Hittar ej täck/doslock i rätt storlek!

Permalänk
Medlem

Hittar ej täck/doslock i rätt storlek!

God eftermiddag Sweclockers!

Jag söker ett täcklock/doslock med diametern 180mm-200mm (måttet avser själva plattan, ej hålet), vill helst slippa skruva så gärna med sk. snäppfäste. Vart hittar jag detta? Har sökt runt och hittar inga i den storleken på t.ex. Bauhaus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wilsontaylor:

God eftermiddag Sweclockers!

Jag söker ett täcklock/doslock med diametern 180mm-200mm, vill helst slippa skruva så gärna med sk. snäppfäste. Vart hittar jag detta? Har sökt runt och hittar inga i den storleken på t.ex. Bauhaus.

https://i.imgur.com/sBYJs9v.jpg

Vad ska du täcka för? ventilationskanal eller?

Visa signatur
Permalänk

Det var ett stort hål. Det jag spontant kommer att tänka på är en tallriksventil. Som du får skruva ner i botten, typ dessa https://www.byggmax.se/ventilation/ventiler

Permalänk
Medlem
Skrivet av MCRJ:

Vad ska du täcka för? ventilationskanal eller?

Skrivet av CAD-Slaven:

Det var ett stort hål. Det jag spontant kommer att tänka på är en tallriksventil. Som du får skruva ner i botten, typ dessa https://www.byggmax.se/ventilation/ventiler

Själva hålet ser ut såhär. Det kändes som 1-2 lager tapet + färg lossnade samtidigt som vi drog bort kåpan, och det är egentligen det jag vill täcka. Utöver det så sitter det 3 st skruvar som sitter stenhårt i betongen och sticker ut ca 1,5-2cm. Borde jag tänka i andra banor än täcklock?

Permalänk
Medlem

Om du äger fastigheten kanske det är mer lämpligt att bli av med bultarna och fixa färgen. Dvs gör det rätt från början.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem

Skruva dit en sån kanske inte så snyggt men.

Kopplingslåda

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Häng en tavla framför?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Känner du någon som har 3D-printer och i alla fall kan starta nåt CAD-program? Det är en 5-minutersbaggis att slänga ihop nåt som liknar ett doslock till det där

Skruvarna måste du förstås bort med. Föreslår att du skaffar en svetsklämma om du inte har en (borde i övrigt finnas i varje verktygslåda), nyper tag i skruvarna, och gängar ur dem. Kika en bit ner på sidan, under "Käftar av CrV-stål", det är typen du vill ha.

Allra bäst är det ju förstås att fixa till putsen och sätta ett standarddoslock för aktuell storlek, men det kanske du inte orkar

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av CAD-Slaven:

Det var ett stort hål. Det jag spontant kommer att tänka på är en tallriksventil. Som du får skruva ner i botten, typ dessa https://www.byggmax.se/ventilation/ventiler

Ursäkta mitt slarv - hålet är inte alls så stort. Jag söker täcklock som är 180-200mm som täcker där färgen spruckit också.

Skrivet av Opatagio:

Om du äger fastigheten kanske det är mer lämpligt att bli av med bultarna och fixa färgen. Dvs gör det rätt från början.

Skickades från m.sweclockers.com

Självklart, men då behöver skulle jag antingen behöva dra ut skruvarna eller såga, varav båda alternativen är tuffa då vi inte har verktygen för det.

Skrivet av MCRJ:

Skruva dit en sån kanske inte så snyggt men.

Kopplingslåda

Skulle se ofantligt lustigt ut på taket haha.

Skrivet av kaput:

Känner du någon som har 3D-printer och i alla fall kan starta nåt CAD-program? Det är en 5-minutersbaggis att slänga ihop nåt som liknar ett doslock till det där

Skruvarna måste du förstås bort med. Föreslår att du skaffar en svetsklämma om du inte har en (borde i övrigt finnas i varje verktygslåda), nyper tag i skruvarna, och gängar ur dem. Kika en bit ner på sidan, under "Käftar av CrV-stål", det är typen du vill ha.

Allra bäst är det ju förstås att fixa till putsen och sätta ett standarddoslock för aktuell storlek, men det kanske du inte orkar

Tack, kanske ska kika på en sån svetsklämma. 3d-printer har jag faktiskt på jobbet, finns det färdiga filer för doslock?

