Vad kommer hända med klimatet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonkenPonken:

Nej jag menar att istäcket numera är ~2/3 kvar av det har varit och detta borde ha märkts på havsnivåerna. Läs igen det jag skrev.

Och jag har redan visat dig hur havsnivåerna var under istiden. Och vi läser vad du skriver, du började prata om årlig variation, jag undrar hur det är relevant i en diskussion om att vi skulle ha 2/3-delar av istäcket mot förr.

Permalänk
Medlem

Klimatalarmister har funnits sedan åtminstone 70-talet. Då sa man också att vi hade 10 år på oss innan det är kört, märkligt att vi säger samma sak 50 år senare. Låter som domedagsprofeter från valfri religion... En annan rolig vinkling är att en del klimatalarmister varnade för att vi också skulle få en ny istid på 70-talet. *Suck*

Det är lite märkligt. Att tänka fritt brukar vara en positiv egenskap inom vetenskaper, att ifrågasätta och kritiskt granska alla påståenden oavsett ämne. Men när det kommer till klimatdebatten så är det viktigaste att tänka rätt, nåde den som vågar ifrågasätta "sanningen". Man för t o m fram att man ska ta bort demokratin i syfte att "rädda klimatet". Klimatfascister har jag inte mycket till övers för.

Visa signatur

Chassi: Phanteks P600S | Mobo: MSI Z-690 Edge Wifi DDR4 | RAM: 32GB | GPU: ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4090 OC | CPU: Intel i7 12700K | Kylning: Phanteks Glacier One 360MP HALOS | SSD: Samsung 980 Pro 1TB + 970 Evo 2TB | HDD: 8TB+4TB WD Red/Blue intern + 500GB WD extern | PSU: ASUS Rog Strix 1000W | Skärm: Samsung 75Q95T (TV)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Nu behöver man inte dra allt till ytterligheterna.

Skrivet av Elektron:

Nä alltså vi skall fortfarande ta hand om varandra även om vi skaffar mindre barn.
Man kan börja med att i skolan lära ut om vilka konsekvenser det har för miljön om man skaffar ett eller om man skaffar 3 barn, man kan även ge politiska incitament typ du får barnbidrag men som mest för 2 barn.

Ta hand varande översätts till att nuvarande pensionärer finansieras av nuvarande arbetare och dom enorma kostnaderna kan endast gå runt med en hög ratio av arbetare per pensionär vilket kan endast fortsätta vara sant med evig befolkningsökning.
Givetvis har den svenska kvinnan =< 2 barn så du kan gissa hur detta dilemma löstes.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Observera att detta är på Sweclockers vilket torde vara mer vetenskapligt och skeptiskt tänkande än andra nätforum.

Borde inte det gälla båda sidor av debatten?

Just asking...

Visa signatur

Chassi: Phanteks P600S | Mobo: MSI Z-690 Edge Wifi DDR4 | RAM: 32GB | GPU: ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4090 OC | CPU: Intel i7 12700K | Kylning: Phanteks Glacier One 360MP HALOS | SSD: Samsung 980 Pro 1TB + 970 Evo 2TB | HDD: 8TB+4TB WD Red/Blue intern + 500GB WD extern | PSU: ASUS Rog Strix 1000W | Skärm: Samsung 75Q95T (TV)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sinery:

Ta hand varande översätts till att nuvarande pensionärer finansieras av nuvarande arbetare och dom enorma kostnaderna kan endast gå runt med en hög ratio av arbetare per pensionär vilket kan endast fortsätta vara sant med evig befolkningsökning.
Givetvis har den svenska kvinnan =< 2 barn så du kan gissa hur detta dilemma löstes.

Vi har uppfunnit maskiner som ersätter mycket av arbetskraften. Vi har det extremt bra ekonomiskt i Sverige och kan utan problem ge våra pensionärer ett värdigt liv, det handlar om att prioritera. Men nu börjar det sakta glida mot en politisk debatt av annat slag.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sinery:

Ta hand varande översätts till att nuvarande pensionärer finansieras av nuvarande arbetare och dom enorma kostnaderna kan endast gå runt med en hög ratio av arbetare per pensionär vilket kan endast fortsätta vara sant med evig befolkningsökning.
Givetvis har den svenska kvinnan =< 2 barn så du kan gissa hur detta dilemma löstes.

