Vad kommer hända med klimatet?

Permalänk
Medlem

Klimatet har alltid varierat, och kommer alltid att variera. Det är inget vi kan hindra. Vi blir tvungna att anpassa oss, och det har människan alltid gjort.

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem

Ser vi tillbaka en 150000 årser vi att tempen varierat med kallperioder och varmperioder. Vi är i början på en varmperiod som kommer avslutas med medelhavsklimat innan det blir kallare och ny istid är på g.
En sak som är anmärkningsvärt är att koldioxidhalten stadigt blivit lägre sen en miljon år sen. Faktum är att om det fortsätter kommer växterna dö ut om ca 5000 år på grund av att de kvävs.
Skall vi rädda vår värld....kör som fan odla kor och flyg därimellan. All koldioxid vi kan bidra med RÄDDAR vår värld, inte tvärt om.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Ser vi tillbaka en 150000 årser vi att tempen varierat med kallperioder och varmperioder. Vi är i början på en varmperiod som kommer avslutas med medelhavsklimat innan det blir kallare och ny istid är på g.
En sak som är anmärkningsvärt är att koldioxidhalten stadigt blivit lägre sen en miljon år sen. Faktum är att om det fortsätter kommer växterna dö ut om ca 5000 år på grund av att de kvävs.
Skall vi rädda vår värld....kör som fan odla kor och flyg därimellan. All koldioxid vi kan bidra med RÄDDAR vår värld, inte tvärt om.

Vilken data visar att koldioxidhalten blir lägre? Nasa säger annorlunda i alla fall.
https://climate.nasa.gov/vital-signs/carbon-dioxide/

Permalänk
Medlem

Intressant intervju med energiexpert Elsa Widding om klimat- och energipolitiken

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem

Tidigare eldade man med kolkaminer i växthusen och gödde växterna med CO2. De växte 30% snabbare. Vansinnet att minska CO2 ger oss ännu tunnare atmosfär och vi blir utsatta för mer strålning. Och öknarna kan ber ut sig då växterna plågas av brist på koldioxid!
Tänk själv, och låt dig inte luras av våra dumma outbildade politiker.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Vi har uppfunnit maskiner som ersätter mycket av arbetskraften. Vi har det extremt bra ekonomiskt i Sverige och kan utan problem ge våra pensionärer ett värdigt liv, det handlar om att prioritera. Men nu börjar det sakta glida mot en politisk debatt av annat slag.

Sverige borde inte jämföras med andra länder, vi var det bästa landet.

Nu måste varje sammhällskvalité och funktion sakta fallera för att "ge pensionärer ett värdigt liv" som om de inte levde igenom paradiset, men kunde tammefan inte låta bli att etablera ett system som tillät dom att exploatera framtidens resurser också, dvs dagens arbetare för deras välfärd.

Permalänk
Medlem

@Irre: Hahaha, dagens bästa trollning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellowiener:

Den där bilden är ett perfekt exempel på lögner och skrämselpropaganda. Den blandar ihop direkta temperaturmätningar med beräknade medelvärden över långa perioder. Det är helt olika upplösning på mätdatan så det är inte det minsta konstigt att resultaten avviker.
Dessutom så börjar grafen mitt i en istid för att verkligen förstärka att det har blivit varmare. Snacka om cherry picking.

Hårda ord här, lögner? Vad exakt är en lögn? Skrämselpropaganda? Det är så forskningen ser ut. Det finns även en kommentar på höger sida ungefär halvvägs ner om det där med utjämningen av kurvan. Små tillfälliga avvikelser jämnas ut, men även om det är möjligt att något i stil med den temperaturökning vi ser nu skulle kunna försvinna i brist på upplösning så är det inte speceillt troligt att den typen av större avvikelse skulle passera helt obermärkt.

