Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

När det gäller löpning har jag hört många sagt generellt att är man 1.80 cm lång och otränad så ska man ej springa om man väger över 100kg för då kan man ta knäna.

Jag är 1.88m och vägde närmare 130 när jag började "springa" igen.
Det man får tänka på är att vara väldigt försiktig och gå mest i början. Första halvåret var max två gånger i veckan (jag fyllde på med att simma och vanliga promenader).
Kan varmt rekommendera zombies run 5k för att få in lite intervall och andra övningar men finns andra "couch to 5km" (couch25k) appar / program om du inte gillar zombies.

Väger 114 nu, springer lätt 5km (om än inte så fort) och tar mig runt milen också.

Brasklapp för att det såklart är lite individuellt med kroppen, vet du med dig att du har dåliga knän skulle jag hållit mig till bara promenader tills vikten minskat.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Någon som har koll på kalorier?

Idag skriver jag upp alla kalorier jag stoppar i mig men kan bli väldigt svårt då jag varit med kompisarna och käkat mig en pizza(vesuvio) och ska sen skriva upp kalorierna?

Jag förstår att det är oerhört svårt att veta, och egentligen onödigt att skriva upp första pizzan jag har ätit på flera månader, alltså sedan jag påbörjade min viktnedång, men just principen att bara ha det inskrivet skulle kännas skönt.
Så vad tror ni? En helt vanlig vesuvio utan några extra val, 30-35 cm vad skulle ni gissa att den ligger på?

Jag har försökt googla och hittar att en vanlig pizza från en pizzeria lär ligga på 900 kcal, 1200, kcal, 2000 kcal...

Visa signatur

Punch a fish make a wish

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whaea:

Någon som har koll på kalorier?

Idag skriver jag upp alla kalorier jag stoppar i mig men kan bli väldigt svårt då jag varit med kompisarna och käkat mig en pizza(vesuvio) och ska sen skriva upp kalorierna?

Jag förstår att det är oerhört svårt att veta, och egentligen onödigt att skriva upp första pizzan jag har ätit på flera månader, alltså sedan jag påbörjade min viktnedång, men just principen att bara ha det inskrivet skulle kännas skönt.
Så vad tror ni? En helt vanlig vesuvio utan några extra val, 30-35 cm vad skulle ni gissa att den ligger på?

Jag har försökt googla och hittar att en vanlig pizza från en pizzeria lär ligga på 900 kcal, 1200, kcal, 2000 kcal...

Den eviga diskussionen hur många kcal det är i en pizza egentligen
Jag skulle gissa på 1500-2000 (verkar "ganska vanligt" i uppskattningar).
Frun köpte hem en Felix köttfärspaj (stor eller XL eller vad den kallas) och den hade 850kcal i sig, betydligt mindre i storlek än en pizza. Men sen beror ju allt på hur mycket ost osv som är i pizzan.
Om du skall hålla kcal kontroll så hade jag dragit på med 2000 bara för att vara på säkra sidan och kanske minska övrigt intag tills det var "utjämnat".

Visa signatur

/O

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Whaea:

Någon som har koll på kalorier?

Idag skriver jag upp alla kalorier jag stoppar i mig men kan bli väldigt svårt då jag varit med kompisarna och käkat mig en pizza(vesuvio) och ska sen skriva upp kalorierna?

Jag förstår att det är oerhört svårt att veta, och egentligen onödigt att skriva upp första pizzan jag har ätit på flera månader, alltså sedan jag påbörjade min viktnedång, men just principen att bara ha det inskrivet skulle kännas skönt.
Så vad tror ni? En helt vanlig vesuvio utan några extra val, 30-35 cm vad skulle ni gissa att den ligger på?

Jag har försökt googla och hittar att en vanlig pizza från en pizzeria lär ligga på 900 kcal, 1200, kcal, 2000 kcal...

En vanlig normalstor pizza med ost och skinka kan du räkna på cirka 1200 kalorier.

jag är självutnämnd expert på kaloriinnehåll

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrWIB:

Den eviga diskussionen hur många kcal det är i en pizza egentligen
Jag skulle gissa på 1500-2000 (verkar "ganska vanligt" i uppskattningar).
Frun köpte hem en Felix köttfärspaj (stor eller XL eller vad den kallas) och den hade 850kcal i sig, betydligt mindre i storlek än en pizza. Men sen beror ju allt på hur mycket ost osv som är i pizzan.
Om du skall hålla kcal kontroll så hade jag dragit på med 2000 bara för att vara på säkra sidan och kanske minska övrigt intag tills det var "utjämnat".

Ok! Tack

Skrivet av Xcm:

En vanlig normalstor pizza med ost och skinka kan du räkna på cirka 1200 kalorier.

jag är självutnämnd expert på kaloriinnehåll

Det känns ganska lite. Om jag räknar på en pizza som fanns på ica nu i samband med fotbollen så tog dom in ett parti med färska pizzor för 30 kr. Var ca 520 g en kebabpizza och den var på 1100 kcal och då var den mindre än vad man brukar få på en pizzeria, var väldigt klent med ost och endast 5 långa skivor kebab

Visa signatur

Punch a fish make a wish

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Whaea:

Ok! Tack

Det känns ganska lite. Om jag räknar på en pizza som fanns på ica nu i samband med fotbollen så tog dom in ett parti med färska pizzor för 30 kr. Var ca 520 g en kebabpizza och den var på 1100 kcal och då var den mindre än vad man brukar få på en pizzeria, var väldigt klent med ost och endast 5 långa skivor kebab

520g är runt strax vad en pizza är när du köper den. Dessutom ingår inte kebabsås i en plain pizza, vilket ligger på cirka 350-500 kcal per 100g.

Permalänk
Medlem

@Whaea:

https://handla.ica.se/handla/kategori/farska-pizzor-id_220

Icas färska pizzor tycker jag är jämnstora med dom man köper på pizzeria.
Använde själv dom som "måttstock" förrut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.W:

@Whaea:

https://handla.ica.se/handla/kategori/farska-pizzor-id_220

Icas färska pizzor tycker jag är jämnstora med dom man köper på pizzeria.
Använde själv dom som "måttstock" förrut.

Håller med dig där, men vikten från en pizzeria är nog betydligt mer än dom gissar jag på?

Visa signatur

Punch a fish make a wish

Permalänk
Medlem

Tips till er(säkert nämnts tidigare):

Nu är min övervikt på endast några enstaka kilo 178 lång och väger 81.

Men har nu tagit tag i skiten & börjat jogga 3 ggr vecka.

Det jag vill rekommendera är en frukost på Havregrynsgröt.

Jag blev sjukt förvånad över hur länge jag höll mig mätt på 1 DL havregryn.

!

Lycka till

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 1700 OC - 32 - 1070

Permalänk
Medlem

När jag ställde mig på vågen stog den på 160kg. Helt sjukt att man kan ha låtit det gå så långt!
31 år 180 lång! Fick mig en tankeställare när jag hamna på sjukhus inte ang vikten, men hade fått gallsten! Här vill jag fan inte hamna igen, det kommer jag att göra om jag fortsätter i samma banor!

Så jag drog på mig "jogging"skorna och började gå 3-4km varje dag i en månads tid, sen kännde man hur konditionen blev bättre o bättre, så man gjorde om rutten plussade på någon km. Nu 11 månader senare visar vågen 30kg-, och nu går jag MINST 1 mil varje dag! blir några skor varje "säsong"

Har inte fått något riktigt återfall, bara ett litet när jag fick min operation för att tabort gallblåsan, när man blev sjukskriven, Tränade inte på 1 månad, så där gick man upp lite igen.

Men efter 1månads "semester" efter operationen tog jag tag i det igen!

Ändrat kosten helt, kännde att det inte hände så mycket med vikten bara med gång, så nu går jag på LCHF, inne på 3veckan, gått ner 10kg bara på att ta bort kolhydrater/socker!
Dricker inge lightdrycker (det var som en drog för mig), bara vatten. Har aldrig mått så här bra som jag gör just nu! Första veckan var dock lite jobbigt med omställningen ifrån kolhydraterna men var bara att kämpa sig igenom.

Det är inte guld och gröna skogar att gå ner i vikt, men känns för jävla skönt när man ser resultat!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av AllMessedUp:

Tips till er(säkert nämnts tidigare):

Nu är min övervikt på endast några enstaka kilo 178 lång och väger 81.

Men har nu tagit tag i skiten & börjat jogga 3 ggr vecka.

Det jag vill rekommendera är en frukost på Havregrynsgröt.

Jag blev sjukt förvånad över hur länge jag höll mig mätt på 1 DL havregryn.

!

Lycka till

Själv är jag helt tvärtom, kan käka gröt på 2dl gryn och ändå vara tokhungrig 2h senare, tacka vet jag fullkorns-rågbröd med kokt skivat ägg, då står jag mig långt fram på eftermiddagen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av AllMessedUp:

Tips till er(säkert nämnts tidigare):

Nu är min övervikt på endast några enstaka kilo 178 lång och väger 81.

Men har nu tagit tag i skiten & börjat jogga 3 ggr vecka.

Det jag vill rekommendera är en frukost på Havregrynsgröt.

Jag blev sjukt förvånad över hur länge jag höll mig mätt på 1 DL havregryn.

!

Lycka till

Jag joggar också. Problemet för mig och många är att matintag för oss är a till o. Elite kroppsbyggare kanske behöver 7000 kalorier per dag vi andra som hårdbantar kanske bör ligga runt 1700 kalorier.
Så ut och röra sig är skitbra, såvida man inte belönar sin träning med en massa kalorier.

Permalänk
Medlem

Idag räknar jag alla kalorier med hjälp från Samsung Helat och tycker den fungerar mycket bra!
Något jag börjat märka är att jag alltid ligger kcal under mitt mål, idag står det att jag låg 883 kcal under mitt mål och att det är bra att jag är energisk när det gäller att gå ner i vikt men överdriv inte!

Okej, så jag bör äta mer då jag varit aktiv? Nu räknar appen mina steg också och på jobbet går jag mycket, lyfter tungt och arbetar på så jag brukar komma upp till ca 5000 steg på en dag där ibland mer och då har jag gjort av med ca 500 kcal och då vill appen att jag ska äta mer?

Sen på kvällen kan det bli en prommenad med stavar i 6km/h i 60 min och då har jag gjort av med ca 700 kcal och då ligger jag riktigt långt under.

Jag ska påpeka att jag är trött om dagarna, låg energie, orkar inte med gymmet längre, knappt tagit en promenad på flera dagar då jobbet tar mycket energie, fast jag cyklar ju väldigt ofta och är aktiv på dagarna iaf.

Om jag är aktiv och äter 1800 kcal för att gå ner 1 kg i veckan och väger i dagsläget 135 kg bör jag äta mer än 1800 kcal?

Visa signatur

Punch a fish make a wish

Permalänk
Medlem

@Whaea: Du verkar ha kommit när i "svält-läge" och det är långt ifrån bra om du vill gå ner i vikt ja. Så öka på ditt intag av kalorier om du gör mer än du tänkt. Känner du dig svag och orkeslös så ligger du för lågt i intag. Om du nu inte är sjuk då.

Samtidigt så du väl relativt kraftig övervikt så att du går ner 2kg/vecka istället för 1kg/vecka är väl ingen fara för den sakens skull. Men om du känner dig orkeslös så är det ju som sagt var kanske inte så bra. Kanske öka på frukosten lite för att se om du blir lite piggare på dagen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whaea:

Om jag är aktiv och äter 1800 kcal för att gå ner 1 kg i veckan och väger i dagsläget 135 kg bör jag äta mer än 1800 kcal?

1800kcal är väldigt lite på den vikten, särskilt om du är aktiv.
Du har nog ett basbehov runt 3000-3500kcal

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

@Whaea: Du verkar ha kommit när i "svält-läge" och det är långt ifrån bra om du vill gå ner i vikt ja. Så öka på ditt intag av kalorier om du gör mer än du tänkt. Känner du dig svag och orkeslös så ligger du för lågt i intag. Om du nu inte är sjuk då.

Samtidigt så du väl relativt kraftig övervikt så att du går ner 2kg/vecka istället för 1kg/vecka är väl ingen fara för den sakens skull. Men om du känner dig orkeslös så är det ju som sagt var kanske inte så bra. Kanske öka på frukosten lite för att se om du blir lite piggare på dagen?

