Iphone 11 får ny U1-krets för snabb trådlös delning

Permalänk
Melding Plague

Iphone 11 får ny U1-krets för snabb trådlös delning

Med Iphone 11-familjen introducerar Apple kretsen U1 som använder ultrabreda radiofrekvensband för att dela innehåll direkt till tilltänkt mottagare.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag som trodde att anledningen varför dessa trådlösa delningar hade den prestandan de hade var pga man inte får använda de andra frekvenserna. Att ha 500Mhz bred sändning kan du ju glömma i Sverige om inte det inte är något kryphål. Trådlösa myggor och liknande teknik har ju bara senaste åren fått skifta från 800Mhz till 700Mhz och nu till 400-ish... för att få sända utan tillstånd.

Detta låter lite som USA Wifi AP vs EU Wifi AP, där USA kan använda frekvenser och styrkor vi inte får.

Permalänk

Problemet med Tile är att de (förutom att appen tuggar lite på batteriet på telefonen om den konstant ska ha koll på Tiles i ens närhet) är att det inte går att få detaljerad info om i vilken riktning ens Tile är. Detta är något som Bluetooth 5.1 verkar kunna hantera och vad det verkar även Apples lösning.

Att kunna ta upp sin telefon och få en tydlig och konstant uppdaterad pil åt vilket riktning och hur långt jag ska gå för att komma till de enheter/tag:ar/tiles som är relativt nära mig (alltså för saker som är för nära för att GPS-info ska vara av värde) tror jag kommer bli väldigt användbart.

Borttappade familjemedlemmar och husdjur m.m. blir ett minne blott.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Jag som trodde att anledningen varför dessa trådlösa delningar hade den prestandan de hade var pga man inte får använda de andra frekvenserna. Att ha 500Mhz bred sändning kan du ju glömma i Sverige om inte det inte är något kryphål. Trådlösa myggor och liknande teknik har ju bara senaste åren fått skifta från 800Mhz till 700Mhz och nu till 400-ish... för att få sända utan tillstånd.

Detta låter lite som USA Wifi AP vs EU Wifi AP, där USA kan använda frekvenser och styrkor vi inte får.

Fast nu snackar de om 500MHz bandbredd, jag kan inte se att de har skrivit ut vid vilken frekvens det är.

Det kan lika gärna röra sig om 60 GHz med 500MHz bandbredd och väldigt låg effekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Jag som trodde att anledningen varför dessa trådlösa delningar hade den prestandan de hade var pga man inte får använda de andra frekvenserna. Att ha 500Mhz bred sändning kan du ju glömma i Sverige om inte det inte är något kryphål. Trådlösa myggor och liknande teknik har ju bara senaste åren fått skifta från 800Mhz till 700Mhz och nu till 400-ish... för att få sända utan tillstånd.

Detta låter lite som USA Wifi AP vs EU Wifi AP, där USA kan använda frekvenser och styrkor vi inte får.

Jag tror att du blandar ihop olika saker. Trådlösa myggor osv använder inte speciellt mycket bandbredd, men de måste ha perfekt mottagning hela tiden, inklusive när det är en massa tvåbenta vattensäckar mellan sändare och mottagare. Man har därför använt de banden med bäst teckning, som annars används mest för TV-sändningar (och i många länder helt olagligt). Vad Apple gör här är något helt annat. De verkar jobba med sändningar med en väldigt stor kanalbredd, men då sannolikt långt upp i frekvensbandet. Gissningsvis får de tillstånd för det genom att sända med väldigt låg energi.

Fö får man använda fler 2.4GHz-frekvenser för Wifi i Europa än i USA just nu (kanal 1-13 i Europa, 1-11 i USA). Det är bara Japan som är bättre där. Däremot har amerikanerna fler frekvenser i 5GHz-bandet.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk

Skall bli kul att se UWB äntligen komma tillbaka, till ett smart användningsområde. Samt kanske att samma teknik används för att låsa upp bilar o dörrar, mer säkert än det system Tesla osv har nu. Ett radiosystem där man både vet riktning OCH avstånd!

Minns CES 2004, enda CES mässan jag varit på. Med massor med visningar hur den tidens Firewire eller USB, eller video direkt i något format, kunde föras över trådlöst i samma rum. Tyvärr körde Motorola då sitt eget race, alltid denna splittring om samma standard för ingenting.

Förstod aldrig den kritiken ifrån en hel del "experter" att detta var kasst för det inte fungerar mellan flera rum, samtidigt som jag såg hur sladdhelveten såg ut bakom platta TV, kopplad till spelkonsol, dator, blueray/HD-DVD spelare osv på mässan, och sedan hur rent det såg ut med bara en strömsladd in vid de montrar där de visade UWB lösningar....

Skönt om UWB-tekniken får ren rejäl chans till, i en lite annan nisch.

Attans vad svårt det var o hitta ifrån Apple info hur de implementerat o tänkt sig det hela, locket på....

stvfl ordnade.....
Permalänk
Hedersmedlem

Det är ganska oklart vad det handlar om i nuläget.
Men med Apples trackrecord kring ämnet ger jag mig på en gissning ändå.