Att man börjar mitt i en istid gissar jag beror på att den data man baserar bilden på börjar då. Men det är lite intressant att du klagar på cherry picking och samtidigt hakar upp dig på var bilden startar snarare än att titta på slutet som är det relevanta i sammanhanget. Var tycker du själv att man skulle börja rent tidsmässigt? Majoriteten av bilden är till för att ge en kontext till dagens temperaturökning, något som i alla fall jag tycker är relevant. Men du tycker inte att man bör försöka sätta dagens temperaturökningar i en historiskt kontext? Går det att göra på något sätt som du inte skulle uppfatta som skrämselpropaganda?

Oavsett var man startar så är nollpunkten medeltemperaturen mellan 1961 och 1990 vilket står längst upp. Den visar också att jorden har varit varmare än den var under 60-90 talet (nollpunkten i grafen) och troligen har varit lika varm som nu (om man begränsar sig till tiden från senaste istiden som man gör i grafen). Samtidigt visar den på ett klart påtagligt sätt vilken effekt en liten temperaturskillnad har på det globala klimatet, samt ger ett perspektiv på hur snabbt ökningen har gått de senaste decennierna. Problemet är inte att temperaturen stiger, problemet är att den stiger snabbt och att prognoserna tyder på att att hastigheten i ökningen inte kommer att avta så vida vi inte vidtar drastiska åtgärder. Om det räckte med 4,3 grader ökning för att gå från istid till snittet under åren 1961-1990, vilka effekter kommer en global temperatur på 4,3 grader över det snittet ha?

Bifogar den igen ifall någon missat vilken bild det handlar om

Dold text
Permalänk
Moderator
Forumledare

*tråd rensad*

Diskutera gärna men håll argumentationen på en bra nivå, undvik personangrepp och håll er till topic

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Ser vi tillbaka en 150000 årser vi att tempen varierat med kallperioder och varmperioder. Vi är i början på en varmperiod som kommer avslutas med medelhavsklimat innan det blir kallare och ny istid är på g.
En sak som är anmärkningsvärt är att koldioxidhalten stadigt blivit lägre sen en miljon år sen. Faktum är att om det fortsätter kommer växterna dö ut om ca 5000 år på grund av att de kvävs.
Skall vi rädda vår värld....kör som fan odla kor och flyg därimellan. All koldioxid vi kan bidra med RÄDDAR vår värld, inte tvärt om.

Anmärkningsvärt att det inte finns en enda källhänvisning i dessa påstående.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mauk:

Vilken data visar att koldioxidhalten blir lägre? Nasa säger annorlunda i alla fall.
https://climate.nasa.gov/vital-signs/carbon-dioxide/

Den långa serien kommer inte från Nasa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweborn:

Den långa serien kommer inte från Nasa.

Näe den kurvan är från NOAA, vad vill du ha sagt med det? Jag efterfrågade data som visar att koldioxidhalten i atmosfären sjunker efter påståenden från KingCobra.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sinery:

Tänk vilket paradis vi skulle ha om gamlingarna betalade sin egen hälsa och sverige njöt av naturlig befolkningsökning/minskning.

Gamlingarna har redan betalat sin egen hälsa. Hade nu inte politikerna försnillat dessa pengar så vore detta inte något problem.

Sedan är det klart att överbefolkningen är grundproblemet. Varför måste målet vara att antalet människor hela tiden skall öka? Helt vansinnigt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Frispel:

Små tillfälliga avvikelser jämnas ut, men även om det är möjligt att något i stil med den temperaturökning vi ser nu skulle kunna försvinna i brist på upplösning så är det inte speceillt troligt att den typen av större avvikelse skulle passera helt obermärkt.

Varför inte? Och vem säger att det är helt obemärkt just för att det inte är med på just det där datasettet?

Skrivet av Frispel:

Att man börjar mitt i en istid gissar jag beror på att den data man baserar bilden på börjar då.

Varför väljer man data som börjar just där?

Skrivet av Frispel:

Men det är lite intressant att du klagar på cherry picking och samtidigt hakar upp dig på var bilden startar snarare än att titta på slutet som är det relevanta i sammanhanget. Var tycker du själv att man skulle börja rent tidsmässigt? Majoriteten av bilden är till för att ge en kontext till dagens temperaturökning, något som i alla fall jag tycker är relevant. Men du tycker inte att man bör försöka sätta dagens temperaturökningar i en historiskt kontext? Går det att göra på något sätt som du inte skulle uppfatta som skrämselpropaganda?

Bilden är inte relevant eftersom den jämför helt olika datatyper. Att du påstår att det "inte är speciellt troligt" att det påverkar resultatet är inte något jag tänker acceptera bara så där. Du får lov att bevisa det, annars finns det ingen anledning att titta på bilden till att börja med.

Det är sånt här som får mig att tro att hela skiten är en bluff.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av videopac:

Sedan är det klart att överbefolkningen är grundproblemet. Varför måste målet vara att antalet människor hela tiden skall öka? Helt vansinnigt.

Håller med, överbefolkning är dagens natur nummer 1 fiende.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mauk:

Näe den kurvan är från NOAA, vad vill du ha sagt med det? Jag efterfrågade data som visar att koldioxidhalten i atmosfären sjunker efter påståenden från KingCobra.

Eftersom klimatfrågan har förvandlats till lika delar religion och business, toppat med politik, är det viktigt att hålla koll på var alla siffror kommer från. Det förvanskas lätt "NASA säger att...". Ojdå, då måste det ju vara rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellowiener:

Varför inte? Och vem säger att det är helt obemärkt just för att det inte är med på just det där datasettet?

Titta på kommentaren om avvikelser som finns på bildens högra sida, finns mellan 16000 och 15500 fk. Sitter du på någon information som tyder på att denna graf inte inte stämmer? Annars så får man nog acceptera att detta är den bästa historiska data man kan få fram i dagsläget och att större avvikelser troligen skulle synas som påtagliga blippar.

Citat:

Varför väljer man data som börjar just där?

Spontan gissning från min sida är att det är där man kan börja med de iskärnor(?) man utgår från? Återigen, sitter du på information som tyder på att man kunde börjat ännu tidigare? Eller tycker att man borde börjat senare? Vad är i ditt tycke en lämplig start om man ska försöka få in dagens uppvärmning i en historisk kontext?

Citat:

Bilden är inte relevant eftersom den jämför helt olika datatyper. Att du påstår att det "inte är speciellt troligt" att det påverkar resultatet är inte något jag tänker acceptera bara så där. Du får lov att bevisa det, annars finns det ingen anledning att titta på bilden till att börja med.

Det är sånt här som får mig att tro att hela skiten är en bluff.

Jag har inte påstått att skillnaden i insamling av historisk data och nutida data inte påverkar resultatet, vänligen lägg inte ord i min mun. Det jag skrev var att det inte är troligt att den typ av temperaturökningar vi har nu skulle försvinna i den historiska datans lägre upplösning.

Detta är antagligen det bästa man i dagsläget kan åstadkomma om man vill sätta de senate decenniernas temperaturökningar i en historiskt kontext. Något som jag tycker är både relevant och intressant, speciellt när skeptiker gärna talar om att temperaturer går i cykler. Hävdar man att detta är en naturlig cykel så kan det ju vara bra att på ett påtagligt sätt visa vad man faktiskt vet om hur temperaturcyklerna sett ut sen den senaste istiden. Plus att det som sagt ger en historisk kontext till vad relativt små temperaturskiftningar faktiskt har haft för effekt för klimatet.

Men vad är det egentligen du har invändningar mot? Att man försöker ge en historisk kontext till temperaturskiftningar? Att de historiska siffrorna är missvisande? Att de moderna är missvisande? Hur tycker du man borde göra annorlunda? För det är väl ändå vettigt att försöka se hur temperaturerna sett ut historiskt om man vill förstå dagens temperaturökningar? Som jag frågade tidigare, hur skulle du vilja att man presenterar någon form av historiskt kontext till dagens temperaturökningar utan att kalla den för skrämselpropaganda?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweborn:

Eftersom klimatfrågan har förvandlats till lika delar religion och business, toppat med politik, är det viktigt att hålla koll på var alla siffror kommer från. Det förvanskas lätt "NASA säger att...". Ojdå, då måste det ju vara rätt.

Oklart vad du är ute efter här men Nasa säger det fortfarande även om de inte är skapare av all forskning de använder.
Jag efterfrågade en källa på att CO2-halten i atmosfären sjunker och att växterna på planeten kommer att dö ut om ca 5000 år.

Skrivet av KingCobra:

Ser vi tillbaka en 150000 årser vi att tempen varierat med kallperioder och varmperioder. Vi är i början på en varmperiod som kommer avslutas med medelhavsklimat innan det blir kallare och ny istid är på g.
En sak som är anmärkningsvärt är att koldioxidhalten stadigt blivit lägre sen en miljon år sen. Faktum är att om det fortsätter kommer växterna dö ut om ca 5000 år på grund av att de kvävs.
Skall vi rädda vår värld....kör som fan odla kor och flyg därimellan. All koldioxid vi kan bidra med RÄDDAR vår värld, inte tvärt om.

Är det detta du vet mer om eller hugger du bara på semantik? I det senare fallet så är jag inte intresserad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Varför måste målet vara att antalet människor hela tiden skall öka? Helt vansinnigt.

Bra fråga. Kan det ha att göra med hur kapitalismen är och fungerar. Dvs befolkningsökning triggar tillväxt.
Eller är det så att fattiga skaffar fler barn, som extra trygghet mot ålderdomen.
Iaf så tror jag inte dagens kapitalism som den fungerar idag är bra eller hållbar utifrån miljösynpunkt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Frispel:

Titta på kommentaren om avvikelser som finns på bildens högra sida, finns mellan 16000 och 15500 fk. Sitter du på någon information som tyder på att denna graf inte inte stämmer? Annars så får man nog acceptera att detta är den bästa historiska data man kan få fram i dagsläget och att större avvikelser troligen skulle synas som påtagliga blippar.

Det är inte att grafen "inte stämmer", det är att datasetet för de historiska temperaturerna är av en helt annan karaktär än dataseten för de moderna uppmätta temperaturerna. De hör inte hemma i samma graf. Förklaringen du själv hänvisar till säger ju klart och tydligt att temperaturspiken på slutet hade försvunnit om det hade varit ett beräknat medelvärde (dvs som den historiska datan).

Skrivet av Frispel:

Spontan gissning från min sida är att det är där man kan börja med de iskärnor(?) man utgår från? Återigen, sitter du på information som tyder på att man kunde börjat ännu tidigare? Eller tycker att man borde börjat senare? Vad är i ditt tycke en lämplig start om man ska försöka få in dagens uppvärmning i en historisk kontext?

Så det finns inget tidigare data?

Skrivet av Frispel:

Jag har inte påstått att skillnaden i insamling av historisk data och nutida data inte påverkar resultatet, vänligen lägg inte ord i min mun. Det jag skrev var att det inte är troligt att den typ av temperaturökningar vi har nu skulle försvinna i den historiska datans lägre upplösning.

Och vad baserar du det på? Inte ens de som har gjort bilden håller med dig.

Skrivet av Frispel:

Detta är antagligen det bästa man i dagsläget kan åstadkomma om man vill sätta de senate decenniernas temperaturökningar i en historiskt kontext. Något som jag tycker är både relevant och intressant, speciellt när skeptiker gärna talar om att temperaturer går i cykler. Hävdar man att detta är en naturlig cykel så kan det ju vara bra att på ett påtagligt sätt visa vad man faktiskt vet om hur temperaturcyklerna sett ut sen den senaste istiden. Plus att det som sagt ger en historisk kontext till vad relativt små temperaturskiftningar faktiskt har haft för effekt för klimatet.

Men vad är det egentligen du har invändningar mot? Att man försöker ge en historisk kontext till temperaturskiftningar? Att de historiska siffrorna är missvisande? Att de moderna är missvisande? Hur tycker du man borde göra annorlunda? För det är väl ändå vettigt att försöka se hur temperaturerna sett ut historiskt om man vill förstå dagens temperaturökningar? Som jag frågade tidigare, hur skulle du vilja att man presenterar någon form av historiskt kontext till dagens temperaturökningar utan att kalla den för skrämselpropaganda?

Att det bästa du har att komma med är helt värdelöst är ju inte mitt problem.
Det jag invänder mot är att blanda helt olika datatyper för att få det att se ut som att dagens temperaturökning är extrem och totalt saknar motstycke i de senaste 20000 åren.
Notera att jag inte säger att motsatsen är sann, utan bara att den grafen inte visar det den försöker visa.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av videopac:

Gamlingarna har redan betalat sin egen hälsa. Hade nu inte politikerna försnillat dessa pengar så vore detta inte något problem.

Sedan är det klart att överbefolkningen är grundproblemet. Varför måste målet vara att antalet människor hela tiden skall öka? Helt vansinnigt.

Ju fler människor desto fler problemlösare.

Permalänk
Medlem

CO2 är ett spårämne som är luktfri och osynlig (Greta kan se) CO2 halten har varit 3-5ggr så hög före människan. Sosseriet lurar oss på 100 miljarder i CO2 skatt årligen. Det som styr klimatet på jorden är Solen, jordens lutning, rotation och magnetfält och den kosmiska strålningen som tydligen har ett finger med i spelet i hur det bildas moln. Däremot är jag mer orolig för miljön där människan ÄR ansvarig.

Visa signatur

Corsair carbide SPEC-03 | Corsair CX750M 750W | Intel LGA1151 core i7 6700K | Gigabyte LGA1151 GA-Z170-Gaming K3 | 4x8GB 3000MHz (PC4 2400) DDR4 CL16 1,35V Black&Red | Asus GeForce RTX 2070S 8GB Turbo OC | Samsung 950 Pro 256GB M.2 PCIe SSD | Windows 10 pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Gamlingarna har redan betalat sin egen hälsa. Hade nu inte politikerna försnillat dessa pengar så vore detta inte något problem.

Sedan är det klart att överbefolkningen är grundproblemet. Varför måste målet vara att antalet människor hela tiden skall öka? Helt vansinnigt.

Välfärden idag finansieras av skatterna idag (duh) visst kommer den in skatt från pension men inte tillräckligt för att täcka pensionärernas kostnad, därmed krävs den fler arbetare än pensionärer för att systemet ska gå runt - vilket kan bara vara sant med evig befolkningsökning.

Vilka pengar menar du staten ska ha trollat bort?
Mer än vanligt alltså.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sinery:

Vilka pengar menar du staten ska ha trollat bort?
Mer än vanligt alltså.

Det togs 275 miljarder ur pensionskassan när den ekonomiska krisen i början på 90-talet skulle fixas! Göran Persson sa att det skulle man betala tillbaka.
Det har man inte gjort än.

Visa signatur

Corsair carbide SPEC-03 | Corsair CX750M 750W | Intel LGA1151 core i7 6700K | Gigabyte LGA1151 GA-Z170-Gaming K3 | 4x8GB 3000MHz (PC4 2400) DDR4 CL16 1,35V Black&Red | Asus GeForce RTX 2070S 8GB Turbo OC | Samsung 950 Pro 256GB M.2 PCIe SSD | Windows 10 pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nissev70:

Det som styr klimatet på jorden är Solen, jordens lutning, rotation och magnetfält och den kosmiska strålningen som tydligen har ett finger med i spelet i hur det bildas moln. Däremot är jag mer orolig för miljön där människan ÄR ansvarig.

Wow! Tänk så glada alla klimatforskare blir nu när du upplyst dem om att det finns andra faktorer som påverkar klimatet. Det kände de ju inte till.

Lite mer seriöst, så är alla såna faktorer förstås välkända och integrerade i beräkningarna. Men t ex Milanković-cyklerna är mycket långsamma (det handlar om cykler på många tusentals år, ja tiotusentals år). Det vi nu upplever är en extremt snabb uppvärmning som dessutom korrelerar väl med mycket snabbt stigande atmosfäriska halter av växthusgaser. Och det är mänsklig aktivitet som ligger bakom de ökningarna, det finns det inga som helst tvivel kring. 150-200 år av fossilbränsleanvändning i allt ökande takt ger ett nettotillskott av främst koldioxid som inte kan skyllas på några naturliga faktorer.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av nissev70:

Det togs 275 miljarder ur pensionskassan när den ekonomiska krisen i början på 90-talet skulle fixas! Göran Persson sa att det skulle man betala tillbaka.
Det har man inte gjort än.

Staten har inga pengar, hur fan ska den kunna betala tillbaka?
Sälja Gotland?

Detta är ju bara ett till exempel på exploatering av framtida resurser.
Man skulle ju kunna tro att när man har haft den bästa ekonomin i något land vid någon tid så skulle men ej behöva det.

Permalänk
Medlem

Behövdes det verkligen en till klimatförnekar tråd (av ett sammanträffande öppnad av samma person) full av alternativ fakta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sinery:

Staten har inga pengar, hur fan ska den kunna betala tillbaka?
Sälja Gotland?

Detta är ju bara ett till exempel på exploatering av framtida resurser.
Man skulle ju kunna tro att när man har haft den bästa ekonomin i något land vid någon tid så skulle men ej behöva det.

Varför tror du att pensions systemet gjordes om!? För att det inte fanns några möjligheter att betala tillbaka.
Du måste förstå att socialism = ondska, och allt började med Palme.

Visa signatur

Corsair carbide SPEC-03 | Corsair CX750M 750W | Intel LGA1151 core i7 6700K | Gigabyte LGA1151 GA-Z170-Gaming K3 | 4x8GB 3000MHz (PC4 2400) DDR4 CL16 1,35V Black&Red | Asus GeForce RTX 2070S 8GB Turbo OC | Samsung 950 Pro 256GB M.2 PCIe SSD | Windows 10 pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Håller med, överbefolkning är dagens natur nummer 1 fiende.

Jag läste Hans Roslings bok för ett tag sedan. Nyfödandet minskar drastiskt hela tiden i takt med att folk får ett bättre liv med högre standard. Nu kan jag tyvärr inte direkt citera någon då jag inte har boken här men växten skulle avta helt vid någon punkt där lika många dör som föds. Dessutom skulle planeten klara av det, förutsett att vi tar bättre hand om dess resurser. Alla kan inte leva som i USA eller Sverige i dagsläget. Vi i väst som släpper ut mest skaffar även minst barn medans u-länderna skaffar fler men knappt släpper ut något.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Adoby:

Menar du att någon här har försökt utnämna sig själv till utbildad klimatolog, snarare än bara lite allmänbildad om vad klimatforskarna faktiskt säger?

Eller skall ditt inlägg tolkas som ett förtäckt personangrepp? Kanske för att förmågan att argumentera sakligt on-topic är bristfällig?

Hur ska jag kunna argumentera sakligt när Du och många andra klimatförnekare redan har dragit er slutsats och arbetar bakifrån för att hitta bevis som stödjer den medan ni undviker allt och/eller kallar alla motbevis för "Fake News" och liknande?

Den stora skillnaden mellan "vetenskapsförnekare" och "vetenskapspersoner" är att sistnämnda är redo att ha fel i sin "tro" till skillnad från de förstnämnda.

Den andra stora skillnaden är att jag vet att min hjärna inte är Guds gåva till omvärlden medan många "vetenskapsförnekare" anser det om sina egna hjärnor annars hade de inte haft något emot så kallat "motbevis" eller "motsägande källor".

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |