Intel Lynnfield fyller 10 år – Core i5-750 tar Nehalem till massorna

Permalänk
Medlem
Skrivet av ExcZist:

Hehe har ett Asus P6T SE med en i7 920 samt en liggandes på hyllan med en andra 755 processorer och gamla athlons/phenom 965be samt det som står i sign , har även en burk med en i5 750 men den används ej för Classic funkar inte som önskat
Men jag har ju egentligen uppgraderat fast bara för att man velat ha men efter ett par år nu så fattade man äntligen att "Fan detta gamla skräp funkar ju riktigt bra efter 10-11år så jag skulle nog inte bytt "Kommer aldrig ångra mina X58or, bästa köpet jag gjort hos intel haha
Men men man lär sig av sina misstag och det svider

Det roliga är att jag är rätt så ung, så jag byggde ihop min första system för typ, 3 år sedan. Och det va en dator med bla r3 fractal, i7 950, gigabyte x58 moderkort och sli gtx460 som jag hittade i källsorteringen där jag bor ;p. Sen blev det att börja lägga till grejer och köpa lite bättre och sånt... ;P Så började allt för mig lol.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iknight:

Det roliga är att jag är rätt så ung, så jag byggde ihop min första system för typ, 3 år sedan. Och det va en dator med bla r3 fractal, i7 950, gigabyte x58 moderkort och sli gtx460 som jag hittade i källsorteringen där jag bor ;p. Sen blev det att börja lägga till grejer och köpa lite bättre och sånt... ;P Så började allt för mig lol.

Jag är själv inte gammal men jag började tidigt då farsan har byggt datorer sen 90 talet om jag inte har blivit lurad hela livet men jag lite gammal av mig då jag gillar gamla saker allt från hifi till andra elektronik prylar .
Ingen dålig dator du hittade, själv hade jag tänkt att köra 2st 470s i sli eller 2st 560Ti 448, felet är att WoW Classic kommer inte stödja det men ett 9800+ duger fint
Men du fick tag i riktigt bra grejer måste jag säga, önskar själv att jag kunde fått tag i en i7 980x eller 990X

Permalänk
Medlem
Citat:

Den observante kan i tabellen se att Lynnfield är en större krets med fler transistorer än Bloomfield, detta kan tillskrivas den integrerade grafikdelen men trots det hade modellerna lägre instegspris än motsvarande Bloomfield.

Lynnfield hade ingen integrerad grafik. Ingen Nehalem-baserad CPU hade det.

När Nehalem krymptes till 32nm Westmere, så kom arkitekturen till sist till i3-segmentet i form av "Clarkdale" som hade inbyggt grafik, men även dessa hade grafiken på en separat 45nm-krets under samma värmespridare.

edit:
Nehalem (45nm)
HEDT-formatet, "Bloomfield", fanns som i7-920 till -960, samt -965 och -975.
Mainstream-formatet, "Lynnfield", fanns som i5-7xx samt i7-8xx.

Westmere (32nm)
HEDT-formatet, "Gulftown", fanns som i7-970, -980(X) och -990X.
Mainstream-formatet, "Clarkdale", fanns som i5-6xx, i3-5xx samt Pentium/Celeron Gxxxx.

Bara den sistnämnda, Clarkdale, hade inbyggd grafik.

Westmere/Gulftown-i7 hade 6C12T, resten av i7 hade 4C8T, i5 från 7xx hade 4C4T, i3 samt i5 upp till 6xx hade 2C4T och Pentium/Celeron hade 2C2T. Krångligt värre.
(edit: fixat)

Hade själv en i7-920 i desktopen samt en i3-5xx nånting i en semi-bärbar dator som jag spelade in TV-spelsturneringar med runtom i världen. Tills en statisk elstöt på en flygplats dödade inspelningsdatorn och jag uppgraderade båda till en kombinerad kompakt i7-2600K som jag sen fortsatte att resa runt med. Använder denna fortfarande som min main-desktop, men reser inte längre med den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ExcZist:

Jag är själv inte gammal men jag började tidigt då farsan har byggt datorer sen 90 talet om jag inte har blivit lurad hela livet men jag lite gammal av mig då jag gillar gamla saker allt från hifi till andra elektronik prylar .
Ingen dålig dator du hittade, själv hade jag tänkt att köra 2st 470s i sli eller 2st 560Ti 448, felet är att WoW Classic kommer inte stödja det men ett 9800+ duger fint
Men du fick tag i riktigt bra grejer måste jag säga, önskar själv att jag kunde fått tag i en i7 980x eller 990X

