Permalänk
Medlem

@BlasteRs: Snyggt jobbat! Håller tummarna för att det går vägen på Kickstarter. Kommer bli en väldigt spännande launch

Permalänk
Tangentbordskonnässör

@BlasteRs: Grymt! Jag har subbat på Youtube iaf. Alltid något!
Ser fram emot lite alpha testande!

Permalänk
Medlem

@BlasteRs: Ser riktigt bra ut, jag är med hela vägen. Kickstarter/alpha/beta/what ever!

Edit: Ett tips kan vara att ha tex tutorialen helt free2play (tibias rook antar jag?), om detta är möjligt? Då ännu fler kanske väljer att betala om man fått känna på spelet..

Fick en briljant idé
Permalänk
Medlem
Skrivet av Alotiat:

@BlasteRs: Snyggt jobbat! Håller tummarna för att det går vägen på Kickstarter. Kommer bli en väldigt spännande launch

Tack!

Skrivet av huttala:

@BlasteRs: Grymt! Jag har subbat på Youtube iaf. Alltid något!
Ser fram emot lite alpha testande!

Vi tackar för det ! All support är bra

Skrivet av Swedishliquid:

@BlasteRs: Ser riktigt bra ut, jag är med hela vägen. Kickstarter/alpha/beta/what ever!

Edit: Ett tips kan vara att ha tex tutorialen helt free2play (tibias rook antar jag?), om detta är möjligt? Då ännu fler kanske väljer att betala om man fått känna på spelet..

Gött att höra !
Bra förslag, ska vi absolut ta och tänka på!

Permalänk
Medlem

Ville ta lite av min tid för att skriva om min uppdaterade Launcher som jag gjort om lite för servern.
Det är kanske inte så intressant för många men några få kanske kan få ut något av det

Jag gjorde för ett tag sedan en separat applikation för att Starta/Stoppa spelservern. Den startade även om servern om den kraschade (Vilket händer rätt ofta under utvecklingsfasen vid nya versioner).
Den fungerade sådär, men gjorde sitt jobb så jag lät det vara, fram till nu. Uppdaterade den och lade in lite fler funktioner. Byggde också ett API som kommunicerar direkt mot spelservernLaunchern kan kalla på Restart och andra kommandon direkt istället.
På så sätt får jag en tvåvägskommunikation mellan servern och launchern.

Launchern startar servern i sitt egna fönster, så det syns bara ett konsolfönster på datorn, och det känns rätt smidigt. Dessutom printar launchern ut allt som kommer från Spelserverns konsol i en loggfil, så om spelservern kraschar och slänger felmeddelande så går det inte förlorat, utan sparas i loggen. På så sätt kan jag hålla koll på exakt vad som orsakade varje krasch.
Detta har hjälpt mig oerhört mycket i felsökandet.

Launchern håller också koll på om jag skickat upp en ny version av Spelservern, och om den hittar en ny version så påbörjar den en omstart av spelservern genom mitt API. Den skickar meddelande till spelservern om att starta om efter 120 sekunder, och spelservern skickar meddelande till alla spelare online (Typ, mina polare som sitter och meckar med kartan) att server startar om efter 2 minuter.
Efter spelservern stängts av uppdaterar den alla filer och startar om med de uppdaterade filerna.
Mycket smidigt

Det är skönt att veta att Launchern håller koll så att servern kan vara uppe 24/7, eftersom mina polare inte riktigt jobbar samma tider som jag, så vet jag att de alltid kommer åt servern,även om de råkar krascha den någon gång ibland xD

(Launcher Console Window & Server Control Center)

I övrigt har jag också spenderat en jäkla massa tid på att optimera servern. Den flöt på fint på min dator (i7 8700k), men när jag körde den på VM-servern så såg jag att Pathfindern inte riktigt kunde hänga med. Självklart kunde jag öka antalet CPUer på min VM, men jag ville hellre köra den på en sämre server och optimera den rejält så den kan köras bra där, för då vet jag att den är väloptimerad i slutändan.
Pathfindern var uppe i hela 900ms i vissa perioder (med 400 aktiva entities som sökte Paths), men på min dator låg den endast på runt 60ms. Notera att 900ms är tiden det tog för servern att iterera genom alla köade Paths, vilket kunde vara uppemot ett par hundra.