Permalänk

vad är det som har suttit där från början? ser inte ut som att det går att skruva ut dom där bultarna, jag tycker mer det ser ut som nån form av expanderbult, dom slår man in med hammare, går ej att skruva ut

Visa signatur

Build : CASE - Thermaltake View 91 | CPU - 9900K | MOBO - ASUS Maximus Hero XI Z390 | GPU - MSI 2080ti Seahawk EK X | RAM - Corsair Contrast 3466MHz CL16 32Gb| PSU - Corsair RM750X White | Kylning - EK Custom loop | M.2 - Samsung 970 EVO 1TB Samsung 970 EVO 250Gb SSD - Samsung 840 PRO 250Gb Samsung 840 EVO 250Gb

Permalänk
Medlem

Den här då? Takrosett

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ett alternativ är att hitta en disk som är stor nog att täcka skadan (alltså helt plant på båda sidorna) och limma fast det på ett vanligt täcklock och sätta upp. Kanske kräver lite arbete för att få det att sitta plant mot taket (borde ju bli en millimeter eller så extra av att ligga ovanpå varandra).

Men skulle nog rekommendera att laga/måla över så det inte blir värre, ser ut att vara papp eller dylikt direkt under som kan suga i sig fukt när färgspärren är bruten (det kommer ta tid, och risken är mindre om det är på en plats som inte utsätt för hög luftfuktighet, men är det t.ex. i eller precis utanför ett badrum kan det gå fort).

Visa signatur

| Intel i2500k | 16g Ram | ASUS ROG STRIX RX460 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av wilsontaylor:

...Jag söker täcklock som är 180-200mm som täcker där färgen spruckit också.

...finns det färdiga filer för doslock?

Det finns garanterat inte färdigt i specialstorlekar i alla fall. Det är dock som jag sa en femminutersbaggis att rita upp det. Ge mig dosans innerdiameter, djup, och önskad diameter på själva locket, så kan jag kladda ihop nåt åt dig att printa ut

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Varför inte bara spackla/texturera och måla taket där det är skadat? Visa en bild på taket i färgaffären och de kan hjälpa dig.

Dosan bör väl för den delen vara ämnad för putslock, dvs gå att gömma helt i taket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanssoN85:

vad är det som har suttit där från början? ser inte ut som att det går att skruva ut dom där bultarna, jag tycker mer det ser ut som nån form av expanderbult, dom slår man in med hammare, går ej att skruva ut

Skrivet av during:

Ett alternativ är att hitta en disk som är stor nog att täcka skadan (alltså helt plant på båda sidorna) och limma fast det på ett vanligt täcklock och sätta upp. Kanske kräver lite arbete för att få det att sitta plant mot taket (borde ju bli en millimeter eller så extra av att ligga ovanpå varandra).

Men skulle nog rekommendera att laga/måla över så det inte blir värre, ser ut att vara papp eller dylikt direkt under som kan suga i sig fukt när färgspärren är bruten (det kommer ta tid, och risken är mindre om det är på en plats som inte utsätt för hög luftfuktighet, men är det t.ex. i eller precis utanför ett badrum kan det gå fort).

Skrivet av kaput:

Det finns garanterat inte färdigt i specialstorlekar i alla fall. Det är dock som jag sa en femminutersbaggis att rita upp det. Ge mig dosans innerdiameter, djup, och önskad diameter på själva locket, så kan jag kladda ihop nåt åt dig att printa ut

Skrivet av Petterk:

Varför inte bara spackla/texturera och måla taket där det är skadat? Visa en bild på taket i färgaffären och de kan hjälpa dig.

Dosan bör väl för den delen vara ämnad för putslock, dvs gå att gömma helt i taket.

Ber om ursäkt för att jag bumpar en gammal tråd, men jag vill tacka er alla för råden! Vi har till slut löst det!

Det vi gjorde var att slå ned bultarna med en hammare, som JohanssoN85 påpekade, sedan kom en vän över och spacklade så att det skulle likna texturen på övrigt område - och tjoff, vanligt täcklock på efter att vi målat med akrylfärg i liknande nyans. Det blev helt okej tycker vi!