Kameralösning för att filma teknikträning inom idrott

Permalänk
Medlem

Kameralösning för att filma teknikträning inom idrott

Hej!

Jag söker en kameralösning där jag med 2 till 3 kameror filma olympiska lyft och andra tekniska rörelser för analys.
Har ni några tips på kameror och program?
På Android finns Coaches eye som är en bra app, men det är pilligt med telefoner tycker jag så att laptop med 2 till 3 kameror för att få olika vinklar på samma gång hade varit att föredra.

Mvh
Anders

Permalänk
Medlem

Adobe aftereffects om du vill plotta ut rörelsebanor lite smidigt sådär. Kostar dock en slant.
Kameror spelar inte så stor roll egentligen, en Logitech 920 räcker gott och väl tex.

Vill du så kan du såklart gå på och köpa begagnade systemkameror med videofunktion tillsammans med sjysst objektiv.

GoPro funkar också fint för ändamålet

Allt beror på din budget och hur seriös du vill vara med det

Visa signatur

CPU: I5 6600k @ 4.4ghz GPU: 1070 G1 MBD: Asus Ranger VIII PSU: Silver Power SP-SS500 RAM: HyperX Fury 16gb @ 2300mhz CHASSI: NZXT H440 White

Permalänk
Medlem

"Problemet" om du tex ansluter kameror via USB är att de flesta USB-kontrollers klarar typ 1, kanske 2 kameror. Så ofta får du dela upp kamerorna på olika usb-kontrollers. Kan vara så att det beror på vilken mjukvara du kör, jag har märkt av problemet i OBS bland annat. I en desktop är det lugnt, då kan du ju köpa PCIe-USB kort. Men en laptop så är du rätt fast med vad du har. Någon "färdig lösning" just för ändamålet hade jag nog tittat efter för att vara säker på att funktionalitet kunde garanteras i så fall så du inte köper på dig grejer och sedan märkter att det inte lirar.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

@AndersL: Är det på hobbynivå eller på allvar? I det senare fallet rekommenderas Qualisys, deras grejer används på idrottshögskolor och universitet över hela världen.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

@m0s:

Det är bara på skoj så jag hade inte tänkt att köpa en dyr licens. Jag har "MulticamCam capture" som skulle kunna vara tillräcklig bra för mitt fall.
Bra idé om GoPro då jag har en Hero3 och en Hero6. Då behöver jag kompletera med 2st hdmi till USB capture donglar om jag förstått rätt?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av m0s:

Kameror spelar inte så stor roll egentligen, en Logitech 920 räcker gott och väl tex.

Men 922 eller Brio ger högre bildfrekvenser och det kanske är intressant, 922 har ju ersatt 920 så de ligger i samma prisklass så man bör nog inte välja en 920 om det inte är bra pris pga utförsäljning.

Skrivet av AndersL:

@m0s:

Det är bara på skoj så jag hade inte tänkt att köpa en dyr licens. Jag har "MulticamCam capture" som skulle kunna vara tillräcklig bra för mitt fall.
Bra idé om GoPro då jag har en Hero3 och en Hero6. Då behöver jag kompletera med 2st hdmi till USB capture donglar om jag förstått rätt?

Capturekort är tämligen dyra, definitivt i samma prisklass som webbkameror.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Själv kör jag med ett Stativ från clas ohlson där fjärrlösare ingår, och får faktiskt ner den i sidofacket på Discgolf Bagen

Använder mitt stativ när jag är ute och kastar Discgolf, då Utkasten är helt avgörande och en vinkel på 1-5mm fel när man kastar kan kosta en 20-30 i distans så filmar det i slowmotion och kör med fjärrutlösaren, sjukt smidigt

var från början inne på en gopro och allt därtill, men fick rådet här på SWEC och det blev ju bra i slutändan

Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Farthinder:

Använder mitt stativ när jag är ute och kastar Discgolf, då Utkasten är helt avgörande och en vinkel på 1-5mm fel när man kastar kan kosta en 20-30 i distans så filmar det i slowmotion och kör med fjärrutlösaren, sjukt smidigt

var från början inne på en gopro och allt därtill, men fick rådet här på SWEC och det blev ju bra i slutändan

Tack för att du påminde mig om discgolfen. Har lite teknik att fila på där med

Jag tror jag provar med mina två GoPro kameror med 2 capture donglar. en kopplad till usb 3.0 och den andra till usb-c via en adpater, på så vis hoppas jag att det borde fungera.