Permalänk

Leverantör val

Har nu fått fiber installerat i lägenheten, har ett flertal leverantörer att välja mellan men är lite osäker på vad som skiljer den ena från den andra.

Leverantörer som jag har tillgång till är

A3 tidigare alltele
Banhof
Boxer
Bredband2
Com hem
Junet
Vökby

Banhof är väl förmodligen det bästa alternativet med tanke på att det brukar ha positiva trådar på nätet, bryr mig inte så mycket om priserna men har hört mycket dåligt om alltele här omkring. Vad hade ni valt och varför?

Visa signatur

CPU : Intel Core i7 8700K | MOBO : MSI Z370-A PRO
GPU : Nvidia Geforce GTX 1060 6GB |
RAM : Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2600MHz
SSD : Samsung EVO 850 500GB SSD x2
https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers#/m...

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Nightwing:

Har nu fått fiber installerat i lägenheten, har ett flertal leverantörer att välja mellan men är lite osäker på vad som skiljer den ena från den andra.

Leverantörer som jag har tillgång till är

A3 tidigare alltele
Banhof
Boxer
Bredband2
Com hem
Junet
Vökby

Banhof är väl förmodligen det bästa alternativet med tanke på att det brukar ha positiva trådar på nätet, bryr mig inte så mycket om priserna men har hört mycket dåligt om alltele här omkring. Vad hade ni valt och varför?

Välj det som passar dina behov och som är mest prisvärt är mitt råd. Nuförtiden verkar de flesta leverantörerna ha väldigt stabila tjänster. Själv har jag Bahnhof mest för att de erbjuder VPN-tjänst och för att de inte viker ner sig i personintegritetsfrågan.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Om du kan välja alla där så går det nog alla i samma nät. Så skillnaden blir inte stor.
Det som skiljer är priserna, kundtjänsten och peering.

Hade tagit Bahnhof eftersom de går in i Telias nät sen vilket för mig passar bra (spelar många spel som ligger i Telias nät eller har fördelaktig ping mot Telia).

Typ alla på den listan är kända för dålig support (A3 tidigare alltele, Banhof, Boxer, Bredband2, Com hem) så på den fronten lär inte mycket skilja heller.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Vill starkt rekommendera Bahnhof.

Permalänk
Medlem

Bahnhof är grymt bra

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk

Blir nog Banhof!! tack för input!

Visa signatur

CPU : Intel Core i7 8700K | MOBO : MSI Z370-A PRO
GPU : Nvidia Geforce GTX 1060 6GB |
RAM : Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2600MHz
SSD : Samsung EVO 850 500GB SSD x2
https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers#/m...

Permalänk
Medlem

Jag skulle tagit Bredband2. Har själv provat A3, Bahnhof, Universal. Bredband2 har riktigt låga responstider och sen lika billiga som Universal är. Så helt klart bäst för pengarna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Själv är mitt Bahnhof bredband uppsagt, usel pålitlighet, nonexistent support, kraftigt underbemannat med tekniker och många tekniska problem som alla härstammar i Bahnhofs hårdvara och mjukvara(ej stadsnätet). Omdöme som sjunker som en sten. Blir Bredband2 för mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har haft Bahnhof i 15 år! Har varit nere i mindre än 1 timme sammanlagt och då har det oftast varit MKB fel.
har numera även deras VPN som kostar 40:- med kanske det bästa integritetsskyddet av alla
Kan bara rekommendera Bahnhof