AMD Ryzen 3000 "Matisse" – samlingstråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Blir lite svårt att hävda att Abba fixen inte påverkar prestanda, eller att den inte gör något alls...
https://youtu.be/PB72OrnSeQo

Skickades från m.sweclockers.com

Jag fick en 3-4% bättre i Single Core i CB20, så en förbättring blev det allt. Tycker även den känns bättre under idle-förhållanden. Hoppar inte lika häftigt i temp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Blir lite svårt att hävda att Abba fixen inte påverkar prestanda, eller att den inte gör något alls...
https://youtu.be/PB72OrnSeQo

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, när allt hänger ihop är det säkert mer skillnad. Är ju bara SMU som är ny i modden och den kanske inte gör så mycket utan resten av uppdateringen.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Blir lite svårt att hävda att Abba fixen inte påverkar prestanda, eller att den inte gör något alls...
https://youtu.be/PB72OrnSeQo

Skickades från m.sweclockers.com

Dock hade Gamers Nexus mer speltester och även på 3600 & 3700x i sin video men skillnad är det som du säger.

Total warhammer var den som stack ut i hans test.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Hardware unboxed test av ABBA bioset https://www.youtube.com/watch?v=PB72OrnSeQo

Permalänk
Medlem

Så då är den äntligen installerad. 3700x i en CH7 bräda. Installationen gick riktigt bra. Slog på lite Thermalgrizzly Kryonaut, fäste min H115i AIO på den och vips så är den igång. Lyckades köra mina minnen i 3600MHz utan problem till skillnad från 2700x där jag endast kom upp i 3400MHz.

Cinebench R20 poäng ligger på 4780p i stock. Det ända som stör mej lite är att Icue inte kan se vilken processor jag har och övervaka tempen på den.

Fråga. När jag startade om datorn när jag hade 2700x så var fläktar och pump mm igång medans när jag gör det med 3700x så stängs allt av för att sedan kicka igång efter en sekund. Är detta normalt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av employed:

Så då är den äntligen installerad. 3700x i en CH7 bräda. Installationen gick riktigt bra. Slog på lite Thermalgrizzly Kryonaut, fäste min H115i AIO på den och vips så är den igång. Lyckades köra mina minnen i 3600MHz utan problem till skillnad från 2700x där jag endast kom upp i 3400MHz.

Cinebench R20 poäng ligger på 4780p i stock. Det ända som stör mej lite är att Icue inte kan se vilken processor jag har och övervaka tempen på den.

Fråga. När jag startade om datorn när jag hade 2700x så var fläktar och pump mm igång medans när jag gör det med 3700x så stängs allt av för att sedan kicka igång efter en sekund. Är detta normalt?

En till i 3700X gänget, kul. Det är en normal stock score vad jag vet för multicore i CB 20 med 3700X. Du tjänar väl ca 5% i CB R20 multicore poäng på om du optimerar minnen, övriga bios värden samt kör/provar pbo (tex +100MHz).

Ett exempel här från @Tapperswe
#18055167

(Min post i den tråden är irrelevant nu, jag har fått bättre fart nu, får ungefär samma score som Tapperswe på mitt Asus X370 Prime pro bord.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Dock hade Gamers Nexus mer speltester och även på 3600 & 3700x i sin video men skillnad är det som du säger.

Total warhammer var den som stack ut i hans test.

Jo fixen är ju riktad till en & få kärnig belastning /boost, de som faller under all core boost kommer inte se någon direkt enorm skillnad, begriper inte riktigt de som vill ha ut mer all core prestanda när den redan ligger rätt långt framför Intels motsvarigheter per kärna & tråd. Alltså 8c/16t vs 8c/16t all core load exempelvis där en 3800x presterar bättre i många situationer än en 9900k i all core load, detta trots en rätt stor skillnad i frekvens.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av employed:

Fråga. När jag startade om datorn när jag hade 2700x så var fläktar och pump mm igång medans när jag gör det med 3700x så stängs allt av för att sedan kicka igång efter en sekund. Är detta normalt?

