Mid 2014 macbook pro vs mid 2015 macbook pro?

Permalänk

Mid 2014 macbook pro vs mid 2015 macbook pro?

Sitter och klurar på ett val jag står inför. Jag vill kunna koppla upp min MBP till en docka via thunderbolt 2 och från dockan koppla in tillbehör samt en 4k skärm och få ut 4k@60Hz.

Jag kommer använda den till b.la. Xcode, Matlab, R, Eclipse och generell programmering (statistisk databehandling och AI) så det får inte lagga när jag klickar mig runt i menyerna medan jag använder 4k skärmen. Jag kommer även att titta mycket på 4k videon.

Jag bryr mig inte om muspekare och övrig estetik samt SSD kapacitet ty jag använder NAS och extern SSD.

Vilken av dessa två hade ni föreslagit (pris är ingen faktor)?

Macbook Pro Retina 15'' mid 2015:

  • Intel core i7 @ 2.5 GHz

  • 16 GB @ 1600 MHz DDR3

  • 512 GB flash SSD

  • Intel Iris Pro 1536 MB

eller:

Macbook Pro Retina 15'' mid 2014:

  • Intel core i7 4870HQ QuadCore @ 2.5 GHz (3.7 GHz turbo boost)

  • 16 GB @ 1600 MHz DDR3L

  • 240 GB flash SSD

  • NVIDIA GeForce GT 750M 2GB GDDR5 + Intel Iris Pro 1536MB

Rent spontant känns det som att 2014 års modellen har bättre prestanda men samtidigt så kanske jag missar någon viktig skillnad mellan dessa. Vad säger ni?

Permalänk
Medlem

Man får väl förutsätta att 2015 modellen har en nyare generation processor och SSD. Det bästa sättet är nog att kolla upp benchmarks av datorerna och jämföra sinsemellan.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Det är samma processormodell (4870HQ) i bägge.

Permalänk
Medlem

Här finns info om skillnaderna, de verkar vara den del hårdvarubyten etc

Mid-2015 & Mid-2014 MacBook Pro Differences

The "Mid-2015" MacBook Pro models are quite similar to the "Mid-2014" MacBook Pro models replaced -- the MacBook Pro "Core i7" 2.2 15" (IG), "Core i7" 2.5 15" (IG), "Core i7" 2.8 15" (IG), "Core i7" 2.5 15" (DG), and "Core i7" 2.8 15" (DG). Both lines even share the same "Haswell" processors.

The most notable differences between the "Mid-2015" models and their predecessors are that the "Mid-2015" MacBook Pro models have a more advanced trackpad, faster flash storage, and a higher capacity battery. The higher-end "Mid-2015" models have modestly faster graphics than the predecessors, as well. However, because the models are so similar, identifiers are particularly important for differentiation and the similarities are well worth evaluating in-depth, too.

LÄNK: https://everymac.com/systems/apple/macbook_pro/macbook-pro-re...

Beror alltså på vilken version av 2015 du har.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood