Permalänk
Medlem
Skrivet av dmFT:

Tjena!

Har köpt en LG OLED 55C7V nu på black friday från Elgiganten och har redan märkt att jag fått screen burn in och det är rätt så illa. Jag vet ju att det alltid finns en risk med burn in på OLEDs men att det kommer så här tidigt kan väl inte vara vanligt? Jag gör en "pixeluppfräschning" just nu och jag antar att det kommer att lösa mitt problem tillfälligt men det är väl inte meningen att man ska behöva använda denna inställningen ofta för att fixa till bilden? Vi har fortfarande tid på oss att lämna tillbaka TVn till Elgiganten.

Ta kontakt med Elgiganten om det är en burn-in du inte får bort med refresh etc. Om du tekniskt sett ff. får lämna tillbaka - gör det. Finns ingen anledning att "leva med det" bara för att.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quorthon:

@Laxpudding: Jepp, gul testbild. Det är Junior (alltså Disney Junior) logga. Ungarna tittar på det på helger och då typ 1 timme max. så det är riktigt dåligt. Viaplay loggan måste vara betydligt snällare mot skärmen tänker jag, då det tittas mycket mer på den än på Disney. Men loggan är inte det som irriterar mest, utan det i mitten, specielt när det är ett ansikte eller t ex om man tittar på Tre Kronors matcher, gula tröjörna blir gröna när spelaren befinner sig mitt på skärmen.

Galet att de kunnat bli sådär. Har själv en B7:a och aldrig kunnat se någon förändring när jag kollat testbilder. Längesedan jag gjorde det så kollade nu och kan inte se något. Måste vara lotteri med panelerna, inte bara vad man tittar på. Jag spelar inte på tvn men ser mycket sport med loggor etc. frugan brukar ha nyhetsmorgon igång med den där solen som vissa fått problem med men inte märkt något.

Hoppas du får ordning på det vid nästa byte!

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | i5 9600k | be quite! Pure Rock | Corsair 16GB DDR4 3000Mhz | ASUS GeForce RTX 2060 6GB DUAL OC | Samsung 850 series EVO 250GB | Kingston A1000 480GB M.2 NVMe | Fractal Design Define S | EVGA Supernova G2 750W | Windows 11

Permalänk
Medlem

Sen får jag ändå säga att LG har hanterat detta riktigt bra, fick en ny skärm idag:)

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk

Hej,

Jag har fått samma sak. Antagligen av att jag spelat Destiny 2 på min Ps4. Köpte tvn för mindre än ett år sedan. Inte hjälpt köra pixeluppfräschning eller nått heller. Kontaktat Netonnet då får vi se vad dom säger. Surt när man lagt ned 20.000 för en tv och detta händer inom ett år..

Video: https://youtu.be/t-O_omne_3c

Skickades från m.sweclockers.com

Autocorrect
Permalänk
Skrivet av dmFT:

Tjena!

Har köpt en LG OLED 55C7V nu på black friday från Elgiganten och har redan märkt att jag fått screen burn in och det är rätt så illa. Jag vet ju att det alltid finns en risk med burn in på OLEDs men att det kommer så här tidigt kan väl inte vara vanligt? Jag gör en "pixeluppfräschning" just nu och jag antar att det kommer att lösa mitt problem tillfälligt men det är väl inte meningen att man ska behöva använda denna inställningen ofta för att fixa till bilden? Vi har fortfarande tid på oss att lämna tillbaka TVn till Elgiganten.

HEj

Jag köpte min 65C7V på BF 2017 precis som du på Elgiganten.
Jag har under ca 6 månaders tid nu haft inbränningar mitt i bilden och även där textremsorna är.
Jag har alltid strängt av min TV om jag pausar ett program eller film.
Har varit sjukt noga med just det eftersom jag hade läst orm inbränningar.

Mina ser ut att vara grönaktig och jag ser dom ofta i ansikten då dom är i centrum av bilden.
Det är riktigt störande. Hade dom vart åt sidan eller som textremsorna så hade det inte känts så störande men nu blir man galen på skiten.
Finns det verkligen ingen som helst hjälp att få?
Har testat pixeluppfräschning 3 gånger men utan resultat.

