Permalänk
Medlem

Två internetleverantörer samtidigt?

Hola

Är det möjligt att ha två internetleverantörer samtidigt? Jag är uppriktigt trött på bahnhofhelvetets support och bedrövliga uppkoppling. Uppsägningen med bahnhof är gjord via mejl, då dom inte svarar på telefon. Efter 90 minuters telefonkö utan svar gav jag upp. Då ringde jag strax efter kl 11:00 en vardag, då det ska - enligt deras hemsida - vara kortare telefonköer. Har testat logga in på "mina sidor" men det funkade ju inte heller.

Jag undrar om jag kan fixa en ny internetleverantör parallellt med uppsägningstiden? Eller om bahnhof kommer till självinsikt att skippa uppsägningstiden helt och håller pga allt strul senaste två månaderna.
Har kontaktat en annan internetleverantör och dom kan sparka igång en lina på 15-30 minuter. Så, är två leverantörer samtidigt möjligt? Och vilken lina kommer jag isåfall använda? Bahnhofs pisslina eller den nya?

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Nej är väl det enkla svaret.
Men om du har otur så kanske det inte spelare någon roll vilken ISP du väljer om du ligger på ett stadsnät. Då det kan vara fel på deras utrustning och inte Bahnhofs.
Men att ha 2 olika leverantörer funkar inte då du förmodligen bara har 1 kabel in i din bostad.
Och Bahnhof är den som är kopplad ditt just nu, med uppsägningstid får du nog diskutera med Bahnhof om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FearKill:

Nej är väl det enkla svaret.
Men om du har otur så kanske det inte spelare någon roll vilken ISP du väljer om du ligger på ett stadsnät. Då det kan vara fel på deras utrustning och inte Bahnhofs.
Men att ha 2 olika leverantörer funkar inte då du förmodligen bara har 1 kabel in i din bostad.
Och Bahnhof är den som är kopplad ditt just nu, med uppsägningstid får du nog diskutera med Bahnhof om.

Det borde väl inte finnas några tekniska hinder från att inleda ett nytt abonnemang? Att man har bindningstid kvar hos sin nuvarande operatör spelar ingen roll om det bara ligger kvar passivt i bakgrunden utan att det är inkopplat/abonnemanget faktiskt används och om man då tecknar ett nytt abonnemang hos en annan ISP bör man rimligtvis kunna använda denna uppkoppling så länge de har möjlighet att koppla in/aktivera den. Att aktivt använda två abonnemang samtidigt tror jag inte heller är möjligt men det lät inte som att det var tanken?

Jag skulle dock rekommendera att du hör med både Bahnhof och den nya operatören för att undvika missförstånd.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem

Kan man inte ge nya ISPn fullmakt å säga upp ens abb

Permalänk
Medlem
Skrivet av FearKill:

Nej är väl det enkla svaret.
Men om du har otur så kanske det inte spelare någon roll vilken ISP du väljer om du ligger på ett stadsnät. Då det kan vara fel på deras utrustning och inte Bahnhofs.
Men att ha 2 olika leverantörer funkar inte då du förmodligen bara har 1 kabel in i din bostad.
Och Bahnhof är den som är kopplad ditt just nu, med uppsägningstid får du nog diskutera med Bahnhof om.

Tack för ditt inlägg...Diskutera med bahnhof är just det stora problemet. Det är svårt att diskutera när man inte har nån att diskutera med.

Skrivet av ågren:

Det borde väl inte finnas några tekniska hinder från att inleda ett nytt abonnemang? Att man har bindningstid kvar hos sin nuvarande operatör spelar ingen roll om det bara ligger kvar passivt i bakgrunden utan att det är inkopplat/abonnemanget faktiskt används och om man då tecknar ett nytt abonnemang hos en annan ISP bör man rimligtvis kunna använda denna uppkoppling så länge de har möjlighet att koppla in/aktivera den. Att aktivt använda två abonnemang samtidigt tror jag inte heller är möjligt men det lät inte som att det var tanken?

Jag skulle dock rekommendera att du hör med både Bahnhof och den nya operatören för att undvika missförstånd.

Precis, inte ska jag aktivt använda två linor. Vill bara komma bort från bahnhof. Är absolut inget tekniskt orakel, tvärtom. Har mejlat dom om mina observationer av hur lamporna på dosan i väggen beter sig vid avbrotten. Det är lite olika. Ibland lyser vissa röda, ibland orange osv...Vilket dom har frågat efter i ett mejl.
Idag nån veka senare kom ett svar från dom. Och då undrade dom om jag testat en annan nätverkskabel så jag kan utesluta den. Vilket jag mejlat dom om för flera veckor sedan. Ingen verkar ens läsa mitt ärende utan bara slänger iväg ett standardmejl och sen skiter man i:t bara.

Det är anledningen till att jag vill byta leverantör. Nu har jag pratat med mer kunnigt folk och felet ligger med stor sannolikhet inte hos mig. Testat både direkt ur väggen och via en fabriksåterställd router med senaste mjukvaran. Wifi eller kabel via routern spelar ingen roll det heller.

Tack för inlägget

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToirRisker:

Kan man inte ge nya ISPn fullmakt å säga upp ens abb

Jag ska höra med dom på måndag. Tack för tipset.

Permalänk
Medlem

Om man har en aktiv ISP och vill ansluta till en annan så kommer nr 2 säga:

"Hej Richard! Tack för att du vill vara kund hos oss. Vi kan inte aktivera dina tjänster då en annan tjänsteleverantör blockerar för oss. Du måste vända dig till din tidigare tjänsteleverantör och be dem koppla ur sin tjänst, innan vi kan koppla in vår."

Sms från en ISP så sent som häromveckan
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Ja om det är stadsnät! Du kan ringa bahnhof och be dem släppa/öppna din port omedelbart med uppsägningen, du kan inte ge någon annan makten att ta det beslutet utan det måste komma från dig, bindningstiden och räkningarna kommer som normalt men internetförbindelsen försvinner, sedan kan du teckna nytt genom stadsnätet på en gång när porten har öppnats. De flesta stadsnät har att man får en sida med internetleverantörer när ens port är öppen, man ska beställa nytt genom den om ditt stadsnät är upplagt så.

Beställer du manuellt efter och någon okunnig pratar, din port är öppen, du har ingen aktiv internetförbindelse, så de kan bli din nya leverantör omedelbart trots att du har ett avtal med Bahnhof.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Om du har olika uttag för de olika leverantörerna kan du i princip köra båda samtidigt.

Om du har problem med att nå den nuvarande för uppsägning kan du alltid skicka ett rekommenderat brev med uppsägningen. De kan visserligen välja att inte ta ut det, men då har du åtminstone en bekräftelse på datum där du har försökt säga upp abonnemanget.

Värt att läsa: https://www.hallakonsument.se/frageforum/vad-g%C3%A4ller-f%C3...
"Ett företag får inte kräva att uppsägningar ska göras i en viss form eller via ett särskilt kommunikationssätt (exempelvis via telefon). Det är upp till dig som konsument att välja hur uppsägningen ska göras, antingen muntligt eller skriftligt. Fördelen med att göra en skriftlig uppsägning är att den går att bevisa i efterhand. Gör du en muntlig uppsägning kan det därför vara bra att be om en skriftlig bekräftelse på att avtalet är uppsagt.

Villkor som inte tillåter konsumenter att själva välja på vilket sätt ett avtal ska sägas upp går att anmäla till Konsumentverket."

En annan information: https://telekomradgivarna.se/avsluta-avtal/uppsagning/
"Uppsägning

Det vanligaste sättet att avsluta ett avtal om en tjänst är att göra en uppsägning till operatören. För avtal som ingåtts från och med den 1 maj 2014 får uppsägningstiden vara maximalt en (1) månad. Om du har bindningstid kvar kommer du med största sannolikhet att få en slutfaktura på resterande tid. "

Permalänk
Rekordmedlem

Det låter som om du har 2 olika problem, - med nätet och att nå operatörens kundtjänst, byter du operatör kanske du når deras kundtjänst enklare men jag tror inte det påverkar grundproblemet med uppkopplingen utan du får felanmäla nätet till operatören och sedan vänta på att nätägaren lagar det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Om man har en aktiv ISP och vill ansluta till en annan så kommer nr 2 säga:

"Hej Richard! Tack för att du vill vara kund hos oss. Vi kan inte aktivera dina tjänster då en annan tjänsteleverantör blockerar för oss. Du måste vända dig till din tidigare tjänsteleverantör och be dem koppla ur sin tjänst, innan vi kan koppla in vår."

Sms från en ISP så sent som häromveckan
Skickades från m.sweclockers.com

Tack, jättetydligt. Raka rör...