Aha, undrar om det kan vara något med bioset som gör att det blir så?

Det är nämligen som så att jag först körde Ryzen 2700 + Asus Prime B450 Plus med bioset som följde med moderkortet.
Allt fungerade frid och fröjd.
Uppgraderade sedan till Zen2-bios och bytte sedan processorn till en Ryzen 3600, och det fungerade som det skulle också.
När jag sedan skaffade nytt moderkort till Ryzen 3600, och satte tillbaka min Ryzen 2700, så har den fått exakt samma beteende som du pratar om, att den bootar om typ innan den startar normalt.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Aha, undrar om det kan vara något med bioset som gör att det blir så?

Det är nämligen som så att jag först körde Ryzen 2700 + Asus Prime B450 Plus med bioset som följde med moderkortet.
Allt fungerade frid och fröjd.
Uppgraderade sedan till Zen2-bios och bytte sedan processorn till en Ryzen 3600, och det fungerade som det skulle också.
När jag sedan skaffade nytt moderkort till Ryzen 3600, och satte tillbaka min Ryzen 2700, så har den fått exakt samma beteende som du pratar om, att den bootar om typ innan den startar normalt.

Ja, det har med bios att göra, det är någon form av training som försigår. Varför vissa bios har det och andra inte är oklart, men dom som har det verkar vara ovanligare att dom inte bootar när man har ändrat minnesinställningar. Någon extra check som körs.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Själva cpun är nog stabil så det räcker, det som kan orsaka instabilitet är om man använder någon av dom OC varianter som finns inbyggt i cpu/moderkort för plattformen. Det är en desktop plattform marknadsförd mot gamers/entusiaster. Men använder man ett hyfsat avskalat moderkort utan en massa onödiga finesser och kör oklockat så bör det vara stabilt. Man använder trots allt likadana chiplets i server.

Finns väl några moderkort som stöder ECC RAM dessutom, vilket vore en fördel isåfall.

Jo, tex Crosshair VII Hero med bios 2703 har numera menyer för ECC, har dock ej testat själv då jag köpte minnen utan ECC då det inte stöddes med äldre bios.

Fortfarande många buggar kvar i bios men funkar bra i stock.

Permalänk
Medlem

@makatech:
Tackar. Tänkte försöka gå in och ändra lite i BIOS när jag har tid.

Märkte ''ven nu att windows visar att jag har 15.9GB ram istället för 16 som innan uppdateringen. Samt att Ryzen Master inte vill starta. Försökt ominstallera det flera gånger men problemet återstår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bran:

Jag har nu fått till mina minnen stabila i 3600-14-x-x-x (är på jobbet så kommer inte ihåg exakt). Har därför börjat leka lite mer med att få upp CPUn.

Min 3900X vill inte klättra upp i 4.2GHz allcore Testade med stilts/gupsterg moddade BIOS igår och labbade lite med både PE3 och PBO - även med det BIOSet vill den inte högre än ~4.15GHz. Temperaturmässigt är det inga problem, jag ligger under 70 grader.

Har tidigare kört med ganska rejäl vcore offset på -0.08 men sänkte denna till -0.0125 och ser ändå ingen skillnad i allcore frekvens. Sänkte även PLL en liten aning vilket inte heller gjorde nåt.

Någon som har tips om vad jag kan tänkas skruva på?

Single core CB såg en höjning av boost med detta moddade BIOS, jag har nu sett 4.65GHz flera gånger och CB20 single core på 525 är ju helt klart bra. Men jag tycker att jag borde kunna nå 4.2 när jag inte är temperaturlimiterad?

Har ni andra med CH7 mobot också buggade PPT/TDC/EDC värden i Ryzen Master? Är detta endast kosmetiskt eller mobo-bugg vilket kan hindra boost?

