integrerat nätverkskort ta bort fysiskt

Permalänk
Medlem

integrerat nätverkskort ta bort fysiskt

Hej!

Jag har ett Asus ROG STRIX B450-F GAMING ATX AM4 moderkort.

Min enkla fråga är jag vill ta bort internet på det. Jag vill ta bort nätverkskortet som antagligen är intregrerat på moderkortet, hur tar jag bort nätverkskortet?

Permalänk
Medlem

Fysiskt är der lite svårt, men du kan säkert avaktivera det i UEFI/Bios, kolla där. Brukar gå att inaktivera alla inbyggda komponenter.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk

Foliehatt på

Visa signatur

Intel i7 8700k @ 5.0GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 | MK-85 <3 Cpu-Z Gamla

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!

Permalänk
Medlem

Det går alltså inte?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av imb:

Det går alltså inte?

Det enkla svaret är nej. Har du tur är det "bara" ett chip fastlött på moderkortet men även om du skulle få bort det är det inte säkert att moderkortet ens fungerar utan det. Har aldrig hört talas om någon som vill göra så, varför?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Fyll kontakten med smältlim. Resultatet blir det samma...

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av imb:

Hej!

Jag har ett Asus ROG STRIX B450-F GAMING ATX AM4 moderkort.

Min enkla fråga är jag vill ta bort internet på det. Jag vill ta bort nätverkskortet som antagligen är intregrerat på moderkortet, hur tar jag bort nätverkskortet?

Du kommer inte kunna ta bort det fysiskt utan att förstöra moderkortet. Avaktivera det i bios istället.

Är det en trådad anslutning och du fysiskt vill förhindra att den används kan du eventuellt ha icke-ledande lim i nätverksporten. Det blir i princip omöjligt att ångra dock...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av imb:

Jag vill ta bort nätverkskortet som antagligen är intregrerat på moderkortet, hur tar jag bort nätverkskortet?

Måste ju fråga, varför? Den gör ju ingenting om du inte kopplar in någonting i porten. Det enda scenariot jag kan tänka mig är om det rör sig om en publik dator, men då är det ju helt fel lösning för problemet för då är enklaste och avsevärt mycket säkrare lösningen att bara låsa in datorn i någonting.

Känns som en XY problem situation.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Leta upp var Reset-pinnen är på nätverkschippet och dra den med virtråd till GND.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem

Som nån annan skrev, smälltlim, eller den lite värre varianten epoxy eller pl400 i nätporten 👌

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem

Kontakten går nog rimligt enkelt att löda loss om man verkligen vill.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Varför?

Jag tycker det är en helt rimlig fråga i sammanhanget, dels för att det finns andra lösningar som användare i tråden har nämnt men också, varför skulle man vilja ta bort hela kortet?

Sen när det kommer till att ta bort integrerade kretsen, det är antagligen bättre att ta bort RJ45-kontakten, BIOS lär ju balla ur om den inte hittar själva chipet.

Permalänk
Medlem

Vill du bara begränsa åtkomst så finns det ju en mängd andra lösningar.
Att försöka plocka bort chippet är ju mer en WTF "lösning".

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Hedersmedlem

Kan inte garantera att resten av moderkortetv eller andra komponenter monterade eller anslutna till det funkar efteråt dock...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Avaktivera det i BIOS och lägg ett lösenord.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte anledningen till att du vill ta bort nätverkskortet men tänk på att USB portarna också kan bli nätverksportar om man har rätt adaptrar osv med sig.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Också vansinnigt nyfiken på varför man vill göra detta.?

Finns det ett bakomliggande problem.? typ "ska stoppa in ett 10gbe SFP+ PCI-express kort" och det blir konflikter.

Eller är det "NO MORE INTERNET 4 U!" och isåfall varför.?

Permalänk
Medlem

Handlar det om att air-gappa maskinen och på riktigt förhindra att någon ska kunna komma åt internet?

I så fall räcker det inte med att t.ex. limma igen nätverkskontakten, utan då måste åtminstone även alla pci-e-kortplatser och usb-portar också limmas igen (så att det inte går att plugga i ett nätverkskort).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Som andra undrat, varför ta bort kortet fysiskt?

Stäng av det inbyggda nätverkskortet i BIOS, skydda vid behov med ett BIOS-lösenord.

Nätverks- och USB-anslutningarna är väl enklast att blockera med några lås bara, minns inte exakt vad det kostar men runt 200-250Kr för 5 RJ-45-lås ink. nyckel och 150-200Kr för 5st USB-lås (Typ A) ink. nyckel tror jag det kostade när vi köpte till jobbet för ett par år sedan.
Betydligt enklare än att kladda i en massa lim och bättre för datorn

PCI-e är lite värre, samtidigt, har man tillgång till att skruva ner datorn, sätta i ett PCI-e nätverkskort hmm borde vara enklare att bara ta med en egen laptop om det är internetåtkomst som är prio ett.

felstavning
Visa signatur

Asus C6H | R9-3900XT | 4x8GB G-Skill Ripjaws V 3600@3466 CL14 | Asus Radeon RX 580 8GB Strix Gaming OC | Asus Strix Raid DLX | Corsair Obsidian 750D AE

Permalänk
Medlem

Gissar att han fick bort det med mejsel och därför inte längre kan komma ut på nätet så vi kommer inte se honom igen.

Eller så fick de tag på honom.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av filbunke:

Gissar att han fick bort det med mejsel och därför inte längre kan komma ut på nätet så vi kommer inte se honom igen.

Eller så fick de tag på honom.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Ingen såg när han försvann. Kvar ligger bara en ensam foliehatt på marken...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Medlem

@imb:

Stäng av det i bios och sätt ett lösenord för att förhindra att det slås på.
Sen kan du ta en gammal nätverkskabel klippa av kontakten, limma lite på den och sätt in den

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället