Permalänk
Medlem

Vilken mobil ska jag ha?

Jag har idag en iPhone XS med Telenors change-abonnemang, vilket betyder att jag kommer byta ut telefonen i månadens slut.

Priserna på mobiler, allra främst iPhone, har gått och blivit orimliga. Jag hoppades på en prissänkning med nya iPhone men nu när det inte blev så är det dags att gå över till Android.

Tyvärr, ska väl tilläggas. Jag är trivs fantastiskt bra med iPhone och iOS, men jag vill inte betala priset för det.

Så, Android-mobil...

Jag vill ha ungefär samma storlek som iPhone XS. Viktigt med bra skärm, bra kamera och bra ljud ur hörlurar (bonus om det följer med bra lurar). Batteritid får inte vara sämre än det jag har men annars spelar det inte så stor roll.

Vad har ni för förslag? Observera att telefonen måste finnas hos Telenor.

Permalänk
Medlem

Samsung S10 är den telefon du skall ha.
Spana även in Huawei P30 Pro (har dock ej hörlursuttag).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorgo_:

Samsung S10 är den telefon du skall ha.
Spana även in Huawei P30 Pro (har dock ej hörlursuttag).

Samsung verkar ju vilja gå i Apples fotspår vad gäller pris, även om de fortfarande är billigare. P30 Pro har onekligen ett attraktivt pris och de verkar ha gjort ett bra jobb med kameran. Nackdelen är väl att det är en kommunist-telefon.

Permalänk
Medlem

Jag körde på Oneplus 7 Pro, den är fin den

https://www.telenor.se/handla/mobiler/oneplus/7-pro/#clr%3D%2...

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Varför byta telefon när du egentligen inte vill?
IPhone XS kommer hålla många år till.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meto:

Varför byta telefon när du egentligen inte vill?
IPhone XS kommer hålla många år till.

Skickades från m.sweclockers.com

Har ingen lust att fortsätta betala 520kr/mån för den.

Permalänk
Medlem

@DasIch:

Telefon är väl alltid ett lite känsligt ämne.

För det första, abonnemanget:
Kommer du behålla Telenor/liknande och betala ca. 500kr/mån med telefon inkluderad eller vill du betala telefonen kontant och därefter ha en låg månadskostnad.
Jag betalar idag 40kr/mån för fri telefontid, SMS och har 2Gb data (men jag kan spara data i 12 månader och har en pott på ca. 40Gb idag som jag kan fylla på med upp till 100Gb (vilket aldrig har behövts). Utöver detta har jag köpt telefonen kontant (köpte en 2 månader begagnad Sony XZ2 (premiumtelefon med vad då var snabbaste snappdragon etc.) för 3900kr i augusti förra året.
Det finns alltid massvis med fynd på Blocket.
Tjejen köpte en felköpt Samsung S9 för halva priset.
Till abonnemang har jag Vimla - Telenors "ungdoms-abonnemang". Det är på Telenors nät men det finns inga fysiska butiker att gå till och endast support via chatt (chatten fungerar jättebra de få gånger jag tagit kontakt med dem).
Jag har en tipslänk på detta abonnemang (och söker du på forumet så hittar du en tråd om det och då finns där många andra med tipslänkar). Då får både du och jag 10kr/rabatt/månad.

Till telefon då:
Du har haft iPhone tidigare av snabbare modell.
Antingen köper du en Premiummodell av senaste snitt eller en begagnad 1 år gammal. Jag tycker inte du skall titta på någon mellanmodell. Då kommer du köpa en iPhone ganska snart igen.
Jag själv skall idag förbeställa en Sony Xperia 5. Det är som en Xperia 1 men med lite lägre upplösning på skärm, lite mer kompakt modell (6,1" istället för 6,5") och då ingår WF-1000XM3 (värde 2600kr). Pris 8000kr (men säljer min ZX2 för 2500 och hörlurarna ingår (som jag tänkt köpa i alla fall) för 2600kr. Så även om jag egentligen inte behöver en ny telefon så blir det ett relativt "billigt" uppköp.
Sonys nya modeller har gått över till 21:9 vilket jag är skeptisk till men tänkte åka till Elgiganten i eftermiddag och prova Xperia 10 som är i princip samma mått som 5-modellen (men lägre prestanda).