Nån som har nån ide på om man kan göra nåt åt detta?

Permalänk
Medlem

Detta har hänt mig två gånger på min LG oled65b6v
Snabbaste och smidigaste sättet är att kontakta LG kundtjänst eller gör en felanmälan på deras hemsida så kommer dom hem till dig och byter din panel samt så får du 2 års garanti.

Garantin täcker detta utan problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Bildexpert 📺

@Ravetrancer: När OLED-panelen lyser grönare och starkare är det ett tecken på att panelen där är för varm och har lyst för länge så den förändrar sitt ljus jämfört med omgivande pixlar. Detta är något jag observerat i mina tester i flera år eftersom jag måste mäta vitt i små ytor och testbilderna kan ligga framme i flera minuter. Detta klingar av i takt med att temperaturen i panelen jämnas vilket kan ta uppemot en 10-20 minuter.

En ljusare bild som ändra färg är tecken på att det inte är en inbränning, utan en retention, eller tillfällig kvardröjning. Med 2018 och särskilt 2019-panelerna blev LG bättre på att upptäcka och motverka detta. Panelen hettar inte upp lika fort och den blir inte lika grön och lika ljusstark.

Man kan som användare minska den här problematiken genom att helt enkelt inte låta panelen lysa lika starkt, till exempel på att köra Expert-lägena och undvika fejk-HDE och dynamiskt kontrast och liknande funktioner som pushar panelen hårdare.

Inbränningar är permanenta förändringar mot mörkare bild. Där är den svagaste länken tydligen den röda subpixeln blir mörkare och inte längre ger ifrån sig lika mycket rött ljus. Det blir en mörk skugga mot en bakgrund som innehåller röd färg. Något jag gissar beror på att det röda filtret absorberar mest UV-ljus från den vita OLED:n med tiden och bleks vilket gör att den inte längre producerar lika mycket rött ljus som de oskadade pixlarna.

Med det sagt: kan vara en OLED-panel som är väldigt känslig och slår mot grönt alldeles för snabbt. Så kolla med LG.

Permalänk
Skrivet av Tiiii86:

Detta har hänt mig två gånger på min LG oled65b6v
Snabbaste och smidigaste sättet är att kontakta LG kundtjänst eller gör en felanmälan på deras hemsida så kommer dom hem till dig och byter din panel samt så får du 2 års garanti.

Garantin täcker detta utan problem.

Skickades från m.sweclockers.com

är du allvarlig eller driver du med mig nu?
Känner lite hopp och skulle bli ledsen om du skojar med mig

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

@Ravetrancer: När OLED-panelen lyser grönare och starkare är det ett tecken på att panelen där är för varm och har lyst för länge så den förändrar sitt ljus jämfört med omgivande pixlar. Detta är något jag observerat i mina tester i flera år eftersom jag måste mäta vitt i små ytor och testbilderna kan ligga framme i flera minuter. Detta klingar av i takt med att temperaturen i panelen jämnas vilket kan ta uppemot en 10-20 minuter.

En ljusare bild som ändra färg är tecken på att det inte är en inbränning, utan en retention, eller tillfällig kvardröjning. Med 2018 och särskilt 2019-panelerna blev LG bättre på att motverka och motverka detta. Panelen hettar inte upp lika fort och den blir inte lika grön och lika ljusstark.

Man kan som användare minska den här problematiken genom att helt enkelt inte låta panelen lysa lika starkt, till exempel på att köra Expert-lägena och undvika fejk-HDE och dynamiskt kontrast och liknande funktioner som pushar panelen hårdare.

Inbränningar är permanenta förändringar mot mörkare bild. Där är den svagaste länken tydligen den röda subpixeln blir mörkare och inte längre ger ifrån sig lika mycket rött ljus. Det blir en mörk skugga mot en bakgrund som innehåller röd färg. Något jag gissar beror på att det röda filtret absorberar mest UV-ljus från den vita OLED:n med tiden och bleks vilket gör att den inte längre producerar lika mycket rött ljus som de oskadade pixlarna.

Med det sagt: kan vara en OLED-panel som är väldigt känslig och slår mot grönt alldeles för snabbt. Så kolla med LG.

