Kenneth kör Formel-bil

Permalänk
Benchmaskin 🍞

Kenneth kör Formel-bil

Nu i helgen var jag på Mantorp Park för att köra Formel Renault-bil som jag fick i 30-års present. Givetvis var jag tvungen att ta med en GoPro och filma körningen. Otroligt rolig bil att köra även fast det bara är 130 hästkrafter.

Är ni bil- eller F1-intresserade så rekommenderar jag verkligen en sån upplevelse.

Permalänk
Medlem

Fan vad najs, men filmen tog slut innan overtake?! 😃. Skulle gärna testa, vad går en runda på?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av Valonen:

Fan vad najs, men filmen tog slut innan overtake?! 😃. Skulle gärna testa, vad går en runda på?

Skickades från m.sweclockers.com

Det var sista varvet, jag backade av på slutet där för att inte komma för nära.
Den upplevelsen går på 7 995kr, så det är inte direkt billigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Det var sista varvet, jag backade av på slutet där för att inte komma för nära.
Den upplevelsen går på 7 995kr, så det är inte direkt billigt

Jo jag förstod nästan det, kan ju gå åt skogen om folk skall köra om varandra å jaga på. 😃. Oj, nästan 8 000 riksdaler, det var en fin present! Man kanske skulle önska till 50 årspresent här då. 😋

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

@Kenneth: Hur var upplägget om man får fråga?

Hur många varv får man?

Du körde finfint btw!

Permalänk
Medlem

Oj, dyrt intresse xD
Fint kört!

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av burthman:

@Kenneth: Hur var upplägget om man får fråga?

Hur många varv får man?

Du körde finfint btw!

Dagen började med teori, sen tog man en promenad på banan där dom förklarade kurvorna och vad man bör tänka på osv.
Efter lunchen var det dags att köra och det gör man i totalt 4 pass, där dom tre första är lite förberedelser med ökande takt varje gång. sista är man själv och får köra så snabbt som man bara kan i fem varv.

Skrivet av Chromatic:

Oj, dyrt intresse xD
Fint kört!

Nu i efterhand ville jag pressa lite mer, men hade nog bara slutat i gruset då

Permalänk

Dom har ett bra utbud där ta en titt på deras sida .
http://www.mantorppark.com/korupplevelser/

Visa signatur

Logitech G PowerPlay Wireless Charging System med Logitech G502 X PLUS - BLACK
Headset Logitech G 935 Keyboard Logitech G910 skärm:ASUS 27" ROG SWIFT PG278Q+ LG49G95TSSRXEN Motherboard ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming WiFi CPU: Intel Core i7-13700KF GPU: Gainward GeForce RTX 4090 Phantom 24GB disk: Samsung 980 PRO 1TB M.2 NVMe x2Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 5600MHz PSU:Corsair RM1000e 1000W

Permalänk
Medlem

Köra på bana är superkul! Kört några ggr med en av mina egna bilar. Har en som "banbil" jag kör med. Ska köra på mantorp nu den 6e oktober

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Fan @Kenneth du är ju Michael Schumachers arvinge ju, syns lång väg.
Nu får du inte ge upp innan jag ser dig på F1 siternas reportage.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

Köra på bana är superkul! Kört några ggr med en av mina egna bilar. Har en som "banbil" jag kör med. Ska köra på mantorp nu den 6e oktober

Skickades från m.sweclockers.com

Men, så kan du inte avsluta inlägget. Du måste ju säga vad du kör!

Visa signatur

i7 6700K @4,2GHz|Be-Quiet Pure Rock|Palit GTX 1070 |Vengeance 2x8GB @2666MHz|SSD 850 EVO 250GB|WD Red 2TB|Asus Z170 Pro Gaming|Fractal Design R5 (vit)|Fractal Design Intergra@650w| Logitech G15|Logitech Mx518||Logitech G25|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

Köra på bana är superkul! Kört några ggr med en av mina egna bilar. Har en som "banbil" jag kör med. Ska köra på mantorp nu den 6e oktober

Skickades från m.sweclockers.com

Kul att vi är fler bil människor på SweClockers! Vi kanske kan få vår egen forum del? Här är min banbil för de som gillar bilar! Lotus 116 https://photos.app.goo.gl/P4TDDeLGor4kZD9N6

Permalänk
Medlem

Grymt kul - grattis Kenneth, och snyggt kört!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Fyfan vad skoj! Sitter ofta och drömmer mig bort när jag spelar F1 med min rigg
Är det Mantorp som gäller för körning av Formel-bilar eller finns det andra att föredra?

Visa signatur

"So I parallel double parked that motherf*cker sideways"

Permalänk
Medlem

kungligt! hoppas du njöt ordentligt kenneth

Permalänk
Inaktiv

För er som är riktigt bilintresserade så kan jag starkt rekommendera att åka till Tyskland och prova köra på Nurburgring. Otroligt häftig upplevelse! Varit där på semester två år i rad nu

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera att bara ta sin bil på trackdays, behöver inte vara mer avancerat än så.
För några år sen hade jag en Evo som jag provade köra på bana med på Kinnekulle, gick rätt bra trots felinkörda bromsskivor/belägg (lät som ett godståg och det vibrerade massor när man bromsade) samt för breda däck (tog i innerskärmarna, fick valsa ut dom sen).
https://www.youtube.com/watch?v=SCTaANMg-Pc

Permalänk
Medlem
Skrivet av MIST_:

Kul att vi är fler bil människor på SweClockers! Vi kanske kan få vår egen forum del? Här är min banbil för de som gillar bilar! Lotus 116 https://photos.app.goo.gl/P4TDDeLGor4kZD9N6

Ojoj, trevlig kärra! Lite gocart över såna kärror

Har själv inget så avancerat utan kör en Saab 9-5 2,3t som jag uppgraderar lite smått allt eftersom. Har mer eller mindre bara börjat min resa med den bilen egentligen och min resa när det gäller att köra på bana också. Mycket kvar att göra med bilen även om jag kommit en bit på vägen pga jag haft den sedan 2010. Men vart bruksbil fram till förra året, först nu jag är helt fri att göra vad jag vill pga pallbocksracing inte är ett problem för tillfället till skillnad från förr

Men de är ruggigt kompetenta att ha som banprojekt pga deras kaross är väldigt vridstyv till att börja med och motorerna om man byter till 9000 kolvar och stakar är grymma också bara man inte överdriver trimningen och gör det smart. De väger inte speciellt mycket heller, 1,5ton helt original. Går ju lätt att banta bort 2-300kg sen en måttlig trimgrad i motorn på kanske 350hk/450nm (170/280 original) på sikt så har man en kul banbil

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Klart ni ska testa att köra bana! Galet skoj!

Mantorp har massa öppna träffar där man kommer med sin egen bil. Se till att ni har bra ny bromsvätska och friska bromsbelägg, sen ut o kör! Jag har kört bana med allt från min helt original Citroen C1 och Renault Twingo RS till vassa bilar, alla varianter är skitskoj!

Lista på massa banträffar där alla kan komma o köra finns här www.rejsa.nu/bankalender.asp?bilar=Gatbilar

Här är lite videos jag lagt upp under årens lopp www.youtube.com/c/magnusthome

Skruva upp ljudet

Do it!!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Big Lars:

Fyfan vad skoj! Sitter ofta och drömmer mig bort när jag spelar F1 med min rigg
Är det Mantorp som gäller för körning av Formel-bilar eller finns det andra att föredra?

Hos Rajamäki får man köra riktiga F1(!!) på Anderstorp bland annat. Sen finns formelbilskörning på Mantorp, Linköpings Motorstadion (Sviestad) samt Gelleråsen. Länkar till ALLA banor har jag lagt upp här www.rejsa.nu/banor så slipper ni leta runt

Ps:
Här finns länkar till alla som arrangerar www.rejsa.nu/arrangorer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

Jo jag förstod nästan det, kan ju gå åt skogen om folk skall köra om varandra å jaga på. 😃. Oj, nästan 8 000 riksdaler, det var en fin present! Man kanske skulle önska till 50 årspresent här då. 😋

Skickades från m.sweclockers.com

Att köra bana med egen bil kostar till exempel 1050:- plus engångslicens (personförsäkring) 200:- för en heldag där du lätt kör 15-20 mil (om du orkar ) på banan på en dag här:

https://idrottonline.se/LinkopingsMS-Bilsport/Sektioner/Banra...

Det var banträff där idag! Ett datum till kvar i år. Öppet för ALLA oavsett bil (bes, förs, skattad, påställd förstås)

Permalänk
Medlem

Nu kan du säga upp dig på sweclockcers.com och börja en ny karriär som racerförare
Hur stor är skillnaden mellan ett spel och verkligheten förresten? menar dom riktigt bra spelen nu

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Haha, trodde presenten var bilen och inte upplevelsen Tänkte jäklar vilken present de samlat ihop till.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av AMD-FX:

Nu kan du säga upp dig på sweclockcers.com och börja en ny karriär som racerförare
Hur stor är skillnaden mellan ett spel och verkligheten förresten? menar dom riktigt bra spelen nu

En av de viktigaste parametrarna som helt saknas i datorspel (iaf utan extrem specialutrustning typ F1-simulator) är känslan man har för hur gummit greppar asfalten (eller annat underlag) och den känner iaf jag i baken genom stolen. Förmågan att känna av och reagera på det avgör i mångt och mycket hur nära gränsen till släpp du kan ligga (bortsett från grundläggande körteknik såklart). Jag hade tidigt rätt bra förmåga och fick köra lite gokart redan som 5-6-åring vilken säkert underlättade. Går att köra ruggigt fort faktiskt om man kört in sig på fordonet, har optimal körteknik och en absolut känsla för gummits kontakt med vägbanan.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MIST_:

Kul att vi är fler bil människor på SweClockers! Vi kanske kan få vår egen forum del? Här är min banbil för de som gillar bilar! Lotus 116 https://photos.app.goo.gl/P4TDDeLGor4kZD9N6

Ja! En Bilclockers vill vi ha där vi kan snacka intercoolers, styrsystem och arp-bultar! 🏎️🏎️🏎️

Fet Lotus förövrigt! Är det standardmaskin eller har det urartat? Min fantasi är en Mustang Fox Body med en Ford 4.0 L Barra i sig... Eller en Amazon med samma motor, destrokad och maxad för högre varvstopp runt 7500 - 8000 rpm.. Ingen turbo då alltså. Men fan, Amazoner växer inte på träd och jag måste flytta ut ur storstan först.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem

Ett bra exempel på hur man kan använda raytracing med diffunderande ljus för mer realistisk grafik.

Visa signatur

Var snälla mot varandra och snåla inte på nätaggregatet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

Ja! En Bilclockers vill vi ha där vi kan snacka intercoolers, styrsystem och arp-bultar! 🏎️🏎️🏎️

Fet Lotus förövrigt! Är det standardmaskin eller har det urartat? Min fantasi är en Mustang Fox Body med en Ford 4.0 L Barra i sig... Eller en Amazon med samma motor, destrokad och maxad för högre varvstopp runt 7500 - 8000 rpm.. Ingen turbo då alltså. Men fan, Amazoner växer inte på träd och jag måste flytta ut ur storstan först.

Skickades från m.sweclockers.com

Bilclockers!!! GRYMT! Ser att MagnusT även hänger här

Större turbo, nytt avgas hela vägen, nya spridare. från 200hk till någonstans runt ~320hk. Det rör på sig när ekipaget endast väger 930kg. Kan kan givetvis ha i smidda stakar osv men man får inte ut så mycket mer. Bättre att slänga i en saab motor typ B207R

Permalänk
Medlem
Skrivet av MIST_:

Bilclockers!!! GRYMT! Ser att MagnusT även hänger här

Större turbo, nytt avgas hela vägen, nya spridare. från 200hk till någonstans runt ~320hk. Det rör på sig när ekipaget endast väger 930kg. Kan kan givetvis ha i smidda stakar osv men man får inte ut så mycket mer. Bättre att slänga i en saab motor typ B207R

Tycker det låter lagom! Kostnaderna skenar rätt fort när man börjar tänka smidda grejer... brukar sluta med att man får börja borra i blocket för värre topplocksbultar, fräsa ner pianotråd för o-ringad topplockspackning, sen ska det honas, riktas, mätas och poleras! Värre bränslepump, spridare igen, koppling, växellåda och tillslut är det bara en själv som är ett original.

Saab-motorer vet jag inget om. Mest Volvo, BMW och en och annan japan i världen jag kommer ifrån (drifting, speed weekend och bus).

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem

Grymt trevlig present!

Skrivet av Kenneth:

Nu i efterhand ville jag pressa lite mer, men hade nog bara slutat i gruset då

Till nästa gång får du tänka att ingen minns en fegis.

Skrivet av MultiMan:

En av de viktigaste parametrarna som helt saknas i datorspel (iaf utan extrem specialutrustning typ F1-simulator) är känslan man har för hur gummit greppar asfalten (eller annat underlag) och den känner iaf jag i baken genom stolen. Förmågan att känna av och reagera på det avgör i mångt och mycket hur nära gränsen till släpp du kan ligga (bortsett från grundläggande körteknik såklart). Jag hade tidigt rätt bra förmåga och fick köra lite gokart redan som 5-6-åring vilken säkert underlättade. Går att köra ruggigt fort faktiskt om man kört in sig på fordonet, har optimal körteknik och en absolut känsla för gummits kontakt med vägbanan.

Det är definitivt en sak man lär sig fel i datorspel. I spelen lär man sig känna av greppet genom ratten men i verkligheten är det en dålig input.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

En av de viktigaste parametrarna ... är känslan man har för hur gummit greppar asfalten (eller annat underlag) och den känner iaf jag i baken genom stolen. ... Jag hade tidigt rätt bra förmåga...

Håller med och känner igen!

På halkbanan i samband med körkortsutbildningen var vi några elever som delade trafikskolebil, och jag klarade undanmanöverprovet med 10 km/h högre fart än de övriga. När bilen gled på tvären mot första hindret sa de andra att det inte skulle gå, "inget problem" svarade jag och bilen undvek hindret med ett par centimeters marginal för att sedan glida mot nästa hinder. Inte heller då trodde övriga i bilen att det skulle gå, men jag undvek även det hindret med knapp marginal och smet ut mellan de avslutande konerna med en minimal retursladd.

Några månader senare blev det skarpt läge ute på en regnig (och så gott som öde) landsväg. Hade bilen full med kompisar och hade bråttom till ett möte, har sällskap med en annan bilist som ska till samma ställe och kör framför mig för att visa vägen. Kör med hög fart på en raka och upptäcker att jag behöver svänga höger in på en tvär avfart med refug längre fram. Trycker lätt på bromsen varvid alla hjul låser sig direkt! Bilen fortsätter med minimal inbromsning och min hjärna börjar arbeta för högtryck:
* Ska jag försöka pumpa på bromsen? Nej. Greppet är så lågt att jag inte kan bromsa mjukare, och så länge bilen inte kanar mot diket eller börjar vrida sig är det bättre att hålla hjulen låsta.
* Ett alternativ är att bromsa förbi avfarten, göra en u-sväng och sedan upp på avfarten. Får se om det behövs.
[Bilen har nu kasat ungefär halva sträckan till avfarten, jag känner att farten gått ner och att där finns ett visst grepp.]
* Jag kan nog ta avfarten direkt, vilken sida refugen ska jag välja?
* Känner att hastigheten nu avtar snabbare samtidigt som greppet ökar och bestämmer mig för att ta avfarten på rätt sida (hitom) refugen.
Med några meter kvar till avfarten börjar jag vrida ratten innan jag släpper upp bromspedalen och tar kurvan med en kontrollerad fyrhjulssladd. Hjulen nuddade inte ens refugen.