Ett svältläge på 1800 kcal? Låter som att om kroppen går i svältläge ska jag verkligen knappt äta något?

Skrivet av Json_81:

1800kcal är väldigt lite på den vikten, särskilt om du är aktiv.
Du har nog ett basbehov runt 3000-3500kcal

Har ju gått ned 25 kg sedan februari, har räknat och brukar gå ner 5 kg i månaden och då har jag fuskat ibland men brukar inte gå över 2500 kcal tror inte jag varit över 3000 kcal sedan jag börjat.

Men så jag bör lyssna på appen och se till när jag ligger under, typ?

Visa signatur

Punch a fish make a wish

Permalänk
Medlem

@Whaea: Jo, men om du äter 1800 kcal och tränar så du gör av med 2500 kcal. Vad blir resultatet av det? Men visst, du verkar ju ha koll. Att du sedan tydligen känner dig orkeslös beror väl inte på att du får i dig för lite kalorier då. Gällande "svältläge" så har ju självklart en person som väger 75 kg ett annat läge gällande antalet kalorier än vad en person som väger 135kg kan man väl tro. För det krävs ju mer kalorier för att hålla igång en kropp som väger nästan dubbelt så mycket. Men som sagt var, du verkar ju ha koll på det hela så träna på och ät som du gör nu så blir det nog bra. Att du är orkeslös går nog över ska du se. Bara att träna hårdare kanske eller äta mindre?

Permalänk
Avstängd

Lätt ätt mindre rör dig mer så går du ner i vikt

Visa signatur

Har du varit i kontakt med denna användaren? Vänligen kontakta moderatorerna via kontaktformuläret!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whaea:

Men så jag bör lyssna på appen och se till när jag ligger under, typ?

Alltså, ja du bör ligga under om du vill gå ner i vikt, men inte för långt.
1800 vore i lägsta laget även för en normalbyggd man som är inaktiv.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zingo99:

Själv är jag helt tvärtom, kan käka gröt på 2dl gryn och ändå vara tokhungrig 2h senare, tacka vet jag fullkorns-rågbröd med kokt skivat ägg, då står jag mig långt fram på eftermiddagen.

2 dl havregryn är ju dock bara 270 kcal. Så om man äter det varannan timme mellan kl 7 och 21 så får man ändå bara i sig ca 2200 kcal på en dag. Men jag håller med kokta ägg fungerar mycket bättre för mig med.

Men alla verkar olika där så mitt tips är att räkna kalorier ett par dagar och testa lite olika för att se vad som funkar.

Här är en lista på livsmedel som kan vara värt att testa https://i0.wp.com/traningslara.se/wp-content/uploads/2014/10/...

Från https://traningslara.se/gi-kolhydrater-blodsocker-och-mattnad...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Whaea:

Idag räknar jag alla kalorier med hjälp från Samsung Helat och tycker den fungerar mycket bra!
Något jag börjat märka är att jag alltid ligger kcal under mitt mål, idag står det att jag låg 883 kcal under mitt mål och att det är bra att jag är energisk när det gäller att gå ner i vikt men överdriv inte!

Okej, så jag bör äta mer då jag varit aktiv? Nu räknar appen mina steg också och på jobbet går jag mycket, lyfter tungt och arbetar på så jag brukar komma upp till ca 5000 steg på en dag där ibland mer och då har jag gjort av med ca 500 kcal och då vill appen att jag ska äta mer?

Sen på kvällen kan det bli en prommenad med stavar i 6km/h i 60 min och då har jag gjort av med ca 700 kcal och då ligger jag riktigt långt under.

Jag ska påpeka att jag är trött om dagarna, låg energie, orkar inte med gymmet längre, knappt tagit en promenad på flera dagar då jobbet tar mycket energie, fast jag cyklar ju väldigt ofta och är aktiv på dagarna iaf.

Om jag är aktiv och äter 1800 kcal för att gå ner 1 kg i veckan och väger i dagsläget 135 kg bör jag äta mer än 1800 kcal?

Mitt tips är att du går med i viktväktarna. Har man friskvårdspeng via företaget så kan man ta det genom detta. Fördelen är att man inte utesluter något utan äter egentligen bara nyttigare och lite mindre.
Du får då en app med massor av bra och enkla recept på mat och även hur många points du ska äta varje dag. Jag har hållit på i drygt ett år och gått ner ca 20 kilo men då har jag fuskat en massa sista halvåret. Men ändå inte gått upp igen. Det är väl absolut det viktigaste. Ska nu ner mina sista fem innan jag är helt nöjd.
Recepten i appen är enkla och något som även den som inte är bra på att laga mat kan fixa de flesta. Inga konstiga ingredienser heller ska sägas.

Fördelen med appen är också att allt räknas ut per automatik och du kan även koppla ihop den med andra hälsoappar.
Lycka till och välkommen till ett lättare liv.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk

Påbörjade min resa för lite drygt en månad sedan och om det fortsätter i samma takt borde jag snart komma förbi -10 kg, började då på runt 95 kg. Målet är att i alla fall komma under 80 kg på sikt.

Något som verkligen fungerat för mig är att cykla igen och har äntligen kommit upp i "målbelastningen" på tre pass i veckan, två på 50-80 km och ett pass på 100 km+. Det tar ändå ett tag att vänja kroppen vid att sitta på sadeln i ett x antal timmar i sträck.

Utöver cyklingen som jag tror är den viktigaste pusselbiten har jag även minskat portionerna något, speciellt kolhydrater samt ändrat frukostvanor. Försöker dock bunkra upp innan de lite längre rundorna. Snacks och alkohol har jag uteslutit helt och hållet.

Som sagt så känns det faktiskt toppen! Noterar dock att jag ofta känner mig mer hungrig numera mot slutet av arbetsdagen men absolut inte sliten/trött.

Detta kanske kan vara tips till andra som har liknande mål, jag har alltid avskytt att springa/vandra men cyklingen var något helt annat och kanske kan vara värt att testa för dig som inte vill springa?

Permalänk
Medlem

Så jag behöver er hjälp. Jag har tränat i etapper större delen av mitt vuxna liv, aldrig upplevt den där känslan av eufori och suget på att träna som 90% av alla säger att dom får när dom väl tränat ett tag. Sist jag tränade var 2014-2016, och då var det 2-3 ggr i veckan, är inte ute efter att bli biffig utan det är bara för att bli mer hälsosam.

Jag har försökt komma igång med träning på gym igen i år, problemet som jag upplever är att jag försöker mig på övningar som min kropp inte klarar av i sitt nuvarande skick. Har tappat all grund under de här 3 åren som jag inte tränat. Någon som har tips på sida med schema och övningar för nybörjare med fria vikter?

Visa signatur

Arbetsstation/streamdator: Define R6, Ryzen 2600, 16GB DDR4, EVGA 980ti.
Speldator: Define R6, 6700k, 16GB DDR4, MSI 2080ti X Trio.
Filserver: Define R6, 2500k, 16GB DDR3, EVGA 960.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvanteP:

Så jag behöver er hjälp. Jag har tränat i etapper större delen av mitt vuxna liv, aldrig upplevt den där känslan av eufori och suget på att träna som 90% av alla säger att dom får när dom väl tränat ett tag. Sist jag tränade var 2014-2016, och då var det 2-3 ggr i veckan, är inte ute efter att bli biffig utan det är bara för att bli mer hälsosam.

Jag har försökt komma igång med träning på gym igen i år, problemet som jag upplever är att jag försöker mig på övningar som min kropp inte klarar av i sitt nuvarande skick. Har tappat all grund under de här 3 åren som jag inte tränat. Någon som har tips på sida med schema och övningar för nybörjare med fria vikter?

Mitt tips är personlig träning i 10-20 sessioner. Själv använt det efter en längre tids ofrivillig inaktivitet som åt upp mina muskler så kroppen var på den svagaste nivån jag varit. Riktigt bra att få tips och råd samt förebygga skador. Helt klart värt att satsa de pengarna på hälsan i min mening.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Uzanar:

Jag kan också rent anekdotiskt flika in att det stämmer överens mycket bra på mig.

För cirka 3-4 år sedan nådde jag en vikt på 93 kg, vilket med mina 182 cm gav mig BMI-värdet 28. Jag bestämde mig att det var nog med viktuppgången då jag rent psykologiskt inte kunde stå ut med att hamna i den artificiella "fetma"-kategorin, och jag var inte nöjd med min kropp heller för den delen.

Jag körde "cold turkey" och avstod genast från all godis/läsk, räknade kalorier för ett dagligt underskott på ca 500 kcal och var strikt med det i över ett år. Till slut landade jag på målvikten 75 kg och var stolt. Men även om resan var givande för min hälsa och mitt självförtroende, kände jag ändå att det var väldigt jobbigt att hålla nere vikten i vardagen. Det var inte naturligt och jag åt aldrig tills jag rent fysiskt kände mig mätt. Så jag tänkte att "Okej. Jag provar att sluta räkna kalorier och bara äta som jag känner för igen för att se var det tar mig!".

Well... omkring årsskiftet 2018 blev det en toppnotering på 85 kg sedan nedgången, och jag kunde konstatera att kroppen ville tillbaka. Det jag nu har gjort för att försöka råda bot på detta permanent är att helt enkelt börja träna, både styrka och kondition. Nu ligger jag på 82 kg med en större mängd muskelmassa än tidigare, och jag har redan märkt att jag förbränner mer kalorier vid vila (BMR) tack vare det, då jag stadigt har gått ner trots ett relativt högt kaloriintag.

Så även om vetenskapen förmodligen har rätt angående våra kroppars inbyggda "målvikt" är jag glad att jag stoppade min viktuppgång innan det var för sent, och att jag kan omvandla den hungern till muskler istället Men det har inte varit helt lätt att komma in i träningen heller ärligt talat, för vissa studier menar även på att en avsaknad av rörlighet i ungdomen bidrar till att man inte känner suget i vuxen ålder heller... The body is a bitch!

Jaha, en liten uppdatering kanske vore på sin plats. Tycker det är roligt att ha någon slags årsdagbok i den här tråden!

Nu strax över ett år senare har jag stadigt men säkert börjat närma mig den där gamla bottennoteringen på 75 kg! Var endast några hektogram ifrån imorse. Det har uppnåtts med regelbundna promenader under arbetstid och högintensiv cardio 3 gånger i veckan.

Äter fortfarande som en häst vid måltiderna, särskilt med tanke på att jag i regel inte äter frukost. Nedgången beror helt och hållet på min nya aktivitets-nivå helt enkelt.

Känner att nästa mål inte är någon speciell vikt på vågen utan snarare det flummiga målet att jag är 100% nöjd med midjemåttet. Har nämligen jäkligt envist magfett trots normalt BMI!

När det uppnås ska styrketräningen gå igång igen på riktigt!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk

Jag har kapat ca 13kg på 2 år, första året gick jag ned 5kg bara genom att trycka ner lite grönsaker i kosten och äta veg 1 gång i veckan men sen tog det tvärstopp.

Började träna, inte mycket men cykel till jobbet på sommaren och rask promenad till busshållplatsen på vintern vilket gav 4 kilo till på 7-8 månader.

I april/maj i år började jag tänka jag igenom vad jag egentligen stoppar i mig, hur mycket kalorier saker innehåller och vad jag gillar och vad jag kan vara utan. Ta en pizza eller en hamburgare eller gå på restaurang 1-2-3 ggr i månaden gillar jag, chips och ostbågar och godis kan jag vara utan så jag strök det (utom vid fester förstås) och då rök 4kg till ganska snabbt.

Bara 3kg kvar till slutmålet men jag ser på vågen att det ännu går långsamt nedåt, trodde inte slopandet av 1 påse chips, 1 påse ostbågar och godis i veckan skulle ge så mycket men förmodligen innehåller skiten bara skit (transfett, fett, salt, socker, smakämnen, konserveringsmedel och annan skit i en mix gjord så man ska bli maximalt beroende).

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem

Att äta mindre energi än vad kroppens "noll-balans" är varje dag kommer resultera i en viktnedgång. Man kan t ex motionera också för att öka energiförbränningen och nedgången ytterligare.

