Permalänk

Canon PowerShot G9 X Mark II

Söker en liten nätt kamera men som tar bra bilder, alltså där skärpan sitter rätt i bilden och är hyfsat snabb.

Har börjat titta på denna Canon PowerShot G9 X Mark II då den är i just den storleken jag vill ha.
Men är det en bra kamera.

Finns det något som har erfarenhet av den, såg att den har några år på nacken så det kan ju finnas de som haft en sådan.

Canon PS G9 X Mark II

Permalänk
Medlem

Om det är en bra kamera beror väl lite på vad man jämför med.
Om man tex jämför med storebror G7X MkII och andra kameror i samma klass så har den ju några nackdelar. Den största nackdelen är väl kanske objektivet. Dels är det inte lika ljusstarkt, vilket ger sämre möjligheter i svagt ljus och likaså kan man inte få lika suddig bakgrund vid tex porträtt men framför allt är det inte så jätteskarpt. Det är inte så att den producerar DÅLIGA bilder men de är inte lika bra som tex G7X MkII och det låter inte en nyttja sensorn till sin fulla potential.
En annan nackdel är batteritiden. Jag har inte använt kameran tillräckligt mycket för att jag själv ska kunna uttala mig om batteritiden men många rekommenderar att man har minst ett, gärna två, extra batterier med sig om man ger sig ut över dagen för att fota.

Nästa grej kan ju vara både en för- eller nackdel, beroende på preferens men G9X MkII är uppbyggd ganska mycket runt touchskärmen och kräver att man använder skärmen ganska mycket för att använda kameran. Jag personligen tycker bättre om att ha dedikerade knappar för saker istället, vilket, för mig, blir snabbare och enklare att jobba med. Det funkar i regel bättre med knappar om man har handskar på sig eller blivit fuktig om händerna eller något.

Så, det är inget större fel med kameran egentligen men man får kompromissa lite mer bildkvaliteten och batteritiden för att få det där riktigt kompakta formatet.
Kan man leva med en något större kamera kan Panasonic LX15 vara ett bättre alteranativ för ungefär samma pengar och för en tusenlapp till finns även Canon G7X MkII och Sony RX100 MkIII, varav den sistnämnda även har en elektronisk sökare, som kan vara trevligt när det är väldigt ljust och det är svårt att se bra på skärmen. Dessa tre är ungefär lika långa och höga med runt 10mm tjockare, vill jag minnas.

Så kort sagt handlar det väl om fall du vill prioritera litenhet eller bildkvalitet och batteritid.

Permalänk

@dumbo: Tack så jättemycket för ditt svar.
Har du hört nått om batteritiden är lika dålig på G7X MkII som G9X?

Du förklarar bra och det uppskattar jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nils_Nils_Nils:

@dumbo: Tack så jättemycket för ditt svar.
Har du hört nått om batteritiden är lika dålig på G7X MkII som G9X?

Du förklarar bra och det uppskattar jag.

Ursäkta lite sent svar...

De har samma batteri men G7X MkII klarar fler antal bilder utifrån CIPA-standarden (265 vs 235). I praktiken borde det inte vara någon enorm skillnad, tänker jag, men jag har inte läst att G7X MkII fått lika mycket kritik för just det.
Jag äger inte någon av dessa kameror utan har använt G7X MkI och MkII litegrann, så vad gäller hur batteritiden upplevs kan jag inte säga så mycket själv.
CIPA-standarden är ett sätt att testa kameror enl. ett särskilt mönster för att man ska testa dem på samma sätt och därmed kunna jämföra batteriprestandan. Eftersom det är ett syntetiskt test så kan det ju bara ge en viss fingervisning om den verkliga prestandan som ju kan variera ganska mycket beroende på hur man använder kameran.

Jag har själv en RX100 MkIII som kan ännu bättre siffror enl. CIPA-standarden (320). Med den upplever jag inte batteriet som något problem men filmar man så tuggar den i sig en del batteri. Jag brukar oftast ha ett extra batteri med för säkerhets skull men det är sällan jag behöver använda det.