Permalänk
Medlem

Analogue Mega Sg

Jahopp, då var det dags att öppna plånkan igen. Denna gång för att äntligen få spela lite gamla sköna megadrive-lir på stor-TVn utan bekymmer. Själv beställde jag en på stört! Det är tydligen Kevtris kod under huven igen, så man kan ju förvänta sig riktigt bra träffsäkerhet i emulationen även denna gång. Nån annan som beställt?

Själv har jag just köpt en amerikansk Genesis (60hz ska det vara!) som körs via OSSC, men är ju alltid smidigare med ny hårvara som "just works" och som levererar samma om inte bättre kvalitet.

Det som alla tidigare mega drive-klonsystem haft problem med är ju ljudet. Tillochmed Sega själva har haft problem att få till rätt sound efter första generationens konsoller. Hoppas det blir spot on i denna. Litar på att Kevtris kan sina grejer.

https://www.analogue.co/mega-sg/

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Fick hem den i fredags.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Och nu finns det jailbreak om du inte vill använda kasseter
https://github.com/SmokeMonsterPacks/Mega-Sg-Jailbreak/blob/m...

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Köpte exakt samma uppsättning som dig @Nioreh83 och är verkligen otroligt nöjd. Det blev satans dyrt i slutändan med frakt, tull och moms, men har haft många timmars nöje med den de senaste veckorna.

Från någon som är uppväxt på en PAL Mega Drive är det dessutom en helt ny värld att få köra allt i 60 Hz NTSC. Det tar dock ett tag att vänja sig vid att spelmusiken från ens ungdom egentligen inte skulle spelas i slowmotion.

Permalänk
Medlem

@JonasT Ja det blev lite dyrt, men värt det

Jag har även motsvarande uppsättning för snes med Super NT. Plus en hdmi-moddad NES.

Ja vi fick riktiga skruttversioner av alla spel här. I de flesta fall långsamma och ihoptryckta. Spelar alla mina retrospel i USA- eller Japanversioner nuförtiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

@Nioreh83 Är väldigt sugen på en Super NT också, men får nog lägga band på mig själva några månader. Tycker det är väldigt synd att Analogue inte verkar ha något säljkanal i Europa. Tycker egentligen inte att konsolerna är så farligt dyra sett till upplevelsen och kvalitetsnivån, men när frakten ligger på 50 USD blir det bara lite väl svidigt.

Är även sugen på att skaffa separat FPGA-hårdvara att köra MiSTer-projektet på, mest för att det är en kul grej att meka med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

@Nioreh83 Är väldigt sugen på en Super NT också, men får nog lägga band på mig själva några månader. Tycker det är väldigt synd att Analogue inte verkar ha något säljkanal i Europa. Tycker egentligen inte att konsolerna är så farligt dyra sett till upplevelsen och kvalitetsnivån, men när frakten ligger på 50 USD blir det bara lite väl svidigt.

Är även sugen på att skaffa separat FPGA-hårdvara att köra MiSTer-projektet på, mest för att det är en kul grej att meka med.

Kör själv mister kan bara rekommendera.
Och då har jag även analogues konsoler super nt, analouge nt mini och sg.
Men får säga att mister presterar väldigt bra plus alla arkad och data cores som finns till den

Permalänk
Medlem

Ja, jag är nog lite knasig. Jag köper allt som har med retro att göra. Mitt hem är lite av ett tempel vad gäller retrogrejer. Kan inte sluta Blev dock jäkligt avis på redaktionens Neo Geo AES då jag nöjt mig med MVS + supergun pga oskäliga priser på spelen. Men nu när det finns flashkassett för AVS så kanske det är dags att slå till. Dock är supergun ganska oslagbart för arkad när man bor på 28kvm i stockholms innerstad. När jag växer upp och flyttar ska jag ha riktiga maskiner.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av jimjans:

Kör själv mister kan bara rekommendera.
Och då har jag även analogues konsoler super nt, analouge nt mini och sg.
Men får säga att mister presterar väldigt bra plus alla arkad och data cores som finns till den

Kul! Kunde inte hålla mig så slog till på en Terasic DE10-Nano nu. Får skapa en tråd sen om upplevelser, och inte minst äventyren med alla ziljoner dotterkort.