Jag tycker också det är så jäkla kul att ta gamla elektronik grejer och återanvända dem idag haha. Särskilt datorer.
Det roliga är att jag hittade min 800d chassis, prolle och moderkort på Tradera annonserad som bara chassis. Fd ägaren blev ganska förvirrad när jag sa till honom att jag faktiskt köpte den pga av prolle/moderkort och inte chassis ;p

Permalänk
Medlem
Skrivet av iknight:

Jag tycker också det är så jäkla kul att ta gamla elektronik grejer och återanvända dem idag haha. Särskilt datorer.
Det roliga är att jag hittade min 800d chassis, prolle och moderkort på Tradera annonserad som bara chassis. Fd ägaren blev ganska förvirrad när jag sa till honom att jag faktiskt köpte den pga av prolle/moderkort och inte chassis ;p

Haha kul att det finns fler som gillar gamla elektronik prylar i en ung ålder, verkar vara en utdöd art xD
Köpte själv ett begagnat 800D pga att 900D fanns inte att köpa men den sitter ihop med min 5960x men tanken har ju slagit mig att sätta min ena X58 där då åldern stämmer ju rätt bra överens med mina andra delar felet är ju bara att man är så jäkla lat
Måste vara ett fint köp när man hittar ett 800D och får delar på köpet i lådan , lite avis blir man ju

Permalänk
Medlem
Skrivet av ExcZist:

Haha kul att det finns fler som gillar gamla elektronik prylar i en ung ålder, verkar vara en utdöd art xD
Köpte själv ett begagnat 800D pga att 900D fanns inte att köpa men den sitter ihop med min 5960x men tanken har ju slagit mig att sätta min ena X58 där då åldern stämmer ju rätt bra överens med mina andra delar felet är ju bara att man är så jäkla lat
Måste vara ett fint köp när man hittar ett 800D och får delar på köpet i lådan , lite avis blir man ju

Mm, jag tycker det är rätt så segt att folk vill bara ha det bästa/nyaste, och tänker inte på att i 70% av fall (tex: YouTube och Word och sånt), min x58 system kommer att vara lika bra haha. Fast för 700kr, inte 25tkr.
"felet är ju bara att man är så jäkla lat". Tur för dig att 800d'n är kanske den enklaste chassis nånsin gjort för att jobba i

Permalänk
Medlem
Skrivet av iknight:

Mm, jag tycker det är rätt så segt att folk vill bara ha det bästa/nyaste, och tänker inte på att i 70% av fall (tex: YouTube och Word och sånt), min x58 system kommer att vara lika bra haha. Fast för 700kr, inte 25tkr.
"felet är ju bara att man är så jäkla lat". Tur för dig att 800d'n är kanske den enklaste chassis nånsin gjort för att jobba i

Haha jag har tänkt så en hel del men jag önskar att jag inte gjorde det nu... "depp" :P. Jag har dock nästan varje gen i7 från X58 till X99 dock inte inte Sandy Bridges 2600k , sen har jag inte samlat alla processorer utan blev 1 per generation.
Hade 2st processorer från X99, 5820k och nu 5960X, hade även nyare som 6700k,7700k,8086k men de sålde jag.. xD
Jag spelar just nu bara classic men innan spelade jag spel som BF5,CoD,Apex,Anno1800 och jag kunde inte klaga så mycket över prestandan då det var över min förväntan så hade jag inte haft en massa andra så hade ju min X58 blivit main pc helt och hållet.
Lättaste att bygga i... mjaaa den får nog slåss lite med mitt Cosmos 2 för båda är riktigt fina att bygga i, den ena har ju stål rör som retar en lite om bordet är lite litet annars har jag ju fler lådor som fractal Design och fler fulltower lådor men Cosmos 2 och 800D är mina favoriter pga storleken men inte vikten
Får jag tummen ur röven så säljer jag nog allt utom min X99 pga att jag kanske får lika tur med den som med min X58 att den håller i ett par extra år, vem vet

Permalänk

Jag sitter också på ett äldre i5-system. Närmare bestämt i5 760. Efter lite Youtube var det inga problem att köra 4 GHz CPU& 2 GHz (8 Gb) på minnet! Tänk er ett trimmat Linux med den här burken! Någon som testat var gränsen går med en 760? Kör med Geforce 970 Strix.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av iknight:

Kör fortfarande ett i7 980x och rampage III extreme. If it ain't broke, don't fix it.

Jag kör Xeon X5660 på mitt Rampage III. Vettig uppgradering för alla som sitter på X58-plattform, $15 på AliExpress!

Fick upp min i 4.4GHz.

https://ark.intel.com/content/www/us/en/ark/compare.html?prod...

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

Alla i7 hade 4C8T, i5 från 7xx hade 4C4T, i3 samt i5 upp till 6xx hade 2C4T och Pentium/Celeron hade 2C2T.

Alla i7 var inte alls 4c8t.

i7-970, 980, 980X, 990X = 6c12t
https://ark.intel.com/content/www/us/en/ark/compare.html?prod...

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cheewie:

Alla i7 var inte alls 4c8t.

i7-970, 980, 980X, 990X = 6c12t
https://ark.intel.com/content/www/us/en/ark/compare.html?prod...

My bad. Alla Westmere-CPUer i HEDT-segmentet var 6C12T. Bloomfield var 4C8T.

Permalänk
Snusfri

Tiden då jag inte spelade speciellt mycket på datorn utan hade en tillfällig period som konsoll-spelare med en Xbox 360.

Körde då på en Core 2 Duo E6600 så skippade första generationens "Core".

Det ändrade sig dock i början av 2011 då man byggde sig en helt ny burk bestående av en i7 2600K, 16GB RAM, Corsair F60 SSD och ett 560 Ti bla.

Uppgraderade sen GPU och SSD i omgångar i den riggen så den höll fram till Januari 2018 då nuvarande rigg byggdes.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Min första dator som var *bara min* (14 år var jag nog, innan detta delade familjen på dator) byggdes med en i5 650. Även om den hörde till Clarkdale så är det samma nostalgigata tycker jag :). Den rullade på i fyra år innan min syster ärvde den burken.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hade en i7-950 Bloomfield nånstans där.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cheewie:

Jag kör Xeon X5660 på mitt Rampage III. Vettig uppgradering för alla som sitter på X58-plattform, $15 på AliExpress!

Fick upp min i 4.4GHz.

https://ark.intel.com/content/www/us/en/ark/compare.html?prod...

Har kört 980x, blev faktiskt nyligt bytt ut, mestadels för bristen av stöd på mobo samt mängden ram.
Original gick den på 3,33Ghz men blev redan vid start överklockad till 3.8Ghz
Dom senaste åren så gick jag formligen all in och gav blankt tusan ifall nåt skulle gå sönder.
4.13Ghz Vatten kylning, Mosfet på mobo hade en 120mm fläkt rakt över sig med en minimum temp på 65c men vid spelsessioner kunde stänga av sig vid 90c. Funkar än idag.

Förutom en mycket gedigen å trofast tjänare så har den varit en god vän av värme till mina fötter.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem

Föräldrarna har kvar sin dator med i5-750 som jag byggde till mitt gymnasiearbete. Fungerar utmärkt som surfdator än idag. Bra valuta för pengarna får man väl säga.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: i7 3770K/GTX970/16GB DDR3/512GB SSD/Loque Ghost S1

Permalänk
Medlem

Efter många år men dator via hem-PC reformen. Var det 2009 dax att bygga en burk själv. Då blev det en I7-860 som sen såldes här på marknaden och kanske rullar än idag.

I och med bygget blev jag medlem på SWC, kände att jag behövde lite hjälp eftersom senaste bygget före det var från 95.

Efter den dagen har jag troligen loggat in på SWC 99,5% av alla dagar.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem

Fungerar fortfarande bra.
Har tidigare byggt ihop några första generationer i5 och i7 med bla geforce 960 och gett till dom som har barn men inte råd att köpa datorer.
Barnen vad jag vet spelar utan problem på dom datorerna, det är väll mest fortnite och minecraft och sånt.
Men jag vet att jag själv testade lite BF1 och tyckte det gick bra att spela bara man drog ner inställningarna med upplösningen 1080.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Inaktiv

CPUs håller i generationer men moderkort blir bara dyrare med åren. Finns ju kinesiska no-name boards att köpa dock om man är... modig?

Permalänk
Medlem

Köpte mitt i7 920 system 2009, och jag sitter fortfarande med samma 'grundsystem', dvs ett Gigabyte X58 moderkort. Har uppgraderat grafikkorten allt eftersom man känt behov av det, mer minne, ssd osv.

Bytte i7:an mot en Xeon 5650 då dessa finns för löjligt låga priser på ebay (betalade runt 400:- + frakt).

Har inget behov att att byta ut den här burken då den klarar alla spel och annat jag kör på den galant. Kommer nog att fälla en tår den dag moderkortet säger upp sig - har aldrig haft en dator så här länge förut!

Minns fortfarande polaren som köpte värsta core2duo systemet som fanns då, det systemet räckte inte till speciellt länge, och han kom inte så värst mycket billigare undan heller...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cheewie:

Jag kör Xeon X5660 på mitt Rampage III. Vettig uppgradering för alla som sitter på X58-plattform, $15 på AliExpress!

Fick upp min i 4.4GHz.

https://ark.intel.com/content/www/us/en/ark/compare.html?prod...

980x are typ jämt i prestanda till ett x5690
Har också ett x5650 liggande hemma hahaa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ExcZist:

Haha jag har tänkt så en hel del men jag önskar att jag inte gjorde det nu... "depp" :P. Jag har dock nästan varje gen i7 från X58 till X99 dock inte inte Sandy Bridges 2600k , sen har jag inte samlat alla processorer utan blev 1 per generation.
Hade 2st processorer från X99, 5820k och nu 5960X, hade även nyare som 6700k,7700k,8086k men de sålde jag.. xD
Jag spelar just nu bara classic men innan spelade jag spel som BF5,CoD,Apex,Anno1800 och jag kunde inte klaga så mycket över prestandan då det var över min förväntan så hade jag inte haft en massa andra så hade ju min X58 blivit main pc helt och hållet.
Lättaste att bygga i... mjaaa den får nog slåss lite med mitt Cosmos 2 för båda är riktigt fina att bygga i, den ena har ju stål rör som retar en lite om bordet är lite litet annars har jag ju fler lådor som fractal Design och fler fulltower lådor men Cosmos 2 och 800D är mina favoriter pga storleken men inte vikten
Får jag tummen ur röven så säljer jag nog allt utom min X99 pga att jag kanske får lika tur med den som med min X58 att den håller i ett par extra år, vem vet

Det känns lite som at x99 are typ, x58 v2. Funkar riktigt bra ännu idag, och det börjar bli allt mer rimligt i pris.
Cosmo 2an har jag aldrig sett irl, men ser ganska snyggt ut faktiskt! 800d'n är lite löjligt stor, jag använder min som skrivbords "ben" på ena sida hahaha. När det blir att uppgradera (inte inom nära framtiden ;p ) blir det nog itx för mig dock

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av ajp_anton:

Lynnfield hade ingen integrerad grafik. Ingen Nehalem-baserad CPU hade det.

När Nehalem krymptes till 32nm Westmere, så kom arkitekturen till sist till i3-segmentet i form av "Clarkdale" som hade inbyggt grafik, men även dessa hade grafiken på en separat 45nm-krets under samma värmespridare.

Helt rätt, nu korrigerat!

Permalänk
Medlem

Hade en i7 930 på den tiden.
Fortfarande i drift, men inte hos mig.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Datavetare
Skrivet av ajp_anton:

Lynnfield hade ingen integrerad grafik. Ingen Nehalem-baserad CPU hade det.

När Nehalem krymptes till 32nm Westmere, så kom arkitekturen till sist till i3-segmentet i form av "Clarkdale" som hade inbyggt grafik, men även dessa hade grafiken på en separat 45nm-krets under samma värmespridare.

Clarkdale (som i mobilformat kallades Arrandale) hade inte bara grafiken i en separat krets, enda som fanns i CPU-delen (som tillverkades på 32 nm) var just CPU-kärnorna. Den andra kretsen, som precis som du skriver använde föregående 45 nm process, hade förutom grafiken, även minneskontroller och I/O.

Nästan så det ringer någon klocka att något liknade används i en lite mer aktuell CPU-design...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Här rullar man på fortfarande med en gen1 i7 930 som huvuddator tuff tuff tuff toooth toooth

Visa signatur

korWWW

Permalänk
Medlem

I7 860 köptes 2009, finns fortfarande kvar i frugans hobbyrum.
Första burken jag hade med SSD, hann över i motståndarnas bas i BF BC2 innan dom spawnat

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Fin CPU, jag köpte modellen som kom strax därefter, i5-760, hade den i flera år innan jag satte i en (då) billig i7 870 som jag köpte via Tradera. Jag kastade ut AMD eftersom jag ville köra Mac OSX, och då blev i5 med 4 kärnor ett totalt kap i en hackintosh. Visst är dagens CPUer snabbare, men det tar nog ett par år innan jag byter från p55 (min andraburk har z77, men bara i3). Hade egentligen fortfarande klarat mig ungefär lika bra på en i5 som i7, men eftersom en i7 870 bara kostar ett par hundra begagnad, har HT och bättre turbo så...

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Kör fortfarande i7-950 i min primära dator, men den börjar väl snart bli dags att byta ut. maybe.

Permalänk

i7-920 bättre än R5 2600? Hur gick det till?