Permalänk
Medlem

Hermods Webutvecklare Front-end

Hej!

Är det någon som har erfarenhet av eller hört något om Hermods Webutvecklare Front-end-utbildning?
Jag tänkte om den kan räcka till jobb inom branchen tillsammans med egna studier.

Jag har nu efter många år i vården kommit på att programmering är superkul. Fattar inte varför jag inte provat innan.
Jag går Harvards cs50 mooc och pluggar och programmerar all ledig tid och det skulle ju vara roligt att kunna jobba med det.

Tyvärr har jag använt hela eftergymnasiala csn-lånet. Hermods dock räknas som gymnasial så vitt jag kan förstå så det kanske är den enda chans till utbildning på papper jag har då.
Den är på 20 veckors heltidsstudier.
Är den slapp så hinner jag ju kanske läsa onlinekurser med eller nån universitetskurs på deltid.

Det vore super om någon som har någon som har nån erfarenhet eller åsikt tog sig tid att skriva någon rad.
Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Kan tyvärr inte svara angående utbildningen i sig. Men som jag förstår är det på gymnasienivå. Då blir dina konkurrenter personer som gått en eftergymnasial utbildning dvs. högskola, universitet eller YH.

På 20 veckor hinner man bara skrapa på ytan, men kombinerar du det med hårt eget studerande ska det gå. Viktigaste är att bygga upp ett portfolio där du kan visa upp vad du kan, detta är viktigare för dig som inte läser en eftergymnasial utbildning. Det finns personer som inte har någon utbildning, men som ändå får jobb. Ska ett företag chansa på en sådan person så krävs det dock att du vet vad du håller på med och kan visa upp det.

Sen är frågan om det då är värt att gå utbildningen eller om du bara ska "kötta på" hemifrån, internet har ofantliga mängder med gratis material som du kan lära dig från. Du skulle t.ex. kunna bränna igenom hela freecodecamps läroplan, sen göra några egna applikationer för ditt portfolio.
Tolkar det som du mest är intresserad av front-end? Visar du däremot upp kunskap om server och databas också så är det bara en bonus. Något som kan vara viktigt om jobbet står mellan dig och en utbildad front-end utvecklare från YH eller högskola.

Fokus:
- Bli riktigt grym på JavaScript.
- Välj ett SPA ramverk/library (React, Vue, Angular). Bli bra på detta.
- Lär dig CSS / SASS. (Du ska kunna ta en bild på en hemsida och skapa den så som bilden visar).
Med det innebär också mobilanpassning.

Bonus, men bra att kunna:
- nodeJS.
- Valfri databas, MongoDB brukar vara populärt tillsammans med nodeJS.

Permalänk
Medlem

Satsa på att lära dig själv, du kommer att få utmaningar i samband med intervju för att bevisa din kompetens inom programmering. Ingången för front-end kan vara rätt låg på sina håll och kanter, efterfrågan är enorm och tillgången rätt dålig. Försök att få in en fot redan nu, ibland finns trainee-platser med lön, ibland är det typ "Academic Work"-platser där du får låg lön men utbildar dig samtidigt och sen förbinder dig att jobba en period.

Undersök dina möjligheter och se vilket alternativ som passar dig bäst. Om inkomst är ett måste under perioden så kanske du kan arbeta kvällar/helger och studera i veckorna? Du vet ju om att du kan söka universitetsutbildning eller YH utan att söka CSN.

Lycka till!

Visa signatur

NAS: DS918+
Laptop: Macbook Pro M1 Max 16", 1TB, 32 GB

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för era svar!
Jag tänker front-end för det verkar vara en bra inkörsport liksom och än så länge har jag inte direkt provat något annat heller.
Ja, det får nog bli så att jag sitter hemma och köttar med böcker och onlinekurser.
Nu är det väl frågan om att få så mycket ledig tid helt enkelt att hinna plugga. Jobba deltid tex. Eller så går jag någon komux utbildning för att liksom kunna hålla på med detta mer intensivt (Det är inte alltid jag orkar köra så mycket efter jobbet alla dagar).

Plugga YH / högskola på heltid och jobba på helger för att få råd låter rätt jobbigt. För jag antar att alla utbildningar är på heltid?

Permalänk
Medlem

Läs på bth och hermods samtidigt. Ta CSN för skitkurser som är enkla att klara och fokusera på högskolestudierna

Permalänk
Medlem

Tack SexMachine. Bra tips där 😊👍.

Skickades från m.sweclockers.com