Skrivet av Nioreh83:

Ja, jag är nog lite knasig. Jag köper allt som har med retro att göra. Mitt hem är lite av ett tempel vad gäller retrogrejer. Kan inte sluta Blev dock jäkligt avis på redaktionens Neo Geo AES då jag nöjt mig med MVS + supergun pga oskäliga priser på spelen. Men nu när det finns flashkassett för AVS så kanske det är dags att slå till. Dock är supergun ganska oslagbart för arkad när man bor på 28kvm i stockholms innerstad. När jag växer upp och flyttar ska jag ha riktiga maskiner.

Skickades från m.sweclockers.com

Du borde skapa ett galleri på dina retrogodsaker!

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Kul! Kunde inte hålla mig så slog till på en Terasic DE10-Nano nu. Får skapa en tråd sen om upplevelser, och inte minst äventyren med alla ziljoner dotterkort.

Du borde skapa ett galleri på dina retrogodsaker!

Kan rekommendera det här kittet till mister https://www.antoniovillena.es/store/product/mister-addon-boar...

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av jimjans:

Tack för tipset!

Nu ska jag sluta gå off-topic och återgå till Mega Sg!

Har ägnat orimligt mycket tid på att återuppleva världens bästa hockeyspel (NHL 94) sedan konsolen landade, men denna kväll spenderades på något helt annat – Flashback! Håller fasen minst lika bra idag och skulle lika gärna kunnat vara ett indiespel på Steam som släpptes förra månaden.

Permalänk
Skrivet av JonasT:

Tack för tipset!

Nu ska jag sluta gå off-topic och återgå till Mega Sg!

https://i.imgur.com/sfU8l2O.jpg

Har ägnat orimligt mycket tid på att återuppleva världens bästa hockeyspel (NHL 94) sedan konsolen landade, men denna kväll spenderades på något helt annat – Flashback! Håller fasen minst lika bra idag och skulle lika gärna kunnat vara ett indiespel på Steam som släpptes förra månaden.

Samma här skaffade en extra kontroll till just nhl94 om någon barndomspolare kommer förbi, vi nötte sönder spelet på megadrive i säkert 3 års tid under högstadiet på 90 talet. Samma med Elitserien 95 som vi körde flera års tid. Otroligt skoj att få återuppleva den riktiga känslan som dessa spel gav oss. NHL94 var nog det perfekta sportspelet i säkert 10 år framåt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Arbetsdator: Imac 27" Core I3@3,2 Ghz, 1TB HDD. Backup: Scaleo home server 2205 2+2TB
GamerPC: Core i7 2,8 Ghz, 6GB DDR3, Geforce 2x680 Sli, 128GB Samsung 830 SSD, Corsair 750W nätagg, W7 Ultimate.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av BerraJobb:

Samma här skaffade en extra kontroll till just nhl94 om någon barndomspolare kommer förbi, vi nötte sönder spelet på megadrive i säkert 3 års tid under högstadiet på 90 talet. Samma med Elitserien 95 som vi körde flera års tid. Otroligt skoj att få återuppleva den riktiga känslan som dessa spel gav oss. NHL94 var nog det perfekta sportspelet i säkert 10 år framåt.

Skickades från m.sweclockers.com

Har spelat en del NHL 95 på sistone (eftersom det var först med att införa riktigt säsongsspel), men saknar hela tiden känslan från NHL 94. Målvakterna rör sig som jäkla kylskåp i 95:an och det är på tok för lätt att göra mål. Tänk om någon kunde fulmodda in säsonger i NHL 94, det vore något!

Permalänk
Medlem

NHL 93 så man kan fightas, och tackla folk så de blöder

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Nioreh83:

NHL 93 så man kan fightas, och tackla folk så de blöder

Men det saknar direktskotten som introducerades med NHL 94. Tror bestämt vi behöver ett NHL 9x Ultimate Edition med känslan från 94, fighting från 93 och säsongsspel från 95!

Permalänk
Medlem

Funderar starkt på att införskaffa Super NT samt Mega Sg,

Flyter PAL-versionerna av spelen bra?

Visa signatur

Dalmas..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hylve:

Funderar starkt på att införskaffa Super NT samt Mega Sg,

Flyter PAL-versionerna av spelen bra?

De fungerar ganska exakt likadant som på en originalkonsol. Dessa konsoller tar inte bort slowdown och andra glitchar som fanns i original. 50hz-spel ska fungera vad jag vet, jag kan dock inte svara exakt hur väl det fungerar, då jag endast kör 60hz. Det är ju en av fördelarna som finns nuförtiden, att vi inte längre är låsta till kassa PAL-versioner av spelen, som vi var på 90-talet.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk

Frågan är om man ska köra 1080p 50hz då om man kör pal spelen för att det ska flyta på i rätt hastighet. Jag har än så länge bara kört 1080p 60hz och USA roms.
Skaffade även en Mega SD för Sega CD spel, en konsol jag missade som barn.
Sonic spelen flyter iaf på bättre i NTSC läget, dock lite meckigt att vissa spel inte tycks starta om man inte har rätt inställning av PAL och NTSC, men det är ju så det ska fungera egentligen. Mega SD har dock inbyggd region fix och är på så sätt bättre än tex Everdrive X7.

Visa signatur

Arbetsdator: Imac 27" Core I3@3,2 Ghz, 1TB HDD. Backup: Scaleo home server 2205 2+2TB
GamerPC: Core i7 2,8 Ghz, 6GB DDR3, Geforce 2x680 Sli, 128GB Samsung 830 SSD, Corsair 750W nätagg, W7 Ultimate.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BerraJobb:

Frågan är om man ska köra 1080p 50hz då om man kör pal spelen för att det ska flyta på i rätt hastighet. Jag har än så länge bara kört 1080p 60hz och USA roms.
Skaffade även en Mega SD för Sega CD spel, en konsol jag missade som barn.
Sonic spelen flyter iaf på bättre i NTSC läget, dock lite meckigt att vissa spel inte tycks starta om man inte har rätt inställning av PAL och NTSC, men det är ju så det ska fungera egentligen. Mega SD har dock inbyggd region fix och är på så sätt bättre än tex Everdrive X7.

Du har en region fix i x7 också kallas väl MEGAKEY ..

Permalänk
Medlem

Hittade ingen tråd om de10-nano.

Men undrar ni som köpt en hur ni gör med strömmen såg att det bara kom med en US sladd är det bara å köpa nån billig adapter eller måste man skaffa nåt annat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernies:

Hittade ingen tråd om de10-nano.

Men undrar ni som köpt en hur ni gör med strömmen såg att det bara kom med en US sladd är det bara å köpa nån billig adapter eller måste man skaffa nåt annat?

Kör du mister alltså?

Ja du kan köra med en enkel adapter du får med ett switchat power supply klarar både 230v och 110v..

Permalänk
Medlem
Skrivet av jimjans:

Kör du mister alltså?

Ja du kan köra med en enkel adapter du får med ett switchat power supply klarar både 230v och 110v..

Ja alltså beställde igår. Tänkte köra mister på den har seta glott youtube videos säkert ett halvår. Men nu när neogeo coren kom kunde jag inte hålla mig löngre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernies:

Ja alltså beställde igår. Tänkte köra mister på den har seta glott youtube videos säkert ett halvår. Men nu när neogeo coren kom kunde jag inte hålla mig löngre.

Den här killen får in 128Mb sdram kort nästa vecka om du inte beställ om du vill köra de största neo geo spelen..
https://www.antoniovillena.es/store/

Permalänk
Medlem

Jo spanat in den där sidan är dock lite kluven vilket case man ska satsa på kollat en del på http://retroshop.pt/ tycker de är jävligt snygga fast antonios är också nice.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernies:

Jo spanat in den där sidan är dock lite kluven vilket case man ska satsa på kollat en del på http://retroshop.pt/ tycker de är jävligt snygga fast antonios är också nice.

Jo men tror inte retroshop har de stora minnes kretsarna de går på 50 euro hos Antonio låda, kylning och usb hub är ju en annan sak men utan sdram är de få kärnor du kan nyttja inte neo geo i alla fall...

Permalänk
Medlem
Skrivet av jimjans:

Jo men tror inte retroshop har de stora minnes kretsarna de går på 50 euro hos Antonio låda, kylning och usb hub är ju en annan sak men utan sdram är de få kärnor du kan nyttja inte neo geo i alla fall...

Jo jag vet är väl typ mega drive å pc engine man kan spela utan. Men antonios är väl typ liggandes ? Eller har han vanliga också? Tänkte mest att det är lättast å beställa allt man behöver från samma ställe.

Är dock jäckligt taggad på å testa den