Annars är det väl Samsung S10 som gäller. På pappret har den 2Gb ram extra och någon MP på kameran.
OnePlus 7 Profinns ju också. Båda dessa telefoner är ju 8000kr och över (beroende på minne och ram) och då ingår inga hörlurar.

Till sist:
Det är absolut inget fel med att köpa sig en lättare begagnad Samsung S9/S9+. Byt skärmskydd och skal så kommer den kännas som ny. Dessutom kostar den under 4000kr på Blocket. På det byter du till Vimla (eller annan operatör som Hallon/Halebop ifall du inte trivs med Telenors nät) och får ner din månadskostnad till under 100kr.

Lycka till i din jakt!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DasIch:

Har ingen lust att fortsätta betala 520kr/mån för den.

Och vad kommer du få betala för den nya då?
Du kan inte köpa ut telefonen och behålla den eller måste du ha den i tre år eller byta mot annan.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Köpa kontant är inte ett alternativ. Det skulle innebära att köpa ny telefon OCH betala 520Kr/mån i ett år. Jag gillar dessutom att byta telefon varje år. Vanliga abonnemanget är ju dock obundet så det kanske jag ska passa på att byta... 269Kr/mån för 8Gb surf som inte ens går att spara känns rätt onödigt när det finns mycket billigare.

Hetaste kandidaterna verkar vara P30 Pro och Oneplus 7. Vet inte om det finns billigare modeller som kan vara intressanta också. Känns som det börjar bli en del kompromisser när man går från flaggskeppsmodellerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Och vad kommer du få betala för den nya då?
Du kan inte köpa ut telefonen och behålla den eller måste du ha den i tre år eller byta mot annan.

Telenor change: 24 mån avbetalning. Byt mobil efter 12 mån och skriv av tidigare avbetalning. Jag kommer alltså betala vad den nya mobilen kostar per månad.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DasIch:

Telenor change: 24 mån avbetalning. Byt mobil efter 12 mån och skriv av tidigare avbetalning. Jag kommer alltså betala vad den nya mobilen kostar per månad.

Skickades från m.sweclockers.com

Förmodligen ungefär samma peng då. Själv skulle jag aldrig betala över 500kr/mån för att ha en ny telefon men det är jag det.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Subjektva svaret är att du testar dom som kan vara intressant ur ett prismässigt perspektiv för det är där skon klämmer. Telenor borde ha det vanligaste inne i butik.
Du kommer få hur många svar som helst på din fråga.
Köp inte för billig Android, det ger bara en kass känsla.
Kika på Xiaomi för prisvärda lurar med bra prestanda.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Avstängd

Du kommer ju inte billigare undan om mobilen du väljer kostar mer än 260/mån eftersom det återigen blir 24 månaders avbetalning. Du har helt enkelt betalat 520*12 och fått låna din iPhone. Kostar en ny mobil t ex 330kr vilket dom ofta gör, t ex p30 pro som kostar 320 - så kommer du totalt sett ha betalat mycket mer om du du inte tänker fortsätta ge bort pengar till Telenor varje change-tillfälle. iPhonen du har lär hålla i flera år till, det måhända att en p30 pro gör det också - men till vilket pris? Dyrare totalsumma.

Men visst, om du vill byta varje år för att ha den coolaste nya luren utan ett Äpple på baksidan - kör på det. Definitivt billigare än den coolaste nya mobilen med ett Äpple årligen, såklart.

Permalänk
Medlem

Jag tänker fortsätta med Telenor Change. Frågan handlar om lämpliga Android-alternativ för att ersätta min iPhone.

