Permalänk
Medlem

Skärm svartnar då och då

Hej!
Jag har en 7 år gammal "gaming" dator som har de senaste månaderna krånglat. Jag sitter och spelar och helt plötsligt så slocknar skärmen, fläktarna fortsätter att snurra men ingen bild. Efter några sekunder så tänds skärmen igen och jag får ett fel meddelande
som säger "Kunde inte ladda bildskärmsrutinerna". Efter en sådan här "blackout" så funkar inte allt som det ska, färgerna är lite varmare
och program kraschar så fort de startas. Det är inte bara när jag spelar som detta händer, även när jag tittar Youtube eller är inne på diverse hemsidor kan skärmen slockna. Jag har prövat att ta ut grafikkortet men det löste inte problemet. Försökte hitta tips på vad det kan vara på google och andra trådar här på sweclockers men kom inte fram till något. Jag lästa att det kunde vara RAM minnena de var fel på, så jag gjorde en windows minnesdiagnostik men inget var fel. Jag har slut på idéer så jag frågar nu er som läser, vad kan det vara?

Specs:
Moderkort: MSI Z77IA-S01
Processor: Intel I5-3570K
Processorkylare: Antec Kühler H2O 620
grafikkort: Nvidia Geforce gtx 970
RAM: 2 x 4 Corsair vengance LP DDR3
hårdisk: Samsung 850 EVO 500GB + Samsung 860 EVO 1TB
Nätaggregat: Be quiet! Pure Power L8 630W

Permalänk
Medlem

Testat med DDU och sen installerat senaste Nvidia-drivrutinerna?

Har du överklockat grafikkortet något?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dax123:

Testat med DDU och sen installerat senaste Nvidia-drivrutinerna?

Har du överklockat grafikkortet något?

Skickades från m.sweclockers.com

Nope ingen överklockning. Har prövat DDU men funkade inte...

Permalänk

@TechyGuy: Jag hade liknande problem för några år sedan. Men när jag laddare ner en bluescreensaver så visade det sig vara ethernet-drivrutiner. Allt jag gjorde som kopplades till ethernet gjorde att datorn krashade. löste sig genom att uppdatera drivrutinerna. Dock så kanske detta problem inte riktigt är samma då min datorn först dog, började lysa gav felmeddelade och sen hängde sig helt tills jag starta om den,. MEn tänkte svara då det verkar hända både i spel, youtube, surf etc för dig

Permalänk
Medlem

Vilken kabeltyp använder du? Displayport? HDMI?

Visa signatur

Dator : GPU: Asus RTX3090 ROG Strix |CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D |
| RAM: Kingston Fury 32GB 6000MHz | Hifiman HE-500 | Musical Fidelity M1HPAP |

Permalänk
Medlem
Skrivet av HaBBarN:

Vilken kabeltyp använder du? Displayport? HDMI?

HDMI

Permalänk
Medlem
Skrivet av TechyGuy:

Provat annan kabel?

Annars kan du köra Memtest86 för att prova ramminnena

Gärna sticka för sticka och 24h+ per test

Visa signatur

Dator : GPU: Asus RTX3090 ROG Strix |CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D |
| RAM: Kingston Fury 32GB 6000MHz | Hifiman HE-500 | Musical Fidelity M1HPAP |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyperhorn:

@TechyGuy: Jag hade liknande problem för några år sedan. Men när jag laddare ner en bluescreensaver så visade det sig vara ethernet-drivrutiner. Allt jag gjorde som kopplades till ethernet gjorde att datorn krashade. löste sig genom att uppdatera drivrutinerna. Dock så kanske detta problem inte riktigt är samma då min datorn först dog, började lysa gav felmeddelade och sen hängde sig helt tills jag starta om den,. MEn tänkte svara då det verkar hända både i spel, youtube, surf etc för dig

Jag har inte ethernet inkopplat. Men tack ändå

Permalänk
Bildexpert 📺

Ifall HDMI-kabeln är dålig får man ofta dropouts. Men det leder inte till rapporter från datorn om drivrutiner utan att skärm och grafikkort synkar om. Kanske med perioder av "No signal"-meddelande.

Vill man gå vidare i felsökningen flyttar man skärm och kabel till en annan källa och ser om det är samma problem där. Just felrapporterna pekar på att det är i datorn felen ligger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TechyGuy:

Hej!
Jag har en 7 år gammal "gaming" dator som har de senaste månaderna krånglat. Jag sitter och spelar och helt plötsligt så slocknar skärmen, fläktarna fortsätter att snurra men ingen bild. Efter några sekunder så tänds skärmen igen och jag får ett fel meddelande
som säger "Kunde inte ladda bildskärmsrutinerna". Efter en sådan här "blackout" så funkar inte allt som det ska, färgerna är lite varmare
och program kraschar så fort de startas. Det är inte bara när jag spelar som detta händer, även när jag tittar Youtube eller är inne på diverse hemsidor kan skärmen slockna. Jag har prövat att ta ut grafikkortet men det löste inte problemet. Försökte hitta tips på vad det kan vara på google och andra trådar här på sweclockers men kom inte fram till något. Jag lästa att det kunde vara RAM minnena de var fel på, så jag gjorde en windows minnesdiagnostik men inget var fel. Jag har slut på idéer så jag frågar nu er som läser, vad kan det vara?

Specs:
Moderkort: MSI Z77IA-S01
Processor: Intel I5-3570K
Processorkylare: Antec Kühler H2O 620
grafikkort: Nvidia Geforce gtx 970
RAM: 2 x 4 Corsair vengance LP DDR3
hårdisk: Samsung 850 EVO 500GB + Samsung 860 EVO 1TB
Nätaggregat: Be quiet! Pure Power L8 630W

Jag skulle testa ny/annan kabel. Jag har haft samma problem med min skärm, då var det ändå en skärm kom kostade 6500:- ny och det var medföljande kabel som var av taskig kvalité. Kudos till Komplett dock som omgående skickade en ny för typ 350 spänn med posten. Efter byte av kabel har den fungerat utan något avbrott alls. Inte för att det spelar någon roll kanske, men det var en DP-kabel.

Skrivet av HaBBarN:

Provat annan kabel?

Annars kan du köra Memtest86 för att prova ramminnena

Gärna sticka för sticka och 24h+ per test

Varför skulle han tappa bild tillfälligt om det vore fel på ram-minnena?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Ifall HDMI-kabeln är dålig får man ofta dropouts. Men det leder inte till rapporter från datorn om drivrutiner utan att skärm och grafikkort synkar om. Kanske med perioder av "No signal"-meddelande.

Vill man gå vidare i felsökningen flyttar man skärm och kabel till en annan källa och ser om det är samma problem där. Just felrapporterna pekar på att det är i datorn felen ligger.

Skrivet av trickeh2k:

Jag skulle testa ny/annan kabel. Jag har haft samma problem med min skärm, då var det ändå en skärm kom kostade 6500:- ny och det var medföljande kabel som var av taskig kvalité. Kudos till Komplett dock som omgående skickade en ny för typ 350 spänn med posten. Efter byte av kabel har den fungerat utan något avbrott alls. Inte för att det spelar någon roll kanske, men det var en DP-kabel.

Varför skulle han tappa bild tillfälligt om det vore fel på ram-minnena?

Har prövat med Min tv och får samma problem.
Men tack ändå

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av TechyGuy:

Har prövat med Min tv och får samma problem.
Men tack ändå

Då har du slutledningen att problemet ligger i grafikkortet. Sedan om det är relaterat till drivrutiner eller komponentfel är en öppen fråga. Men då du testat med DDU (om jag tolka dig rätt) pekar det dessvärre mot att ditt GTX970 självt har problemorsaken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Då har du slutledningen att problemet ligger i grafikkortet. Sedan om det är relaterat till drivrutiner eller komponentfel är en öppen fråga. Men då du testat med DDU (om jag tolka dig rätt) pekar det dessvärre mot att ditt GTX970 självt har problemorsaken.

Ända problemet är att jag har fått samma problem när jag har tagit ut grafikkortet......

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Bildexpert 📺

@TechyGuy: Tagit ut grafikkortet också? Vad kör du då mot? Jag frågar för det förekommer att folk kör mot moderkortet och integrerade GPU:n trots att de har ett fullt fungerade (och hejdlöst bättre) grafikkort i datorn.

Annars: byt ut HDMI-kabeln också.

För om du får samma fel trots...

  • Färska drivrutiner via DDU

  • Annan HDMI-kabel

  • Annat grafikkort

  • Annan skärm

...så återstår egentligen en större återställning av datorn. Inte min domän dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@TechyGuy: Tagit ut grafikkortet också? Vad kör du då mot? Jag frågar för det förekommer att folk kör mot moderkortet och integrerade GPU:n trots att de har ett fullt fungerade (och hejdlöst bättre) grafikkort i datorn.

Annars: byt ut HDMI-kabeln också.

För om du får samma fel trots...

  • Färska drivrutiner via DDU

  • Annan HDMI-kabel

  • Annat grafikkort

  • Annan skärm

...så återstår egentligen en större återställning av datorn. Inte min domän dock.

Jag tog ut grafikkortet under en kväll för att pröva om det var det, då körde jag Intel graphics. Men när jag kollade på Youtube fick datorn en ”blackout” så det är inte grafikkortet..... När du säger återställning menar du byta ut alla delar eller frabriks återställning?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av TechyGuy:

Jag tog ut grafikkortet under en kväll för att pröva om det var det, då körde jag Intel graphics. Men när jag kollade på Youtube fick datorn en ”blackout” så det är inte grafikkortet..... När du säger återställning menar du byta ut alla delar eller frabriks återställning?

Skickades från m.sweclockers.com

Installera om windows menar thomas tror jag, så du får en fräsch installation.

Visa signatur

Dator : GPU: Asus RTX3090 ROG Strix |CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D |
| RAM: Kingston Fury 32GB 6000MHz | Hifiman HE-500 | Musical Fidelity M1HPAP |

Permalänk
Bildexpert 📺

@TechyGuy: Felsökning på denna nivå är tyvärr inte mitt område. Du har i alla fall uteslutit skärm, kabel och grafikkort som fungerande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@TechyGuy: Felsökning på denna nivå är tyvärr inte mitt område. Du har i alla fall uteslutit skärm, kabel och grafikkort som fungerande.

Tack ändå för att du försökte

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av HaBBarN:

Installera om windows menar thomas tror jag, så du får en fräsch installation.

Får kanske pröva det....

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Min skärm brukar svartna när jag varit borta från datorn i 30 minuter

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av anon242437:

Min skärm brukar svartna när jag varit borta från datorn i 30 minuter

Det är för att du har en inställning att datorn ska sätta skärmen i vila efter 30 minuter av inaktivitet. En fullt normal funktion hos datorer sedan 90-talet någongång.

TS har problem med att bilden försvinner spontant och drivrutiner kraschar vilket är ett tecken på ett djupt problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TechyGuy:

Har prövat med Min tv och får samma problem.
Men tack ändå

Ok, segt :/ När det händer, vad säger event viewer? Låter väldigt märkligt att det dessutom är samma problem med igpu.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Det där vattenkylningssystemet är lastgammalt, kom ut på marknaden 2011. Systemen från den tiden är dåliga med förhållandevis mycket läckage av vätska jämfört med dagens moderna AIO system. Kan vara så att din kylare helt enkelt är på upphällningen och inte har mycket vätska kvar eller att det slammat igen eller så är pumpen svag (genomsnittlig livslängd på dessa är 5-7 år). Då blir tempen på CPU'n snabbt hög vid belastning. Kan ju vara en möjlig felkälla?

Har du du månne nån luftkylare du kan byta till? Kanske originalfläkten som kom med CPU'n?

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

Det där vattenkylningssystemet är lastgammalt, kom ut på marknaden 2011. Systemen från den tiden är dåliga med förhållandevis mycket läckage av vätska jämfört med dagens moderna AIO system. Kan vara så att din kylare helt enkelt är på upphällningen och inte har mycket vätska kvar eller att det slammat igen eller så är pumpen svag (genomsnittlig livslängd på dessa är 5-7 år). Då blir tempen på CPU'n snabbt hög vid belastning. Kan ju vara en möjlig felkälla?

Har du du månne nån luftkylare du kan byta till? Kanske originalfläkten som kom med CPU'n?

Jag har tyvärr inte någon annan kylare jag kan bytta till..... JAg köpte den av min mammas arbetskamrats son så jag har inte stock kylaren... temperaturen är ändå låg så jag tror inte det spelar någon roll. Men tack ändå

Permalänk
Medlem

Min dp kabel gjorde också så. Bytade till hdmi som nu funkar bättre

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av TechyGuy:

Jag har tyvärr inte någon annan kylare jag kan bytta till..... JAg köpte den av min mammas arbetskamrats son så jag har inte stock kylaren... temperaturen är ändå låg så jag tror inte det spelar någon roll. Men tack ändå

Då går min misstänksamhet över till SSD'erna. SSD'rer som börjat bli dåliga kan orsaka black screens nämligen... Eller så är det så pass enkelt att SATA kablarna eller nätaggets strömkabel inte sitter i ordentligt. Kolla först genom att trycka i strömkabeln baktill ordentligt. Sen om det inte hjälper kolla SATA kontakterna både datakablarna samt deras strömkontakter.

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

Då går min misstänksamhet över till SSD'erna. SSD'rer som börjat bli dåliga kan orsaka black screens nämligen... Eller så är det så pass enkelt att SATA kablarna eller nätaggets strömkabel inte sitter i ordentligt. Kolla först genom att trycka i strömkabeln baktill ordentligt. Sen om det inte hjälper kolla SATA kontakterna både datakablarna samt deras strömkontakter.

500gb disken är ca. 2 år gammal och 1tb disken ca. 6 månader gammal. Så då är det nog sladdarna om något

Permalänk
Medlem
Skrivet av TechyGuy:

Nope ingen överklockning. Har prövat DDU men funkade inte...

Funkade inte "DDU" i sig eller kvarstod problemet efter installation av senaste drivrutinerna efter DDU?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TechyGuy:

500gb disken är ca. 2 år gammal och 1tb disken ca. 6 månader gammal. Så då är det nog sladdarna om något

Tveksamt, om det skulle vara en strömkabel som inte satt i till en sata-enhet skulle den försvinna, sker det under drift så lär data vid det här laget ha blivit korrupt. Samma gäller med PSU. Någon mer kunnig när det gäller el får gärna rätta mig, men antingen har du ström eller så har du inte det. Det blir liksom inte ett 250W PSU för att kabeln inte sitter i ordentligt.

Du sa att du hade samma problem när du körde enbart igpu och även då via HDMI, och även testat två olika kablar? Blinkat skedde både på TV och datorskärm, korrekt?

Tror inte heller riktigt på teorin om diskarna, min erfarenhet är att om disk är trasig så blinkar inte skärmen till - saker kraschar och datorn blåskärmar/startar om/fryser. Här verkar det som om det är problem med signalen från grafikdel till skärm tycker jag.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av trickeh2k:

Här verkar det som om det är problem med signalen från grafikdel till skärm tycker jag.

Det skulle betyda att både GTX970 och iGPU:n har exakt samma fel vilket är osannolikt. Windows vet heller inte vad som händer med signalen när grafikkortet gjort sitt. Med tanke på felmeddelande från Windows om kraschad grafikdrivrutin tyder på att felet uppstår där Windows faktiskt har kontroll. Då pekar allt på att felkällan är en god bit innan det blir till bildsignal på en HDMI-kabel.