Hur i hela världen hittar jag version på PCI-port?

Permalänk
Medlem

Hur i hela världen hittar jag version på PCI-port?

Har ett Gigabyte p67a-UD3 rev 1.0 med två PCI-portar, men det står inte version på portarna eller i manualen. Hur får jag reda på det? Prövade HWinfo men hittade bara PCIe-portarna där.

Och för den som tänkte fråga -- ja, jag behöver faktiskt PCI snarare än PCI Express. Det är till ett ljudkort, och i manualen till det står det att det krävs PCI 2.2 eller högre. Gissningsvis är ett så pass modernt moderkort utrustat med det, men vill inte gissa...

Permalänk
Medlem

Det finns väl ingen risk att testa? Om det är för gammal pci-version så är väl bara bushastigheten för låg så kortet inte funkar/funkar dåligt.

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blupparen:

Det finns väl ingen risk att testa?

Det var just det jag inte visste. Osäker på om strömstyrkan eller nåt sånt var annorlunda från version till version, och är det nåt jag INTE vill experimentera med är det ström... Men men, jag tar ditt ord för det och testar. Eller var din fråga på allvar snarare än retorisk?

Permalänk
Medlem

Är inte duktig på el men har dåliga erfarenheter av att trycka in för hög volt i elektronik. PCI 2.2 gick från 5v till 3.3, så jag hade inte vågat testa.

Med det sagt, iirc är 67-chipset för Sandy Bridge medan PCI 2.2 kom ut 1998 enligt wikipedia, så tror inte det ska vara några problem.

Permalänk
Medlem

Men... Svaret på den ursprungliga frågan är iögonfallande frånvarande. Hur får man reda på PCI-version? Förstår för mitt liv inte varför det inte står i manualen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ucmh:

Men... Svaret på den ursprungliga frågan är iögonfallande frånvarande. Hur får man reda på PCI-version? Förstår för mitt liv inte varför det inte står i manualen.

Dock så står det ju att den är kopplad mot en: iTE IT8892E Bridge http://www.ite.com.tw/en/product/view?mid=78

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ucmh:

Men... Svaret på den ursprungliga frågan är iögonfallande frånvarande. Hur får man reda på PCI-version? Förstår för mitt liv inte varför det inte står i manualen.

Det står inte för att det i 99.99% av fallen är ointressant. Hastigheten är densamma oavsett version.

Vad gäller 5V kontra 3.3V så skall både kort och kortplatser vara konstruerade så att det inte går att sätta i ett kort i en icke-kompatibel kortplats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xp1ratex:

Dock så står det ju att den är kopplad mot en: iTE IT8892E Bridge http://www.ite.com.tw/en/product/view?mid=78

Kan du förklara närmare? Är inte särskilt duktig på datorer.

Skrivet av Erik_T:

Det står inte för att det i 99.99% av fallen är ointressant. Hastigheten är densamma oavsett version.

Vad gäller 5V kontra 3.3V så skall både kort och kortplatser vara konstruerade så att det inte går att sätta i ett kort i en icke-kompatibel kortplats.

OK, det avgör saken, då prövar jag mig fram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ucmh:

Kan du förklara närmare? Är inte särskilt duktig på datorer.
OK, det avgör saken, då prövar jag mig fram.

• Compliant with PCI Local Bus Specification Revision 3.0

Dvs PCI 3.0

Permalänk
Medlem

Nu sitter det i iaf., och med ett par AKG Q701:or och Babalon av Messa låter det orgasmiskt