Permalänk
Medlem

Upgrade

Tja allesammans!

Jag har bestämt mig för att uppgradera burken lite och tänkte bara kolla om någon har schyssta svar på lite funderingar jag har över komponenterna jag tänkte välja.

Jag har tänkt mig så här:
Chassi: Meshify C
Gpu: Asus 2070rtx super
Kylare: Dark rock PRO 4 samt 4st silent wing 3

Jag sitter nu på ett z97 gaming 5 och i7 4790k

Så nu funderar jag över om CPUn och mobon kommer hänga med 2070n eller är der något jag bör uppgradera till kortet?

Sen när det kommer till kylaren och chassit, hur gör jag smidigast med kablar för fläktarna? Kan jag köpa en phanteks fan control och styra allt därifrån med mitt mobo? Vill ha så lite kabel som går mot moderkortet som möjligt helt enkelt.

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Överklockar du din nuvarande cpu? Vilken upplösning spelar du på?

Du kan absolut köpa en fläkthub och styra hela hubben från en pwm header. Värt att tänka på är att hubben agerar som en fläkt, dvs samma hastighet på samtliga fläktar som är påkopplade.

Ta detta med en nypa salt:
https://pc-builds.com/calculator/Core_i7-4790K/GeForce_RTX_20...

Här får du en ungefärlig överblick om cpun kommer flaska. I ditt fall skulle jag säga nej, men det beror som sagt lite på hur man överklockar och vilken upplösning man kör på. Och självklart även vilka spel man spelar.

Visa signatur

“You don’t fear death, you welcome it. Your punishment must be more severe.”
- Bane

Permalänk
Medlem

Hej jag spelar endast på 1080p med en skärm och lirar bara OW, WoW samt lite PoE ibland. Vill ha en tyst burk och därav overkill på GPUn. Har testat OC:a cpun men med min nuvarande kylare låter det mer som en dammsugare en dator.. Vet du kanske om det skulle bli bättre kylning med en aio eller klarar dark rock PRO 4 att kyla ner boostad 4,4ghz 4790k samt hålla dig tyst i burken?

Har du kanske något bättre alternativ för mig? Vad hade du valt för en sval och tyst burk i dagsläget på en budget 8-12k. Fast bara på att det blir ett mehisfy c

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hybr:

Hej jag spelar endast på 1080p med en skärm och lirar bara OW, WoW samt lite PoE ibland. Vill ha en tyst burk och därav overkill på GPUn. Har testat OC:a cpun men med min nuvarande kylare låter det mer som en dammsugare en dator.. Vet du kanske om det skulle bli bättre kylning med en aio eller klarar dark rock PRO 4 att kyla ner boostad 4,4ghz 4790k samt hålla dig tyst i burken?

Har du kanske något bättre alternativ för mig? Vad hade du valt för en sval och tyst burk i dagsläget på en budget 8-12k. Fast bara på att det blir ett mehisfy c

Skickades från m.sweclockers.com

Dark rock pro slår de flesta AIO. Finns ett test med Linus tech tips där man kollar på just luft vs vatten. Plus att man slipper stressen med läckor, döda pumpar osv.

Köp en dark rock pro. OCa skiten ur din i7a, sen blir det kalas vettu. Ångrar att jag sålde min 4790k. Bästa chip jag haft asså. Hade min på 4,8ghz jävligt länge.

Du kan alltid uppgradera mobo och CPU i efterhand också 😊

Visa signatur

“You don’t fear death, you welcome it. Your punishment must be more severe.”
- Bane

Permalänk
Medlem

Chassi: Meshify C, Flytta den medföljande 120mm fläkten i fronten till toppen bak och köp till 2st 140mm och sätt där ist om du ska klocka.

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för svaren, fortsätter med en sista fråga innan jag drar imorogn och köper allt. Räcker det med en fläkt ut från baksidan eller ska jag addera två på toppen?

@snabbt jag köper nog fler fläktar istället. Men menar du att istället för 3st 120mm fram borde jag ha 2st 140mm? Blir det bättre?

Tack

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hybr:

Hej jag spelar endast på 1080p med en skärm och lirar bara OW, WoW samt lite PoE ibland. Vill ha en tyst burk och därav overkill på GPUn. Har testat OC:a cpun men med min nuvarande kylare låter det mer som en dammsugare en dator.. Vet du kanske om det skulle bli bättre kylning med en aio eller klarar dark rock PRO 4 att kyla ner boostad 4,4ghz 4790k samt hålla dig tyst i burken?

Har du kanske något bättre alternativ för mig? Vad hade du valt för en sval och tyst burk i dagsläget på en budget 8-12k. Fast bara på att det blir ett mehisfy c

Skickades från m.sweclockers.com

Har både Dark Rock Pro 3 och Dark Rock Pro 4, bästa kylaren jag någonsin ägt och har haft dom så kallade "bra" AIO'na som H70, H60, H80 och H100i och detta här monster till luftkylare piskar skiten ur alla löjliga 120/240mm aio vattenkylare och helt ljudlöst, har själv fyllt mitt chassi med noctuafläktar istället av den grå/svarta sorten.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

@Hybr: Ja det blir bättre, en överklockad CPU dumpar lite över 100W grafikkortet 300W.
Noctua NF-P14s redux-1500 140mm =78.7 cfm(2x78.7=157.4) också får du luftflödet på rätt ställe
Fractal Design Dynamic X2 GP-12 120mm = 52.3 cfm (3x52.3=156.9)

https://www.inet.se/kundvagn/visa/12825975

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snabbt_o_Hårt:

@Hybr: Ja det blir bättre, en överklockad CPU dumpar lite över 100W grafikkortet 300W.
Noctua NF-P14s redux-1500 140mm =78.7 cfm(2x78.7=157.4) också får du luftflödet på rätt ställe
Fractal Design Dynamic X2 GP-12 120mm = 52.3 cfm (3x52.3=156.9)

https://www.inet.se/kundvagn/visa/12825975https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/12825975

kör enbart såna, kunde inte komma på namnet bara grymt flöde.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.