Skrivet av str8forthakill:

Ja om det är stadsnät! Du kan ringa bahnhof och be dem släppa/öppna din port omedelbart med uppsägningen, du kan inte ge någon annan makten att ta det beslutet utan det måste komma från dig, bindningstiden och räkningarna kommer som normalt men internetförbindelsen försvinner, sedan kan du teckna nytt genom stadsnätet på en gång när porten har öppnats. De flesta stadsnät har att man får en sida med internetleverantörer när ens port är öppen, man ska beställa nytt genom den om ditt stadsnät är upplagt så.

Beställer du manuellt efter och någon okunnig pratar, din port är öppen, du har ingen aktiv internetförbindelse, så de kan bli din nya leverantör omedelbart trots att du har ett avtal med Bahnhof.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är värt dubbla räkningar en måndag om bahnhof inte har någon självinsikt.

Edit: Månad ska det givetvis stå. Utan kaffe funkar ingenting...

Skrivet av ehsnils:

Om du har olika uttag för de olika leverantörerna kan du i princip köra båda samtidigt.

Om du har problem med att nå den nuvarande för uppsägning kan du alltid skicka ett rekommenderat brev med uppsägningen. De kan visserligen välja att inte ta ut det, men då har du åtminstone en bekräftelse på datum där du har försökt säga upp abonnemanget.

Värt att läsa: https://www.hallakonsument.se/frageforum/vad-g%C3%A4ller-f%C3...
"Ett företag får inte kräva att uppsägningar ska göras i en viss form eller via ett särskilt kommunikationssätt (exempelvis via telefon). Det är upp till dig som konsument att välja hur uppsägningen ska göras, antingen muntligt eller skriftligt. Fördelen med att göra en skriftlig uppsägning är att den går att bevisa i efterhand. Gör du en muntlig uppsägning kan det därför vara bra att be om en skriftlig bekräftelse på att avtalet är uppsagt.

Villkor som inte tillåter konsumenter att själva välja på vilket sätt ett avtal ska sägas upp går att anmäla till Konsumentverket."

En annan information: https://telekomradgivarna.se/avsluta-avtal/uppsagning/
"Uppsägning

Det vanligaste sättet att avsluta ett avtal om en tjänst är att göra en uppsägning till operatören. För avtal som ingåtts från och med den 1 maj 2014 får uppsägningstiden vara maximalt en (1) månad. Om du har bindningstid kvar kommer du med största sannolikhet att få en slutfaktura på resterande tid. "

Väldigt informativt. Jättetack. Jag har min uppsägning gjord via mejl (då dom inte svarar i telefon) så den finns i textform och daterad givetvis.

Skrivet av mrqaffe:

Det låter som om du har 2 olika problem, - med nätet och att nå operatörens kundtjänst, byter du operatör kanske du når deras kundtjänst enklare men jag tror inte det påverkar grundproblemet med uppkopplingen utan du får felanmäla nätet till operatören och sedan vänta på att nätägaren lagar det.

Precis, två problem är det. Båda problemen är kopplade till bahnhof. Kan jag byta leverantör snarast är ett problem löst iallafall. Då jag inte är speciellt kunnig är en anträffbar support viktigt för mig. För dom flesta skulle jag tro t o m.
Bara att bahnhof efter ca två månader frågade om jag uteslutet nätverkskabel (testat en annan). Det vet dom redan, om dom läst mina tidigare mejl. Förövrigt är den en av dom tidigare frågorna dom har på sin felsökningsguide på deras hemsida. Det är så jävla nonchalant att man baxnar...

Permalänk
Medlem

För framtida ev läsare:

Min rekommendation om strul uppstår med internetleverantören Bahnhof. Starta ett ärende dag ett då bahnhof endast återbetalar f o m dagen då ärendet påbörjas t o m dagen då problemet är löst. Gör ni som jag gjorde, att felsöka 10-14 dagar med hjälp av deras felsökningsguide får ni ingen ersättning för den tiden.
Starta även uppsägningstiden f o m dag ett. Den går att häva om dom skulle lösa problemet inom en acceptabel tidsram. I mitt fall blev det strax över två månader av ständiga nedkopplingar och avbrott. Antecknade 26 avbrott under en 9-10 timmarsperiod en söndag. Avbrottens längd varade mellan ca 20 sekunder till som längst ca 13 minuter. Jag startade uppsägningstiden innan problemet var löst men i efterhand alldeles för sent och kompensationen blev i mitt fall oacceptabelt låg. Inte ens en ursäkt för dröjesmålet kunde dom bjuda på när jag äntligen kom fram via telefon.

Efter lite över två månader byttes dosan i väggen och allt började funka som vanligt igen. Min uppsägning kvarstår och ny leverantör är kirrad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av REWplayFF:

Efter lite över två månader byttes dosan i väggen och allt började funka som vanligt igen.

Då låter det snarare som att det var ett hårdvarufel ej relaterat till Bahnhof och deras tjänster i alla fall? Eller missförstod jag vad du menade? Visst, dålig service med långa svarstider osv. men det känns lite missvisande att påstå att det skulle vara fel på tjänsten/leverantören i sig när så inte är fallet, förutsatt att jag förstått det hela rätt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Då låter det snarare som att det var ett hårdvarufel ej relaterat till Bahnhof och deras tjänster i alla fall? Eller missförstod jag vad du menade? Visst, dålig service med långa svarstider osv. men det känns lite missvisande att påstå att det skulle vara fel på tjänsten/leverantören i sig när så inte är fallet, förutsatt att jag förstått det hela rätt.

Skickades från m.sweclockers.com

Ingår inte support i tjänsten menar du? Hade dom läst mina mejl hade dom tidigt kunnat skicka över ärendet till stadsnätet. Det var det första snubben sa när han och såg den gamla dosen "så här ska det inte se ut".
Hade förklarat för bahnhof hur lamporna på dosen betett sig och då kunde dom - vad jag förstått - lokaliserat problemet långt tidigare. Istället kom ett slafsmejl som undrade om jag testat en annan kabel efter veckor av strul, har nämnt det tidigare i tråden.

Permalänk

P.g.a. Bahnhofs slarv med uppsägningstiden så har jag nu 2 beställningar i Zmarket (Zitius Stadsnät) på Bredband2. Den andra beställningen med aktiveringsdatum 19 nov är den korrekta, då jag var tvungen att beställa bredbandet i förtid. Den andra beställningen har nu aktiverats i stadsnätet, precis som jag ville ha det. Vad händer med den första beställningen med aktiveringsdatum 1 dec? Kommer Bredband2 att göra en aktivering på nytt eller skiter de i det? När jag pratar med Bredband2 säger de att de inte kan se den första beställningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av illmatic84:

P.g.a. Bahnhofs slarv med uppsägningstiden så har jag nu 2 beställningar i Zmarket (Zitius Stadsnät) på Bredband2. Den andra beställningen med aktiveringsdatum 19 nov är den korrekta, då jag var tvungen att beställa bredbandet i förtid. Den andra beställningen har nu aktiverats i stadsnätet, precis som jag ville ha det. Vad händer med den första beställningen med aktiveringsdatum 1 dec? Kommer Bredband2 att göra en aktivering på nytt eller skiter de i det? När jag pratar med Bredband2 säger de att de inte kan se den första beställningen.

Vi kan omöjligen ge dig mer information än vad du redan fått från leverantören.

Visa signatur

Jag har en tigerrandig vakthund... akta er

Permalänk
Medlem
Skrivet av REWplayFF:

Tack för ditt inlägg...Diskutera med bahnhof är just det stora problemet. Det är svårt att diskutera när man inte har nån att diskutera med.

Precis, inte ska jag aktivt använda två linor. Vill bara komma bort från bahnhof. Är absolut inget tekniskt orakel, tvärtom. Har mejlat dom om mina observationer av hur lamporna på dosan i väggen beter sig vid avbrotten. Det är lite olika. Ibland lyser vissa röda, ibland orange osv...Vilket dom har frågat efter i ett mejl.
Idag nån veka senare kom ett svar från dom. Och då undrade dom om jag testat en annan nätverkskabel så jag kan utesluta den. Vilket jag mejlat dom om för flera veckor sedan. Ingen verkar ens läsa mitt ärende utan bara slänger iväg ett standardmejl och sen skiter man i:t bara.

Det är anledningen till att jag vill byta leverantör. Nu har jag pratat med mer kunnigt folk och felet ligger med stor sannolikhet inte hos mig. Testat både direkt ur väggen och via en fabriksåterställd router med senaste mjukvaran. Wifi eller kabel via routern spelar ingen roll det heller.

Tack för inlägget

Ring deras kundtjänst för brf/företag. Svarar på 5min och de kan koppla dig 😉

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25