Sedan dag 1 så kalibrerades tvn och jag har sedan dess använt mig av ISF expert 1 för dagsljus och ISF expert 2 för mörkt rum.
Dolby vision som tex från Netflix så kör jag också med biosalong och Film hemma.
Har gjort omkalibreringar efter 500h och 1000h också.

Jag har nästan alltid kört på Energisparläge medium och minimum.
Det enda jag kan tänka mig där det varit ljusare bild var under 2 veckor då jag och min dotter spelade Forza på TVn, sen har jag aldrig använt den för spel mer.

Köpte en 55C8 på BF 2018 till sovrummet. Den ser fortfarande fin och fräsch ut.

En annan sak som jag verkligen funderat på och jag fattar inte varför jag inte kontaktat lianen eller LG tidigare men min fjärrkontroll till 65c7:an var på mindre än 1 år helt sliten och Netflix logo syns inte mer, ingen av de knapparna i mitten syns nåt mer på. Tycker at jag använder 55c8:an i sovrummet säkerligen lika mycket som 65:an men den fjärren ser splitter ny ut fortfarande.

Jag har definitivt ingen retention för det gröna är där hela tiden och man kan bli galen på gröna näsor eller läppar när man ser på film.

Fan, känner att jag verkligen vårdat min elektronik och så händer detta. Och jag har haft det över 6 månader och haft så fullt upp att ja inte hunnit läsa om det fram tills igår då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ravetrancer:

är du allvarlig eller driver du med mig nu?
Känner lite hopp och skulle bli ledsen om du skojar med mig

Nej jag är 100% allvarlig! Dom täcker det utan problem! Tar du det genom elgiganten kommer det vara en onödigt lång process där du måste skicka in tvn, här sitter du bara hemma som en kung och väntar in en service reperatör som byter din panel till en splitterny samt förlänger garantin med ytterligare 2år

Kontakta dom på dessa sätt

Fyll i skadeanmälan på hemsidan
(tycker det fungerar bäst)

https://www.lg.com/se/support/repair-warranty/request-repair

Eller mejla dom

Kundservice@lgservice.se

Eller ring dom

0770-54 54 54

Mvh
Taulant

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Bildexpert 📺

@Ravetrancer: Det låter inte som inbränning, utan mer som att du har en väldigt ojämn panel, låg uniformitet som där vitbalansen växlar fläckvis över ytan. Nästa gång du tar till en kalibrering, be den som mäter att hitta en mer neutral punkt att mäta på. För troligtvis mäts det på en punkt som är förhållandevis rosa/magenta och då förstärks det gröna i delar av panelen som relativt skiftar mot just grönt.

Skulle man göra tvärtom, mäta där du idag ser ser det gröna och blir störd kommer de delar som idag är neutrala att istället bli rosa/magenta. Detta eftersom magenta och grönt är varandras komplementfärger. Så man behöver finna en punkt att mäta på som är lämplig. Men är panelen mestadels fläckigt grön mot en grå bakgrund och detta gröna syns typiskt i ansikten, då kan man ofta ta att det skiftar lite mer åt magenta mot kanterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av avm:

Verkar som vi fått permanent inbränning på vår OLED B6. Jag har föräldrar som lever kvar i den omoderna tiden som ibland drar på text-tv och läser nyheter, dock max i omgångar om 10-20 minuter. Även fast man byter sida så är det samma "loggor" längst ned hela tiden där det står text med en färg som bakrund. Exempelvis 365 på gul bakrund och 923 på röd osv. Man har sett inbränningen tydligt över en veckas tid nu och den har inte försvunnit.

Men tycker det är konstigt att det bränts in så snabbt, och man tycker ju ändå man borde kunna kolla på text tv en kortare stund när man lagt ut 15000 på en TV!

Finns det någon möjlighet till reklamation eller liknande, va tror ni?

Ta kontakt med LG, de bytwr ut panelen åt er. De är väldigt serviceinriktade när det gäller detta. Jag har en B6 som får lite efterbilder ibland..men de försvinner efter någon timme och syns bara när man ser en svart bild....helt normalt. Haft den ett par år och har inga inbränningar. Om ni vill ha tips om LGs OLED är hemmabio.se väldigt bra.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tiiii86:

Nej jag är 100% allvarlig! Dom täcker det utan problem! Tar du det genom elgiganten kommer det vara en onödigt lång process där du måste skicka in tvn, här sitter du bara hemma som en kung och väntar in en service reperatör som byter din panel till en splitterny samt förlänger garantin med ytterligare 2år

Kontakta dom på dessa sätt

Fyll i skadeanmälan på hemsidan
(tycker det fungerar bäst)

https://www.lg.com/se/support/repair-warranty/request-repair

Eller mejla dom

Kundservice@lgservice.se

Eller ring dom

0770-54 54 54

Mvh
Taulant

Skickades från m.sweclockers.com

Bästa supporten!

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Skrivet av Tiiii86:

Nej jag är 100% allvarlig! Dom täcker det utan problem! Tar du det genom elgiganten kommer det vara en onödigt lång process där du måste skicka in tvn, här sitter du bara hemma som en kung och väntar in en service reperatör som byter din panel till en splitterny samt förlänger garantin med ytterligare 2år

Kontakta dom på dessa sätt

Fyll i skadeanmälan på hemsidan
(tycker det fungerar bäst)

https://www.lg.com/se/support/repair-warranty/request-repair

Eller mejla dom

Kundservice@lgservice.se

Eller ring dom

0770-54 54 54

Mvh
Taulant

Skickades från m.sweclockers.com

Ska jag göra omgående tack!

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

@Ravetrancer: Det låter inte som inbränning, utan mer som att du har en väldigt ojämn panel, låg uniformitet som där vitbalansen växlar fläckvis över ytan. Nästa gång du tar till en kalibrering, be den som mäter att hitta en mer neutral punkt att mäta på. För troligtvis mäts det på en punkt som är förhållandevis rosa/magenta och då förstärks det gröna i delar av panelen som relativt skiftar mot just grönt.

Skulle man göra tvärtom, mäta där du idag ser ser det gröna och blir störd kommer de delar som idag är neutrala att istället bli rosa/magenta. Detta eftersom magenta och grönt är varandras komplementfärger. Så man behöver finna en punkt att mäta på som är lämplig. Men är panelen mestadels fläckigt grön mot en grå bakgrund och detta gröna syns typiskt i ansikten, då kan man ofta ta att det skiftar lite mer åt magenta mot kanterna.

Här är 2 bilder på hur det ser ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ravetrancer:

Ska jag göra omgående tack!

Ingen fara och lycka till!
Lyssna inte på folk som spekulerar du skickar in dessa bilder du har lagt upp på skadeanmälan och sen kontaktar dom dig inom några dagar och bokar in ett besök.

Och jag kan säga att 2a gången hade jag BETYDLIGT MINDRE än dessa du bifogat det var till och med bara lite uppe på höger hörn men det störde mig fastän jag endast kunde se de på rgb test på Youtube där det blinkar olika färger.

Mvh. Taulant

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Bildexpert 📺

@Ravetrancer: Det där är definitivt inbränningar – så kör på råden att kontakta LG

Permalänk
Skrivet av Quorthon:

Sen får jag ändå säga att LG har hanterat detta riktigt bra, fick en ny skärm idag:)

Skrivet av Laxpudding:

@Ravetrancer: När OLED-panelen lyser grönare och starkare är det ett tecken på att panelen där är för varm och har lyst för länge så den förändrar sitt ljus jämfört med omgivande pixlar. Detta är något jag observerat i mina tester i flera år eftersom jag måste mäta vitt i små ytor och testbilderna kan ligga framme i flera minuter. Detta klingar av i takt med att temperaturen i panelen jämnas vilket kan ta uppemot en 10-20 minuter.

En ljusare bild som ändra färg är tecken på att det inte är en inbränning, utan en retention, eller tillfällig kvardröjning. Med 2018 och särskilt 2019-panelerna blev LG bättre på att upptäcka och motverka detta. Panelen hettar inte upp lika fort och den blir inte lika grön och lika ljusstark.

Man kan som användare minska den här problematiken genom att helt enkelt inte låta panelen lysa lika starkt, till exempel på att köra Expert-lägena och undvika fejk-HDE och dynamiskt kontrast och liknande funktioner som pushar panelen hårdare.

Inbränningar är permanenta förändringar mot mörkare bild. Där är den svagaste länken tydligen den röda subpixeln blir mörkare och inte längre ger ifrån sig lika mycket rött ljus. Det blir en mörk skugga mot en bakgrund som innehåller röd färg. Något jag gissar beror på att det röda filtret absorberar mest UV-ljus från den vita OLED:n med tiden och bleks vilket gör att den inte längre producerar lika mycket rött ljus som de oskadade pixlarna.

Med det sagt: kan vara en OLED-panel som är väldigt känslig och slår mot grönt alldeles för snabbt. Så kolla med LG.

Skrivet av KingCobra:

Ta kontakt med LG, de bytwr ut panelen åt er. De är väldigt serviceinriktade när det gäller detta. Jag har en B6 som får lite efterbilder ibland..men de försvinner efter någon timme och syns bara när man ser en svart bild....helt normalt. Haft den ett par år och har inga inbränningar. Om ni vill ha tips om LGs OLED är hemmabio.se väldigt bra.

Skrivet av Tiiii86:

Ingen fara och lycka till!
Lyssna inte på folk som spekulerar du skickar in dessa bilder du har lagt upp på skadeanmälan och sen kontaktar dom dig inom några dagar och bokar in ett besök.

Och jag kan säga att 2a gången hade jag BETYDLIGT MINDRE än dessa du bifogat det var till och med bara lite uppe på höger hörn men det störde mig fastän jag endast kunde se de på rgb test på Youtube där det blinkar olika färger.

Mvh. Taulant

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Laxpudding:

@Ravetrancer: Det där är definitivt inbränningar – så kör på råden att kontakta LG

Tack allihop för era snabba och bra svar på lösningar med mera.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding har LG gjort några förändringar i sina oled paneler för att minimera risken för permanent burn in i den senaste generationen?
Planerar nämligen att införskaffa 55C9 på BF. Jag har även tänkt att använda den som pc-skärm vilket kanske är lite vågat. Dock känns det betryggande at Alienware ska släppa en 55 oled, vilket utifrån den research jag gjort verkar de ha samma oled panel.

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Bildexpert 📺

@Noob I am: Generellt förbättrar känsligheten mer och mer för varje generation. Effekten av att köra en testbild och få retention är idag mindre och det tar längre tid, samt att retention försvinner snabbare. När jag testade 2016 och 2017-modeller var det väldiga problem med att mäta HDR tillförlitligt pga av att retention uppstår så snabbt och starkt med testbilder. Detta minskade 2018 och var än mindre problem med 2019.

En annan fördel för 2019-LG (samt Sony och Panasonic, även äldre modeller) är att du kan styra hur starkt panelen ska arbeta. Dels för att minska ABL-fluktuerandet, särskilt i mörka rum. Men också för hålla nere strömförbrukning och minska problem med retention och i förlängningen inbränningar. Philips är den tillverkare som inte ger detta alternativ utan istället kör på ganska ordentlig med ljus.

Permalänk
Medlem

Har märkt på mammas LG 55B6V att solen samt informationsraden i nedre vänster hörn har bränts in från Nyhetsmorgon på TV4. Men nu är den också 2 år gammal och det syns i stort sett bara på en orange bakgrund som är statisk. Den har använts väldigt många timmar dagligen.

Permalänk
Skrivet av Tiiii86:

Nej jag är 100% allvarlig! Dom täcker det utan problem! Tar du det genom elgiganten kommer det vara en onödigt lång process där du måste skicka in tvn, här sitter du bara hemma som en kung och väntar in en service reperatör som byter din panel till en splitterny samt förlänger garantin med ytterligare 2år

Kontakta dom på dessa sätt

Fyll i skadeanmälan på hemsidan
(tycker det fungerar bäst)

https://www.lg.com/se/support/repair-warranty/request-repair

Eller mejla dom

Kundservice@lgservice.se

Eller ring dom

0770-54 54 54

Mvh
Taulant

Skickades från m.sweclockers.com

Liten uppdatering. Helt jäkla otroligt, dom ringde och bokade in ett besök efter att jag skickat en felanmälan.
Serviceteknikern hade med sig en ny panel in men han sa att han måste ta en kik på nuvarande panel.
20 minuter senare hade jag en helt ny panel, det hade då gått 23 månader sedan jag köpt tvn.
Är sjukt nöjd.
Mycket smart av LG att få sålt mer när de har sådan grym goodwill gentemot sina kunder. Jag har pratat överallt till vänner och på sociala medier om hur nöjd jag är, så LG får bra reklam när kunderna är supernöjda.

