Permalänk

Endast passiva komponenter

Min surfburk pajade och jag började fila på en ny med helt passiva komponenter och i vanlig ordning spårar det ut från en budgetmaskin till nåt dyrt...
Tanken är att den ska kunna snurra både som hyfsad gamingburk, och vara på dygnet runt med några virtuella burkar snurrandes i bakgrunden utan att jag ska störas av något irriterande ljud när jag ska somna.

Synpunkter på bygget?

https://www.inet.se/kundvagn/bild/12824567

komponenter som Inet inte har:
https://www.quietpc.com/nofan-cr-80eh
https://www.quietpc.com/palit-ne5105t018g1-1070h

Återstår moderkort och diskar.
Det grämer mig nåt grymt att den enda fläktlösa X570 som finns kostar tio papp.. minst dubbelt mot alla andra
Och ja jag vet att fläkten inte kommer att gå på om det inte behövs, men det är ändå en mekanisk oljudsapparat som besudlar min passiva skönhet och det kan jag inte leva med.
Alternativet är något high-end X470 av dem som ska ha en firmwareuppdatering som ger en del av 570:s features.
https://www.tomshardware.com/news/gigabyte-amd-ryzen-3000-pci...

Diskar velar jag lite om men M2 måste det väl bli till OS åtminstone och nån SSD eller SSD-raid för lagring. Jag behöver inga jättemängder lagring.

Nån som vet om 32GB RAM är på gång utom de specialkapslar som bara funkar med vissa ASUS-kort och dessutom är så höga att jag är rädd att de inte får plats under CPU-kylaren? Man kan inte ha för mycekt RAM om man kör virtuella burkar och jag skulle vilja ha 128GB om det gick
Nån som vet om det är på gång eller finns passiva kylflänsar för X570 -chippet som man kan byta ut på någon av x570-moderkakorna med fläkt?

Permalänk
Medlem

Varför behöver du ha ett high-end moderkort? Räcker det inte med vad som helst med B450/X470-chipset? (Förutsatt då att det är uppdaterat och redo för Ryzen 3000, vilket de flesta/väldigt många börjar bli)

På RAM-fronten släppte precis Samsung sina större kapslar https://www.sweclockers.com/nyhet/28143-samsung-slapper-ddr4-... så borde snart komma ut stickor med det kan man tycka.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Tänk på risken för spoltjut/knatter från nätagget och/eller grafikkortet bara, för det kan bli svårt att få det HELT tyst.

Annars ser det väl helt ok ut. Misstänker iofs att cpu-kylaren kan få det lite svettigt, även om den ska klara 80W värmeavledning och 3700X är "65W", men jag har inget specifikt att backa mitt påstående med, jag kan mycket väl ha fel.

470X + 3700X funkar fint, själv valde jag ett Asus Crosshair VII Hero (med den potentiella nackdelen att Asus är segare än exempelvis Gigabyte på att släppa biosuppdateringar).

Om minneskapslar följer det historiska mönstret så misstänker jag att 32GB-kapslar för konsumentbruk, som inte är stackade specialmonster, först kommer med DDR5.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

måste du verkligen har m.2 diskar? har ett x570 moderkort och kör enbart med sata ssd:er och fläkten snurra endast vid uppstart men sen är den tyst igen då chipsetten in belastas när man kör sata enheter.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem

Något att tänka på är att det är enkelt att bygga en i stort sett ljudlös dator som kyls av långsamma fläktar, men väldigt svårt att bygga en helt passiv dator. Utan luftflöde stannar värmen kvar i chassit, enbart konvektion räcker sällan till när man har komponenter som drar en del ström.

Jag har väldigt svårt att tro att kylningen kommer fungera med delarna du valt. Kylaren anger förvisso att den klarar processorer med TDP på upp till 80W medan 3700X ligger på 65W, men Intel och AMD räknar TDP lite olika. Kollar du på t.ex. SPCRs recension så klarade inte kylaren av en i5 4690K (88W) helt passivt, vilket den förstås inte ska göra. Men kollar du på Sweclockers recension av 3700X så ser du att den drar ström i nivå med 4790K, som drar betydligt mer ström än 4690K (en del av det kan vara p.g.a. moderkortet, men det kan inte förklara hela skillnaden).

Om du kollar recensionerna på sidan för kylaren så ser du också att vissa testat med 65W Intel-processorer som inte gått att kyla helt passivt. Rekommendationen för att kyla helt passivt verkar vara ~40W TDP, så någon av Intels T-modeller eller en manuellt nervoltad Ryzen om du vill köra AMD. Detta tar dock inte hänsyn till den extra värmen från grafikkortet, de flesta som kör helt passivt brukar nog köra med integrerat grafikkort.

