Utvecklare: "Intels arkitektur Gen12 den största förändringen på 14 år"

Permalänk
Melding Plague

Utvecklare: "Intels arkitektur Gen12 den största förändringen på 14 år"

Enligt utvecklare som kompilerar kod för grafikkretsar ska Intels kommande Gen12-arkitektur vara den största arkitektoniska förändringen på fjorton år.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Vänta, va? Vad hände med Ice Lake?

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Inaktiv

Ohh får vi se 6Ghz all core nu då. 😉

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Vänta, va? Vad hände med Ice Lake?

Ice Lake kommer med Gen11 nu Q3/Q4 och Tiger Lake med Gen12 någon gång under 2020. De har ju slagit på stora trumman för gen11 igpu:rna också, men låter som att gen11 bara är en vidareutveckling av tidigare, medan gen12 blir något helt nytt, som baseras på samma arkitektur som nya dGPU satsningen Xe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Enligt utvecklare som kompilerar kod för grafikkretsar ska Intels kommande Gen12-arkitektur vara den största arkitektoniska förändringen på fjorton år.

Läs hela artikeln här

Skrivet av anon298854:

Ohh får vi se 6Ghz all core nu då. 😉

Läste du verkligen artikeln?

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Läste du verkligen artikeln?

Han kanske menar 6 GH på alla +1500 cores

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av sKRUVARN:

Ice Lake kommer med Gen11 nu Q3/Q4 och Tiger Lake med Gen12 någon gång under 2020. De har ju slagit på stora trumman för gen11 igpu:rna också, men låter som att gen11 bara är en vidareutveckling av tidigare, medan gen12 blir något helt nytt, som baseras på samma arkitektur som nya dGPU satsningen Xe.

Aha, jag fick för mig att även Ice Lake hade gen 12.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Hmm, jaha? Även om det var den största förändringen sen dackefejden så kunde jag inte utröna om det innebar något positivt annat än att det var väldigt annorlunda?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Låter lite Bulldozer över det hela.

Permalänk
Medlem

Vad händer med värdet på kryptovalutor om nya grafikkretsar blir mycket snabbare nu?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Saftigt missvisande och sensationalistiskt tramsig rubrik och ingress. Det handlar alltså inte på något sätt om något generellt paradigmskifte bland grafikkretstillverkare, utan om att Intel arbetat fram en ny uppsättning instruktioner till sina kommande kretsar istället för att använda samma gäng som de kört de senaste fjorton åren.

Naturligtvis av intresse för många, men kanske dags att jobba lite på en mer seriös rubriksättning?

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Saftigt missvisande och sensationalistiskt tramsig rubrik och ingress. Det handlar alltså inte på något sätt om något generellt paradigmskifte bland grafikkretstillverkare, utan om att Intel arbetat fram en ny uppsättning instruktioner till sina kommande kretsar istället för att använda samma gäng som de kört de senaste fjorton åren.

Håller inte med om att rubriken var missvisande. Det är ett direkt citat som är väldigt relevant. Allt rubriken hävdar är att arkitekturen ur ens utvecklares perspektiv är den största ändringen på 14 år.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Risk för buggiga drivrutiner till en början om allt görs om från grunden? Nu brukar väl intel vara med själva och utveckla dessa öppna drivrutiner så de kanske löser det ändå. Intelprylar brukar fungera bra på Linux. En fördel är väl att de slipper tänka på bakåtkompabilitet om allting är nytt

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Håller inte med om att rubriken var missvisande. Det är ett direkt citat som är väldigt relevant. Allt rubriken hävdar är att arkitekturen ur ens utvecklares perspektiv är den största ändringen på 14 år.

Rubriken är inte ett citat av någonting som skrivits i det länkade inlägget på GitLab. Skall man översätta delen som jag antar du avser landar man ungefärligen i:
"Gen12 planeras inkludera en av de mest genomgripande omarbetningarna av Intels EU ISA sedan den ursprungliga i965." vilket såvitt jag kan läsa mig till inte är nämnvärt likt rubrikens "Intels arkitektur Gen12 den största förändringen på 14 år".