Men mitt tips är styrketräning, det är inte särskilt hög energiförbrukning likt promenader eller joggingturer men det ger något som det andra inte ger. Muskler. Styrketräning har massvis med positiv påverkan på vardagslivet och motverkar väldigt många folksjukdomar samt ger en viktnedgång som förbränner mycket fett och bygger muskler och kommer ge ett bättre resultat utseendemässigt.

Och istället för att bara räkna kalorier se till att äta tillräckligt av rätt näringsämnen och en allmänt bra kost. Protein är musklernas byggstenar och är jätteviktigt vid viktnedgång för att den förlorade vikten inte ska vara fettfri massa, utan just fett som de flesta vill bli av med. Kolhydrater i form av kokt potatis och grönsaker är bättre än varianter som är dränkt i smör/olja eller de som innehåller mycket socker (mer energi/bättre mättnad per kalori).

Sånt som man läser typ överallt idag. Formeln för viktnedgång och bygga muskler är ju superlätt och att effektivisera den går att få hjälp med i poddar som styrkelabbet/tyngre som också behandlar allt där mellan.

@SvanteP: Jag tipsar om styrkelabbet podcast/app. Där kommer du få en bra grund till din träning, tips på öveningar och färdiga program som nybörjare och många många år framöver. Lyssna verkligen på podcasten. Du behöver nog inte lyssna slaviskt alla avsnitt i ordning utan hoppa mellan dom som passar just då. Lycka til!

Permalänk
Jubileumsmästare

27år.
Väldigt fysiskt arbete.
Startvikt 125kg.
Nuvarande vikt 112.1kg.
Fyra veckor in.

Har precis återinfört kolhydrater i form av ris/pasta/potatis igen, saknade det mer än sötsaker. Försöker hålla ett intag av 250g protein om dagen och tränar i mån av tid då jag jobbar ganska mycket.

På återseende!

Visa signatur

9900K | 970 EVO | 32GB G.Skill Trident Z Neo | 2080Ti
Asus ROG Maximus Extreme XI | Lian-Li PC-O11 Dynamic
Pok3r | G503 | Schiit Bifrost Über | Schiit Lyr
Hifiman HE-500 | HP Omen X Emperium 65
https://www.sweclockers.com/galleri/14987

Permalänk
Medlem

En fråga ang LCHF:

Problemet för mig är att när jag försöker mig på fysisk aktivitet (cykling i det här fallet) känns låren väldigt svaga, ungefär som det känns när man kört slut på en muskel - minus smärtan. Detta börjar 1-2 minuter in i min runda och bygger sakta upp sig i takt med att jag cyklar min fasta runda på lite mindre än 8km i ~80-90% av min maximala takt.

Någon som känner igen problemet och kanske har en lösning?

(Jag kör på en ~mild LCHF med kanske 50g kolhydrater om dagen, som mest, men det varierar lite dag för dag.)
(Nästan hela familjen kör LCHF och har samma problem, så det är inte bara jag.)

//Edit - Glömde tillägga att jag märker förbättring i hur snabbt jag kör genom min runda från gång till gång, så kondition etc förbättras ju iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nomu:

En fråga ang LCHF:

Problemet för mig är att när jag försöker mig på fysisk aktivitet (cykling i det här fallet) känns låren väldigt svaga, ungefär som det känns när man kört slut på en muskel - minus smärtan. Detta börjar 1-2 minuter in i min runda och bygger sakta upp sig i takt med att jag cyklar min fasta runda på lite mindre än 8km i ~80-90% av min maximala takt.

Någon som känner igen problemet och kanske har en lösning?

(Jag kör på en ~mild LCHF med kanske 50g kolhydrater om dagen, som mest, men det varierar lite dag för dag.)
(Nästan hela familjen kör LCHF och har samma problem, så det är inte bara jag.)

//Edit - Glömde tillägga att jag märker förbättring i hur snabbt jag kör genom min runda från gång till gång, så kondition etc förbättras ju iaf.

Jag kör på strikt LCHF runt 12-15g kolhydrater/dag! Känner igen det du säger. Går 13.5km varje dag, så innan min kropp är riktigt uppvärmd så känner jag att mina ben är väldigt svaga, men det släpper efter typ 10-15min!

Äter du något litet innan du ger dig ut?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED