverk via koppar den sista biten ?
Fibern går till nån switch med fiberomvandlare och så drog man koppar den sista biten ?
Då har du ju inte fiber till huset utan fiber till området och koppar sista biten.
Sedan går det ju alltid att diskutera vad man kallar det men det är ju ungefär lika luddigt odefinierat som Comhems "fibercoax"

Jag vet inte om det är så men det är i alla fall en möjlig förklaring men du bör kolla upp detaljerna för vare sig mäklaren eller en operatör har troligen koll på de tekniska detaljerna utan de kan nätägaren.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Lägg gärna upp en bild om du har.

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.

Permalänk
Medlem

Vad bildar mäklaren sin info på? Ta reda på vilket stadsnät det är och ring direkt till stadsnätet och kolla. Så det inte är ett specialfall där man på grund av den som bodde där tidigare inte slutförde installationen eller nåt

Permalänk
Medlem

@Andreas Epradius: Ska fixa en imorgon!

Permalänk
Medlem

@jocke92: Vet inte vad det baseras på faktiskt. Utsikts hemsida säger "Grattis, du kan beställa internet, TV och telefoni. " så borde ju vara fixat

Permalänk
Medlem

@sljdhl: Det står likadant för mig, fast på Zitius sida.. men min fiberslang hänger löst på fasaden Så gå inte för mycket på det där..

Slangen har hängt där i snart 6 mån.

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Permalänk
Medlem

@Schrimp: Är det Zitius som får koppla in det om du nu önskar att koppla in det? vet du pris för det? Vad kör du istället?

Permalänk
Medlem

@sljdhl: Zitius använder underleverantörer. Varav den som ansvarade för våran installation (inblåsning av fiber) tycks ha kursat. Så nu får vi vänta lite till.. Under de åren jag bott i huset överlever jag med Telia 10Mbit ADSL (ja.. ångest!)

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av sljdhl:

@jocke92: Vet inte vad det baseras på faktiskt. Utsikts hemsida säger "Grattis, du kan beställa internet, TV och telefoni. " så borde ju vara fixat

Jag tänker på ifall mäklaren vet något som inte systemen vet. Men försök ringa utsikt och hör. Är kanske bara bra om bara du vet att det finns fiber om det är budgivning

Permalänk
Medlem

@mrqaffe:
Det är ju i så fall en helt klassisk FTTB- Fiber to the building. Inget konstigt med det.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av joalin:

@mrqaffe:
Det är ju i så fall en helt klassisk FTTB- Fiber to the building. Inget konstigt med det.

jo det är vanligt men här fattar jag det som att TS letar en villa att köpa och då är det inte riktigt lika vanligt, men däremot är det ju ganska vanligt att tex ha fiber till en samfällighet och så skickas bredbandet via kabeltv-nätet sista biten. Tex har jag bekanta som bor i villa där Comhem kopplar upp villaområdet på det sättet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sljdhl:

Hallå, jag letar lite hus och ett som jag är intresserad av påstår mäklaren att det inte finns fiber indraget. För skojs skulle kollade jag upp adressen på bahnhof hemsida som påstod att det går fixa 1000/1000 som jag inte tycker verkar vara ADSL-hastigheter. Deras telefonkundtjänst bekräfta även att det fanns fiber indraget. Jag såg även en rätt stor dosa på väggen med endast en ethernet-kontakt på. För mig låter det som att det är 99% säkert fiber, men finns det någon sorts anslutning detta skulle kunna va?

Uppenbarligen har mäklaren fel, förmodligen för att den som säljer inte visste något, eller inte vet vad fiber är.

Permalänk
Medlem

Ser du nått på utsidan av huset där "dosan" sitter?

Ibland sitter en "dosa" där också där har fibern kopplats in eller rullats ihop info inkoppling eller är tom för att "blåsa in" fibern

I fritidshuset har jag så och hemma kommer fibern direkt in i garaget in i en fiber konverter med 8st "Nätverkskontskter"

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Hjälpsam

Kan även vara omvänt från vad vi råkade ut för och mäklaren tar det säkra för det osäkra.

Det stod bredband i beskrivningen, vi frågade mäklaren skriftligen om fiber var indraget och fick svar att det var det.

Efter köp visade det sig att fiber INTE indraget men hade på papper att det skulle ingå så mäklaren fick helt enkelt bekosta indragningen av fiber i vårt hus

Så för mäklare kan det vara strategiskt att svara nej istället för ja om de är osäkra ^^

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Jag ringde utsikt som bekräfta att allt va klart. Tyvärr blev huset sålt innan andra visningen

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av sljdhl:

Jag ringde utsikt som bekräfta att allt va klart. Tyvärr blev huset sålt innan andra visningen

Skickades från m.sweclockers.com

Du får åka dit och klippa av fibern som straff efter att du lagt digert arbete för att bekräfta livsnödvändigheter och så blir du bortkuppad under tiden, vilken fräckhet!

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Du får åka dit och klippa av fibern som straff efter att du lagt digert arbete för att bekräfta livsnödvändigheter och så blir du bortkuppad under tiden, vilken fräckhet!

Tycker snarare att det är mäklaren som borde få sig en känga i detta sammanhanget.
Kan ju tycka att de borde kunna samla in helt relevant information om ett objekt som de ska sälja.

Att någon som kanske inte lägger lika stor vikt vid detta hann före med att köpa huset är ju en annan femma

Visa signatur

:: Fractal Design Define 7 :: ASUS Prime Z490-A :: Intel i9 10900K @ 5 GHz :: Corsair 32GB RAM @ 3600Mhz CL18 :: Kingston A2000 1TB M2 :: MSI RTX 3080 Gaming X Trio... :: Seasonic Focus PX 750W 80+ Platinum :: Noctua NH-D15 chromax.black ::

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

jo det är vanligt men här fattar jag det som att TS letar en villa att köpa och då är det inte riktigt lika vanligt, men däremot är det ju ganska vanligt att tex ha fiber till en samfällighet och så skickas bredbandet via kabeltv-nätet sista biten. Tex har jag bekanta som bor i villa där Comhem kopplar upp villaområdet på det sättet.

Sorry, jag missade helt att det var en villa. Jag håller med om att det var väldigt märkligt då.

Skickades från m.sweclockers.com