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Rubriken är inte ett citat av någonting som skrivits i det länkade inlägget på GitLab. Skall man översätta delen som jag antar du avser landar man ungefärligen i:
"Gen12 planeras inkludera en av de mest genomgripande omarbetningarna av Intels EU ISA sedan den ursprungliga i965." vilket såvitt jag kan läsa mig till inte är nämnvärt likt rubrikens "Intels arkitektur Gen12 den största förändringen på 14 år".

Din rubrik är dock synonym med den satta rubriken (då i965 släpptes för 14 år sedan)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Känns som att Intel snackar väldigt mycket om framtiden just nu. Klassisk PR-trick när man vill prata direkt till marknaden och allmänheten – för att framstå som ett företag där de stora innovationerna är på topp/på gång ...

Återstår dock att se om de kan trolla fram en kanin ur en hatt på riktigt i närtid, eller om det blir fler halvdesperata lanseringar. Det mesta talar för det sistnämnda just nu; gissningsvis fram tills tidigast Q2 2020.

Permalänk
Skrivet av philipborg:

Håller inte med om att rubriken var missvisande. Det är ett direkt citat som är väldigt relevant. Allt rubriken hävdar är att arkitekturen ur ens utvecklares perspektiv är den största ändringen på 14 år.

Skickades från m.sweclockers.com

Utvecklaren syftar dock på grafikkretsens Instruction Set Architecture (ISA). Och såvida jag vet innefattar inte ISA hela grafikkretsen. Så rubriken är inkorrekt, ty utvecklaren menar endast att en isolerad del av grafikkretsen har genomgått stora ändringar.

Permalänk
Medlem

De verkar gilla talet 14 extremt mycket på Intel, måste vara deras lyckotal

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Saftigt missvisande och sensationalistiskt tramsig rubrik och ingress. Det handlar alltså inte på något sätt om något generellt paradigmskifte bland grafikkretstillverkare, utan om att Intel arbetat fram en ny uppsättning instruktioner till sina kommande kretsar istället för att använda samma gäng som de kört de senaste fjorton åren.

Naturligtvis av intresse för många, men kanske dags att jobba lite på en mer seriös rubriksättning?

Håller med helt, lite aftonbladet över det. Tråkigt om det var tanken, har ju iofs hänt en själv att man ibland skrivit nåt som tolkats olika beroende på vem som läser det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

För varje bra nyhet för intel så kommer det en dålig
https://techworld.idg.se/2.2524/1.723299/intel-processorer-la...

Permalänk
Lyxfällan 🎮
Skrivet av twit:

Rubriken är inte ett citat av någonting som skrivits i det länkade inlägget på GitLab. Skall man översätta delen som jag antar du avser landar man ungefärligen i:
"Gen12 planeras inkludera en av de mest genomgripande omarbetningarna av Intels EU ISA sedan den ursprungliga i965." vilket såvitt jag kan läsa mig till inte är nämnvärt likt rubrikens "Intels arkitektur Gen12 den största förändringen på 14 år".

Skrivet av silvertoaster:

Utvecklaren syftar dock på grafikkretsens Instruction Set Architecture (ISA). Och såvida jag vet innefattar inte ISA hela grafikkretsen. Så rubriken är inkorrekt, ty utvecklaren menar endast att en isolerad del av grafikkretsen har genomgått stora ändringar.

Skrivet av Nocto:

Håller med helt, lite aftonbladet över det. Tråkigt om det var tanken, har ju iofs hänt en själv att man ibland skrivit nåt som tolkats olika beroende på vem som läser det.

Skickades från m.sweclockers.com

För det första, rubriker kan inte vara hur långa som helst, och ofta handlar rubriksättning om att fånga andemeningen i vad innehållet tar upp utan att slira mycket på sanningen. En lång och korrekt rubrik som @twit föreslår skulle inte få plats, och skulle vi ersätta arkitektur med ISA skulle en ytterst liten del av medlemmar och besökare förstå vad det handlar om. Som sagt handlar det om att fånga andemeningen, och Intel har aviserat att Gen12/Xe blir en fundamentalt ny arkitektur. Att den underliggande instruktionsuppsättningen är nästintill ny är en signifikant utveckling, och med en mer effektiv ISA kan utvecklare kräma ur mer prestanda ur en arkitektur som rent arkitektoniskt inte ser ut att vara en revolution.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

Sammanfattning av och slutsatser från artikeln:
1. Gen 12 innebär stora arkitektoniska förändringar som, jämfört med tidigare hårdvara, ställer mycket högre krav på de kompilatorer som omvandlar högnivåspråk till maskinkod.
2. Förväntade följder av 1. blir att:
a) Mjukvara som kompilerats med tidigare kompilator kan förväntas inte fungera alls, eller i bästa fall upplevas som behäftad med rejäla buggar, om man försöker köra den på nya hårdvaran.
b) Mjukvara som kompilerats med ny kompilator kan också förväntas få buggar eftersom de nya kompilatorerna lär dras med barnsjukdomar.
3. Följden av 2. blir att de som är snabba att skaffa Gen 12 kommer få dras med mycket mjukvaruproblem.
4. På ett par års sikt, när man mjukvarumässigt lärt sig hantera den nya hårdvaran, finns möjlighet till prestandaökningar. (Inte helt olikt hur D3D12 ger (vanligtvis outnyttjad) möjlighet till betydligt bättre prestanda än D3D11.)

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av loevet:

För det första, rubriker kan inte vara hur långa som helst, och ofta handlar rubriksättning om att fånga andemeningen i vad innehållet tar upp utan att slira mycket på sanningen. En lång och korrekt rubrik som @twit föreslår skulle inte få plats, och skulle vi ersätta arkitektur med ISA skulle en ytterst liten del av medlemmar och besökare förstå vad det handlar om. Som sagt handlar det om att fånga andemeningen, och Intel har aviserat att Gen12/Xe blir en fundamentalt ny arkitektur. Att den underliggande instruktionsuppsättningen är nästintill ny är en signifikant utveckling, och med en mer effektiv ISA kan utvecklare kräma ur mer prestanda ur en arkitektur som rent arkitektoniskt inte ser ut att vara en revolution.

@Twit kanske jobbat på Daily Mail? De gillar långa rubriker: https://m.imgur.com/gallery/pQhEx

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Sammanfattning av och slutsatser från artikeln:
1. Gen 12 innebär stora arkitektoniska förändringar som, jämfört med tidigare hårdvara, ställer mycket högre krav på de kompilatorer som omvandlar högnivåspråk till maskinkod.
2. Förväntade följder av 1. blir att:
a) Mjukvara som kompilerats med tidigare kompilator kan förväntas inte fungera alls, eller i bästa fall upplevas som behäftad med rejäla buggar, om man försöker köra den på nya hårdvaran.
b) Mjukvara som kompilerats med ny kompilator kan också förväntas få buggar eftersom de nya kompilatorerna lär dras med barnsjukdomar.
3. Följden av 2. blir att de som är snabba att skaffa Gen 12 kommer få dras med mycket mjukvaruproblem.
4. På ett par års sikt, när man mjukvarumässigt lärt sig hantera den nya hårdvaran, finns möjlighet till prestandaökningar. (Inte helt olikt hur D3D12 ger (vanligtvis outnyttjad) möjlighet till betydligt bättre prestanda än D3D11.)

Skulle tro att då intel vill satsa på dGPU, kommer dessa vara baserad på en liknande byggsten och ev buggar mm blir prio att rätta till. Är väl på gott o ont antar jag, för man måste ju börja om nån gång för att kunna göra förbättringar. Konstanta uppdaterade versioner och polering kan bara göra "så mycket".

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Xyborg: Haha, @jacobhugosson visade mig just den sidan så nyligen som i morse. Min hjärna får på riktigt mild ångest av att titta på deras rubriksättning Men, om man är jäktad får man ju mer eller mindre hela artikeln i rubriken, så tidseffektivt är det helt klart.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

@Paddanx: Visst, kompilatorer som ställer till problem med nya hårdvaran lär ha hög prioritet att rättas till.
Frågetecken gäller dels äldre programvara, som knappast kommer i ny kompilering om där inte finns större ekonomiska incitament, och dels hur prioriterat det blir att åtgärda funna problem med bakåtkompatibilitet. (Jag utgår från att maskinkod för Gen 12 i teorin ska fungera på äldre hårdvara.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Frågetecken gäller dels äldre programvara, som knappast kommer i ny kompilering om där inte finns större ekonomiska incitament, och dels hur prioriterat det blir att åtgärda funna problem med bakåtkompatibilitet. (Jag utgår från att maskinkod för Gen 12 i teorin ska fungera på äldre hårdvara.)

Detta handlar om att kompilera shader-program, vilket görs under körning av program som använder OpenGL eller Vulkan. Så hur gammal programvaran är ska inte spela någon roll.

Permalänk

Ren marknadsföring. Lansera produkterna, då blir det intressant, innan dess är det bara tomma löften. Varför ska man köpa en Ice lake eller Canon lake laptop nu då om nästa gen är så mycket bättre? Därför att man möjligen behöver en laptop nu såklart, men det känns ju skit att köpa en nu då om de riktigt bra grejerna redan släpps om ca 1 år.. Intel och 7nm är som Gabe och nummer 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

@Paddanx: Visst, kompilatorer som ställer till problem med nya hårdvaran lär ha hög prioritet att rättas till.
Frågetecken gäller dels äldre programvara, som knappast kommer i ny kompilering om där inte finns större ekonomiska incitament, och dels hur prioriterat det blir att åtgärda funna problem med bakåtkompatibilitet. (Jag utgår från att maskinkod för Gen 12 i teorin ska fungera på äldre hårdvara.)

Kan förstå din oro där.

Men precis som AMD och Nvidia överger äldre kretsar, måste ju Intel få lov att göra det med. Där har du ju ingen prio att åtgärda mindre fel, men det kan hända några större fel rättas till.

Lite därför är det också dumt att satsa på iGPU på Intels nuvarande CPUer, för de kommer (och eg var ju redan planerat) att bli EOL. För OS bruk och enklare funktioner tror jag inte det blir ett problem dock, och det är inte direkt super spel-prestanda på dem heller, så förstår inte varför man ska utveckla något för dem i den aspekten.

100/200-series moderkort och kaby/skylake är ju redan nu typ övergiven för fix och lappning. Du kan få fix via Windows, men inte till BIOSen, trots att 300-chippet är en moddad 200... Dock brukar Intel i övrigt hålla rätt bra bakåtkompatibilitet i andra delar, så det är väl mer upp till vilket OS fixen kommer till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

För det första, rubriker kan inte vara hur långa som helst, och ofta handlar rubriksättning om att fånga andemeningen i vad innehållet tar upp utan att slira mycket på sanningen. En lång och korrekt rubrik som @twit föreslår skulle inte få plats, och skulle vi ersätta arkitektur med ISA skulle en ytterst liten del av medlemmar och besökare förstå vad det handlar om. Som sagt handlar det om att fånga andemeningen, och Intel har aviserat att Gen12/Xe blir en fundamentalt ny arkitektur. Att den underliggande instruktionsuppsättningen är nästintill ny är en signifikant utveckling, och med en mer effektiv ISA kan utvecklare kräma ur mer prestanda ur en arkitektur som rent arkitektoniskt inte ser ut att vara en revolution.

Nu var det inte ett rubrikförslag jag presenterade utan ett svar på påståendet att rubriken är ett citat, vilket den inte är. Citationstecken till trots.
Min poäng är att den satta rubriken faktiskt inte fångar andemeningen i artikeln utan är missvisande då den utelämnar avgörande bitar. Att skriva arkitektur istället för instruktionsuppsättning är inga problem, att däremot utelämna att påståendet enbart gäller Intels kretsar istället för i gemen förändrar däremot hela betydelsen.

Som rubrik skulle man då exempelvis kunna sätta: "Utvecklare: Gen12 den största förändringen av Intels grafikarkitektur på 14 år." som är några få tecken längre än den nuvarande.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720