Efter 2 dagar av ändringar, felsökningar och extremt kaffedrickande så har jag fått servern väldigt stabil på runt 160ms.
Dessutom blev värdena på de övriga trådarna bättre också, så jag är helnöjd!

(Tiderna är i ms, och det är tiden det tar för tråden att köra en Update).

Detta blev ett mer tekniskt inlägg, och hoppas jag inte tråkat ut er för mycket, men jag älskar sånt här

Permalänk
Medlem

@BlasteRs: Om du behöver hjälp med pathfindern så säg till, angående tidsoptimeringen/tidskomplexiteten. Kan också ta det via PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alotiat:

@BlasteRs: Om du behöver hjälp med pathfindern så säg till, angående tidsoptimeringen/tidskomplexiteten. Kan också ta det via PM

Tack för erbjudandet Jag tror jag har det under kontroll för nu. Har du mycket erfarenhet om liknande lösningar?

Permalänk
Medlem

Bara ett litet klipp jag bestämde mig för att spela in när vi testade lite

Permalänk
Medlem

Testa The Blocky Ages ?

Hej Alla !

Utvecklandet fortsätter, och vi har bestämt att vi öppnar upp en server nu till helgen som ni gärna får komma in och testa på
Jag kommer endast posta detta i denna tråden, och hålla det minimalt Detta för att vi behöver få in personer som förstår att detta är en test endast skapad som en MVP(Minimum Viable Produkt). Det kommer troligtvis dyka upp en hel del saker när vi släpper på spelare (Om det nu kommer in någon )

Testservern kommer innehålla en liten karta där vi visar det minimala av vårt innehåll på ett kontrollerat sätt. Här finns ingen story att följa, utan finns endast till för att visa er hur spelet känns. Servern kommer vara uppe helgen ut, så mycket uptime vi kan, men förvänta er krascher!

Några fåtal föremål kommer finnas, t.ex lite vapen och Equipment. Ni startar med några spells som ni kan testa.
Där finns ett litet område med lätta monster, några måltavlor och dummy targets.
Kartan är designad som ett "Training Camp".

Det kommer också finnas en liten miniboss som ni kan möta

Om du är intresserad av att komma in får du mer än gärna fylla i din epost i pollen HÄR
Då vi gärna håller lite koll på hur många som är intresserade.

Anledningen till denna lilla testen är att vi vill visa er som följt tråden lite av spelet, samt att vi vill jobba fram en MVP som är stabil nog att köras dygnet runt, så vi kan använda den för att visa spelet på våran kommande Kickstarter.

Den riktiga Alfa-testen är inplanerad i mitten av November.

En länk med klienten läggs ut imorgon, runt 18-tiden

Permalänk
Medlem

@BlasteRs: rackarns va spännande! är tyvärr en utav de som inte kan, men vill testa.
kul att det går frammåt!

Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Farthinder:

@BlasteRs: rackarns va spännande! är tyvärr en utav de som inte kan, men vill testa.
kul att det går frammåt!

Ja verkligen
Synd att du inte har tillfälle, men servern kommer nog upp några gånger till

Permalänk

Inloggningsskärm

Här kommer en video som visar vår nya inloggningsskärm och första stället man kommer in på i vår MVP som kommer ligga uppe under helgen.

För att få tillgång till MVPn fyll då i din e-post HÄR.

Permalänk
Medlem

Jag är på och testar lite i helgen!

Dessvärre startar det en ny OT som jag tänkt lira, men lite dö tid kommer jag att få! =D =D Heja heja!

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Hype!! Ska bli skoj och se hur spelmekaniken funkar.
Grafiken är redan spot on på vad jag har saknat i MMO's.

Permalänk

Lite förseningar tyvärr.

Tjena!
Vi har stött på lite förseningar då en del av UI'n försvunnit och vi jobbar även på connections till serven.

Vi jobbar så fort vi kan och återkommer med mer information så fort vi vet mer.

Mvh The Blocky Ages Crew.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Mazmayniac:

Tjena!
Vi har stött på lite förseningar då en del av UI'n försvunnit och vi jobbar även på connections till serven.