Permalänk
Medlem

Hur ser möjligheterna ut att köra alternativ mjukvara ut nuförtiden? Om jag köper en OnePlus 7 Pro, vilket jag lutar åt, och sen upptäcker att deras version av Android suger - vad har jag för alternativ?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Hur ser möjligheterna ut att köra alternativ mjukvara ut nuförtiden? Om jag köper en OnePlus 7 Pro, vilket jag lutar åt, och sen upptäcker att deras version av Android suger - vad har jag för alternativ?

Skickades från m.sweclockers.com

Iom att den har officiellt LineageOS brukar man kunna räkna med att den i många år framöver kommer ha välfungerande rommar från nästan alla aktiva projekt: Slim, Resurrection Remix, Dirty Unicorns, AOKP, AICP, POSP, Omni, Carbon, Paranoid osv osv. (Typ alla jag skrev nu är nog inte under aktiv utveckling, men det lär finnas massa nya som jag inte kan namnet på på rak arm)

Om man gillar AOSP-baserade rommar känns OnePlus som det bästa valet i den prisklassen i dagsläget. Deras telefoner har snarast blivit andlig uppföljare till Nexus.

(Skickat från en OnePlus One med LineageOS )

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk

Jag rekommenderar inte Samsung längre. Jag, min bror och en vän äger varsin S9+ och på samtliga har laddningsporten slutat fungera. Min brors höll kortast, endast några månader. Min höll längst, drygt ett år.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DasIch:

Hur ser möjligheterna ut att köra alternativ mjukvara ut nuförtiden? Om jag köper en OnePlus 7 Pro, vilket jag lutar åt, och sen upptäcker att deras version av Android suger - vad har jag för alternativ?

Skickades från m.sweclockers.com

Android-version har inte så värst stor betydelse då du kan byta i princip allt genom appar. Det som inte går att byta ut är inställningar och drop down-menyn med snabbinställningar och liknande, men de är väl såpass standardiserade att det inte är så stor skillnad nu. Men kör man typ Nova Launcher eller liknande så får du en hemskärm som är väldigt lik standard Android med lite extra funktionalitet. Andra launchers kan ju ha helt annat fokus förstås, men jag vet inte hur intressant det är egentligen. Du kan byta dialer, alltså telefon-appen, men det brukar inte vara så stor poäng med det om man inte vill typ köra IP-telefoni för allt eller Skype eller nåt. SMS-app går också att byta om man känner för det osv.

OnePlus 7 Pro är väldigt trevlig, men den är inte riktigt prisvärd som deras tidigare modeller tyvärr. Pixel 3 hade varit ett trevligt alternativ men jag tror inte Telenor erbjuder dem då de inte säljs här officiellt. Samsung finns också, inte billiga men de är ju bland de bästa du kan få tag i på de flesta områden. Deras UI har också blivit mycket bättre på senare tid, mer likt standard-android fast förstås med en massa extra funktionalitet, inte som tidigare när de såg helt annorlunda ut.

Permalänk
Medlem

Personligen har jag väldigt svårt att lämna iOS. Men så blir det nog när jag väl måste släppa min iPhone 8. Kommer troligtvis köra på Google Pixel då stock Android är väl så nära fördelarna med iOS man kan komma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Iom att den har officiellt LineageOS brukar man kunna räkna med att den i många år framöver kommer ha välfungerande rommar från nästan alla aktiva projekt: Slim, Resurrection Remix, Dirty Unicorns, AOKP, AICP, POSP, Omni, Carbon, Paranoid osv osv. (Typ alla jag skrev nu är nog inte under aktiv utveckling, men det lär finnas massa nya som jag inte kan namnet på på rak arm)

Om man gillar AOSP-baserade rommar känns OnePlus som det bästa valet i den prisklassen i dagsläget. Deras telefoner har snarast blivit andlig uppföljare till Nexus.