Skulle säga det är MOBO/bios bugg... har bara fått effektbegränsning genom att ställa ned tillåten ström... faktiskt maxeffekt blir dock väldigt beroende av vilken last man kör så inte optimalt.

Permalänk

Hallå gott folk.

Ännu en färsk Ryzenägare anmäler sig. Följt AMDs återkomst sen Ryzen 1 med otaliga timmar tech-tuberstittande och dylikt, men nu jävlar small det och prylar enligt sign har anlänt nyligen. Inte för att jag behöver dom, den gamla 3770-setupen har gjort, och gör, ett fantastiskt jobb, men hårdvaruintresset tog överhanden!

Stora problem så här initialt, är inne på 4de ominstallationen av windows på 2 dar, nånting i mina försök att komma åt minnesklockningen gör att systemet havererar så illa att disken blir korrupt och windows inte går att ladda. (970 NVMe) Den försvinner ur listan av bootbara enheter, kvar finns de två 2.5" SSD:arna. Windows-installationen hittar den dock och kan installera igen.

Och även om jag är ordentligt borta vad gäller ett modernt bios idag (oj vad överklockning har blivit kunskapsintensivt jämf med 10 år sen), så inbillar jag mig att jag inte gjort några enorma dumheter.

Finns det några ideer vad som kan vara problemet?

Visa signatur

3700X : Gigabyte Aorus Pro : 4x8 Gb FlareX @ 3600 C16 : 500Gb 970 Evo Plus : Seasonic 760 Platinum : Nitro + 5700 XT: Define R6

Permalänk

Borde ha nämt ett par omständigheter som jag har koll på:

Moderkortet hade första bios, jag lade in senaste F6a utan bekymmer, dock med vetskapen att vissa säger att man måste installera alla bios som släppts i följd fram till den nyaste. Men gigabyte nämner inget i biossektionen på hemsidan så jag körde i vind.

Jag kör 970:n utan moderkortets kylfläns tills vidare, då jag vill fixa en lösning som säkerställer att kylkuddarna kommer få bra kontakt med hela disken. Kan den gått för varm? har inte utsatt den för nånting alls annat än installation av lite drivare.

Visa signatur

3700X : Gigabyte Aorus Pro : 4x8 Gb FlareX @ 3600 C16 : 500Gb 970 Evo Plus : Seasonic 760 Platinum : Nitro + 5700 XT: Define R6

Permalänk
Medlem
Skrivet av employed:

@makatech:
Tackar. Tänkte försöka gå in och ändra lite i BIOS när jag har tid.

Märkte ''ven nu att windows visar att jag har 15.9GB ram istället för 16 som innan uppdateringen. Samt att Ryzen Master inte vill starta. Försökt ominstallera det flera gånger men problemet återstår.

Du har installerat nytt AMD chipset och kör Windows 1903? Du började nästan direkt att köra minnena i 3600 MT/s? Frågan är om nuvarande minneskonfiguration är stabil? Kanske bättre att börja från default, kolla så allt fungerar bra och jobba sig uppåt lite långsammare med hjälp av Taiphon burner och DRAM calculator.
https://youtu.be/_ErMnLMFTXU

Finns flera i den här tråden som har betydligt bättre koll än mig, synd att du inte kan köra Ryzen Master, då kunde du lagt upp en skärmbild här. Tyvärr vet jag inte riktigt vilka slutsatser man ska dra om inte Ryzen Master startar, möjligt den kan ha problem med vissa moderkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Groggkungen:

Hallå gott folk.

Ännu en färsk Ryzenägare anmäler sig. Följt AMDs återkomst sen Ryzen 1 med otaliga timmar tech-tuberstittande och dylikt, men nu jävlar small det och prylar enligt sign har anlänt nyligen. Inte för att jag behöver dom, den gamla 3770-setupen har gjort, och gör, ett fantastiskt jobb, men hårdvaruintresset tog överhanden!

Stora problem så här initialt, är inne på 4de ominstallationen av windows på 2 dar, nånting i mina försök att komma åt minnesklockningen gör att systemet havererar så illa att disken blir korrupt och windows inte går att ladda. (970 NVMe) Den försvinner ur listan av bootbara enheter, kvar finns de två 2.5" SSD:arna. Windows-installationen hittar den dock och kan installera igen.

Och även om jag är ordentligt borta vad gäller ett modernt bios idag (oj vad överklockning har blivit kunskapsintensivt jämf med 10 år sen), så inbillar jag mig att jag inte gjort några enorma dumheter.

Finns det några ideer vad som kan vara problemet?

Inte så att du klockar bclk? Eller att ditt bord gör det automatiskt? Vilket mobo är det? Vilka minnen? Vilka inställningar försöker du köra?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Permalänk
Skrivet av tellus82:

Inte så att du klockar bclk? Eller att ditt bord gör det automatiskt? Vilket mobo är det? Vilka minnen? Vilka inställningar försöker du köra?

Skickades från m.sweclockers.com

Inte rört bclk....Gigabyte X570 Aorus Pro, G.Skill Flare X B-die 3200 14-14-14-14-34....vad gäller vad jag kört för inställningar vet jag knappt själv, klarar inte ens av att ändra från 3200 till 3400 och uppåt, hittar alltså inte inställningarna för det. Har absolut inte rört några volter.

Lyckades köra xmp med allt övrigt i stock, fick 73ms latency, försöker alltså få till 3600 och högre med infinity osv i 1:1 men biosen är enormt jobbig för en gammal man....

Visa signatur

3700X : Gigabyte Aorus Pro : 4x8 Gb FlareX @ 3600 C16 : 500Gb 970 Evo Plus : Seasonic 760 Platinum : Nitro + 5700 XT: Define R6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Groggkungen:

Inte rört bclk....Gigabyte X570 Aorus Pro, G.Skill Flare X B-die 3200 14-14-14-14-34....vad gäller vad jag kört för inställningar vet jag knappt själv, klarar inte ens av att ändra från 3200 till 3400 och uppåt, hittar alltså inte inställningarna för det. Har absolut inte rört några volter.

Lyckades köra xmp med allt övrigt i stock, fick 73ms latency, försöker alltså få till 3600 och högre med infinity osv i 1:1 men biosen är enormt jobbig för en gammal man....

Börja med att ställa in m.2 slotten till gen 3 för pci-e, detta kan annars orsaka en del strul på x570 med en gen3 disk, för att köra dina minnen i 3600 så kan det behövas en hel del manuellt pillande av spänningar och timings, med lite tur så kan bordet klara ut det själv med hyfsat resultat genom att du enbart justerar minneshastighet. Förmodligen behöver du allra först slå om bios till avancerad vy så du kommer åt mer inställningar då de flesta annars visar en förenklad grundvy som deafult. Sätt sedan xmp och kör 3200MT/s till att börja med, se till att minnena får 1.35V och kör med auto timings, kolla så detta funkar först och främst, om det gör det kan du prova att ställa minneshastighet till 3600MT/s / 1800MHz fortfarande med auto timings. Skulle detta lira så kan du kliva vidare med mer pillande för mer prestanda annars kan du låta det vara om du inte känner dig säker i att pilla på detta.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Plockade ihop en Ryzen rigg förra veckan. 3700x, X570 Gigabyte Pro G.skill 3600 minnen. Har upplevt det som många Ryzen ägare har sett att PO och PBO inte direkt lirar som det ska med höga idle spänningar och dåliga boost värden. Testat manuel OC har lyckats få den stabil i 4550mhz ca men har förlorat C-states (den ligger i konstant spänning och klockfrekvens) vilket jag inte riktigt känns bra. jag vill ha prestandan när den behövs, inte när jag sitter och surfar.
Efter att testat lite minnes OC vart systemet grymt instabilt och alltsammans bootade om och det verkar som mitt bios har blivit återställt. Min sparade profil var också borta vilket får mig tro att brädan måste ha gått över till det sekundära biosen. Efter jag hade gjort mina inställningar på mitt återställda bios var datorn en helt annan best.
Inga fler 1.48-152 idle vcore, viloläget för cpun funkar som det ska. All core boost med AutoOc. I Wolfenstein: Youngbloods som är multitrådat boostar nu processorn till 4.4Ghz på ALLA cores! Lättare load ska tilläggas, ca 30-55% användning. Kan inte förklara det jag vet iaf att efter mitt misslyckade klockade verkar allt funka som det var menat.
Det får mig o tro att det är nåt jäkligt skumt med brädornas BIOSer

Multi-core boost
Single-Core boost

Permalänk
Medlem

Måste ändå säga bra jobbat amd cinebench r20 single core droppade aldrig under 4.5ghz och i spel kör den mellan 4.4 oh 4.5ghz med samma eller till o med bättre temps än innan. WOW har ej pbo eller autoclock on utan en offset på -0.0125 tror jag låter det vara gick upp 4.725ghz på allt auto en stund det var microsekund hahah

Här är i alla fall med -offset ganska nöjd nu.

R20

R15

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

synd att du inte kan köra Ryzen Master, då kunde du lagt upp en skärmbild här. Tyvärr vet jag inte riktigt vilka slutsatser man ska dra om inte Ryzen Master startar, möjligt den kan ha problem med vissa moderkort.

Har inget med moderkort att göra. Det är en vanlig bugg i Ryzen Master, man måste avinstallera Ryzen Master och sen gå in i Windows Regedit och ta bort nyckeln HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\ControlSet001\Services\AMDRyzenMasterDriverV13 och starta om. Sen installerar man Ryzen Mster igen och den kommer att fungera.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Nu finns även officiellt ABBA bios ute till Asus Rog Strix X570-e !
https://www.asus.com/se/Motherboards/ROG-Strix-X570-E-Gaming/...

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Groggkungen:

Borde ha nämt ett par omständigheter som jag har koll på:

Moderkortet hade första bios, jag lade in senaste F6a utan bekymmer, dock med vetskapen att vissa säger att man måste installera alla bios som släppts i följd fram till den nyaste. Men gigabyte nämner inget i biossektionen på hemsidan så jag körde i vind.

Jag kör 970:n utan moderkortets kylfläns tills vidare, då jag vill fixa en lösning som säkerställer att kylkuddarna kommer få bra kontakt med hela disken. Kan den gått för varm? har inte utsatt den för nånting alls annat än installation av lite drivare.

läste på reddit att de senaste ABBA bios till Gigabyte har en bugg som gör att bios tappar m2 diskar lite då och då och skapar precis såna problem som du har. så misstänker att du skulle kunna nedgradera till ABB tills det är fixat(dubbelkolla så att det är möjligt först), alternativt använda en annan disk (som inte är m2) som boot.

förtydligande
Visa signatur

Intel i7 10700K
ASUS Z490 Prime-P
Gigabyte Radeon RX 570
Corsair Vengeance 16gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av zetrri:

läste på reddit att de senaste ABBA bios till Gigabyte har en bugg som gör att bios tappar m2 diskar lite då och då och skapar precis såna problem som du har. så misstänker att du skulle kunna nedgradera till ABB tills det är fixat(dubbelkolla så att det är möjligt först), alternativt använda en annan disk (som inte är m2) som boot.

För min del så räckte det att välja M2 disken ifrån Bootmenyn i Startup skärmen.
Inställningarna i UEFI gjorde ingen skillnad och där gick inte ens min M2 hårddisk att välja, och Boot Override fungerade inte där heller.

Efter att ha valt den i Boot menyn har jag inte behövt gå in och manuellt välja disken igen, utan det rullar på som vanligt och bootar ifrån den disken.

Med ABBA bioset kommer jag upp i 4574Mhz, med en undervolt på - 0.0875.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen R9 3900X | Gigabyte Aorus Ultra X570 | Corsair 64GB | RTX 3080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henkezd:

För min del så räckte det att välja M2 disken ifrån Bootmenyn i Startup skärmen.
Inställningarna i UEFI gjorde ingen skillnad och där gick inte ens min M2 hårddisk att välja, och Boot Override fungerade inte där heller.

Efter att ha valt den i Boot menyn har jag inte behövt gå in och manuellt välja disken igen, utan det rullar på som vanligt och bootar ifrån den disken.

Med ABBA bioset kommer jag upp i 4574Mhz, med en undervolt på - 0.0875.

Skickades från m.sweclockers.com

Egentligen ska det väl vara Windows boot manager vald för att fast boot ska lira men det kan ju vara en del av buggen att det inte fungerar som tänkt. Annars är ett knep att manuellt sätta disken i gen3 läge om det är en gen3 disk på x570 bord

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Skrivet av zetrri:

läste på reddit att de senaste ABBA bios till Gigabyte har en bugg som gör att bios tappar m2 diskar lite då och då och skapar precis såna problem som du har. så misstänker att du skulle kunna nedgradera till ABB tills det är fixat(dubbelkolla så att det är möjligt först), alternativt använda en annan disk (som inte är m2) som boot.

Ah, tack, mycket bra info!

Visa signatur

3700X : Gigabyte Aorus Pro : 4x8 Gb FlareX @ 3600 C16 : 500Gb 970 Evo Plus : Seasonic 760 Platinum : Nitro + 5700 XT: Define R6

Permalänk
Skrivet av tellus82:

Börja med att ställa in m.2 slotten till gen 3 för pci-e, detta kan annars orsaka en del strul på x570 med en gen3 disk, för att köra dina minnen i 3600 så kan det behövas en hel del manuellt pillande av spänningar och timings, med lite tur så kan bordet klara ut det själv med hyfsat resultat genom att du enbart justerar minneshastighet. Förmodligen behöver du allra först slå om bios till avancerad vy så du kommer åt mer inställningar då de flesta annars visar en förenklad grundvy som deafult. Sätt sedan xmp och kör 3200MT/s till att börja med, se till att minnena får 1.35V och kör med auto timings, kolla så detta funkar först och främst, om det gör det kan du prova att ställa minneshastighet till 3600MT/s / 1800MHz fortfarande med auto timings. Skulle detta lira så kan du kliva vidare med mer pillande för mer prestanda annars kan du låta det vara om du inte känner dig säker i att pilla på detta.

Skickades från m.sweclockers.com

Tack för respons och hjälp, uppskattas!

Jag har varit inne i advancedmenyn från dag ett, är väldigt dålig på menyerna dock. Har pysslat ett par timmar nu på morgonen, har inte lyckats hitta var man ställer pcie till gen 3. Däremot med näppe och nöd lyckats komma en bit framåt med minnesfrekvensändring. Men det verkar som jag fått riktiga skitexemplar, förutom att ställa minnesfrekvensmultiplier till 36 för 3600 MT/s, och allt annat på auto, så krävs 1.4 V på minnena för att hålla 3600.
Och då blir timings riktigt dåliga, 24-24-24-24 nånting.

1.4 volt är väl inte rekommenderat longterm?

Min plan var att ganska snart köpa en till uppsättning Flare X, jag gissar att utsikterna för bra minnestimings sjunker ytterligare med 4x8?

Cpu-temps verkar ha blivit bra, idlar runt 33 grader, sett 55 grader som högst, det är bara under minnesbenchandet förvisso, detta med en Noctua NH-12US, en av de minsta Noctuakylarna vad jag vet.

Visa signatur

3700X : Gigabyte Aorus Pro : 4x8 Gb FlareX @ 3600 C16 : 500Gb 970 Evo Plus : Seasonic 760 Platinum : Nitro + 5700 XT: Define R6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Groggkungen:

Tack för respons och hjälp, uppskattas!

Jag har varit inne i advancedmenyn från dag ett, är väldigt dålig på menyerna dock. Har pysslat ett par timmar nu på morgonen, har inte lyckats hitta var man ställer pcie till gen 3. Däremot med näppe och nöd lyckats komma en bit framåt med minnesfrekvensändring. Men det verkar som jag fått riktiga skitexemplar, förutom att ställa minnesfrekvensmultiplier till 36 för 3600 MT/s, och allt annat på auto, så krävs 1.4 V på minnena för att hålla 3600.
Och då blir timings riktigt dåliga, 24-24-24-24 nånting.

1.4 volt är väl inte rekommenderat longterm?

Min plan var att ganska snart köpa en till uppsättning Flare X, jag gissar att utsikterna för bra minnestimings sjunker ytterligare med 4x8?

Cpu-temps verkar ha blivit bra, idlar runt 33 grader, sett 55 grader som högst, det är bara under minnesbenchandet förvisso, detta med en Noctua NH-12US, en av de minsta Noctuakylarna vad jag vet.

B-die älskar spänning så 1.4V är inte ett problem, speciellt inte med SR 8GB moduler, och det ser ut som du kommer behöva sätta timings manuellt då ditt bord inte reder ut timings för en frekvens långt högre än den som ligger i XMP, du kommer behöva ställa praktiskt taget varenda timing för att få det & lira bra i 3600MT/s 4st 8GB moduler kommer även de kräva en del manuellt pillande men rent tekniskt ska det gå & nå 3600MT/s

När man gör som du & köper b-die med låg frekvens på XMP profil så kommer manuellt pillande bli ett faktum i vilket fall rent generellt om man vill upp över denna frekvens.

Normalt ligger PCI-E gen3/4 valen under AMD PBS

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Skrivet av siefer:

Plockade ihop en Ryzen rigg förra veckan. 3700x, X570 Gigabyte Pro G.skill 3600 minnen. Har upplevt det som många Ryzen ägare har sett att PO och PBO inte direkt lirar som det ska med höga idle spänningar och dåliga boost värden. Testat manuel OC har lyckats få den stabil i 4550mhz ca men har förlorat C-states (den ligger i konstant spänning och klockfrekvens) vilket jag inte riktigt känns bra. jag vill ha prestandan när den behövs, inte när jag sitter och surfar.
Efter att testat lite minnes OC vart systemet grymt instabilt och alltsammans bootade om och det verkar som mitt bios har blivit återställt. Min sparade profil var också borta vilket får mig tro att brädan måste ha gått över till det sekundära biosen. Efter jag hade gjort mina inställningar på mitt återställda bios var datorn en helt annan best.
Inga fler 1.48-152 idle vcore, viloläget för cpun funkar som det ska. All core boost med AutoOc. I Wolfenstein: Youngbloods som är multitrådat boostar nu processorn till 4.4Ghz på ALLA cores! Lättare load ska tilläggas, ca 30-55% användning. Kan inte förklara det jag vet iaf att efter mitt misslyckade klockade verkar allt funka som det var menat.
Det får mig o tro att det är nåt jäkligt skumt med brädornas BIOSer

Multi-core boost
Single-Core boost

Vi har samma moderbord ser jag. Du kör F6a gissar jag, gick du från F3 direkt eller via alla de andra i kronologisk ordning?

Visa signatur

3700X : Gigabyte Aorus Pro : 4x8 Gb FlareX @ 3600 C16 : 500Gb 970 Evo Plus : Seasonic 760 Platinum : Nitro + 5700 XT: Define R6