Monospace-font i textrutan

Permalänk
99:e percentilen

Monospace-font i textrutan

Tycker väldigt mycket om att ha monospace-font i textrutan när jag skriver inlägg. Det är som allra mest värdefullt om man skriver mycket i programmeringsdelen av forumet, av naturliga skäl. Jag föredrar det även i allmänhet, då det till exempel gör det enklare att se exakt var markören befinner sig och att placera den på rätt ställe – inte minst på touchskärmar. Tycker även det känns mer naturligt med monospace i en textruta där man skriver källkod, inte WYSIWYG.

Detta är emellertid helt klart inget som alla kan förväntas föredra, så jag tycker inte det borde ändras bara rätt upp och ner. Men man skulle kunna tänka sig ett alternativ bland inställningarna, så att alla kan välja det de själva föredrar.

En referensimplementation för inspiration finns att se här.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Alling:

Tycker väldigt mycket om att ha monospace-font i textrutan när jag skriver inlägg. Det är som allra mest värdefullt om man skriver mycket i programmeringsdelen av forumet, av naturliga skäl. Jag föredrar det även i allmänhet, då det till exempel gör det enklare att se exakt var markören befinner sig och att placera den på rätt ställe – inte minst på touchskärmar. Tycker även det känns mer naturligt med monospace i en textruta där man skriver källkod, inte WYSIWYG.

Detta är emellertid helt klart inget som alla kan förväntas föredra, så jag tycker inte det borde ändras bara rätt upp och ner. Men man skulle kunna tänka sig ett alternativ bland inställningarna, så att alla kan välja det de själva föredrar.

En referensimplementation för inspiration finns att se här.

Hej,

Tack för din feedback.
Som du säger så känns det mycket riktat mot just programmeringsforumet och lättare avläsning av kodstycken.
Jag tror inte det är något vi kommer implementera på kort sikt, men jag tar och skriver upp det så diskuterar vi det internt.

Mvh // Anton

Visa signatur

Dator, MOBO: Asus X99-A, CPU: Intel I7 6800k (3.4GHz), GPU: Geforce PNY 2070 Super, RAM: 4x8GB Corsair Vengeance LPX 2400MHz, OS-HDD: Intel 750 PCIe 400GB, PSU: EVGA SuperNOVA G2 850W

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Klorixx:

Hej,

Tack för din feedback.
Som du säger så känns det mycket riktat mot just programmeringsforumet och lättare avläsning av kodstycken.
Jag tror inte det är något vi kommer implementera på kort sikt, men jag tar och skriver upp det så diskuterar vi det internt.

Mvh // Anton

Programmeringsforumet är verkligen där det kommer till mest nytta, men jag föredrar personligen det i allmänhet också. Skulle dock tro att en majoritet föredrar sans-typsnittet som används i dagsläget, och jag föreslår inget annat än en kryssruta som togglar en rad CSS. Men det är inte superviktigt, för jag har ju redan ordnat det åt mig själv, och det spelar ingen roll för mig vilket typsnitt andra har.

Tack för svaret och ha det gott!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers