Postnord eller Ica har tappat min skärm...

Permalänk
Medlem
Skrivet av lappen81:

@Antagligen: Du kan se igenom en tjock gardin med starkt motljus också

Sant, TS har uppenbarligen monterat skärmen i ett mörkt rum med solbrillor på, precis så som alla normala människor brukar göra..

Hur som.. jättefint att du försöker försvara TS. Det kan väl mkt väl vara så att han talar sanning.
Vänder man sig dock till ett forum på internet får man acceptera att folk börjar ifrågasätta, speciellt när hela grejen verkar skum, vilket jag personligen tycker.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MP636:

Du tänker fel, om ett föremål tappas ner i backen med hörnet först kommer påfrestningarna på materialet bli större än om det tappas plant ner i backen. Om ett område som tar upp rörelseenergin är större kommer energin fördelas i det större området och inte ge lika stora påfrestningar. Då kartongen enligt bilderna har tappats i backen med hörnet först kan det mycket väl bli så att energin blir så stor att den tar sig igenom frigoliten (vilken ju dessutom gått sönder) och tv:n absorberar den istället. Eftersom tv:n inte trycks ihop på samma sätt som frigolit och kartong gör så blir det ju så att skadan inte ser särskilt stor ut från utsidan.

Du kan omöjligt veta om TS har tappat tv:n eller ej. Det enda vi kan utgå ifrån är att TS inte har gjort det då han skriver att han tror att Postnord eller Ica har gjort det. Det är Postnord, Ica eller Kompletts problem att motbevisa TS. TS startade tråden får att få hjälp med hur han ska hantera situationen.

Är det en tv okej visste inte det He he he Vem har sagt att jag vet ?? Jag bara spekulera i en sak. Liten skada på lådan. Stor skada på skärmen. I mina ögon. En jäkla stor skada.

Till TS. Jag vill inte sitta här och säga att du ljuger. Posten är skit i dag. Slänger med saker utan respekt..
Men Gud. Snälla titta nästa gång du får ett paket redan vid utlämningen. Sen om du har drulleförsäkring så får du ut alla pengar på den.
Lycka till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Antagligen:

Sant, TS har uppenbarligen monterat skärmen i ett mörkt rum med solbrillor på, precis så som alla normala människor brukar göra..

Hur som.. jättefint att du försöker försvara TS. Det kan väl mkt väl vara så att han talar sanning.
Vänder man sig dock till ett forum på internet får man acceptera att folk börjar ifrågasätta, speciellt när hela grejen verkar skum, vilket jag personligen tycker.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag levde utan belysning under en längre tid i min gamla lgh, monterade alltså min skärm i ett mörkt rum men utan solbrillor även om det låter skumt. Såvidare TS har gjort motsvarande eller om det kan finnas någon annan anledning att han inte såg igenom duken har inte framgått. Tror inte att någon har frågat honom heller

Yep men läser du alla TS inlägg i tråden så har du svar på det mesta som är relevant, 99% har antagligen inte ens läst utan har enbart ifrågasatt/tyckt i många fall ens utan någon bakomliggande fakta, tryckt på svara halvvägs in i hans första inlägg utan någon närmare eftertanke. Vill man göra det tycker jag att man ska försöka skimma igenom tråden innan och minimum läsa alla TS's svar då hade tråden haft 10 relevanta inlägg inte närmare 100 inlägg , menar absolut inte att du inte har läst utan upplever detta som ett generellt återkommande tema.

Permalänk
Avstängd

hmm.. dags att kalla in Morén. Vad säger du om detta Morén?

Permalänk
Avstängd

@Alle22:

Om man går efter Moores lag och en bit mot kvantfysiken så kan man konstatera om att ett beroende av detta som har skett och kan utgå från formeln:

Så alla som är "detektiver" här kan väl kolla innan ni postar.

Permalänk
Avstängd

@MW2 FANBOY:

Ser bra ut där men vad tror du om GW´s insats till detta?

Permalänk
Avstängd

@Alle22:

Det kan inte bli så mycket mer är rättsrätt. Eftersom enligt svensk lag så går det inte mot dödsstraff eller liknande som de pratar i denna videon:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petersmart:

Är det en tv okej visste inte det He he he Vem har sagt att jag vet ?? Jag bara spekulera i en sak. Liten skada på lådan. Stor skada på skärmen. I mina ögon. En jäkla stor skada.

Till TS. Jag vill inte sitta här och säga att du ljuger. Posten är skit i dag. Slänger med saker utan respekt..
Men Gud. Snälla titta nästa gång du får ett paket redan vid utlämningen. Sen om du har drulleförsäkring så får du ut alla pengar på den.
Lycka till.

Hehe skrev fel, skärm ska det såklart vara.

Jag blir bara så trött på det här forumet ibland. Det är rätt ofta man läser trådar där väldigt många tror att TS ljuger trots att det faktiskt är möjligt att så inte är fallet och det enda som fokuseras på är det istället för vad frågan i tråden handlar om. Men visst ibland kanske det händer att det är lögner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

jo men den instruktionen är ju för att montera foten.

kollar du hans första bild ser du att han använt något väggfäste inte orginalfoten dvs han lär minst ha behövt lyfta ur den ur lådan och hänga i den på fästet i väggen om det inte t.om är den modell av fäste som skruvas direkt i skärmen utan nogon form av snabbavhängning.

tycker man borde ha noterat den massiva bucklan i ramen då innan man äns kopplat in kablarna.

Du kan inte ha packat upp och monterat många skärmar i dina dagar!

Alla jag har packat upp och monterat har varit paketerade med skärm sidan nedåt, och varit försedda med ett skydd av tunn vit cellplast, och sedan haft ytterligare ett lager tunn vit cellplast mot framsidan av skärmen fäst med tejp. Således låter man skärmen ligga i kartongen med skärmsidan ned medans man sätter ihop skärmfoten eller förbereder ett annat fäste. Vid skärmfot så sätter man fast foten medans skärmen fortfarande ligger i kartongen och sedan lyfter man upp skärmen och ställer den på sin fot. Har man ett väggfäste så lyfter man upp skärmen, komplett med cellplasten och monterar skärmen i fästet. Som sista moment tar man sedan bort denna tunna vita cellplasten, detta för att inte repa skärmen vid montering. Är skärmen då sprucken eller skadad så kommer man upptäcka detta först när skärmen är monterad. Inte särskilt konstigt.

Skrivet av Niivpzi:

Frigoliten på insidan rör vid hörnen på kanten på skärmen, oavsett stöt i sitt paket bör det inte fysiskt kunna skapa en sådan buckla eftersom det inte finns utrymme för det mellan kartong och frigolit. Och att en sådan buckla ska tränga igenom frigoliten har jag svårt att tro.

Tanken är god, försökte tänka så men, på andrasidan finns det inte utrymme för en sådan skada i frigoliten.

Quotar dig efteråt, glad att se att någon tänker likadant.

Du tänker fel. Eftersom kartongen har kollapsat i hörnet så kommer skärmen att utsättas för tryckkrafter via frigoliten. Detta är fullt tillräckligt för att spräcka något så känsligt som glaset i en datorskärm. Eftersom frigoliten gått sönder så kan vi ana att det handlat om ganske stora krafter.

Permalänk
Medlem

@Cad_edis: Absolut kan glas spricka, men monitorns skada är ju mer än trasigt glas, det är ju även en buckla där skadan är (ja förutom att den är curved)
Känns som lite väl stor skada för att knappt synas på kartongen.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Avstängd

Kan du visa oss en bild på frigoliten. Så kanske både jag och många här nu på denna tråd blir tysta.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av CubaCola:

@Cad_edis: Absolut kan glas spricka, men monitorns skada är ju mer än trasigt glas, det är ju även en buckla där skadan är (ja förutom att den är curved)
Känns som lite väl stor skada för att knappt synas på kartongen.

Det är det med jag försöker förklara. Ser lite väl mycket ut på en sådan hård vara.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Marcusk:

Fått flera skadade paket och varje gång har de på utlämningsstället sagt att man inte kan anmäla det till dom?

Finns många okunniga människor som jobbar på t ex en ICA butik och inte förstår vad deras arbetsuppgifter är när dom plötsligt får hoppa från att plocka upp bananer till att dela ut paket och sälja lotter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petersmart:

Kan du visa oss en bild på frigoliten. Så kanske både jag och många här nu på denna tråd blir tysta.

Med betoning på "kanske". Tveksamt dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Endokun:

@downup: Sådant ska anmälas till Postnord direkt som fraktskada. Vad PN än frågar så är det viktigt att du inte har "fraktat" den mer än hem, uppackning och upptäckning av skada. Har du burit den mer än nödvändigt såsom tagit den tillbaka till postombudet kan de säga att skadan uppstod där.

Var beredd på att skicka massvis med bilder.

Mycket har avhandlats i tråden men detta du skriver är direkt fel.
Man som konsument behöver inte ta detta med PostNord.
Dom är mellanhanden som levererar utan det är komplett man ska ta det med.
Komplett och PostNord har ett avtal med varandra du som konsument har inget avtal med PostNord utan bara med komplett där du köpt varan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ikariwarrior:

Hur kommer det sig att skadan på kartongen är ner till när skärmen är skadad på ovansidan samt intryckt framifrån?

Skickades från m.sweclockers.com

Det är väldigt vanligt att skärmen ligger packad nedtill. Det gjorde min.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Tycker TS förklarat tillräckligt för att det ska vara trovärdigt... och kollar man på unboxing video så är det inte enkelt att se igenom plasten, men borde inte ens startat skärmen när han väl satt upp den då det är väldigt enkelt att se att den är defekt när duken väl var av.

Dock så tror jag det är en fraktskada och inte att han har tagit sönder den själv...

Vilket fall som helst hoppas jag det löser sig med komplett, lycka till!

Permalänk
Inaktiv

Senast jag fick ett skadat paket så ville inte ombudet lämna ut paketet, utan han var tvungen att reklamera det tillbaka till säljaren. Eftersom det var en mobil sa han det likaväl kan vara någon som snott innehållet och lagt i någon tyngd så han tyckte att jag absolut inte skulle hämta ut det. Man kunde se in i paketet och det syntes tydligt att det var en inplastad iPhone så jag chansade. Allt var okej, men väldigt bra service på ombudet. Nästa gång kommer jag nog lyssna på hans råd dock. Sån tur lär inte komma två gånger.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd låst (urspårning)*

Tror att denna tråden har gjort sitt nu. TS är välkommen att pm:a mig om denna vill uppdatera tråden.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...