Permalänk

Prisvärd HOTAS för exvis DCS?

Hej!

Har nu testat Logitech Extreme 3D Pro (det finns varken något "extreme" eller "pro" i den). Ett %/¤%&% skämt. Den glappar åt alla håll. Värst är rodret där jag fått ställa en dödzon som är ENORM! Det funkar liksom inte. Detta är dessutom andra exemplaret jag testat. Båda var lika dåliga. Har förstått att när denna produkt först lanserades runt 2000 eller strax därefter, så var det en helt annan kvalitet. Tror den gick i svart och grönt. Sen gick produkten över i G-Sortimentet och blev då betydligt sämre... Vet inte vad som är sant, och det är ju en budget joystick - men ändå.

Vill absolut ha något bättre - och det pronto!

Kollat på allting från enklare HOTAS som "Thrustmaster T.Flight HOTAS X" - Hur är den? Skräp med?
Har även kollat på Logitech Saiteks (var inte de två separata företag tidigare?) "Logitech Saitek X52" samt samma med "PRO" i namnet.

Mer pengar än så vill jag inte lägga.

Har dock läst om kvalitetsproblem även på de lite dyrare av de jag nämnt. Att det dessutom inte är enorm skillnad mellan X-52 och samma fast i PRO-version. Lite mer metall...?

Vad finns det mer runt 1000 - 1500 kr (+) ?

Tog bort ett "HJÄLP!" ur rubriken – tänk på att "hjälp!"-rubriker, i synnerhet "HJÄLP!" uppfattas som störande/Thomas Y
Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem

Jag har inte testat så många HOTAS (2 st rättare sagt) så är kanske inte bästa personen på att svara, men den begagnade X52an jag köpte tycker jag funkar bra. Inget glapp vad jag kan känna, bra responsivitet och så. Visst är den lite plastig, men det är inget jag funderar över när man väl sitter i ett bra spel och lirar. Enda är väl att den fästs med sugkoppar. Man kan använda de hål som finns i den o spänna fast med någon egen annordning men det är inget som följer med (vad jag vet).

Visa signatur

-~=| Louqe Ghost S1 MKII, Ryzen 5800X3D, Nvidia 4070 FE |=~-

Permalänk
Medlem

Köpte själv en X52 begagnad och enda problemet jag har med den är när jag lirar Elite Dangerous då jag måste ha Windows konfig ruta uppe annars tappar den ibland center. Men den rutan är minimerad bakom spelet så de stör inte. Annars är den urskön o lira med. Skaffade en till tjejen o till polaren med.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Dasten, det problemet har jag aldrig stött på, men jag kör den bara som generic, har inte installerat något extra för o köra med den (som det lät på din text?), eller vad menar du med win-config rutan?

Visa signatur

-~=| Louqe Ghost S1 MKII, Ryzen 5800X3D, Nvidia 4070 FE |=~-

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacedebree:

Hej!

Har nu testat Logitech Extreme 3D Pro (det finns varken något "extreme" eller "pro" i den). Ett %/¤%&% skämt. Den glappar åt alla håll. Värst är rodret där jag fått ställa en dödzon som är ENORM! Det funkar liksom inte. Detta är dessutom andra exemplaret jag testat. Båda var lika dåliga. Har förstått att när denna produkt först lanserades runt 2000 eller strax därefter, så var det en helt annan kvalitet. Tror den gick i svart och grönt. Sen gick produkten över i G-Sortimentet och blev då betydligt sämre... Vet inte vad som är sant, och det är ju en budget joystick - men ändå.

Vill absolut ha något bättre - och det pronto!

Kollat på allting från enklare HOTAS som "Thrustmaster T.Flight HOTAS X" - Hur är den? Skräp med?
Har även kollat på Logitech Saiteks (var inte de två separata företag tidigare?) "Logitech Saitek X52" samt samma med "PRO" i namnet.

Mer pengar än så vill jag inte lägga.

Har dock läst om kvalitetsproblem även på de lite dyrare av de jag nämnt. Att det dessutom inte är enorm skillnad mellan X-52 och samma fast i PRO-version. Lite mer metall...?

Vad finns det mer runt 1000 - 1500 kr (+) ?

Letar själv efter en uppgradering till min 12 år gamla HOTAS Cougar som börjar ge sig. I min erfarenhet verkar flightsticks vara en så nischad produkt att "prisvärd" inte riktigt är applicerbart. Vad gäller Logitechs (japp, Logitech köpte Saitek 2016) prylar så känns det mesta ganska plastigt. Funderade visserligen mest på deras Yoke som passar bättre för sport/trafikflyg, men i butik var X52 en besvikelse att ha i handen. X-56 kanske har mer att ge, men steget är då inte så långt till Thrustmasters HOTAS Warthog - tungt stål i handen.