Vi i Sverige behöver arbetskraftsinvandring då vi föder för få barn men tyvärr är inte den invandringen som just nu sker rätt typ då många av dessa är analfabeter och gissningsvis inte kommer ut i jobb innan de själva behöver vård och pension.
Själv hoppade jag och min sambo över att skaffa barn men det beror på att barn inte är vår grej helt enkelt. Så miljön mår bra men har tyvärr ingen som tar hand om mig när jag blir gammal, men då räknar jag starkt med att hela Swecklockers ställer upp🤪

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Elektron:

Vi har uppfunnit maskiner som ersätter mycket av arbetskraften. Vi har det extremt bra ekonomiskt i Sverige och kan utan problem ge våra pensionärer ett värdigt liv, det handlar om att prioritera. Men nu börjar det sakta glida mot en politisk debatt av annat slag.

Vi kan ersätta massor med arbeten med maskiner men den fysiska och känslomässiga kontakten (inte sex) kommer tyvärr ta många år till innan den ersätts av en robot.
Vi tar oss bort från det politiska och håller god ton så ska det nog bli bra.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Vi kan ersätta massor med arbeten med maskiner men den fysiska och känslomässiga kontakten (inte sex) kommer tyvärr ta många år till innan den ersätts av en robot.
Vi tar oss bort från det politiska och håller god ton så ska det nog bli bra.

Oj nu menade jag inte att robotar skulle ta hand om pensiönärerna, jag syftade till robotar inom industri frigör våran tid.
Robotar passar fint till producera och det maskinella. I skola, vård och omsorg behövs det istället mer människor.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Elektron:

Oj nu menade jag inte att robotar skulle ta hand om pensiönärerna, jag syftade till robotar inom industri frigör våran tid.
Robotar passar fint till producera och det maskinella. I skola, vård och omsorg behövs det istället mer människor.

Ok, problemet är då att personen som stått i en industri och tillverkat ett armstöd till en soffa hela sitt liv inte är rätt person att ta hand om pensionärer, om nu inte pensionärernas högsta önskan är att få bli utklädda till en soffa men tror väldigt få har den böjelsen😂

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Varför det? Rimligen är båda sidor öppna för att ta in vettig och relevant information, det lär finnas klimatskeptiker som har kunskap som bör vara intressant för dig, även om du inte delar deras slutsats. Att då helt bannlysa en viss ståndpunkt är inte något direkt kreativt. Problemet är att många är fullt upptagna med att tycka saker snarare än att dela med sig av och ta in information.

Skrivet av Leoms:

Vad mer anser du skall åka i George Orwells minneshål? För 10 år sedan demonstrerades det mot 1984-samhället men nu efterfrågas förtryck.

Varför skall det hållas på med detta ordbajseri om en meningslös petitess? Mänskligheten kommer aldrig kunna fixa sin situation för dom röstar vid varje val in samma rötägg val efter val och det kommer inte bli någon förändring. Den stora massan har makten men dom som kontrollera den stora massans tankar har den ultimata makten.

Klimathotsdebatten är en distraktion för befolkningen och kassako för staten.

Om vi fortsätter att gå vägen att ta bort yttrandefriheten för.. tankebrottslingar..... som inte har samma åsikt som makten anser vara korrekt fakta så.... ja. Är inte förvånad att detta förslag kom fram då det är accepterat att hylla massmördare på tröjor och flaggor.

Skrivet av anon277728:

Ni kan börja med mig! Vi har gått igenom alla möjliga kriser och sk undergångar. Den ena värre än den andra.
Nu har vi dessutom fått Greta o Co som tillsammans med sina sponsorer talar om för var och en att inte flyga samtidigt som hon åker EU > USA i en Yacht medan hennes sponsorer tar sina privatjets. Varför åker hon inte till Indien eller Kina och gör lite reklam där istället?
Isarna smälter? Ja det har dem gjort förr också, för 10000år sedan var Sverige täckt med is, so what?
Det är varmt på vintern, det var det förr med, dock var du/vi inte född.

Så fortsätt lev i konstant rädsla medan vi andra lutar oss tillbaka och njuter av resan.

Ni kommer inte ändra er åsikt därav kommer jag inte diskutera det här. Varje gång Klimatkrisen nämns så börjar ni med att lägga till massa konspirationsteorier samt använder er djupt av "whataboutism". Detta är inte flashback, era argument är sånt man ser i ett Facebook kommentarsfält. Ni borde skämmas.

Permalänk

Den oundvikliga globala ekonomiska kollapsen bör ni Thunberg-lovers vara mer oroliga för anser jag. Kolla upp vad Lars Bern har att säga om klimatförnekare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberNerd:

Att folk fortfarande tror blint på klimathots-propagandan gör mig mörkrädd!

Allt är givetvis inte sant. Och mycket är extremt överdrivet i media. Samt en hel del feltolkningar.

Men många motsäger sig ju helt den fakta som finns. DET om något är ju helt otroligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rico01:

Klimatalarmister har funnits sedan åtminstone 70-talet. Då sa man också att vi hade 10 år på oss innan det är kört, märkligt att vi säger samma sak 50 år senare. Låter som domedagsprofeter från valfri religion... En annan rolig vinkling är att en del klimatalarmister varnade för att vi också skulle få en ny istid på 70-talet. *Suck*

Det är lite märkligt. Att tänka fritt brukar vara en positiv egenskap inom vetenskaper, att ifrågasätta och kritiskt granska alla påståenden oavsett ämne. Men när det kommer till klimatdebatten så är det viktigaste att tänka rätt, nåde den som vågar ifrågasätta "sanningen". Man för t o m fram att man ska ta bort demokratin i syfte att "rädda klimatet". Klimatfascister har jag inte mycket till övers för.

Sådär går det när man saknar källkritik. Man tror på saker blint. Kan du länka till något om den så kallade klimatalarmismen på 70-talet. Länk till när man påstår att det var 10 år tills klimatet var kört? Är det något du faktiskt sett själv?

Kan du visa vad man trodde på 70-talet om global nedkylning kontra uppvärmning? För när man kollar studierna från 70-talet så var det ingen som talade om en nära förestående istid, däremot en hel del som pratade om en potentiell uppvärmning relaterad till koldioxid. De som över huvud taget handlar om uppvärmning är långt fler än de som handlar om nedkylning, och de som handlar om nedkylning handlar om den tillfälliga svagt sjunkande trenden vi var inne i mellan 40-talet och 70-talet. Som denialister gillar att påpeka så går det normalt upp och ner över några decenniers tid. Det mönstret finns fortfarande men det är ställt på sniskan och pekar totalt sett uppåt nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Ok, problemet är då att personen som stått i en industri och tillverkat ett armstöd till en soffa hela sitt liv inte är rätt person att ta hand om pensionärer, om nu inte pensionärernas högsta önskan är att få bli utklädda till en soffa men tror väldigt få har den böjelsen😂

Tror nog det är flera som jobbar inom industrin som klarar av att ta hand om andra människor också. Men att införa robotar som ersätter manskraft behöver inte bara betyda att de som jobbat inom industri hela sitt liv väljer att byta, utan kan istället innebära att de som precis gått ur skolan väljer att ta hand om människor istället för maskiner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheDude2k6:

Den oundvikliga globala ekonomiska kollapsen bör ni Thunberg-lovers vara mer oroliga för anser jag. Kolla upp vad Lars Bern har att säga om klimatförnekare.

Berätta mer vad jag tycker om hysterin kring Greta. Och är det ett smart drag att avslöja att kommer från konspirationsekokammaren kring Lars Bern? Du vet att Lars Bern också hävdar att mässlingsvaccin gör mer skada än nytta? Han är inte vetenskaplig helt enkelt, och verkar långt utanför sin expertis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Sådär går det när man saknar källkritik. Man tror på saker blint. Kan du länka till något om den så kallade klimatalarmismen på 70-talet. Länk till när man påstår att det var 10 år tills klimatet var kört? Är det något du faktiskt sett själv?

Kan du visa vad man trodde på 70-talet om global nedkylning kontra uppvärmning? För när man kollar studierna från 70-talet så var det ingen som talade om en nära förestående istid, däremot en hel del som pratade om en potentiell uppvärmning relaterad till koldioxid. De som över huvud taget handlar om uppvärmning är långt fler än de som handlar om nedkylning, och de som handlar om nedkylning handlar om den tillfälliga svagt sjunkande trenden vi var inne i mellan 40-talet och 70-talet. Som denialister gillar att påpeka så går det normalt upp och ner över några decenniers tid. Det mönstret finns fortfarande men det är ställt på sniskan och pekar totalt sett uppåt nu.

http://berkeleyearth.org/wp-content/uploads/2019/01/GlobalAverage_2018.png

Återigen bevisar du min tes. Du snackar om källkritik men sväljer allt som stödjer din egen uppfattning med hull och hår och bemödar dig inte ens med att kontrollera andras argument.

http://www.aei.org/publication/18-spectacularly-wrong-apocaly...

https://www.thegwpf.com/climate-hysteria-1970s-global-cooling...

https://en.wikipedia.org/wiki/Global_cooling#1975_Newsweek_ar...

Om ni observerar noga i Aleshis nästa eventuella svar kommer han att ignorera allt som står där som konspiratoriskt.

Visa signatur

Chassi: Phanteks P600S | Mobo: MSI Z-690 Edge Wifi DDR4 | RAM: 32GB | GPU: ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4090 OC | CPU: Intel i7 12700K | Kylning: Phanteks Glacier One 360MP HALOS | SSD: Samsung 980 Pro 1TB + 970 Evo 2TB | HDD: 8TB+4TB WD Red/Blue intern + 500GB WD extern | PSU: ASUS Rog Strix 1000W | Skärm: Samsung 75Q95T (TV)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rico01:

Återigen bevisar du min tes. Du snackar om källkritik men sväljer allt som stödjer din egen uppfattning med hull och hår och bemödar dig inte ens med att kontrollera andras argument.

http://www.aei.org/publication/18-spectacularly-wrong-apocaly...

https://www.thegwpf.com/climate-hysteria-1970s-global-cooling...

Om ni observerar noga i Aleshis nästa eventuella svar kommer han att ignorera allt som står där som konspiratoriskt.

Kolla andras argument? Har du kollat dina egna först? Hur många av de där studierna handlar om en istid? Hur många handlar ens om nedkylningstrenden man såg fram till 70-talet? Har du kollat upp det eller bara accepterat listan som sanning? För mycket på 70-talet handlade om allmän miljöförstöring, svält, snabbt växande befolkning och resursbrist, något som man internationellt faktiskt tog krafttag mot.
Så, vad trodde man från vetenskapligt håll om temperaturutvecklingen på 70-talet? Länka inte till lösklippta citat om miljöförstöring. Läs om din första mening, du tycker att du motbevisar mig när din länk inte ger ett enda konkret exempel.

EDIT:
Ser att du lagt till ett par länkar om nyhetsartiklar om nedkylning. Vad säger vetenskapen? Du vet att tidningar inte representerar vetenskap. Du kan med ett urval av tidningsartiklar från en helt decennium måla upp bilden av att man trodde lite vad som helst när som helst.

Frågan kvarstår, hur många vetenskapliga studier på 70-talet förutspådde en nedkylning jämfört med en uppvärmning. Hur många av de studierna som förutspådde nedkylning kunde redogöra för en mekanism för hur detta skulle ske, och inte bara nämnde en extrapolering av trenden 40-talet till 70-talet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Kolla andras argument? Har du kollat dina egna först? Hur många av de där studierna handlar om en istid? Hur många handlar ens om nedkylningstrenden man såg fram till 70-talet? Har du kollat upp det eller bara accepterat listan som sanning? För mycket på 70-talet handlade om allmän miljöförstöring, svält, snabbt växande befolkning och resursbrist, något som man internationellt faktiskt tog krafttag mot.
Så, vad trodde man från vetenskapligt håll om temperaturutvecklingen på 70-talet? Länka inte till lösklippta citat om miljöförstöring. Läs om din första mening, du tycker att du motbevisar mig när din länk inte ger ett enda konkret exempel.

I rest my caase. Hahaha

Jag skrev "en del klimatalarmister", inte forskare i mitt inledande inlägg (även om det fanns dom också). Media har alltid älskat alarmism, oavsett ursprung. Lär dig läsa min vän.

Jag gav dig precis vad du frågade efter, exempel på klimatalarmister från 1970-talet. Om du sedan viftar bort det är din ensak. Men du bevisade precis min tes när du gjorde det. Ahhh... the horror.

Visa signatur

Chassi: Phanteks P600S | Mobo: MSI Z-690 Edge Wifi DDR4 | RAM: 32GB | GPU: ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4090 OC | CPU: Intel i7 12700K | Kylning: Phanteks Glacier One 360MP HALOS | SSD: Samsung 980 Pro 1TB + 970 Evo 2TB | HDD: 8TB+4TB WD Red/Blue intern + 500GB WD extern | PSU: ASUS Rog Strix 1000W | Skärm: Samsung 75Q95T (TV)

Permalänk
Skrivet av Aleshi:

Berätta mer vad jag tycker om hysterin kring Greta. Och är det ett smart drag att avslöja att kommer från konspirationsekokammaren kring Lars Bern? Du vet att Lars Bern också hävdar att mässlingsvaccin gör mer skada än nytta? Han är inte vetenskaplig helt enkelt, och verkar långt utanför sin expertis.

Jag petar ut mitt orangegula öronvax och fortsätter lyssna på människor som Lars Bern. Att lyssna på Al Gore och lita blint på vad denna man lagt fram är också från konspirationsekokammaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rico01:

I rest my caase. Hahaha

Jag skrev "en del klimatalarmister", inte forskare i mitt inledande inlägg (även om det fanns dom också). Media har alltid älskat alarmism, oavsett ursprung. Lär dig läsa min vän.

Begreppet "Klimatalarmister" brukar även användas mot de seriösa forskarna vars forskning bland annat ligger till grund för IPCCs rapporter. Det handlar inte om läsförståelse, det handlar om hur ordet brukar användas. Så du håller med om att forskningen visar att vi har en global uppvärmning och att forskningen som helhet inte varnade för nedkylning på 70-talet? Du vänder dig alltså bara mot media?
Och vad har klimatalarmism med miljöförstöring, resursbrist, svält och så vidare på 70-talet att göra? Länken du hänvisade till för att länka klimatalarmism på 70-talet tycks inte ha med det att göra. Nästan som att du inte kollar upp vad det handlar om.

EDIT: Du fortsatte förövrigt att prata om fritt tänkande inom vetenskap i ditt inledande inlägg, vilket indikerar att du visst pratade om vetenskapsmän när du pratade om klimatalarmism. Vill hävda att det är ursäktligt att tro att du avfärdade klimatvetenskapen och den globala uppvärmningen med de formuleringarna.

Du har också lagt till det här i ditt inlägg:

Skrivet av Rico01:

Jag gav dig precis vad du frågade efter, exempel på klimatalarmister från 1970-talet. Om du sedan viftar bort det är din ensak. Men du bevisade precis min tes när du gjorde det. Ahhh... the horror.

Det där är faktiskt en lögn. Jag avfärdade en lista på citat, ur sitt sammanhang och utan källhänvisningar, som handlade om miljö, svält, resursbrist osv. Det för att det är fullkomligt ovidkommande och bara en människa helt utan källkritik kan köpa rätt av att det skulle handla om klimatet. Sedan la du till ett par länkar om tidningsartiklar. Det är inte vetenskapen jag efterfrågar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheDude2k6:

Jag petar ut mitt orangegula öronvax och fortsätter lyssna på människor som Lars Bern. Att lyssna på Al Gore och lita blint på vad denna man lagt fram är också från konspirationsekokammaren.

Det är bara Bern, Monckton och gänget som över huvud taget bryr sig om Al Gore. Att du tror att din motståndarsida lyssnar på honom visar om något att du har en extremt ensidig informationskälla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Begreppet "Klimatalarmister" brukar även användas mot de seriösa forskarna vars forskning bland annat ligger till grund för IPCCs rapporter. Det handlar inte om läsförståelse, det handlar om hur ordet brukar användas. Så du håller med om att forskningen visar att vi har en global uppvärmning och att forskningen som helhet inte varnade för nedkylning på 70-talet? Du vänder dig alltså bara mot media?
Och vad har klimatalarmism med miljöförstöring, resursbrist, svält och så vidare på 70-talet att göra? Länken du hänvisade till för att länka klimatalarmism på 70-talet tycks inte ha med det att göra. Nästan som att du inte kollar upp vad det handlar om.

Jag har faktiskt inte sagt vad jag tror i sakfrågan gällande klimatdebatten. Du har bara antagit en massa. Jag bryr mig inte om en klimatalarmist är forskare, journalist eller en foliehatt.

Ja, jag är övertygad om att det sker en global uppvärmning. Nej, jag är inte övertygad om dess katastrofala resultat. Ja, jag tror men är inte övertygad om människans omedelbara påverkan på uppvärmningen. Men jag förhåller mig till båda sidor lika kritiskt och anser mig vara en klimatagnostiker just av den enkla anledningen att jag inte vet vem som har rätt.

