Kylpasta på några pins Ryzen 7 3700X

Permalänk
Medlem

Kylpasta på några pins Ryzen 7 3700X

Hej!

Köpte denna som en fyndvara på Netonnet, det ska ju inte vara något problem men jag vet inte hur mycket dom testar CPU funktionen när den kommer tillbaka komplett med medkommande Kylare inte ens rörd. Jag märkte iaf när jag skulle installera den att det är mindre kvarlämningar av kylpasta på fel sida. Enligt bild:

Nedre vänstra hörnet samt ”pilen” i högre nedre hörnet men den rör ju inga pins.

Något jag behöver bry mig om? Kan inte testa CPUn atm då jag inte fått mina Ram minnen ännu.

Visa signatur

Ghost Louqe S1 -- X570 I AORUS PRO -- AMD Ryzen 7 3700X
NH-L12S Fläktmod -- Corsair Vengeance PRO 32GB 3200 MHz CL16
MSI RTX 2070 Super Ventus -- Corsair SF600
Corsair Force MP510 960GB M.2 -- WD Black SN750 NVMe 1TB M.2

Permalänk
Medlem

ingen fara med det , leder inte srtöm, ta en topps och ta bort det lite försiktigt bara

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av LeJoke:

Hej!

Köpte denna som en fyndvara på Netonnet, det ska ju inte vara något problem men jag vet inte hur mycket dom testar CPU funktionen när den kommer tillbaka komplett med medkommande Kylare inte ens rörd. Jag märkte iaf när jag skulle installera den att det är mindre kvarlämningar av kylpasta på fel sida. Enligt bild:

https://i.imgur.com/mt5726U.jpg

Nedre vänstra hörnet samt ”pilen” i högre nedre hörnet men den rör ju inga pins.

Något jag behöver bry mig om? Kan inte testa CPUn atm då jag inte fått mina Ram minnen ännu.

Jag hade nog lämnat tillbaka den personligen, skulle inte kört ned den i sockeln på mitt moderkort och om det inte finns något väldigt säkert sätt att få bort det från pinsen utan att de påverkas så känns det inte särskilt lämpligt att försöka på egen hand.
Går det illa och pinsen böjs så är det i värsta fall rätt kört.
Edit: Som nedan nämnt så är detta med att det är en ny processor i åtanke.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

CRC elektroniksprej använder jag på både processorer och hela grafikkort. Brukar låta det ligga varmt i ugnen på 60-70c med fläkten på för att värkligen torka.

Men kylpasta rinner av utan problem med CRC elektronikrengörning.

Tröd och en tandborse fungerar också.

Skiten tål mer än man tror.

Permalänk
Medlem

Annars är det bara att doppa den i IPA!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Råkade smeta kylpasta på baksidan av min 7700k när jag deliddade men torkade bara rent med lite kemiskt ren bensin och det har aldrig varit något problem. Nu har du ju dock köpt den ny så skulle nog ha lämnat tillbaka om jag vore i dina skor.

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Jag hade nog lämnat tillbaka den personligen, skulle inte kört ned den i sockeln på mitt moderkort och om det inte finns något väldigt säkert sätt att få bort det från pinsen utan att de påverkas så känns det inte särskilt lämpligt att försöka på egen hand.
Går det illa och pinsen böjs så är det i värsta fall rätt kört.
Edit: Som nedan nämnt så är detta med att det är en ny processor i åtanke.

Det är ingen kylpasta på pinsen egentligen, snarare i botten av där pinsen är fastlödda. Kanske lite kass bild, jag provade iaf att installera den, och den slank ned utan problem. Men kanske värt att montera bort för att returnera ändå då.. Var ju tvungen att prova. Vad fan har man hemförsäkring till om man inte ska kunna testa sina saker

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ghost Louqe S1 -- X570 I AORUS PRO -- AMD Ryzen 7 3700X
NH-L12S Fläktmod -- Corsair Vengeance PRO 32GB 3200 MHz CL16
MSI RTX 2070 Super Ventus -- Corsair SF600
Corsair Force MP510 960GB M.2 -- WD Black SN750 NVMe 1TB M.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Råkade smeta kylpasta på baksidan av min 7700k när jag deliddade men torkade bara rent med lite kemiskt ren bensin och det har aldrig varit något problem. Nu har du ju dock köpt den ny så skulle nog ha lämnat tillbaka om jag vore i dina skor.

Ja det lutar åt det ändå! Det är ju också fan så mkt bökigare på en AMD CPU, som att du råkat spilla lite kylpasta ned i sockeln på en Intel istället 😱

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ghost Louqe S1 -- X570 I AORUS PRO -- AMD Ryzen 7 3700X
NH-L12S Fläktmod -- Corsair Vengeance PRO 32GB 3200 MHz CL16
MSI RTX 2070 Super Ventus -- Corsair SF600
Corsair Force MP510 960GB M.2 -- WD Black SN750 NVMe 1TB M.2

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av LeJoke:

Det är ingen kylpasta på pinsen egentligen, snarare i botten av där pinsen är fastlödda. Kanske lite kass bild, jag provade iaf att installera den, och den slank ned utan problem. Men kanske värt att montera bort för att returnera ändå då.. Var ju tvungen att prova. Vad fan har man hemförsäkring till om man inte ska kunna testa sina saker

Skickades från m.sweclockers.com

Haha, har du redan ploppat ned den så är vi i en helt annan sits, då kan du ju lika gärna testa den innan du eventuellt skickar iväg den.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Inaktiv

Dra lite sytråd imellan pinnsen som drar med sig det mesta av pastan.
Alternativt en torr tandborste.

Permalänk
Medlem

I värsta fall eftersom kylpasta oftast är elektriskt isolerande så kanske det blir dålig kontakt mellan cpupinnen och socketen kan jag tänka mig, men det går väl att kolla upp vad pinnen gör.
Gissar vilt på jord

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Sitter ju på kanten. En tops dränkt i ipa borde ta bort det med FÖRSIKTIGT gnuggande.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|Fractal design Define C|XFX Merc 6950 xt|AMD Ryzen 7 5800x3d|MSI 450b Gaming Plus|Corsair Vengeance 32gb DDR4 3200mhz|Corsair RM 850e|Alienware AW3423DWF|

Permalänk

Tycker det ser ut som att ett flertal pins är böjda också. Kanske bara är vinkeln som spelar ett spratt?

Permalänk
Medlem

Jag råkade göra denna tabbe på min 3600, plockade bort den när jag skulle byta pasta istället för att göra ren den innan, och då råkade det glida in liiite pasta under den.

Det jag gjorde för att göra ren den var att jag först drog med bomullstops för att ta bort det mesta, mycket låg på spetsarna av pinsen. Dock så kom en del ner i botten så då tog jag en tandborste, hällde på lite kemisk ren bensin och drog försiktigt mellan pinsen. Har funkat klockrent sedan dess.

Visa signatur

Fractal Design North | Ryzen 7 5800X3D | PowerColor Fighter 7800 XT | 32GB DDR4 3600Mhz | MSI B450I Gaming Plus AC | Corsair RM850e

Permalänk
Avstängd

Åk till netonnet och visa, om du inte vill prova göra rent den och försöka. Har du garanti så är det bara returnera om det inte skulle funka sålänge det inte är någon metall som leder ström så kommer det bara vara en död CPU i värsta fall.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 9 5900x 4.8ghz. 32GB DDR4 3600Mhz. Radeon 6800 XT. MSI Gaming Plus B550. 1000GB SN850 M.2. Noctua Nh-U14S. 1x 1024GB M.2 Kingston A2000. Seasonic Focus PX 850 Platinum. Fractal Design Define R6 USB-C. Predator XB273UGX.

Permalänk
Expertgissare

Hej @LeJoke! Hur såg din kartong ut när du fick din 3700X fyndvara? Har just fått hem mitt exemplar men inte hunnit öppna och kolla, men boxen ser helt ny ut.
https://m.imgur.com/a/zHSQD7z

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin-89:

Hej @LeJoke! Hur såg din kartong ut när du fick din 3700X fyndvara? Har just fått hem mitt exemplar men inte hunnit öppna och kolla, men boxen ser helt ny ut.
https://m.imgur.com/a/zHSQD7z

Skickades från m.sweclockers.com

Kan ta en bild när jag kommer hem! Men riktigt sådär fin va inte min! Du köpte fyndvara på Netonnet också alltså?

Visa signatur

Ghost Louqe S1 -- X570 I AORUS PRO -- AMD Ryzen 7 3700X
NH-L12S Fläktmod -- Corsair Vengeance PRO 32GB 3200 MHz CL16
MSI RTX 2070 Super Ventus -- Corsair SF600
Corsair Force MP510 960GB M.2 -- WD Black SN750 NVMe 1TB M.2

Permalänk
Expertgissare
Skrivet av LeJoke:

Kan ta en bild när jag kommer hem! Men riktigt sådär fin va inte min! Du köpte fyndvara på Netonnet också alltså?

Japp det gjorde jag, vet inte om Netonnet har AMD original plomberingar att montera på returnerade produkter.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin-89:

Japp det gjorde jag, vet inte om Netonnet har AMD original plomberingar att montera på returnerade produkter.

Skickades från m.sweclockers.com

Min 3700x var också fyndvara från netonnet och den såg ny ut med plomberingen oberörd.

Permalänk
Expertgissare
Skrivet av Bastich:

Min 3700x var också fyndvara från netonnet och den såg ny ut med plomberingen oberörd.

Hur såg det ut i själva kartongen? Som i LeJoke fall var det solklart en testad/använd produkt.
Ska öppna min lite senare i kväll och se hur det ser ut.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin-89:

Hur såg det ut i själva kartongen? Som i LeJoke fall var det solklart en testad/använd produkt.
Ska öppna min lite senare i kväll och se hur det ser ut.

Skickades från m.sweclockers.com

Nejdå, den såg "smiskande ny" ut, inget förbrukning slitage på kartongen eller dylikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin-89:

Hur såg det ut i själva kartongen? Som i LeJoke fall var det solklart en testad/använd produkt.
Ska öppna min lite senare i kväll och se hur det ser ut.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Bastich:

Nejdå, den såg "smiskande ny" ut, inget förbrukning slitage på kartongen eller dylikt.

Såhär såg min ut: https://m.imgur.com/a/JJGHwJa
helt klart öppnad sedan tidigare iaf, men det hade jag ju förväntat mig!

Visa signatur

Ghost Louqe S1 -- X570 I AORUS PRO -- AMD Ryzen 7 3700X
NH-L12S Fläktmod -- Corsair Vengeance PRO 32GB 3200 MHz CL16
MSI RTX 2070 Super Ventus -- Corsair SF600
Corsair Force MP510 960GB M.2 -- WD Black SN750 NVMe 1TB M.2

Permalänk
Expertgissare
Skrivet av LeJoke:

Såhär såg min ut: https://m.imgur.com/a/JJGHwJa
helt klart öppnad sedan tidigare iaf, men det hade jag ju förväntat mig!

Där syntes det verkligen att det var en fyndvara, bokstavligen.
Jag öppnade min igår, inga tecken på att någon vart in i boxen, allt ser nytt ut
Tack för att du tog dig tid att svara, hoppas parollen rullar på som den ska

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB