SOS Alarm släpper mobilapplikation – kan meddela den nödställdes position

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hinkan:

Gör du HLR på riktigt kommer några revben ryka garanterat, och du kommer själv har mjölksyra som du pumpat bänkpress i en halvtimme typ, men den mjölksyran är lätt att undvika känna av där och då.

Händerna på varandra, mitt på bröstbenet och tryck för allt du är värld, man ska inte vara rädd för att ta i.

Skickades från m.sweclockers.com

Kanske lite Offtopic, men viktigt.

Precis. Lite det jag menade med mitt inlägg. "Se, lyssna, känn!". Jag har dessvärre varit med många gånger om hemtjänstpersonal som påbörjat HLR i mjuka sängar, vilket inte är att föredra. Ner med personen på golvet eller på ett hårt underlag!

Öppna luftvägarna genom att böja patientens huvud bakåt och lyft upp hakan. Vrid ditt huvud och lägg örat mot munnen och titta ner mot magen. Känner du andning? Hör du andning? Ser du bröstkorgen röra sig? Är något av svaren nej, sätt igång med HLR!

Ett par brutna revben är inget i jämförelse med en kremering och ner i en urna. Sedan är det från egen erfarenhet riktigt obehagligt med ljudet när både revben går av och när den agonala andningen sätter igång. Men just i stundens hetta måste man bortse från detta.

Värt att lägga till är också att på små barn ska man vara väldigt försiktig med inblås, även fast det är väldigt viktigt att börja med det då barn är känsligare för syrebrist än vuxna. Det räcker ofta med att fylla munnen med luft för att sedan "puffa" ut den.

En liten påminnelse till alla där ute och även till mig själv.

Tillägg
Permalänk
Medlem

@Pettson88: Skickas inte VMA ut till de telefoner som har kontakt med en viss mast? Så är väl inget behov av att hela tiden veta exakt position vid VMA. Är man i närheten, det "vet man" genom att mobilen har kontakt med en viss mast, så får man meddelandet. Har bara fått ett enda VMA och då gällde det otjänligt vatten.

Permalänk
Medlem

@ToddTheOdd: Mnjo, problemet är att det systemet som idag används inte är lika tillförlitligt - se exempelvis SVTs rapportering kring en brand på Hisingen eller MSBs blogg med kort info.

Jag deltog i en studie häromåret på uppdrag av SOS Alarm kring hur VMA bör utvecklas i framtiden, och det diskuterades många intressanta aspekter. Redundans och driftssäkerhet var dock en mycket stark fråga, och att smidigt kunna leverera ett VMA via IP-trafik (som du kan köra via kopparnätet, fiber, GSM/3G/4G/etc, satellit, o.s.v.) känns ganska smart som komplement till övriga metoder (så som ljudsignalerna i större orter, eller mass-SMS skickat till specifika master). Tyvärr använder Sverige idag inte s.k. CB (Cell Broadcast), annars hade det varit ett mycket intressant alternativ till övriga metoder.

Finns dock för- och nackdelar med samtliga leveransmetoder. SMS går passivt att ta emot även på äldre/simplare enheter, medan en app aktivt måste hämtas av användaren. Dock fungerar inte SMS lika tillförlitligt och snabbt, och om "ljudlöst"/"stör ej"-läge är aktiverat är det inte säkert du märker det. Ljudsignalen/utomhussirenen finns inte hörbar för alla, men är klar och tydlig i de områdena där den finns uppsatt och fungerande. P4 och/eller TV kräver att du har på en TV/radio med rätt kanal. Etc.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hah, hah, hah, hah, stayin' alive, stayin' alive!

Där har ni en bra rytm för kompressionerna!

Permalänk
Medlem

Fantastiskt bra med appen då integritets tjafset ställer till från att använda tillgänglig teknologi (AML)

Gällande appen i sig vill jag slå ett slag för att kolla över inställningarna, åtminstone på iOS är den förinställd på att skicka viktiga meddelanden MED ljud trots om man har ljudlös på. Skulle kunna medföra en smärre katastrof på mitt jobb om den tutar vid fel tillfälle. Går att istället ändra till att följa lurens inställningar.

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Medlem

Kan nog bli användarbart för vissa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av N_Micke:

Gällande appen i sig vill jag slå ett slag för att kolla över inställningarna, åtminstone på iOS är den förinställd på att skicka viktiga meddelanden MED ljud trots om man har ljudlös på. Skulle kunna medföra en smärre katastrof på mitt jobb om den tutar vid fel tillfälle. Går att istället ändra till att följa lurens inställningar.

Nja... Det du menar är ”viktiga varningar” och innan det aktiveras i en app så blir du alltid tillfrågad, precis som att du blir tillfrågad om du vill tillåta att de ser platsinformation samt om de får skicka vanliga notiser. Så du var nog bara lite snabb med att trycka på godkänn

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Nja... Det du menar är ”viktiga varningar” och innan det aktiveras i en app så blir du alltid tillfrågad, precis som att du blir tillfrågad om du vill tillåta att de ser platsinformation samt om de får skicka vanliga notiser. Så du var nog bara lite snabb med att trycka på godkänn

Aha, kan så vara. Aktiverat var det och tutande hade inte varit bra oavsett

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Medlem

Bra tanke med appen, men den kan även skapa problem. Vi i räddningstjänsten har redan problem med många nyfikna själar som vill filma eller bara titta på. Det händer att folk står i vägen utan uppsåt. Om fler får reda på vart en olycka skett så finns det risk att flera söker sig till platsen. Det som är bra är att samtalen in till SOS blir färre och då kommer tid till larm kortas ner, det är främst där man idag kan köpa tid till dess att insarspersonal är på plats.

Sen har jag sett väldigt många bra påminnelser angående HLR, jättebra att det påpekas. Allt för många uppdaterar inte sina kunskaper i detta område tillräckligt ofta.
Sen är det som det påpekas, det ryker nästan alltid ett par revben i processen. Ofta är det gamla eller hjärtsjuka personer som drabbas av hjärtstopp. Men av alla 50+ hjärtstopp jag varit larmad på så har revben gått av. Det är bara att fortsätta. Ambulansen löser smärtan om de vaknar ute på plats.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bossdmg:

Om fler får reda på vart en olycka skett så finns det risk att flera söker sig till platsen.

Det som är bra är att samtalen in till SOS blir färre...

Jag kanske missförstått något men det är väl ingen förutom larmoperatören och övrig berörd personal som får veta platsen för olyckan? (Edit: ah, du kanske pratar om sms-livräddarna?)

Och hur ska appen påverka att samtalen till sos blir färre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Jag kanske missförstått något men det är väl ingen förutom larmoperatören och övrig berörd personal som får veta platsen för olyckan? (Edit: ah, du kanske pratar om sms-livräddarna?)

Och hur ska appen påverka att samtalen till sos blir färre?

Nej, det ska i SOS appen komma ut information om händelser i närheten. Anledningen tror jag är för att färre ska ringa in samma händelse till SOS. Men jag kan ha fel, har inte själv gått igenom hela appen då vi har en egen app för vår station.

SMS livräddnings appen är helt fantastiskt, hjärtstopp är några av de få livshotande händelserna där man kan lita på allmänheten på ett annat sätt. Värt att notera gällande denna app är att vissa hjärtstopp larmas inte ut på denna app. De är b la när det handlar om barn där det blir extra känsligt och svårt att hantera de psykiska efterföljderna som blir. Eller andra omständigheter som kan vara till fara för gemene man, t ex kemutsläpp.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Jag kanske missförstått något men det är väl ingen förutom larmoperatören och övrig berörd personal som får veta platsen för olyckan? (Edit: ah, du kanske pratar om sms-livräddarna?)

Och hur ska appen påverka att samtalen till sos blir färre?

Tyvärr så köper ju lokalblaskor händelseinfo och får då sms eller mail om pågående larm, och ibland så får de reda på exakt var. Inga personliga uppgifter åker med men det beror på vad larmet är. Det kan t. ex. stå Trafikolycka, flera fordon. Eller Pågående hjärtstopp.

Detta skickas ut direkt när man aktiverar en larmplan hos SOS-Alarm. Många gånger ringer tidningarna direkt och frågar operatörerna vad som hänt. Är det en större olycka åker de ofta ut om man råkar nämna det. Är det hjärtstopp på lokala vårdhemmet där ett Salsa-larm (När räddningstjänst, polis och ambulans åker i Stockholm) ropats ut är de oftast inte så sugna på att åka. Men så fort de åker så flockas alltid annat nyfiket folk.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/1ndpeJ/insjuknade-plotsl...

"En kvinna insjuknade på det jämtländska fjället och kunde hämtas med helikopter kort därefter. Sällskapet kunde lokaliseras med meterprecision tack vare SOS Alarms nya app – bara en dag efter lansering."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bossdmg:
Skrivet av Viktorph:

Ok. Då förstår jag

En annan anledning till att man inte får notis om ett hjärtstopp är ifall det sker mellan 23-07 (tror jag) vilket jag tycker är lite synd. Jag, och många andra som jobbar inom vård m.m. är ju nattugglor. Det är sällan jag ens skulle vakna av larmet om det gick igång klockan 08, däremot är jag fit for fight de flesta nätter klockan 02.

Jag nämnde det till folket bakom appen men de grundar tydligen tiderna på att folk fick dåligt samvete för att inte kunna hjälpa till och/eller att de inte var i skick att hjälpa till.

Själv har jag varit med i sms-livräddarna i åtminstone tio år men har aldrig fått något larm. Det är väl i och för sig bra antar jag

Permalänk
Medlem

Råkade snegla på strömförbrukningen de senaste tio dagarna enligt ios, och den ligger fint på omätbart (<1%). Och det med allt i appen påslaget och flera mils pendling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kwirek:

Råkade snegla på strömförbrukningen de senaste tio dagarna enligt ios, och den ligger fint på omätbart (<1%). Och det med allt i appen påslaget och flera mils pendling.

För mig är det 4 %, men det ska också nämnas att jag knappt använt min telefon senaste tiden så då blir appens förbrukning procentuellt sett större.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

För mig är det 4 %, men det ska också nämnas att jag knappt använt min telefon senaste tiden så då blir appens förbrukning procentuellt sett större.

Låter rimligt, min är alltid nere på ca 10% kvar vid dagens slut.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

AML igång

En liten uppföljning på den här tråden - nu har SOS Alarm aktiverat AML för vanliga 112-samtal, dvs utan att man använder någon speciell app för att ringa.

Nyhetsmorgon om AML