Visa signatur

Chassi: Phanteks P600S | Mobo: MSI Z-690 Edge Wifi DDR4 | RAM: 32GB | GPU: ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4090 OC | CPU: Intel i7 12700K | Kylning: Phanteks Glacier One 360MP HALOS | SSD: Samsung 980 Pro 1TB + 970 Evo 2TB | HDD: 8TB+4TB WD Red/Blue intern + 500GB WD extern | PSU: ASUS Rog Strix 1000W | Skärm: Samsung 75Q95T (TV)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Frispel:

Cykler ja, i den hastighet som sker nu? Troligen inte...

Kontrar åter med denna bilden bakom en spoiler tag då den tar stooor plats annars

Men om man nu ska misstänkliggöra en hel sida i diskussionen men hjälp av argumentet att det är pengarna som styr - vem står för pengarna för klimatkrisförnekarna, och varför sponsrar de just den sidan?

Den där bilden är ett perfekt exempel på lögner och skrämselpropaganda. Den blandar ihop direkta temperaturmätningar med beräknade medelvärden över långa perioder. Det är helt olika upplösning på mätdatan så det är inte det minsta konstigt att resultaten avviker.
Dessutom så börjar grafen mitt i en istid för att verkligen förstärka att det har blivit varmare. Snacka om cherry picking.

Permalänk
Medlem

Hur förklarar ni att det blir rekordvärme på flera olika ställen på jorden 7 år på raken? Lösningen är inte att försöka låta som att det är naturligt, det heter INTE rekord om det är normalt!! Nyligen steg värmen till 46 grader i Paris, är det inte heller något att oroa sig för? Om man kan ens gå ut nästa år?

Visst handlade ämnet om Jorden kommer vara beboelig om 50 år och jag är säker på att alla dessa åsikter vi har nu som säger ja kommer bli till nej om tio år om inget görs åt. Vi har en klimatkris, och det är fakta, frågan är varför vissa anser det är bättre att göra ingenting?

Permalänk
Medlem

Jorden i stort kommer att vara ungefär som i dag om 50 år. Men det kommer att vara varmare på de flesta håll, främst här uppe i norr. På 50 års sikt kan det nog handla om 2-4 grader högre medeltemperatur i Sverige. Det kommer att bli torrare, så områden där det i dag vissa år blir torka pga dåligt grundvatten, där kommer det kanske att bli närmast permanent torka under sommaren, varje år. Fler inom de svaga grupperna (äldre, hjärt/kärlsjuka, m fl) kommer att dö av värme under de allt vanligare värmeböljorna sommartid.

Om 50 år kommer sannolikt antalet klimatflyktingar att långt överstiga de som flyr pga krig, konflikter och förföljelse. Småskaliga väpnade konflikter om vattenresurser är inte otänkbara.

Avsmältning av landbunden is kommer inte att ha hunnit påverka havsnivåerna särskilt mycket på så kort sikt. Men termisk expansion (dvs, vattnet nära ytan får lägre densitet pga uppvärmning och tar då mer plats, vilket främst sker uppåt men också lite i sidled i flacka områden) kan vara en faktor. Tyvärr svårt att beräkna så här är osäkerhetsfaktorerna stora. Förmodligen några centimeter, så inget katastrofalt. Än.

Det som är mest oroande, och mest osäkert, är i vilken mån det finns tröskelnivåer som triggar förstärkande effekter. Exempel på det är tinande permafrost som frigör växthusgaser i enorma mängder, minskande is- och snötäcken som minskar direktreflektion av instrålning och i stället absorberas och bidrar till uppvärmning. Varmare ytvatten leder också till sämre förmåga att hålla gaser lösta (t ex koldioxid) vilket kan göra att "buffringen" av ökningen av växthusgaser i atmosfären genom lösning i havsvattnet kan minska och därmed sekundärt öka ökningstakten av halterna i atmosfären.

Jag hyser inga som helst tvivel om att det blir varmare i en historiskt tokhög takt och att det är mänskliga utsläpp av växthusgaser som ligger bakom det.
Men, jag är inte så säker på att effekterna blir så påtagliga för majoriteten av jordens befolkning. Det är vissa utsatta områden som kommer att drabbas hårt, men för de flesta kommer det bara att krävas en långsam anpassning till nya villkor med kanske vattenransonering, användning av andra grödor (som tål torka och/eller värme bättre), bostäder som kan hållas svalare under värmeböljor, och så vidare.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Moderator
Testpilot

* Trådar sammanfogade *

// Sammanfogade två snarlika trådar av samma användare. //

Vidare vill jag uppmana samtliga att hålla nivån på debatten högre än sandlådenivå.

Tack.

MVH
Dinoman
Moderator

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedman18:

Hur förklarar ni att det blir rekordvärme på flera olika ställen på jorden 7 år på raken? Lösningen är inte att försöka låta som att det är naturligt, det heter INTE rekord om det är normalt!! Nyligen steg värmen till 46 grader i Paris, är det inte heller något att oroa sig för? Om man kan ens gå ut nästa år?

Visst handlade ämnet om Jorden kommer vara beboelig om 50 år och jag är säker på att alla dessa åsikter vi har nu som säger ja kommer bli till nej om tio år om inget görs åt. Vi har en klimatkris, och det är fakta, frågan är varför vissa anser det är bättre att göra ingenting?

Jordens bana är inte konstant. Du vet om att man har haft medelhavsklimat i mälardalen tidigare va?

Skrivet av Stefflo:

Är mer imponerad att de kan veta vilken temperatur det är om 10 år när de sällan lyckas förutspå vädret imorgon😂

I Stockholm var det sämre luft 1950 än vad det är nu.
https://www.stockholm.se/TrafikStadsplanering/Trafik-och-reso...

Klimatalarmisterna har skrikigt att världen kommer gå under om 10 år sedan 70-talet. Många av "klimatforskarna" är inget annat än domedagsprofeter.

Om temperaturen kommer gå upp eller ner kan man estimera utifrån jordens bana, den är inte konstant utan ändra sig från cirkulär till elliptisk och omvänt, så när vi är närmare solen är det inte så konstigt att det blir varmare.
Samt att "jordaxel" ändra vinkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattoys:

Jordens bana är inte konstant. Du vet om att man har haft medelhavsklimat i mälardalen tidigare va?

Fast inte på minst 100000 år.

Skrivet av mattoys:

Klimatalarmisterna har skrikigt att världen kommer gå under om 10 år sedan 70-talet. Många av "klimatforskarna" är inget annat än domedagsprofeter.

Källa på att det ansågs att klimatet skulle orsaka jorden undergång inom tio år på 70-talet? Är det något du kollat upp eller papegojar du bara okritiskt saker du sett på facebook och youtube?

Skrivet av mattoys:

Om temperaturen kommer gå upp eller ner kan man estimera utifrån jordens bana, den är inte konstant utan ändra sig från cirkulär till elliptisk och omvänt, så när vi är närmare solen är det inte så konstigt att det blir varmare.
Samt att "jordaxel" ändra vinkel.

Ja precis, och jordens bana har inte gjort några konstigheter som kan förklara den globala uppvärmningen. Inte heller solaktiviteten kan förklara det. Om du över huvud taget tittat på hur klimatmodellerna görs så hade du vetat att jordens bana och lutning tas i beräkningarna. Temperaturerna vi ser nu avviker från det som förväntas om man bara ser till naturliga faktorer. Men temperaturerna avviker inte från vad man förväntar sig när man räknar in koldioxidens ökning.

Permalänk
Medlem

Det är väl bara det mest inbitna fantasterna som fortfarande nekar att det finns ett problem med klimatet.

Problemet är hur man ska kunna lösa det. Jag tror inte det kommer gå. Vi har byggt upp våra samhällen och ekonomier med utgångspunkt i exploatering av Jordens resurser för att växa och skapa välstånd. Med nuvarande samhällsmodell går det inte ihop.

Och lösningen ligger inte i att tekniken ska rädda oss. Det är ju bara mer av samma.

Inte heller att lägga bördan på utvecklande länder. Det är höjden av hyckleri att ens komma på en sådan idé. Har inte de samma rätt som vi att skapa välstånd för sina medborgare med samma medel som vi använt i århundranden? Om något ligger det på oss i väst som orsakat problem för alla att komma med lösningar.

Och att hundratals länder ska komma överens med en global lösning ser jag som ytters osannolikt. För vad som behövs är en fördelning av våra ändliga jordliga resurser, och det kommer inte ske fredligt.

Permalänk
Medlem

Öka produktionen av den nyttiga växtbefrämjande giftfria gasen co2, så får vi en bättre jord! Vi får stopp på utbredning av öknar. Skogar och alla växter växer snabbare och bättre. Utan co2 dör alla växter, och vi också!
MP och deras allianspartier har inte alla cyklar i cykelstället!

Skickades från m.sweclockers.com