Permalänk

Usb-port för Bios uppdateringar

Jag ska installera en bios uppdatering på min dator och det kommer behövas göras genom ett usb port. Jag har ingen aning om vilken Usb port man ska göra det igenom, någon som vet?

Mobo : Asus ROG Strix B450F Gaming

Tack på förhud:)

Permalänk
Medlem

Any?

Visa signatur

MSI MAG B550M Mortar, Ryzen 7 3800X, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Corsair LPX 32GB (4x8GB) 3200MHz cl16, Sapphire rx580 4gb, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Corsair RM750x v2, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Medlem

Så vidare det inte finns en bios Flashback port på moderkortet så har det ingen betydelse vilken port du använder.
Bios flashback är till för de moderkort som stödjer den funktionen, dvs man kan flasha biosen utan cpu.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lovejacobsen:

Jag ska installera en bios uppdatering på min dator och det kommer behövas göras genom ett usb port. Jag har ingen aning om vilken Usb port man ska göra det igenom, någon som vet?

Mobo : Asus ROG Strix B450F Gaming

Tack på förhud:)

Asus hemsida för ditt moderkort nämner ingenting om BIOS Flashback så jag tror inte det stödjer den funktionen alls.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Bör inte spela någon roll. Här finns manualen där det i kapitel 3-23 står hur du ska göra.

Manualen

Bild på manualens sida

Ändring länk
Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Har du ryzen 3000 processor?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk

@Vzano: yepp, läst en massor om att dem ska vara kompatibla tillsammans utan uppdatering men det verkar ej funka för mig så tänkte uppdatera min bios. Problemet är att jag inte ens kan boota min dator så kan inte bara installera den, måste flasha eller något

Permalänk

@thomson: Hur gör man om inte det finns? kan nämligen inte ens boota min dator :/

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av lovejacobsen:

@Vzano: yepp, läst en massor om att dem ska vara kompatibla tillsammans utan uppdatering men det verkar ej funka för mig så tänkte uppdatera min bios. Problemet är att jag inte ens kan boota min dator så kan inte bara installera den, måste flasha eller något

Du behöver ryzen 2000 processor för att göra det.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk

@Andreaz1: Hur löser jag detta då? Har en Ryzen 3600 nämligen

Permalänk

@Vzano: är det ett måste? finns det verkligen inget annat sätt att göra det på?

Permalänk
Medlem

Bootar den inte fram till bios så saknar moderkortet rätt bios.
Då måste du ha en ryzen 1000 eller 2000 serien för att kunna uppdatera biosen

Permalänk
Medlem

Har du nära till en Inet butik så kan de säkert hjälpa dig med att flasha biosen

Permalänk

@thomson: Nu är redigt ledsen.. hur ska man kunna lösa detta nudå? det finns massor av videor som påstår att just detta moderkortet inte ska kräva en bios uppdatering men det verkar ju så ändå

Permalänk

@thomson: närmsta är över 2 timmar bort...

Permalänk
Medlem
Skrivet av lovejacobsen:

@thomson: Nu är redigt ledsen.. hur ska man kunna lösa detta nudå? det finns massor av videor som påstår att just detta moderkortet inte ska kräva en bios uppdatering men det verkar ju så ändå

Då ska det stå tryckt eller en dekal på moderkortslådan att den är Ryzen 3000 ready då är den garanterad att fungera med senaste ryzen.

Permalänk
Medlem

Kanske det finns någon som bor nära dig här på sweclockers som kan hjälpa dig annars

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av lovejacobsen:

@thomson: närmsta är över 2 timmar bort...

Fråga närmsta butik som säljer datordelar.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av lovejacobsen:

@thomson: Nu är redigt ledsen.. hur ska man kunna lösa detta nudå? det finns massor av videor som påstår att just detta moderkortet inte ska kräva en bios uppdatering men det verkar ju så ändå

https://www.sweclockers.com/nyhet/25257-amd-skickar-ut-proces...

AMD lånar ut cpu för flasha.
https://www.amd.com/en/support/kb/faq/pa-100

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Skrivet av Vzano:

Fråga närmsta butik som säljer datordelar.

Tack, gick till närmsta elhandel och fråga om dem ville hjälpa mig! dem löste allt och kollade även efter saker som kan kan behövas fixas och installerade mitt Windows åt mig för inga pengar alls, plus att de gick riktigt snabbt!

Plus poäng till Copydax Datack datorservice i halmstad!