Övervakning av hemmet – installation av kameror och smarta integrationer

Permalänk
Melding Plague

Övervakning av hemmet – installation av kameror och smarta integrationer

Efter att ha gått igenom grunderna är det dags för medlemmen Yoshman att sätta upp ett smart övervakningssystem och fullständigt nörda ned sig bland funktionerna.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Funderar över hur ett system som lutar sig på wifi för överföring klarar att hantera en wifijammer....
Gäller ju iofs alla trådlösa system men frågan är om det 2019 finns något form av skydd mot liknande utstörningar?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem

Är det mer vanligt med inbrott nu för tiden än för ca 20 år sedan? Känns som att många pratar om att fixa egen övervakning nu för tiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av NcLr:

Funderar över hur ett system som lutar sig på wifi för överföring klarar att hantera en wifijammer....
Gäller ju iofs alla trådlösa system men frågan är om det 2019 finns något form av skydd mot liknande utstörningar?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har kört med Arlos system i ca 1år och är jättenöjd.
Har fångat många djur på både film o foto som nattvandrar i trädgården när vi alla sover, igelkottar, kaniner, väldigt många katter och såklart fåglar. Det är roligt att se vad som har hänt på natten när dom tror dom är osynliga.

Det roligaste jag gjort med Arlo var när jag misstänkte att jag hade möss på vinden, planterade rökt skinka och riktade två kameror, tog ca 30 min så plingade det till i mobilen. Fångade dom senare o släppte ut dom.

Men en wifijammer hade helt klart stört ut allt, det är jag 99% säker på.
Idag kan du ju bygga en wifijammer av en Raspberry Pi t e x men vem gör det (?)

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av NcLr:

Funderar över hur ett system som lutar sig på wifi för överföring klarar att hantera en wifijammer....
Gäller ju iofs alla trådlösa system men frågan är om det 2019 finns något form av skydd mot liknande utstörningar?

Skickades från m.sweclockers.com

Trådlöst kan störas, kablar kan klippas och kameror saboteras. Finns motstrategier men som vanligt när det kommer till säkerhet är ingenting 100-procentigt:

* Redundanta anslutningar, t.ex. både trådlöst och kabel.
* Redundant lagring, både on- och off-site.
* Larma om någon enhet slutar svara/fungera.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Är det mer vanligt med inbrott nu för tiden än för ca 20 år sedan? Känns som att många pratar om att fixa egen övervakning nu för tiden

Nejdå, det är på samma nivå som tidigare. Det är bara anmälningsbenägenheten som gått upp, vilket skapat oskälig oro.

/Sjuklövern

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av NcLr:

Funderar över hur ett system som lutar sig på wifi för överföring klarar att hantera en wifijammer....
Gäller ju iofs alla trådlösa system men frågan är om det 2019 finns något form av skydd mot liknande utstörningar?

Skickades från m.sweclockers.com

Well, har man tjuvar som bygger wifijammers för att targeta just ens fastighet så är man nog inte medelsvensson...?

Skrivet av Chromatic:

Är det mer vanligt med inbrott nu för tiden än för ca 20 år sedan? Känns som att många pratar om att fixa egen övervakning nu för tiden

Funderar på samma sak. Helt galet hur många som plöjer ner tiotusentals kronor i kameror. Tror främst det handlar om ökad tillgänglighet och intresse snarare än ett faktiskt behov.

Skrivet av aliassund:

Förutsatt att man kan nå kablarna. Kör utomhuskameror via dold kabel o PoE . Clip o foto sparas på en liten dold NUC server. Hoppas det räcker.

Skickades från m.sweclockers.com

Räcker för vad?

————————-

Jag undrar främst vad syftet är? Kunna identifiera och spåra upp förövarna efteråt? Få en varning och lyckas kalla på 112/åka dit själv och ta folk in action? Avskräckande syfte?

Permalänk
Datavetare
Skrivet av NcLr:

Funderar över hur ett system som lutar sig på wifi för överföring klarar att hantera en wifijammer....
Gäller ju iofs alla trådlösa system men frågan är om det 2019 finns något form av skydd mot liknande utstörningar?

Självklart är man chanslös mot någon som är så pass väl förberedd att de kommer med Wifi-jammer eller liknande. Men om du har något som något gärna vill ha är det nog lite kört, det som behövs är något kopplat med mot en larmcentral med riktigt kort utryckningstid.

Även om man körde med Ethernet sitter ju elskåp ibland så att huvudsäkringarna är relativt enkla att komma åt, dödas alla tre faser hjälper det inte så mycket att nätverket inte går genom luften. Om man nu inte råkar ha något form av el-backup...

Den här typen av övervakningssystem för hemmabruk är i min mening trevligare än "vanliga" larm då man har långt mer kontroll över vad man vill göra med sin bildström. T.ex. att koppla ihop olika system för att göra någon lite smalare specialfunktion.

Sedan kan ju övervakning vara mer än jaga inbrottstjuvar
"Övervakning" kan ju också vara kunna titta till en sommarstuga utan att behöva åka dit, det gör man med fördel ihop med sensorer för temperatur, luftfuktighet, kanske rök- och översvämningsvarnare.

Hade inte hunnit placera ut några sensorer när jag skrev artikeln, men nu finns mätning av temperatur både utomhus och i flera rum, luftfuktighetsmätning i källare och vind. Har rökdetektorer som passar mikrocontroller, men inte installerat den än. Dessa ihop med kameror ger en rätt bra fastighetsövervakning!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Well, har man tjuvar som bygger wifijammers för att targeta just ens fastighet så är man nog inte medelsvensson...?

Problemet som jag ser det är tillgängligheten av dylik utrustning. Inte direkt något du behöver bygga... Men visst, sannolikt inte en uppsjö av tjuvar som skulle bry sig!

I övrigt så håller jag med om att det förefaller vara ett trevligt system som gör vad det ska.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Skrivet av Chromatic:

Är det mer vanligt med inbrott nu för tiden än för ca 20 år sedan? Känns som att många pratar om att fixa egen övervakning nu för tiden

Uppklarningsprocenten för bostadsinbrott är skrämmande liten (2-3%). För 10 år sedan var den nästan dubbelt så hög.
Benägenheten att anmäla bostadsinbrott har gått ner då man inte anser det lönt att anmäla. Detta kan jag personligen relatera till med bekanta. När polisen efter tredje inbrottet fortarande lägger ner anmälan med vändande post så blir man rätt less.

Ovanstående beror också på vad som försvinner. Är det saker värda pengar så kommer man antagligen anmäla för att få ut på försäkringen.
Är det småsaker i ett förråd, antagligen inte.
Kränkningen är jobbig oavsett.

Sedan beror det också på var man bor. 2017 var Solna katastrof t ex.
https://www.svd.se/villainbrotten-okar-dramatiskt--har-ar-ris...
"Villaägarnas prognos är att risken att drabbas av villainbrott 2017 är 1,4 procent i hela Stockholms län. I Solna, där risken är störst, pekar prognosen på 29 villainbrott under helåret vilket motsvarar inbrott i 4,35 procent av kommunens småhusbestånd eller ungefär var 23:e villa. Även i Sundbyberg, Järfälla, Danderyd och Stockholm kommer över två procent av villaägarna att ha anmält ett inbrott innan årets slut."

Majoriteten av bostadsinbrott eller stöld av personliga ägodelar är utländska ligor.
Polisen själva säger att Sverige är ett smörgåsbord för kriminella.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/man-kommer-till-sverig...
Detta kombinerat med att obefintlig gränskontroll där den lilla tullverksamhet vi har lägger 98% av tiden på kontroll av import.
https://www.atl.nu/lantbruk/darfor-far-tullen-far-inte-stoppa...

Där jag bor har inbrotten i uthus etc ökat extremt mycket. Många grannar har köpt övervakningskameror, stängsel, dyra lås osv.

Permalänk
ASUS Nordic

Kan tipsa om att inet kör kampanj på parken som är testat i artikeln: https://www.inet.se/kampanj/5427/arlo-ultra-paket

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag aktiverade Arlo smart för mina kameror, tänkte det kunde vara fint att endast börja spela in video och eventuellt aktivera sirenen om det var en människa som upptäcktes, men lyckas inte hitta var jag ställer in något av dessa två saker. Nämndes i recensionen att video-inspelning kan startas med Arlo-smart, någon som vet hur man gör detta, och evt. också aktiverar sirenen?

Visa signatur

[Deepcool Quadstellar Infinity] [AMD 7800X3D] [Gigabyte RTX 3080 Ti VISION OC 12G] [ASUS TUF GAMING X670E-PLUS] [Corsair 32GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB] [Samsung 990 Pro 2TB] [Corsair RM850X V2 White] [Phanteks Glacier One 360D30 White] [LG OLED48C2]

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Majke:

Jag aktiverade Arlo smart för mina kameror, tänkte det kunde vara fint att endast börja spela in video och eventuellt aktivera sirenen om det var en människa som upptäcktes, men lyckas inte hitta var jag ställer in något av dessa två saker. Nämndes i recensionen att video-inspelning kan startas med Arlo-smart, någon som vet hur man gör detta, och evt. också aktiverar sirenen?

Kan inte verifiera att det blir exakt det du frågar innan senare ikväll, men tror det är dessa steg

Notera check-boxen "aktivera larmet" på högra bilden. Mittenbilden ska självklart ändras till "Aktivierat", har själv slagit av kamerorna då det pågår jobb i huset just nu.

Sedan en lite nitpick. Detta är ingen recension av Arlo-produkter. Artikeln är tänkt som ett exempel på vad man kan göra med produkter som kameror, smarta ringklockor och liknande.

Arlo är sponsor, vilket bl.a. innefattar att de lånat ut ett gäng produkter. Arlo har ingen makt över vad som skrivs eller testas utan mervärdet för dem är att deras produkter blir synlighet och pratas om.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

@Yoshman: Cool. Tycker jag inte får det helt att lira ändå och kunde se att de hade suggestions på deras hemsida för just detta jag efterfrågar så uppvotade de förslagen. Men hittar du något så säg till, och tack för artikeln!

Visa signatur

[Deepcool Quadstellar Infinity] [AMD 7800X3D] [Gigabyte RTX 3080 Ti VISION OC 12G] [ASUS TUF GAMING X670E-PLUS] [Corsair 32GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB] [Samsung 990 Pro 2TB] [Corsair RM850X V2 White] [Phanteks Glacier One 360D30 White] [LG OLED48C2]

Permalänk
Medlem
Skrivet av maverickgoose:

Benägenheten att anmäla bostadsinbrott har gått ner då man inte anser det lönt att anmäla.

Detta tror jag dock inte stämmer alls. För att få ut eventuella ersättningar via (hem)försäkringar måste man ha polisanmält brottet.

Visa signatur

Alla andra har visst sin gear här. Då får jag väl joina e-penisleken för att inte känna mig utanför: https://classic.prisjakt.nu/list.php?l=2488576&view=m

Permalänk
Skrivet av glad_katt:

Detta tror jag dock inte stämmer alls. För att få ut eventuella ersättningar via (hem)försäkringar måste man ha polisanmält brottet.

Läste du inte hela inlägget?
Ljuger mina bekanta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av maverickgoose:

Läste du inte hela inlägget?
Ljuger mina bekanta?

Dina bekanta är i sammanhanget en, eller flera, anekdoter.

Citat:

The Plural of Anecdote Is Not Data

Permalänk
Skrivet av filbunke:

Dina bekanta är i sammanhanget en, eller flera, anekdoter.

Bevisa motsatsen istället.
Så länge inget värdefullt snos så anmäler ingen här. Det är trots allt ingen idé.

EDIT; För att inte missförstå. Vi pratar om stölder av andras ägodelar. Inne i bostaden, på gräsmattan, uthuset, altanen osv.

Permalänk
Medlem

Jag har Arlo Pro 2, fungerar utmärkt. Kör 4 kameror på batteri och håller typ 3-4 månader innan det är dags att ladda vilket är helt klart överkomligt.
Dock är bildkvalitén inte helt 100 på Pro 2. Påstås vara 1080p men aldrig! Snarare en uppskalad 720p.
Arlo Ultra har jag sett har en underbart fin bild. Dock har den en månadskostnad på ca 200kr om man vill ha molnlagrig i 4k. Största fördelen med Pro 2 är att molnlagring alltid är gratis.

Permalänk
Medlem

Jag köpte som sagt en Arlo Go (det är en Arlo Pro, 720p, med inbyggt LTE modem) som jag lämnade tillbaka då den drog 7-10% batteri per dag (utan extra inloggningar etc). NetOnNet hade inga problem med returen alls, så stort tack för det.

Tyckte Arlo Appen var ok (körde enbart iOS). Har lite problem med:
- Push-To-Talk : buggade alltid ut vid första handskakningen.
- Bildinställningar - gjorde alrdrig en bra preview (skulle säga den var buggig)
- GeoFencing (denna funktion kändes väldigt onödig på den var cirkular... (om ni förstår vad jag menar))

Web-appen:
- Baserad på flash vilken försvinner från chrome 2020 (antar de ersätter detta med proper html5 stöd).

Generellt:
-IR var specad 7,5 m men skulle säga 3 m är realistisk utan extra beacons.
-Bra USB laddare.
-Urkasst fäste (låg kvalité)
-EN(?) sticker, snålt... jag scannade och laminerade några till.

I mitt fall ett dåligt batteri?! eller så var modemet konstant aktiverat (låg på LTE, B7 skulle jag tro, bra signal styrka)

Kan skriva lite mer ordentligt om någon vill.

Edit: om någon kan ge mig en Arlo Go som fungerar med ca. 1-2 mån batteritid så är jag nöjd.
Som det var nu kunde jag koppla in lite saker i en PI och få samma funktionalitet och drift... + lite till då!
(provisoriskt väder skydd)

Permalänk
Inaktiv

Skulle själv aldrig köpa ett sytem med wifi. 5 år senare är det en gammal produkt utan säkerhetsuppdateringar, brister i protokoll som upptäcks, etc. Samt proprietary mjukvara, det värsta av allt (bara en tidfråga innan det blir säkerhetshål).

Nä. Skulle jag sätta upp kameror så blir det ett 100% trådat custom-made system som kör Linux. Full kontroll på allt.

Permalänk
Medlem

Själv kör jag ett fullt Ubiquti Unifi system med PoE kameror med HD. Drivs av en Unifi 150W PoE switch. Täcker hela huset, både inne och ute. Kör allt integrerat i Home Assistant. Har integrerat med Darknet YOLO som identifierar saker jag är intresserad av på övervakningarna. Rapporterar sedan eventuella händelser via push-notifieringar samt email. Allt kopplat till google home som kör igång eländigt ljud ifall någon buse bryter sig in.

Körde tidigare ett system baserat på raspberry pi3 + Foscams som streamade till en linux burk som i sin tur körde motion. Funkade hyffsat bra, men långt ifrån lika bra som Unifi systemet gör.

Unifi är relativt dyrt, men det är verkligen kvalité och ger en (relativt) bekymmersfri övervakning

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyphoon:

Nejdå, det är på samma nivå som tidigare. Det är bara anmälningsbenägenheten som gått upp, vilket skapat oskälig oro.

/Sjuklövern

I see what you did there

Permalänk
Medlem

Det skulle vara intressant att veta hur dom utomhus monterade sakerna fungerar under vintern vid temperaturer ner mot -20°C

Permalänk
Medlem

Har funderat länge på att sätta kameror inomhus, har ett larm men bilderna därifrån går bara att se som stillbilder under tiden det är pålarmat och är i ruskigt dålig upplösning.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Väldigt intressant och en bra artikel. Den får mig att resonera lite om hur det tillvida finns underlag för att köra en egen bevakning eller om det är utifrån ett tekniskt intresse.
För egen del så landar det på eget intresse, så tack för denna.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

Tänk om Yoshman har satt upp det här för att se om han kan filma det paranormala.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem

Lämnade tillbaka mitt system från Arlo. Appen drog 60% av mitt batteri under en dag, och Geofencing fungerade i princip inte alls. Googlade runt lite efteråt och insåg att jag var långt ifrån ensam. Trist!

Permalänk
Medlem
Skrivet av NcLr:

Funderar över hur ett system som lutar sig på wifi för överföring klarar att hantera en wifijammer....
Gäller ju iofs alla trådlösa system men frågan är om det 2019 finns något form av skydd mot liknande utstörningar?

Eftersom Arlo har batteri borde de kunna integrera sd-kort i kamerorna. När de tappar kontakt med basenheten så börjar de spela in där istället. Blir bra skydd mot både någon som skruvar ut huvudsäkringarna samt wifi-jammer.

Permalänk
Medlem

Känns som jag kommer lite sent in i tråden men såg artikeln på första sidan först idag.
Trådlöst är ingen fördel när det handlar om säkerhet.
En trådburen lösning är att föredra vid säkerhetssystem men om det står och faller med trådlöst eller inget så är det trådlösa trotts allt ett alternativ.
Som alltid med säkerhetslösningar så får man väga skyddsnivå mot mål/nytta och de flesta klara sig bra med trådlösa system, detta systemet används troligare för bekvämlighet och funktion än ett rent säkerhetssystem.
Jag undrar hur det fungerar med batteri utomhus på vintern då det ofta krävs konstant uppvärmning i kamerahuset för att erhålla funktion vilket ett batteridrivet system inte kan erbjuda medan ett trådburet system har den möjligheten, kanske möjligt att komplettera batteridrivna kameror med ett eldrivet uppvärmt kamerahus?
Kondens och varierande kyla är svårt att testa då inte ens frysen ger verkliga förutsättningar.
Problemet med många av de lösningar som dyker upp är att de inte är utvecklade för nordiskt klimat vilket kan ge överraskningar i de delar som är monterade utomhus.
Är det möjligt att störa ut systemet med en mobiltelefon som attackerar hubben/uppkopplade enheter vilket brukar fungera med wifi baserade lösningar, det brukar sällan krävas någon wifi jammer som nämndes tidigare i tråden.
Därutöver finns det diskussioner om att koppla upp säkerhetssystem mot internet och molnet men colocation lagring är oavsett bra.
Det inspelade bildmaterialet ser okej ut men ger 4k verkligen någon märkbar skillnad i kvalitet med den begränsade optiken? Många gånger fyller de mest lagringsutrymme och bandbredd med försumbart mervärde i kvalitet.
Q-serien verkar vara ett bättre val men om det är hög säkerhet man vill uppnå så kanske man ska titta efter en lösning som är bättre anpassad för ändamålet.