Det låter som en låst standard som bara kommer kunna användas av appleenheter.
Alltså kass...

Jag hoppas att jag har fel.

Edit:
De får såklart utveckla egna tekniker för överföring mellan deras grejer.
Men ja - apples tekniker har genomslag.
Blir det här använt av tredjepartstillbehör likt airplay så lutar det åt ännu en inlåsningssoppa.
Hmm.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Så att NSA kan tanka ner hela mobilens innehåll direkt bara man går förbi... låter bekvämt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soir:

Fast nu snackar de om 500MHz bandbredd, jag kan inte se att de har skrivit ut vid vilken frekvens det är.

Det kan lika gärna röra sig om 60 GHz med 500MHz bandbredd och väldigt låg effekt.

Skrivet av mpat:

Jag tror att du blandar ihop olika saker. Trådlösa myggor osv använder inte speciellt mycket bandbredd, men de måste ha perfekt mottagning hela tiden, inklusive när det är en massa tvåbenta vattensäckar mellan sändare och mottagare. Man har därför använt de banden med bäst teckning, som annars används mest för TV-sändningar (och i många länder helt olagligt). Vad Apple gör här är något helt annat. De verkar jobba med sändningar med en väldigt stor kanalbredd, men då sannolikt långt upp i frekvensbandet. Gissningsvis får de tillstånd för det genom att sända med väldigt låg energi.

Sant. Men de måste upp i väldigt höga frekvenser för att få ett ledigt spann på 500Mhz. De kan nog glömma allt på 5Ghz och under iaf, och troligen en bit till, låg effekt eller inte. Och med så hög frekvens behöver du rätt hög styrka för att få skickat data mer än nån meter, så ska du "peka och skicka", känns det som vi pratar inte 2 enheter bredvid vartannat, utan något som kräver mer signalstyrka i dessa frekvenser.

Så jag undrar verkligen hur det är tänkt att sända på så hög frekvens, så låg effekt att det inte stör något annat och få igenom något utan störningar, på något mer än väldigt korta avstånd, och utan tillstånd (om du har mer styrka).

Är lite som nya Wifi näten som skulle nå flera 100Gbit... ensamt på isolerat nät, långt från andra sändare, med kort avstånd och en styrka som var på gränsen till tillåten i Asien (om jag minns rätt).

Skrivet av mpat:

Fö får man använda fler 2.4GHz-frekvenser för Wifi i Europa än i USA just nu (kanal 1-13 i Europa, 1-11 i USA). Det är bara Japan som är bättre där. Däremot har amerikanerna fler frekvenser i 5GHz-bandet.

Njae... 12-13 får användas i USA, men bara på låg effekt, så en sådan här överföring ska kunna gå att göra. Det är bara normalt så strikt att man låter bli det med Wifi.

Dock störs dessa rätt bra av microvågsugnar, trådlösa möss och andra saker om du tar lång räckvidd och låg signal. Men räckvidden på 2,4Ghz är ju mångfaldigt bättre än 5Ghz Wifi, vilket också säger lite om räckvidden, vs styrkan, som ni hävdar ovan.

Säger inte det är omöjligt, men det låter för bra för att vara sant. Hade det funnits öppna kanaler att använda så brett som 500Mhz som når bra och inte kräver tillstånd, hade man gjort det innan med andra tekniker till andra behov.

Permalänk
Rekordmedlem

Det låter som om det kan vara en version på 802.11ad
60 GHz bandet med 2160MHz breda kanaler

The 60 GHz band covers the frequency of 57 to 71 GHz. The frequency band is subdivided into 6 (previously 4) different channels in IEEE 802.11ad, each of them occupy 2160 MHz of space and provide 1760 MHz of bandwidth

https://en.wikipedia.org/wiki/IEEE_802.11ad

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ett av användningsområdena var Tile-funktionen, att se var grejorna är. Om jag förstår rätt så är poängen att man har ett frekvensband för att ungefär se var (som Find My iPhone idag) och sedan ett annat för att kunna peka i rätt riktning när man är nära. Det sista skulle då alltså ha en väldigt kort räckvidd. Samma band kan användas för att snabbt föra över data mellan två prylar som ligger nära varandra - säg mellan två iPhonar som man lägger bredvid varandra för en kort överföring liknande. Dagens AirDrop på steroider, alltså.

@mrqaffe kan mycket väl ha rätt i att det handlar om 802.11ad i botten.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Ytterst känns det ju verkligen som en gimmick, kan inte komma på i vilken situation jag personligen skulle ha nytta av något liknande.

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Söderbäck:

Det är ganska oklart vad det handlar om i nuläget.
Men med Apples trackrecord kring ämnet ger jag mig på en gissning ändå.

Det låter som en låst standard som bara kommer kunna användas av appleenheter.
Alltså kass...

Jag hoppas att jag har fel.

Nu tycker jag du är pessimistisk. Inte skulle väl Apple göra något sådant.

Nä, nu ska jag föra över några filer från min iPad till min S9 via Bluetooth/minneskort/USB-minne och sedan gå och lägga mig.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers