Microsoft använder AMD-processorer för Surface Laptop 3

Permalänk
Melding Plague

Microsoft använder AMD-processorer för Surface Laptop 3

Den 2 oktober håller Microsoft evenemang för en ny generation Surface-enheter. Nu framgår att bolaget förbereder en ny bärbar dator, som blir först ut med processor från AMD.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Äntligen! Hoppas den blir Ryzen baserad.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Beställde en Microsoft book 2 i fredags, rip. Bra pris dock.

Visa signatur

|MB: MSI X570 GAMING PLUS |CPU: Ryzen 5600X @ 4800Mhz |GPU: ASUS RTX 2070 SUPER ROG Strix |RAM:Corsair Vengeance RGB PRO @ 3600Mhz|SSD Corsair Force MP510 960GB

Permalänk
Medlem

Ryzen 7 3750 är en rejäl besvikelse. Håller inte ens jämna steg med i5 gen 9...

På desktop är de grymma, men på mobil har de en bit kvar. Hoppas på ryzen 4 istället!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Äntligen! Nu blir det köp.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Äntligen! Hoppas den blir Ryzen baserad.

Vad är alternativet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Ryzen 7 3750 är en rejäl besvikelse. Håller inte ens jämna steg med i5 gen 9...

På desktop är de grymma, men på mobil har de en bit kvar. Hoppas på ryzen 4 istället!

Skickades från m.sweclockers.com

3000-serien för laptops är en generation bakom den på desktop, så det är inte så konstigt. Dåligt av AMD att förvirra konsumenten på det viset dock.

Permalänk
Medlem

Vega 10 är ~50% snabbare än Intel 620/630 som annars brukar sitta i liknande lösningar.
Då närmar man sig spelbar prestanda i enkla titlar.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

Jag har svårt att tro att Microsoft kommer ha en AMD baserad modell mer än för en budgetvariant istället för Intels lågenergiprocessorer. Enda möjligheten jag ser är i så fall ett custom-chip liknande det som kommer sitta i Xbox Scarlett alternativt en mobil CPU baserad på Zen 2. Men jag tror det här är en missuppfattning eller fejkat rykte. Kan ju såklart vara en budgetlinje men deras highend kommer inte baseras på Zen+ eller bulldozer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Vega 10 är ~50% snabbare än Intel 620/630 som annars brukar sitta i liknande lösningar.
Då närmar man sig spelbar prestanda i enkla titlar.

Vem köper en Surface för att spela?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Vem köper en Surface för att spela?

Det är ju inte något negativt.
Är ju skoj att kunna dra enklare spel som Gwent och Sc2 i låg upplösning.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

Yes Yes Yes äntligen, mer AMD i laptops.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Vem köper en Surface för att spela?

Det där är samma argument som alltid hörs i diskussioner om Macars spelprestanda. Svaret är att man inte gör det - man köper datorn av ett annat skäl, men vill gärna att den skall tåla lite spelande också. Man kan spela förvånansvärt mycket om man drar ner upplösningen och undviker de mest absurda kvalitetsnivåerna. Med en 15" skärm behöver man inte ens ha 1080p för att det skall kännas OK.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Breddar man marginalerna eller sänker priser för konsumenterna? Återstår att se.

Permalänk
Medlem

Vågar man skämta och säga att det är "upp-till 4ghz i boost"

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Personligen är jag mest intresserad av vad enheten med dubbla skärmar är för något.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

3000-serien för laptops är en generation bakom den på desktop, så det är inte så konstigt. Dåligt av AMD att förvirra konsumenten på det viset dock.

Fast bättre än intel och deras 10xxx serie som år en salig blandning av 10nm och 14nm och olika arkitekturer

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Lodisen:

Vega 10 är ~50% snabbare än Intel 620/630 som annars brukar sitta i liknande lösningar.
Då närmar man sig spelbar prestanda i enkla titlar.

Verkar stämma bra med Notebookchecks test av Ice Lake.

Över de fem spel man testar och över "medium" inställningar (meningslöst med "high" på integrerade GPUer då de är en bra bit från 30 FPS) så får man dessa ungefärliga nivåer med 620/630 som "baseline"

  • AMD Vega10: ~50 % snabbare

  • Intel Iris 655: ~50 % snabbare

  • Intel G7 15 W TDP: ~70 % snabbare

  • Intel G7 25 W TDP: ~80 % snabbare

  • Nvidia MX150: ~150 % snabbare

Och det säger väl ungefär hur lite "snabb" integrerad GPU egentligen betyder. Är bara Intel NUCs och Apples 13" MBP som använder sig av Iris 655 trots att den är ~50 % snabbare än 620/630. Ingen tillverkare av Windows-laptops bryr sig, om de gör det stoppar man i MX150. Och då får man vara medveten om att MX150 inte precis lyfter systemet till "gaming-laptop" nivå...

Är supernöjd med min 3900X på skrivbordet, men AMD är en hyfsad bit efter för bärbara datorer än (framförallt nu när Ice Lake börjar rulla ut). Så frågan är om alla Surface Laptop kommer köra med AMD eller om det bara gäller de billigare modellerna?

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Ryzen 7 3750 är en rejäl besvikelse. Håller inte ens jämna steg med i5 gen 9...

Kan beskriva lite bättre hur de är en rejäl besvikelse? Hade du orealistiska förväntningar?
Vilka arbetsuppgifter avser du?
Vilka processorer jämför du mot? U,T,H
För mig är att inte erhålla prestandakronan i samtliga uppgifter och en rejäl besvikelse inte samma.
Intel och AMD satsar olika på Laptop cpuer, Intel använder det senaste de har medans AMD släpar minst ett år men å andra sidan så dominerar Intel den marknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Det är ju inte något negativt.
Är ju skoj att kunna dra enklare spel som Gwent och Sc2 i låg upplösning.

Inga problem att köra Starcraft 2 på min surface pro 2. Så bör inte vara några problem med nyare surfacear med intel.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Inga problem att köra Starcraft 2 på min surface pro 2. Så bör inte vara några problem med nyare surfacear med intel.

Min Surface Pro 4 orkade inte med Starcraft 2 ens på 720P med acceptabel framerate.
Det är skillnad på att kunna starta spelet och faktiskt lira det.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

Låter som om det kommer bli en budgetmodell. Visst, MS vet väl vad de håller på med och vad AMD har att erbjuda, men känns ju som om det skulle varit betydligt smartare att satsa på en ~12-tummare med nya Snapdragon 8cx. Tänk er en 12-tummare med en vikt på under 1 kg och 20 timmars batteritid som laddas via USB C. Plötsligt har vi den perfekta glorifierade skrivmaskinen, eller precis vad många studenter behöver. Det skulle inte bli den första 8cx-modellen, men det skulle definitivt bli den mest omtalade, och därför exakt vad MS skulle behöva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snubb1:

Kan beskriva lite bättre hur de är en rejäl besvikelse? Hade du orealistiska förväntningar?
Vilka arbetsuppgifter avser du?
Vilka processorer jämför du mot? U,T,H
För mig är att inte erhålla prestandakronan i samtliga uppgifter och en rejäl besvikelse inte samma.
Intel och AMD satsar olika på Laptop cpuer, Intel använder det senaste de har medans AMD släpar minst ett år men å andra sidan så dominerar Intel den marknaden.

Trodde min besvikelse var tydlig, men jag förtydligar: Trodde mobila sidan skulle motsvara desktop. Men som nån förklarade för mig tidigare i tråden så är 3000 serien för laptop INTE samma som 3000 för desktop utan mer som 2000-serien. Så klar besvikelse när det presterar enligt 2000 serien men jag förväntar mig 3000-prestanda

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Eller så kanske något i stil med det här istället för Excavator-baserat?
https://www.techpowerup.com/259264/amd-readies-the-low-power-...

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston A2000 1TB (x2), Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av maweric:

Personligen är jag mest intresserad av vad enheten med dubbla skärmar är för något.

Skickades från m.sweclockers.com

Asus har dubbla skärmar på Zenbook pro duo så kanske nått liknade.

https://www.asus.com/se/Laptops/ZenBook-Pro-Duo-UX581GV/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Kanske det.
Men jag hoppas mer på något likt detta, mer åt telefon eller surfplatta:
https://www.windowslatest.com/2019/09/13/microsofts-foldable-...

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Varför kan det inte vara Renoir istället för Picasso och Dali istället för Excavator?
Microsoft har ju trots allt ett rätt så djupt samarbete med AMD.

Permalänk
Medlem

Varför i hela fridens namn har Ryzen 3 3200U just det namnet? Det har inget gemensamt med Ryzen 3 3300U, men precis allt med Athlon 300U.

Permalänk
Skrivet av dlq84:

Vad är alternativet?

"Ett annat alternativ som inte kan avfärdas helt är Bristol Ridge, som bygger på arkitekturen Excavator – fjärde generationens Bulldozer"

Hade inte varit lika intressant då.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mordekai:

Vem köper en Surface för att spela?

Inte helt orimligt. Surface Book 2 finns i modeller med Nvidia GTX 1050 eller GTX 1060, som absolut är gångbara grafikprocessorer även för de senaste spelen så länge du drar ner renderingsupplösningen till runt 1080p.