Tack så mycket för tipset

Skrivet av KingCobra:

Ta kontakt med LG, de bytwr ut panelen åt er. De är väldigt serviceinriktade när det gäller detta. Jag har en B6 som får lite efterbilder ibland..men de försvinner efter någon timme och syns bara när man ser en svart bild....helt normalt. Haft den ett par år och har inga inbränningar. Om ni vill ha tips om LGs OLED är hemmabio.se väldigt bra.

Grym service!!!

Skrivet av KingCobra:

Bästa supporten!

Jag håller med till 100%

LG is da shit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ravetrancer:

Liten uppdatering. Helt jäkla otroligt, dom ringde och bokade in ett besök efter att jag skickat en felanmälan.
Serviceteknikern hade med sig en ny panel in men han sa att han måste ta en kik på nuvarande panel.
20 minuter senare hade jag en helt ny panel, det hade då gått 23 månader sedan jag köpt tvn.
Är sjukt nöjd.
Mycket smart av LG att få sålt mer när de har sådan grym goodwill gentemot sina kunder. Jag har pratat överallt till vänner och på sociala medier om hur nöjd jag är, så LG får bra reklam när kunderna är supernöjda.

Tack så mycket för tipset

Grym service!!!

Jag håller med till 100%

LG is da shit

Riktigt bra service! Jag skulle dock inte kalla det goodwill då du enligt lag har tre års reklamationsrätt för ursprungliga fel. Att du tittar på TVn och det sedan blir inbränningar är att klassa som ursprungligt fel.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Överlag tycker jag det känns som OLED inte är redo för marknaden än.
Vet inte om det är sant men jag har läst att Samsung ratat OLED för att att tekniken är för dålig (obs: inte dålig bild

Permalänk
Medlem
Skrivet av nicnic999:

Överlag tycker jag det känns som OLED inte är redo för marknaden än.
Vet inte om det är sant men jag har läst att Samsung ratat OLED för att att tekniken är för dålig (obs: inte dålig bild

Det går nog väldigt mycket stack i stäv med detta då:

https://www.whathifi.com/news/samsung-closes-lcd-line-in-repo...
https://www.anandtech.com/show/14989/samsung-to-invest-11-bil...

Permalänk
Skrivet av nicnic999:

Överlag tycker jag det känns som OLED inte är redo för marknaden än.
Vet inte om det är sant men jag har läst att Samsung ratat OLED för att att tekniken är för dålig (obs: inte dålig bild

de har ENBART ratat OLED för att de inte lyckades få tillräckligt hög yield, de försökte för flera år sedan men blev inget av det därav PR tricket "QLED".

https://news.samsung.com/global/samsung-unveils-world’s-1st-5...

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem

Drömmen om OLED var ju att varje pixelkomponent var en egen ljusdiod, men de olika färgerna åldrades ju olika snabbt.
Jag tror det användes i en del digitalkameror på den tiden man tog en bild och sedan visade den snabbt på skärmen några sekunder.

LG använder OLED som en vit per-pixel bakgrundsbelysning,
det vita ljuset kommer säkert från olika komponenter i de organiska ljusdioderna som ju också kan åldras olika snabbt och leda till inbränningar.
Pixelkomponenternas färger kommer från vanliga TFT-filter.

Samsung använder OLED som en blå per-pixel bakgrundsbelysning.
De kan göra det då deras TFT-filter har Quantum dot's, vilka kan absorbera ljus och sedan stråla ut det i en annan färg.
Kanske är en blå OLED mindre benägen att åldras och då den inte behöver komponenter / molekyler för hela ljusspektrat kanske den iaf åldras homogent.