Permalänk

Finns ju så jäkla häftiga passiva chassin. typ denna: https://www.techpowerup.com/231948/calyos-announces-availabil...
Steacom gör en hel del vettiga lösningar också, men kan bli knepigare om du vill haka på ett 2080Ti förstås..

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem

En annan lösning skulle kunna vara att sova med öronproppar eller köra det virtuella på en annan burk i ett annat rum.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk

Tack allihop för vettiga synpunkter!

@Rydisen: Jag vet inte, jag har lite svårt att motivera behovet av burken överhuvudtaget egentligen, men i princip är det väl för att jag tänker mig att prestandan trots allt blir bättre med ett chipset som är konstruerat för 3700, samt kanske viktigare, att x570 är specat(?) att klara 128GB RAM medan det inte verkar finnas några x470 som gör det.
Toppennyhet med länken om 32-kapslar. Precis vad jag hoppats på. Jag lär vänta in tills de är tillgängliga.

@Bernd_P1: Nej, det måste jag väl inte egentligen. Det var väl mest att det finns och ökar på läshastigheten lite.
Är det alltså så att M2 belastar chipseten mer än sata SSD generellt? Jag trodde bara att det gav mer belastning pga den högre frekvensen.

@perost @backfeed :Jag har en 'i stort sett ljudlös' dator redan då min gamingrigg är vattenkyld med externt torn och långsamma stora chassifläktar, men det är ändå inte helt tyst och drar en hel del ström som blir till värme i rummet.
Jag har inte tänkt att jag skulle kunna överklocka något men det är värdefulla synpunkter du kommer med. Jag har missat skillnaden i TDP-mätning mellan AMD och Intel.
Jag valde öppet chassi för att konvektionen skulle vara så effektiv som möjligt. Där finns väldigt lite eller inget som håller kvar luften i nån låda, ett slutet chassi skulle säkert aldrig gå med passiva komponenter på det viset men det här hade jag hoppats kunde funka.

@The Kristoffer: Ja och nej, jag har sett en massa coola passiva koncept men de verkar sällan lyckas sälja. Din länk hade jag inte sett men den verkar ha gått samma öde till mötes:https://linustechtips.com/main/topic/972497-calyos-nsg-s0-2-phase-cooling-solutions-is-dead/ . Jag förstår inte varför för konceptet verkar ju vara klockrent. För kompakta HTPC finns men inte för ATX eller m-ATX. Men jag söker runt marknaden regelbundet.

@_niko_: det får bli köket i så fall... kanske inte helt optimalt, men jag gillar hur du tänker.

Edit: För er som tvivlar på CPUkylningens tillräcklighet så finns ju den ännu fläskigare CR 95C som åtminstone på pappret ska klara TDP 95. Den ser ut att gå att få tag på fortfarande, men det är lite märkligt att Nofan har slutat tillverka den.
Möjligen beror det på att den är så stor att den inte passar med alla moderkakor och kort för att den tar upp plats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whippoorwill:

Tack allihop för vettiga synpunkter!

@Rydisen: Jag vet inte, jag har lite svårt att motivera behovet av burken överhuvudtaget egentligen, men i princip är det väl för att jag tänker mig att prestandan trots allt blir bättre med ett chipset som är konstruerat för 3700, samt kanske viktigare, att x570 är specat(?) att klara 128GB RAM medan det inte verkar finnas några x470 som gör det.
Toppennyhet med länken om 32-kapslar. Precis vad jag hoppats på. Jag lär vänta in tills de är tillgängliga.

@Bernd_P1: Nej, det måste jag väl inte egentligen. Det var väl mest att det finns och ökar på läshastigheten lite.
Är det alltså så att M2 belastar chipseten mer än sata SSD generellt? Jag trodde bara att det gav mer belastning pga den högre frekvensen.

@perost @backfeed :Jag har en 'i stort sett ljudlös' dator redan då min gamingrigg är vattenkyld med externt torn och långsamma stora chassifläktar, men det är ändå inte helt tyst och drar en hel del ström som blir till värme i rummet.
Jag har inte tänkt att jag skulle kunna överklocka något men det är värdefulla synpunkter du kommer med. Jag har missat skillnaden i TDP-mätning mellan AMD och Intel.
Jag valde öppet chassi för att konvektionen skulle vara så effektiv som möjligt. Där finns väldigt lite eller inget som håller kvar luften i nån låda, ett slutet chassi skulle säkert aldrig gå med passiva komponenter på det viset men det här hade jag hoppats kunde funka.

@The Kristoffer: Ja och nej, jag har sett en massa coola passiva koncept men de verkar sällan lyckas sälja. Din länk hade jag inte sett men den verkar ha gått samma öde till mötes:https://linustechtips.com/main/topic/972497-calyos-nsg-s0-2-phase-cooling-solutions-is-dead/ . Jag förstår inte varför för konceptet verkar ju vara klockrent. För kompakta HTPC finns men inte för ATX eller m-ATX. Men jag söker runt marknaden regelbundet.

@_niko_: det får bli köket i så fall... kanske inte helt optimalt, men jag gillar hur du tänker.

Edit: För er som tvivlar på CPUkylningens tillräcklighet så finns ju den ännu fläskigare CR 95C som åtminstone på pappret ska klara TDP 95. Den ser ut att gå att få tag på fortfarande, men det är lite märkligt att Nofan har slutat tillverka den.
Möjligen beror det på att den är så stor att den inte passar med alla moderkakor och kort för att den tar upp plats.

Som sagt. har bara CPU, GPU och 3 SSD:er och 1 HDD installerat. chipset fläkten snurra bara vid upstart och sen stå den tyst. på den moderkorts modellen jag har ska den bara snurra igång när det nå upp till en viss belastningsgräns.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem

Billigare att ta något billigare chassi med schyssta fläktar som inte låter + bygga någon typ av ljuddämpning runt chassit, på det sättet eliminerar du eventuella spoltjut och annat som kan uppstå från komponenter?

Hur man skulle göra det vet jag inte men budgeten tillåter ju ganska mycket om du tar "vanliga" komponenter.

Oavsett så kommer inget vara ljudlöst.

Permalänk
Medlem

Så man löste problemet med chipsetkylare som lät mycket för 17 år sedan

Zalman Chipset Cooler

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Något att tänka på är att det är enkelt att bygga en i stort sett ljudlös dator som kyls av långsamma fläktar, men väldigt svårt att bygga en helt passiv dator. Utan luftflöde stannar värmen kvar i chassit, enbart konvektion räcker sällan till när man har komponenter som drar en del ström.

Jag har väldigt svårt att tro att kylningen kommer fungera med delarna du valt. Kylaren anger förvisso att den klarar processorer med TDP på upp till 80W medan 3700X ligger på 65W, men Intel och AMD räknar TDP lite olika. Kollar du på t.ex. SPCRs recension så klarade inte kylaren av en i5 4690K (88W) helt passivt, vilket den förstås inte ska göra. Men kollar du på Sweclockers recension av 3700X så ser du att den drar ström i nivå med 4790K, som drar betydligt mer ström än 4690K (en del av det kan vara p.g.a. moderkortet, men det kan inte förklara hela skillnaden).

Om du kollar recensionerna på sidan för kylaren så ser du också att vissa testat med 65W Intel-processorer som inte gått att kyla helt passivt. Rekommendationen för att kyla helt passivt verkar vara ~40W TDP, så någon av Intels T-modeller eller en manuellt nervoltad Ryzen om du vill köra AMD. Detta tar dock inte hänsyn till den extra värmen från grafikkortet, de flesta som kör helt passivt brukar nog köra med integrerat grafikkort.

Håller med, för att bygga ett helt pasivt kylt bygge så bör chassit vara det som leder bort värmen. Har man inte det så är det bättre att åtminstone ha tysta lågvarviga chassifläktar för att få ett luftflöde genom burken. Även om nu TS valt en väldigt öppen lösning, så känns det tveksamt om det kommer räcka.

Och ja, i sitt standardutförande med typ samtliga moderkort så är inte 3700X en 65W CPU då den boostar på tok för aggressivt givet bra kylning för att hålla sig där, dock så bör man ju kunna köra den som en sådan med lite underclockning och fortfarande få ut fin prestanda.

Permalänk
Avstängd

Byggde för ett antal år sedan (många?) en burk med enbart passiva komponenter samt en Zalman reserator. Ovanpå detta valde jag ett tyst, i praktiken tämligen slutet, chassi. 0 fläktar.

Det var verkligen en tyst lösning, men jag tror också att den förutom låg temperatur i mätpunkterna resulterade i hög temperatur på andra ställen. Jag fick nämligen problem med att komponenter gick sönder.

Min slutsats är att man vill inte ha en helt passiv lösning då ett luftflöde över komponenterna är bra att ha. Interna radiatorer med fläktar känns som en hyfsad kompromiss.

Permalänk

Ett alternativ är ju att sänka ned hela PCn i ett akvarium fyllt med mineralolja.. akvariet får gärna ha tre av fyra sidor i aluminium som kan ta upp och transportera bort värme.

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision