AMD uppdaterar produktplaner – RDNA 2 släpps efter Zen 3

Permalänk
Melding Plague

AMD uppdaterar produktplaner – RDNA 2 släpps efter Zen 3

I nya produktplaner meddelar AMD att designen för arkitekturen Zen 3 är färdigställd, men också att RDNA 2 på grafiksidan fortfarande är under utveckling.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

2020-2021 kan bli riktigt spännande. Att få se Nvidia börja priskriga mot RDNA+, samt Intel Xe. Hoppas på mer humana priser igen och att ev kartellbildning hålls borta.

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem

Kanske kan bli en fingervisning om när vi får se APU:er med Navi.
Då det är dyrt att utveckla dessa arkitekturer och vi vet att nya PS5 och Xbox kommer med RDNA2 samt att RDNA2 troligtvis är den arkitekturen som Samsung lär använda så ger det en fingervisning av att RDNA2 kommer skalas i fler arkitekturer även nedåt.
Detta får mig att misstänka att denna generationens RDNA inte kommer till APU:er lägg där till att APU:er släpar ett år så kanske vi får se en mobil Navi baserad APU under 2021.
RDNA2 räknar jag med att vi trots allt får se på marknaden 2020 men lite senare av året än vi blivit vana vid att AMD presenterar GPU:er.

Permalänk
Medlem

Det blåser upp till storm!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5600x | Asus Strix x570-f gaming | Gigabyte 3070 Eagle OC | Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3600mhz | WD Black SN850 1TB Gen 4

Permalänk
Medlem

Så RDNA2 är inte Navi 21 och Navi 23? Det kommer några fler kort på RDNA innan dess. Hoppas att början av året är innan april. Ny GPU lagom till Cyperpunk 2077 hade varit trevligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Köper ny GPU med RDNA efter den nya konsolgenerationen har kommit till marknaden.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

RX 5700-korten verkar riktigt fina. Hade jag inte skaffat ett 1080ti begagnat förra hösten som ersättare till mitt gamla 290X hade jag garanterat köpt ett 5700 XT när jag nyligen köpte ny burk. Så det ska bli riktigt intressant att se vad RDNA går för allt eftersom olika GPUer med arkitekturen ser dagens ljus.

Lägg till på det Intel som lurar runt hörnet också! Och vi får självklart inte glömma Nvidia som kommer vidareutveckla sin RTX-serie förstås!

Riktigt intressanta tider på G!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk

Ganska intressant att tsmc bygger vidare och strax kan tillhandahålla euv medan Intel intels 7nm euv inte verkar vara redo än.

Permalänk
Medlem

Vad jag kan se från senaste omdömen så verkar 5700 XT vara bästa kortet för pengarna om man vill ha högre prestanda.

Har ju dock fått höra en del si och så erfarenheter om kortet, men har läst att folk har haft det lite krångligt med RTX korten med.

I slutändan är det bäst att köpa där man enkelt kan lämna tillbaka/fixa garanti-ärenden om det nu skulle vara något.

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 3060ti Asus TUF | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem

Ska inte dra för stora växlar av det där. Att Zen 3 är färdig ur designsynpunt beror nog främst på att designen redan sålts i ett par månader. Det är troligtvis mest en Zen 2 som tillverkas med en väldigt snarlik tillverkningsprocess.
Det kan vara så att båda är färdiga i tid för AMDs tänkta produktionsstart på 7nm+, och att det är en prioriteringsfråga om vilken som faktiskt släpps först.
Men, jag gissar nog att Zen 3 kommer i mitten av 2020, och att RDNA 2 kommer sista halvan av 2020.

Permalänk
Medlem

"medan en högpresterande variant med stöd för ray tracing ser ut att släppas i början av år 2020"
Kanske det. Men då är det "RDNA+" (eller "Next-Gen RDNA", ett begrepp AMD faktiskt använt) som gäller för den i så fall.

Eftersom 1:an inte har stödet och 2:an kommer senare menar jag.

Undra just om in konsolerna i så fall kommer vara RDNA+ baserade? 2 generationens 7 nm DUV, får man förmoda.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snubb1:

och vi vet att nya PS5 och Xbox kommer med RDNA2

Nej det vet vi inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

"medan en högpresterande variant med stöd för ray tracing ser ut att släppas i början av år 2020"
Kanske det. Men då är det "RDNA+" (eller "Next-Gen RDNA", ett begrepp AMD faktiskt använt) som gäller för den i så fall.

Eftersom 1:an inte har stödet och 2:an kommer senare menar jag.

Undra just om in konsolerna i så fall kommer vara RDNA+ baserade? 2 generationens 7 nm DUV, får man förmoda.

Skickades från m.sweclockers.com

Tror de rör ihop det. RDNA 2 som är "in design" som Sweclockers tror kommer senare, är nog i själva verket precis samma krets som är Next-Gen RDNA som är "Stora Navi" med Raytracing som Sweclockers tror kommer i början av nästa år. Båda tillskrivs på olika håll vara de som kommer med 7nm+ och Raytracing. Ibland kan två olika beskrivningar av precis samma sak få det att låta som att det är två olika saker.

Om AMD ska numrering på RDNA så är det orimligt att fulla RDNA med raytracing inte kvalificerar för att vara RDNA 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Tror de rör ihop det. RDNA 2 som är "in design" som Sweclockers tror kommer senare, är nog i själva verket precis samma krets som är Next-Gen RDNA som är "Stora Navi" med Raytracing som Sweclockers tror kommer i början av nästa år. Båda tillskrivs på olika håll vara de som kommer med 7nm+ och Raytracing. Ibland kan två olika beskrivningar av precis samma sak få det att låta som att det är två olika saker.

Om AMD ska numrering på RDNA så är det orimligt att fulla RDNA med raytracing inte kvalificerar för att vara RDNA 2.

AMD använde båda begreppen, "Next-Gen RDNA" och "RDNA 2", i en och samma serie slides. Kan förstås vara ett misstag men likväl skulle det kunna vara medvetet.

I vilket fall så behövs "RDNA+" för att Sweclockers nyhet här ska stämma fullt ut. Vilken den iofs kanske inte gör.

Permalänk
Medlem

Man blir ständigt imponerad över deras comeback. Mycket ära skall naturligtvis också gå till TSMC.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD RYZEN 5 5600X | RTX 3060Ti | MSI B450 GAMING PRO CARBON AC

I ett tidigare liv:
AMD 2600X | AMD 8350 | AMD Phenom II X2 555 Black edition | AMD Athlon 64 3700+ | Intel® Pentium® II | Intel® 486DX2-66

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Jag vill se en större krets väääldigt snart UTAN Raytracing. Typ 5800XT.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

Ingen info om Zen 3 är fortsatt på AM4 sockeln?

Permalänk
Medlem
Skrivet av r_b89:

Ingen info om Zen 3 är fortsatt på AM4 sockeln?

Nästa steg för att byta från AM4 borde väl vara DDR5 . PCI-E 4.0 har de ju lyckats få in utan uppgradering av sockel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Ska inte dra för stora växlar av det där. Att Zen 3 är färdig ur designsynpunt beror nog främst på att designen redan sålts i ett par månader. Det är troligtvis mest en Zen 2 som tillverkas med en väldigt snarlik tillverkningsprocess.
Det kan vara så att båda är färdiga i tid för AMDs tänkta produktionsstart på 7nm+, och att det är en prioriteringsfråga om vilken som faktiskt släpps först.
Men, jag gissar nog att Zen 3 kommer i mitten av 2020, och att RDNA 2 kommer sista halvan av 2020.

Det låter klokt, men det jag undrar över är detta påståendet i artikeln:
"Likt Zen 2 ska detta handla om en större uppdatering med högre prestanda per klockcykel (IPC), men också ett skifte på den tillverkningstekniska sidan."

Det känns ändå som att de måste finputsat och ändrat en del för att få detta. Zen2 gjorde ju enormt framsteg för AMD, så mycket mer har jag svårt att tro man kan göra så enkelt. Det verkar ju också som att 7nm+ blir energieffektiva lösningen, inte nödvändigtvis frekvenseffektiva.

Så frågan är väl mer, nytt mobo krav? eller kommer de hålla AM4 en generation till? Och om de behåller den, vad kan de optimera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snubb1:

Kanske kan bli en fingervisning om när vi får se APU:er med Navi.
Då det är dyrt att utveckla dessa arkitekturer och vi vet att nya PS5 och Xbox kommer med RDNA2 samt att RDNA2 troligtvis är den arkitekturen som Samsung lär använda så ger det en fingervisning av att RDNA2 kommer skalas i fler arkitekturer även nedåt.
Detta får mig att misstänka att denna generationens RDNA inte kommer till APU:er lägg där till att APU:er släpar ett år så kanske vi får se en mobil Navi baserad APU under 2021.
RDNA2 räknar jag med att vi trots allt får se på marknaden 2020 men lite senare av året än vi blivit vana vid att AMD presenterar GPU:er.

Vad är din källa att PS5 och nya xbox kommer få RDNA2?

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

Då är det bestämt för min del. Next-gen RDNA räknas som RDNA och inte RDNA2, men är RDNA bestyckat med FP16 och Int8 Mixed Precision FMA (a.k.a tensor OPS, men Turing verkar gå ända vägen ner till Int4). Navi12 har också ingen bug med LDS i WGP mode (nytt i RDNA).

Skrivet av napahlm:

Så RDNA2 är inte Navi 21 och Navi 23? Det kommer några fler kort på RDNA innan dess. Hoppas att början av året är innan april. Ny GPU lagom till Cyperpunk 2077 hade varit trevligt.

Det kan de fortfarande vara... Hos AMD så är kodnamnen baserade på när designen påbörjades. Vet inte exakt hur de avgör den första siffran. Först kommer de sannolikt släppa Navi14 för att därefter släppa Navi12.

Skrivet av ipac:

"medan en högpresterande variant med stöd för ray tracing ser ut att släppas i början av år 2020"
Kanske det. Men då är det "RDNA+" (eller "Next-Gen RDNA", ett begrepp AMD faktiskt använt) som gäller för den i så fall.

Eftersom 1:an inte har stödet och 2:an kommer senare menar jag.

Undra just om in konsolerna i så fall kommer vara RDNA+ baserade? 2 generationens 7 nm DUV, får man förmoda.

Det kan nog stämma.

AMD har sagt att Navi i Xbox Scarlett är "Next-generation RDNA" , och då det är bekräftat att den har hårdvaruaccelererad RT så är det rimligt att anta att Next-gen RDNA har hårdvaruaccelererad RT. Navi14 och Navi12 är fortfarande variationer av Navi10, med lite extra saker såsom mixed precision FMA för FP16 och Int8 (och RT för Navi12).

Jag har redan gått igenom varför jag tror det är Navi12. Den ser ut att vara stor, den har RT instruktioner, och RDNA har redan byggt ut infrastrukturen för att stödja RT acceleratorer i texturenheterna.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Radolov:

Hos AMD så är kodnamnen baserade på när designen påbörjades. Vet inte exakt hur de avgör den första siffran. Först kommer de sannolikt släppa Navi14 för att därefter släppa Navi12.

Jag hoppas på att Navi 12 är en stor krets som kan konkurrera med 2080S, eller ännu hellre 2080Ti.
Navi med 60/64 shader cluster + 384 bits memory interface = 50% mer råkraft, dock lär väl klockan vara lite lägre för att hålla strömmen i schack. så typ 35-40% snabbare än 5700xt borde ju vara möjligt iaf.

Men något säger mig att Navi 12 är en liten mobilkrets... Jaja, vi får se.

Visa signatur

🖥️ AMD Ryzen 3700x, MSI B350 Mortar Arctic, Corsair lpx 3200, Sapphire 6900XT Nitro, Mbpro 15, MacMini.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slusk:

Att alla sajter fått minneslucka och glömt att MS redan på E3 bekräftade att Scarlet har HW RT betyder inte att Scarlet kommer ha RDNA2, om det var det du menade.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

AMD använde båda begreppen, "Next-Gen RDNA" och "RDNA 2", i en och samma serie slides. Kan förstås vara ett misstag men likväl skulle det kunna vara medvetet.

I vilket fall så behövs "RDNA+" för att Sweclockers nyhet här ska stämma fullt ut. Vilken den iofs kanske inte gör.

Underbart att mitt i "next-gen RDNA" vs "RDNA 2" förvirringen så drar du till med en tredje variant "RDNA+"

Permalänk
Medlem
Skrivet av e3henri:

Underbart att mitt i "next-gen RDNA" vs "RDNA 2" förvirringen så drar du till med en tredje variant "RDNA+"

Skyll inte på mig. Det är inte mitt fel att AMD hittar på kortsiktiga namn som inte funkar när(om) tekniken väl släpps.

Men, med Zen-namnen i bakhuvudet, blir däremot namnet "RDNA+" helt plötsligt logiskt, eller hur?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hoppas på nästa generation. Skulle vara trevligt att uppgradera mitt Vega64

Visa signatur

CPU: 5600X Moderkort: ASUS ROG STRIX B550-F GAMING Minnen: Corsair Vengeance LPX 32 GB (2x16 GB) DDR4 3 600 MHz GPU: Asus 3080 EKWB M2: WD Black SN850X 1TB Samsung 960 Evo 1TB Nätagg: EVGA SuperNOVA 750W G2

Permalänk
Medlem

Nästa generation måste ju erbjuda 16GB vram. Idag räknas 4GB mer eller mindre som minimum för spelande i 1080p. 8GB för 1440p. Så det faller sig naturligt att 16GB blir standard för spelande i 4K. 11GB som 2080 ti erbjuder motsvarar ju löjeväckande 2.75GB per 1080p x 4. Mao mindre vram per 1080p i 4K än GTX 1060 3GB i 1080p. Inte mycket att skryta med egentligen.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Nästa generation måste ju erbjuda 16GB vram. Idag räknas 4GB mer eller mindre som minimum för spelande i 1080p. 8GB för 1440p. Så det faller sig naturligt att 16GB blir standard för spelande i 4K. 11GB som 2080 ti erbjuder motsvarar ju löjeväckande 2.75GB per 1080p x 4. Mao mindre vram per 1080p i 4K än GTX 1060 3GB i 1080p. Inte mycket att skryta med egentligen.

Japp.

Det faktum att RX 5500 kommer med 8 GB RAM hintar ju om att 16 Gbit-minnen börjar bli mass-market (om nu inte AMD kör clam-shell, men det tvivlar jag på).

Väldigt vältajmat till next-gen konsolerna och next-gen grafikkorten kommer naturligtvis att hänga på.

Skickades från m.sweclockers.com