Visserligen har jag hört varierande åsikter om Hall-sensorerna i Warthog (det som TM kallar "HEART"), men jämfört med hur mycket dödläge och brus jag har i min kontroller idag så vore det mesta en förbättring.

Men i alla fall... Med din budget i åtanke så hade jag kikat på Thrustmaster T.16000M. Ett kit med linjärt (!) gasreglage för ca 1500 inkl frakt. Se om du kan hitta den i butik för att känna hur den känns, men det ser ut att vara en värdig konkurrent till Logi/Saitek X52.

Visa signatur

Vad har jag i min dator? Kopparrör.

Permalänk
Medlem

X56 är den andra jag testade hos en vän, och den är ju klart bättre än x52 i byggkvalite, samt har fysiska knappar om man gillar den varianten. Men personligen kör jag inte så ofta att jag tyckte att det var värt o skaffa en sådan. Priset låg ändå runt 2.5kkr.

Visa signatur

-~=| Louqe Ghost S1 MKII, Ryzen 5800X3D, Nvidia 4070 FE |=~-

Permalänk

Som redan nämnts i tråden finns ju Thrustmaster T.16000M FCS + Throttle.
Den är trots allt en ganska prisvärd tycker jag. Jag har själv den stickan och gasreglaget och är ganska nöjd.
Det är ju en något plastig joystick och kan ha en del "plast-knorr".
Gasen mår väldigt bra av att få fettet utbytt mot ett med bättre kvalitet, helst ett dämpande fett. Det som räknas som guldstandard i sammanhanget är Nyogel 767A. Jag har själv använt det både till gasen och stickan.

Jag har själv varit lite försiktigt intresserad av X56 till och ifrån men jag har avskräckts av alla historier om kvalitetsproblem och buggar. Den nya gråa ska vara bättre men tydligen fortfarande inte bra.

Vill man ha premium är det VKB eller VPC som gäller.

Vill du mer inspiration kan du ju kolla /r/HOTAS.

Visa signatur

Asrock Fatal1ty Z370 Gaming ITX/ac | 8700K | 32GB | MSI RTX 3080 Suprim X
Corsair SF750 | Noctua NH-U12A | NR200P || G603 | G915 TKL | T16000 | TWCS

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacedebree:

Har även kollat på Logitech Saiteks (var inte de två separata företag tidigare?) "Logitech Saitek X52" samt samma med "PRO" i namnet.

Saitek köptes upp av mad catz 14 November 2007.

Sedan köptes de upp av Logitech 15 September 2016.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk

Kul med alla svar och tankar! Om man sätter T.1600 HOTAS mot X52 (inte PRO) - vilken "vinner" då tycker ni? Får ju en känsla att X52 har högre kvalitet och är "proffsigare" och att T.16000 ser plastigare ut. Men jag har inte bara läst gott om X52 (och vad skiljer egentligen den från PRO?)

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Skrivet av Shinzou:

X56 är den andra jag testade hos en vän, och den är ju klart bättre än x52 i byggkvalite, samt har fysiska knappar om man gillar den varianten. Men personligen kör jag inte så ofta att jag tyckte att det var värt o skaffa en sådan. Priset låg ändå runt 2.5kkr.

Känner detsamma. För mkt pengar, lite för seriöst. Lite som när jag köpte en ratt, förvisso beggad, för jag "gillade" att lira racingsimmar. Tog bara plats, och jag blev aldrig liksom mer tänd på spelandet bara för rattens skull. Hade man haft mer utrymme hemma, kunde köpa en stol osv... Då kanske!

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacedebree:

Kul med alla svar och tankar! Om man sätter T.1600 HOTAS mot X52 (inte PRO) - vilken "vinner" då tycker ni? Får ju en känsla att X52 har högre kvalitet och är "proffsigare" och att T.16000 ser plastigare ut. Men jag har inte bara läst gott om X52 (och vad skiljer egentligen den från PRO?)

Jag kör det "bästa" av båda världar, X52 joystick med T.1600 throttle.
Huvudanledningen var för att potentiometern i X52ans throttle gav upp.
Sedan är det väl en preferens, men jag har helt fastnat för T.1600ans throttle, då det är en helt linjär rörelse istället för pivot.

X52an är väldigt plastig i konstruktionen, där tycker jag T.1600 är mycket stabilare.

struktur
Visa signatur

Main: 5800X3D | Arctic Freezer III 360 | ROG STRIX B550-I | 32 GB DDR4@3600 MHz | Asus RTX 4080 Super TUF | Corsair RM850e | Fractal Design Define S

Permalänk

Tack!

Tror jag har all info som behövs. Man blir lite lurad då X52:n ser proffsigare ut på något vis. T.16000 och framförallt spaken, ser ju ut som en leksak som Nickeodeon har släppt (rätt färg med). Men då vet jag att så ej är fallet! Hur många knappar är det totalt på X.16000 och hur brukar man assigna de som sitter på gasreglaget. Mest nyfiken på de där "paddlarna" framtill (eller baktill, hur man nu ser det).

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem

Paddeln framtill är motsvarande roderpedaler! (självcentrerande analog)

T.1600 har tyvärr dåligt med knappar på joystick, enbart 3st knappar(4 med trigger) + 1st 4-vägs hatt.
Throttle desto bättre med 3st knappar, 1st 2-vägs, 3st 4-vägs samt analog joystick vid pekfingret.

Visa signatur

Main: 5800X3D | Arctic Freezer III 360 | ROG STRIX B550-I | 32 GB DDR4@3600 MHz | Asus RTX 4080 Super TUF | Corsair RM850e | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem

Haft två ex av den där Extreme 3D i början av 00-talet och den var kass även då. Men allt jag hade råd med.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av spacedebree:

Jo, fast inte på själva joysticken. Du måste släppa eller använda andra handen för att nå fler än 4.

@Spretcher (och övriga med T16000 Throttle), hur stadigt står den på bordet? Jag testade snabbt i affären samtidigt som jag köpte joysticken, och blev inte alls imponerad; den gled omkring väldigt enkelt, delvis pga att den vägde väldigt lite, vad jag kan minnas.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Skrivet av Thomas:

Jo, fast inte på själva joysticken. Du måste släppa eller använda andra handen för att nå fler än 4.

@Spretcher (och övriga med T16000 Throttle), hur stadigt står den på bordet? Jag testade snabbt i affären samtidigt som jag köpte joysticken, och blev inte alls imponerad; den gled omkring väldigt enkelt, delvis pga att den vägde väldigt lite, vad jag kan minnas.

Hmm. Sant. Jag tänkte på hela enheten. Får hoppas att det ändå var ett bra köp. Stod mellan T.16000 och X52 (ej pro). Har läst mest gott om Thrustmastern dock. Kan ju omöjligen vara sämre än min Logitech Extreme 3D Pro, men visst...den hade mer knappar på spaken.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem

@Thomas: Nu är jag fel person, då jag har den fastskruvad, men det går att ställa hur hårt motstånd du vill ha i gasen.
Utöver det så är det väl typ dubbel-häftande/gummi matta som kan hjälpa.

Visa signatur

Main: 5800X3D | Arctic Freezer III 360 | ROG STRIX B550-I | 32 GB DDR4@3600 MHz | Asus RTX 4080 Super TUF | Corsair RM850e | Fractal Design Define S

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av spacedebree:

Hmm. Sant. Jag tänkte på hela enheten. Får hoppas att det ändå var ett bra köp. Stod mellan T.16000 och X52 (ej pro). Har läst mest gott om Thrustmastern dock. Kan ju omöjligen vara sämre än min Logitech Extreme 3D Pro, men visst...den hade mer knappar på spaken.

Jag har inget att jämföra med, men jag är nöjd med min T16000M FCS.
Köpte den pga att den enligt specs och tester har väldigt bra precision för priset. Jag märker inte av någon nämnvärd deadzone i den heller. Däremot så kan det vara lite svårt att göra småjusteringar nära mitten, då motståndet känns kraftigare där. Det ska gå att modda det en aning, men jag har låtit bli hittills.
Jag köpte den egentligen för att flyga helikopter (där man vill ha lite eller praktiskt noll motstånd), men det har nog blivit c:a 3 timmar heli och 200 timmar flygplan sedan inköp...

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shinzou:

@Dasten, det problemet har jag aldrig stött på, men jag kör den bara som generic, har inte installerat något extra för o köra med den (som det lät på din text?), eller vad menar du med win-config rutan?

Det gäller bara i Elite Dangerous av någon anledning. Läst om andra som har liknande problem med just X52. Win config rutan är kalibrerings rutan om du går in i enheter o högerklickar på X52 så kan du kalibrera den. Vet inte varför just Elite har det problemet, men det är som att den tappar center för bara någon sekund och i det läget man håller den i när det händer blir nya centrum. Av någon anledning så med kalibreringen igång i bakgrunden så händer det inte.. eller så fixar den sig själv medan man lirar.

Skickades från m.sweclockers.com