Vi jobbar så fort vi kan och återkommer med mer information så fort vi vet mer.

Mvh The Blocky Ages Crew.

Haha, jag VISSTE att detta skulle hända. Det slår aldrig fel.

Skämt å sido, ta de lugnt och sansat, ni har ju hela helgen på er..

Permalänk

Tekniska problem.

Hej igen!

Vi har sött på en hel uppsjö av tekniska problem som vi kommer sitta med resten av natten.
Vi hoppas att kunna komma ut med en fungerande version imorgon, vi ber får be om ursäkt så länge.

Mvh The Blocky Ages crew.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Mazmayniac:

Hej igen!

Vi har sött på en hel uppsjö av tekniska problem som vi kommer sitta med resten av natten.
Vi hoppas att kunna komma ut med en fungerande version imorgon, vi ber får be om ursäkt så länge.

Mvh The Blocky Ages crew.

Hur går det? Kan man räkna med att testa i helgen eller blir det senare?

Permalänk
Medlem

@huttala: Hej! Satt uppe sent igår och fixade det mesta, håller på att ladda upp allting nu och så.
Jag vet inte hur det kommer fungera när vi släpper på spelare men det är väl lite meningen med detta testet. Så vi får se hur det går.
Återkommer snart med länk till klienten !

/R

Permalänk
Medlem

Bättre sent än Aldrig!

Äntligen kan jag lägga ut en länk till klienten.

Vi hoppas att det kommer fungera bra, men vi räknar med lite problem såklart.

Vad Krånglade?
Kort förklarat så var det en massa saker som strulade, men det mesta hade med servrarna och nätverket att göra.
Hade hårdkodat en del saker som jag blev tvungen att ändra, och då gjorde jag samtidigt om allting till ett annat system så jag
kunde ändra inställningarna per server (med settings.ini filer).

Vi hittade också lite små buggar som vi passade på att fixa.

Vad kan ni förvänta er?
Ni kan förvänta er att komma in i en väldigt liten värld, där ni kan testa att slåss lite mot stillastående Dummies, lite monster samt andra spelare.

Ni kan duellera andra spelare genom att CTRL+Högerklicka på dem och välja Duel.
Där finns en boss att slåss mot, men var? Det får ni klura ut

Ni kan testa konversationer också med väldigt enkla konversationer mot NPCs.
Där finns några kistor med vapen och sånt. Ni får väldigt gärna inte stå och slänga ut allting, då kistorna fylls på hela tiden skulle ni i teorin kunna fylla hela kartan med skräp Vi litar så pass på er att vi inte gjort något åt det ännu!

Buggar?
Massor. Vi vet om de flesta tror vi, och i denna versionen finns inget Bugg-rapport fönster ännu, så om ni hittar någon stor bugg så skriv den här, småsaker kan ni ignorera sålänge !
Om något skulle uppstå och servern stängs av, så startar den automatiskt om. Ni kommer få ett meddelande om att anslutningen är tappad, och då får ni starta om spelet. Servern tar ca 30 sekunder på sig att starta om.

Edit: Jag märkte att jag hade lite problem med Serverns anslutning till inloggningsservern.
Om det står att det inte finns några "Available Worlds" när ni skapar en karaktär så är detta anledningen. Jag jobbar på detta as we speak !

Edit: 2 Ibland kan klienten krascha precis när ni startar den. Starta bara den igen då. Har hänt mig ett par gånger, men startar alltid andra gången jag kör den

Länk
The Blocky Ages v.01

Permalänk
Medlem

@BlasteRs: Snyggt! Grattis till första launch!

Det var tungdrivet på min laptop CPU i5-6200U och GPU Intel HD 520

Permalänk
Medlem

@Alotiat: Haha, det är inte riktigt 100% optimerat ännu Samt att vi har endast konfigurerat för Very High samt Ultra settings xD

Jag får kanske meddela andra det att spelet är väldigt tungdrivet i nuläget.
Om ni har datorer med lite sämre hårdvara så kan jag glädja er med att vi kommer lägga in settings för även dessa uppsättningar senare

Permalänk
Medlem

Uppdaterad Klient

Jag lade upp en liten uppdaterad klient

Kommer lämna hemmet nu så kommer inte kunna monitorera servern på en stund, men den har hållit sig några timmar nu så borde rulla på.

Ladda ner här och testa !

Permalänk

Ljudet.

Tja!

Det är ljud på vissa effekter och eftersom vi inte ännu har nån volymkontroll i vårat spel så rekommenderar jag att ni sänker det själva.

Mvh The Blocky Ages Crew.

Permalänk
Medlem

Kul att testa men tyvärr var det något när man skulle slåss som var ologiskt. Förstod inte ifall min gubbe verkligen slogs eller ej. Man fick ingen återkoppling ifall man gör rätt eller fel när man klickar. När ska man använda vänster respektive höger musknapp?
När jag plockade upp föremål ur kistan verkade det som att jag var tvungen att dra och släppa de till min inventory. Gick inte att att klicka/dubbelklicka för att plocka upp. Kunde lägga vilket föremål var som helst. T.ex. pilbågen på fötterna osv.
Kanske är meningen att vara utmanande eller jag som inte förstod men tappade tyvärr intresset. Förstår att det är en första publik förhandstitt men det var mina reaktioner från 5 min testande.
/r Låter förmodligen väldigt kritisk och negativ i mina kommentarer. Hoppas att ni kan plocka ut det som är värt något ur det jag skrev.

Permalänk
Medlem

@Pake: Tack för Feedback Man får gärna vara kritisk, det är bara bra för oss att få in så mycket info som möjligt. Man blir ibland lite blind själv när man skapar ett spel, och måste rikta sig till andra för att förbättra saker.

Vi tar detta till oss, och kommer se över en hel del saker.
Du har korrekt när du säger att man måste dra sakerna till sitt inventory, det är så vi designat det i nuläget. Vi kanske kan överväga ett annat tillvägagångssätt i senare versioner, vi får se
Sen att det inte finns några restriktioner för vart man kan placera items i sitt inventory är bara temporärt, och det kommer inte vara så för alltid

Tack för att du tog dig tid att testa! Följ oss gärna och titta in på de kommande versionerna för att se om du tycker det utvecklas i rätt riktning

Permalänk

Jag blev lite ledsen när ni gick över till 3D men jag måste säga att det ser riktigt bra ut nu!
Att man måste dra sakerna till sitt inventory är ju kanon! (tibia 7.6 nörd)
Man blev ju sugen och testa till jul om det blir någon öppen test då.

Ska jag klaga på något så är det "namn/liv" rutan som skulle bort och vara genomskinlig istället (tibiastyle) Och så tycker jag inte om dom fyrkantiga gubbarna i den här fina släta grafiken. Vägarna ser även lite raka ut mot gräset, men det kanske är precis som ni vill ha det! Annars tänker jag tillbaka när man satt och mappa tibia kartor då kunde man lägga till lite ojämna gräskanter på vägarna för att få det se lite mer naturligt ut.

Permalänk
Medlem

@Necragaming Tack 3D är också lite mer lätthanterligt för oss.

Informationsrutorna ovanför entities ska vi se över Men vi har väl inte det som prio just nu, men egentligen ska ju all UI göras om senare så vi lägger inte ner alltför mycket tid på det precis nu

Tack för din feedback!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vi kommer slänga upp en testserver nästa helg också, då med en del av ändringarna som kommer arbetas på denna veckan.

Vi vill att ni själva ska kunna komma in och känna på alla ändringar under utvecklingen så vi snabbt kan få feedback på allting

Så ni kan förvänta er tester de flesta helger

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Jag var inne o lekte lite. Tycker om känslan man fick av spelet. Kändes dock lite inzoomat, men det är ju bara en personlig preferens. Iof så kanske det var karaktärerna som var lite för stora för miljön, jag vet inte. Det kändes lite off bara. Ingen big deal dock, och jag misstänker att saker som detta kommer revideras ett antal gånger för släpp ändå.

Tyvärr så kom jag aldrig in i någon instans utan fick TPa mig ut ur "instans portalen" då jag fastna i den.

I övrigt så gilla jag grafiken skarpt! Det är verkligen den "mysmiljö" jag är ute efter i ett MMO! Spot on där!
Detta kommer nog bli skoj när det väl släppts. Bra jobb hittills @BlasteRs !