Ubiquiti loco M5 - 100-200m mellan "hus"

Permalänk
Medlem

Ubiquiti loco M5 - 100-200m mellan "hus"

Hejsan,

Hjälper min kompis att installera två stycken Ubiquiti NanoStation loco M5 där det ska hjälpa till att skicka internet från huset till verkstaden ca 150m bort.

Problemet är att vi får inget internet vid verkstaden om vi inte använder en specifik router. Trodde först att det inte skulle behövas en router på andra sidan för hittar inget WIFI vid verkstaden men har testat flera routrar men får inget internet tills jag testade en bekants router ASUS RT-N66U och wips så fungerade det. Vad är det som gör att denna fungerar men ingen annan för då säger den att det är en IP konflikt om jag minns rätt? Hade helst sluppit köpa en ny router om det går att undvika.

Vidare beskrivning av setupen:
Vi har nu följt denna guiden där de sammanfattat sätter:
1:
Network - Bridge
Wirless - Access Point
Transparent brige point
192.168.1.50

2:
Network - Bridge
Wirless - Station
192.168.1.51

Bild för enklare visualisering

Permalänk
Medlem

Alltså, om du vill få ut WI-FI i verkstaden så behöver du ju något som skickar ut det (dvs en accesspunkt). De två Ubiquiti-enheterna skickar bara sinsemellan, så vill du ha WI-FI till andra enheter får du koppla in en accesspunkt i Ubiquiti-enheten i verkstaden.

Anledningen till att det inte fungerar när du sätter i en router är troligen för att de int gillar att man NAT:ar flera gånger. Du borde inte använda en router, utan istället en accesspunkt eller en switch (om du vill ha trådat).

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Accesspunkt på andra sidan. AP AC LR är nice.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Får du nätverk över bryggan med kabel? Då vet du om bryggan fungerar.

Sedan om du vill ha wifi behöver du en accesspunkt i garaget. Det går att göra om en router till accesspunkt. En del har en knapp i inställningar som gör det enkelt, Asus brukar ha den funktionen. Annars får man göra det manuellt. Stäng av NAT, DHCP och ge den en annan IP än den ordinarie routern. Samt inte använda wan-porten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Alltså, om du vill få ut WI-FI i verkstaden så behöver du ju något som skickar ut det (dvs en accesspunkt). De två Ubiquiti-enheterna skickar bara sinsemellan, så vill du ha WI-FI till andra enheter får du koppla in en accesspunkt i Ubiquiti-enheten i verkstaden.

Anledningen till att det inte fungerar när du sätter i en router är troligen för att de int gillar att man NAT:ar flera gånger. Du borde inte använda en router, utan istället en accesspunkt eller en switch (om du vill ha trådat).

Tack så mycket för svar! Hade hoppats på att kunna återanvända någon gammal router man har liggandes men det är ingen garanti att det fungerar då?

Skrivet av SirMacke:

Accesspunkt på andra sidan. AP AC LR är nice.

Skickades från m.sweclockers.com

Hade hoppats på att komma undan lite billigare

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Får du nätverk över bryggan med kabel? Då vet du om bryggan fungerar.

Sedan om du vill ha wifi behöver du en accesspunkt i garaget. Det går att göra om en router till accesspunkt. En del har en knapp i inställningar som gör det enkelt, Asus brukar ha den funktionen. Annars får man göra det manuellt. Stäng av NAT, DHCP och ge den en annan IP än den ordinarie routern. Samt inte använda wan-porten.

Jag får nätverk när jag kopplar in ASUS routern så ja det ser ut att "fungera".
Får testa lite med det jag har hemma och se om jag hittar den inställningen i någon av Netgear och om jag förstår det rätt använda typ Lan 1 för inkommande och sen Lan 2 om jag skulle behöva trådat någonstans?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackeswe:

Jag får nätverk när jag kopplar in ASUS routern så ja det ser ut att "fungera".
Får testa lite med det jag har hemma och se om jag hittar den inställningen i någon av Netgear och om jag förstår det rätt använda typ Lan 1 för inkommande och sen Lan 2 om jag skulle behöva trådat någonstans?

Jo men då verkar bryggan fungera. Du tänker rätt med routern där.