(Skickat från en OnePlus One med LineageOS )

Jag är inte alls insatt i vad allt det där betyder men det låter som det finns en hel del valmöjligheter om man vill stöka till saker. Det låter bra. Ska jag köra Android ska jag fan kunna göra det ordentligt.

Skrivet av snajk:

Android-version har inte så värst stor betydelse då du kan byta i princip allt genom appar. Det som inte går att byta ut är inställningar och drop down-menyn med snabbinställningar och liknande, men de är väl såpass standardiserade att det inte är så stor skillnad nu. Men kör man typ Nova Launcher eller liknande så får du en hemskärm som är väldigt lik standard Android med lite extra funktionalitet. Andra launchers kan ju ha helt annat fokus förstås, men jag vet inte hur intressant det är egentligen. Du kan byta dialer, alltså telefon-appen, men det brukar inte vara så stor poäng med det om man inte vill typ köra IP-telefoni för allt eller Skype eller nåt. SMS-app går också att byta om man känner för det osv.

OnePlus 7 Pro är väldigt trevlig, men den är inte riktigt prisvärd som deras tidigare modeller tyvärr. Pixel 3 hade varit ett trevligt alternativ men jag tror inte Telenor erbjuder dem då de inte säljs här officiellt. Samsung finns också, inte billiga men de är ju bland de bästa du kan få tag i på de flesta områden. Deras UI har också blivit mycket bättre på senare tid, mer likt standard-android fast förstås med en massa extra funktionalitet, inte som tidigare när de såg helt annorlunda ut.

Senast jag körde Android var en Xperia Z3, men dessa delar känner jag igen och jag utgår ifrån att de utvecklats och blivit bättre. Minns att jag gjorde ett WP-inspirerat tema till Z3;a, vilket var mycket trevligare än Sonys egna.

Jag vet att OnePlus inte har samma extremt aggressiva prissättning de hade i början men tycker det ser ut att vara ett prisvärt och bra flaggskepp. Uppfattningen jag fått är att den är bra på allt, riktigt bra på vissa saker, och inga irriterande brister. En bra helhet.

Samsung verkar ha riktigt trevliga modeller men har dragit iväg för mycket i pris. Då känns det som jag lika gärna kan köra på en ny iPhone igen.

Skrivet av Anton341:

Personligen har jag väldigt svårt att lämna iOS. Men så blir det nog när jag väl måste släppa min iPhone 8. Kommer troligtvis köra på Google Pixel då stock Android är väl så nära fördelarna med iOS man kan komma.

Jag tycker iPhones och iOS är skitbra, så Android kommer bli en omställning. Men... så kommer vi till priset. Jag är generellt trött på prisutvecklingen när det gäller teknik och allt fler företag har börjat mjölka sina kunder. Sen är det lite svårt att motivera över 10,000kr för en mobil. Nog för jag använder den mycket men det är inte som att jag behöver en så dyr telefon.
Utöver priserna har Apple dessutom börjat snika. Till iPad Pro (och jag gissar vanliga iPad) började de snåla genom att skicka med kortare kabel. Kan tyckas vara en liten detalj, men när jag pröjsar över 13,000kr för plattan och sen måste köpa en ny kabel för att den medföljande är så kort... då blir jag sur. Sen tar de bort hörlursuttag, vilket jag är helt okej med, utan att skicka med en adapter. Till iPhone slutade de skicka med adaptrar, och till iPad Pro har det aldrig följt med.

Köper jag en billigare produkt kan jag acceptera att de rationaliserat bort vissa saker för att hålla priset nere. Ofta får man ju vad man betalar för. När man har redan dyra produkter som man sedan höjer priset på, samtidigt som dessa småsaker rationaliseras bort, då har det övergått till att mjölka kunderna på kronor och ören. Jag avskyr sånt.

Därför blir det ett byte till Android. Jag kommer säkert sakna min iPhone, men jag tror också det kan bli roligt att testa Android ett tag. Sen får vi se om Apple vill ha tillbaka mig som kund.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Jag är inte alls insatt i vad allt det där betyder men det låter som det finns en hel del valmöjligheter om man vill stöka till saker. Det låter bra. Ska jag köra Android ska jag fan kunna göra det ordentligt.

Helt rätt!
Nu när jag hittat hem till en riktig maskin kan jag dumpa in lite relevanta länkar på rommar jag åtminstone hört namnet på tidigare. Det ser ut som att utvecklingen redan är i full gång för OP7P, så du kan välja och vraka. Verkar till och med som att flera av projekten jag namedroppade fortfarande existerar i någon grad.

https://forum.xda-developers.com/oneplus-7-pro/development/ro...
https://forum.xda-developers.com/oneplus-7-pro/development/cr...
https://forum.xda-developers.com/oneplus-7-pro/development/9-...
https://forum.xda-developers.com/oneplus-7-pro/development/ro...
https://forum.xda-developers.com/oneplus-7-pro/development/9-...
https://forum.xda-developers.com/oneplus-7-pro/development/ro...
https://forum.xda-developers.com/oneplus-7-pro/development/ro...
https://forum.xda-developers.com/oneplus-7-pro/development/ro...
https://forum.xda-developers.com/oneplus-7-pro/development/pa...

Sedan finns det såklart en uppsjö kernels att stöka till det med också. Helkul tror jag är ett annat ord för det.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Helt rätt!
Nu när jag hittat hem till en riktig maskin kan jag dumpa in lite relevanta länkar på rommar jag åtminstone hört namnet på tidigare. Det ser ut som att utvecklingen redan är i full gång för OP7P, så du kan välja och vraka. Verkar till och med som att flera av projekten jag namedroppade fortfarande existerar i någon grad.

https://forum.xda-developers.com/oneplus-7-pro/development/ro...
https://forum.xda-developers.com/oneplus-7-pro/development/cr...
https://forum.xda-developers.com/oneplus-7-pro/development/9-...
https://forum.xda-developers.com/oneplus-7-pro/development/ro...
https://forum.xda-developers.com/oneplus-7-pro/development/9-...
https://forum.xda-developers.com/oneplus-7-pro/development/ro...
https://forum.xda-developers.com/oneplus-7-pro/development/ro...
https://forum.xda-developers.com/oneplus-7-pro/development/ro...
https://forum.xda-developers.com/oneplus-7-pro/development/pa...

Sedan finns det såklart en uppsjö kernels att stöka till det med också. Helkul tror jag är ett annat ord för det.

Tack! Ja, visst kan bli roligt med lite mördande för nördandets skull. Det lär iaf hålla mig sysselsatt ett tag.

Min största tvekan kring OP7 Pro är storleken. Den är rejält mycket större än min iPhone Xs. Senast jag hade riktigt stor telefon var iPhone 6S Plus, och den var lite jobbig.

Permalänk

Gissar att du kan få en iPhone 11 64Gb till samma peng, men vill du hoppa på androidtåget så...

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|16Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|16Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|128Gb|4.8Tb|Pfsense VM|3 Windows VM|Windows 10 VM
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

Gissar att du kan få en iPhone 11 64Gb till samma peng, men vill du hoppa på androidtåget så...

Nej, det kan jag inte.

Permalänk

@DasIch: vad erbjuder dom för telefon om du vill köra "fritt byte" som dom marknadsför så hårt?

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|16Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|16Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|128Gb|4.8Tb|Pfsense VM|3 Windows VM|Windows 10 VM
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

@DasIch: vad erbjuder dom för telefon om du vill köra "fritt byte" som dom marknadsför så hårt?

Vilken telefon jag vill ur deras sortiment. Och det här har redan avhandlats. Jag ämnar fortsätta med Telenor Change.