Apples strömningstjänst Apple TV+ lanseras 1 november – kostar 60 kronor per månad

Permalänk
Medlem

hade varit intressant om det inte var bara kopplat till deras svettiga plattform. Apple, tänk så många nya användare ni nått om ni hade fått det att lira på generella smart-tvs och android-tvs också.

Visa signatur

10900K @ 5.3GHz || Asus Maximus XII Hero || Custom Loop || EK-CoolStream RAD XE 360 + Alphacool Nexxos XT45 || EK Quantum Velocity CPU Block || EK FLT 360 D5 || Asus Strix RTX 3090 OC || 32GB g.skill Trident-Z CL16 @ 4000MHz || 1TB Samsung 970 EVO Plus - 1TB WD SN750 || Phanteks Enthoo Pro 2 || Seasonic Prime TX 1000W || Asus PG27VQ ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av roo:

hade varit intressant om det inte var bara kopplat till deras svettiga plattform. Apple, tänk så många nya användare ni nått om ni hade fått det att lira på generella smart-tvs och android-tvs också.

Jag tror dom är mer intresserade av att locka till sig nya användare av deras hårdvara än vad de bryr sig om huruvida androindanvändare kan använda deras tjänst eller inte.

Lite tråkigt kan man tycka men knappast förvånande.

Permalänk
Medlem

Det har pratats om Android-stöd men än så länge är det mest spekulationer.

Permalänk
Medlem

Det låga priset handlar om att låsa upp alla appleusers till deras tjänst eftersom de är sena in på marknaden. När de sen har fått en stor användarbas och exklusivt material så kan ni räkna med att det blir applepremium på det priset också. Har man under tiden slagit undan benen på andra leverantörer så har man som konsument inte så många val längre. Med den kassan som Apple har kan dom i princip köpa kunder.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av jokklas:

Personligen tycker jag det faktiskt är ett problem med antalet streamingtjänster. Jättekrångligt att hålla reda på både vilka saker som finns "nånstans", dvs vara up2date med vilket material som finns tillgängligt.

Fråga: Finns nån sida som listar allt streamingmaterial för oss svenska/nordiska konsumenter och markerar vilka av tjänsterna som har respektive serie/film?
Mig veterligen kan jag inte ens browsa utbudet ordentligt på "netflix", "hbo", "amazon", "apple", "disney" utan att först ha tjänsten (tog medvetet med tjänster i snar framtid för att peka på att antalet växer och då även problemet).

Utan den möjligheten vet man ju exempelvis inte om det har "en viss säsong" av en serie man vill se.

Jag använder JustWatch.com. Finns även som app till iOS och Android. Man kan välja att antingen bara söka, eller så ställer man in de tjänster man har och så visar den vad som är nytt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Intresserad av For All Mankind -serien men om tjänsten inte blir tillgänglig på chromecast(android) eller shield(android tv) så blir det inget för min del.

Någon som hört något om det?

De plattformarna var inte med på listan över vart AppleTV+ skulle komma. NVidia Shield var kanske inte så oväntat - Apple verkar inte vilja ha med NVidia att göra över huvudtaget just nu - men Chromecast kunde man ju tänkt sig.

Däremot skulle stöd komma till Amazons Fire TV-grejor. Det är väl sannolikt det billigaste sättet att få den funktionen, den kostar €25 just nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av roo:

hade varit intressant om det inte var bara kopplat till deras svettiga plattform. Apple, tänk så många nya användare ni nått om ni hade fått det att lira på generella smart-tvs och android-tvs också.

Stöd finns eller kommer för TV från Samsung, LG, Sony och Vizio, samt till Roku och Amazon Fire TV. Det är långt ifrån allt, men det är inte bara Apple-grejer heller.

Det går också att titta på webben, på tv.apple.com. Någon som har en Android-telefon + Chromecast kan ju gå in där och prova hur det fungerar - det är ju bara trailers än så länge, men för att prova funktion räcker det ju. Rapportera gärna tillbaka.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Skrivet av jokklas:

Personligen tycker jag det faktiskt är ett problem med antalet streamingtjänster. Jättekrångligt att hålla reda på både vilka saker som finns "nånstans", dvs vara up2date med vilket material som finns tillgängligt.

Fråga: Finns nån sida som listar allt streamingmaterial för oss svenska/nordiska konsumenter och markerar vilka av tjänsterna som har respektive serie/film?
Mig veterligen kan jag inte ens browsa utbudet ordentligt på "netflix", "hbo", "amazon", "apple", "disney" utan att först ha tjänsten (tog medvetet med tjänster i snar framtid för att peka på att antalet växer och då även problemet).

Utan den möjligheten vet man ju exempelvis inte om det har "en viss säsong" av en serie man vill se.

Tycker Apples TV app gör detta väldigt bra, anger på vilken streamingtjänst som vilken serier och säsong finns på. Tyvärr har inte alla tjänster hakat på denna (tror t.ex Netflix vägrat ansluta sig till Apples TV-app).

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Skrivet av Xyze:

Det finns vodeville.se som visar filmer och serier du kan streama på Netflix, HBO, SF, Viaplay med mera.
De visar även vart man kan hyra dem (Google film, blockbuster med mera).

Det sidan är inte perfekt, men det gör de hela lite överskådligare.

Finns även https://www.justwatch.com

Knappt använt den dock så vet inte hur bra den är? Men vid en snabb koll tycks den fungera väldigt bra.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av jokklas:

Personligen tycker jag det faktiskt är ett problem med antalet streamingtjänster. Jättekrångligt att hålla reda på både vilka saker som finns "nånstans", dvs vara up2date med vilket material som finns tillgängligt.

Fråga: Finns nån sida som listar allt streamingmaterial för oss svenska/nordiska konsumenter och markerar vilka av tjänsterna som har respektive serie/film?
Mig veterligen kan jag inte ens browsa utbudet ordentligt på "netflix", "hbo", "amazon", "apple", "disney" utan att först ha tjänsten (tog medvetet med tjänster i snar framtid för att peka på att antalet växer och då även problemet).

Utan den möjligheten vet man ju exempelvis inte om det har "en viss säsong" av en serie man vill se.

Skrivet av Xyze:

Det finns vodeville.se som visar filmer och serier du kan streama på Netflix, HBO, SF, Viaplay med mera.
De visar även vart man kan hyra dem (Google film, blockbuster med mera).

Det sidan är inte perfekt, men det gör de hela lite överskådligare.

Skrivet av TobiasStockholm:

Finns även https://www.justwatch.com

Knappt använt den dock så vet inte hur bra den är? Men vid en snabb koll tycks den fungera väldigt bra.

Vi har Playpilot också.

När det gäller tråden, lite oklart när det gäller utbud än så länge. Förmodligen kommer det mesta fortfarande vara hyra/köp på Apples tjänst.

Permalänk

Personligen blev jag lite sugen på att se "See", i övrigt har jag inte sett mycket innehåll i tjänsten som jag blivit sugen på...

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Personligen blev jag lite sugen på att se "See", i övrigt har jag inte sett mycket innehåll i tjänsten som jag blivit sugen på...

Jag har för den delen inget sätt att (lagligt) se på Apple TV+ eftersom jag inte äger någon mac, ipod touch, iphone, ipad eller Apple TV

Verkar som de dumpat Windows nästan helt nu när de är på väg att fasa ut iTunes. Roku eller FireTV är inte så relevant för vår marknad heller.

Permalänk
Medlem

Släpper de en app som funkar på LG:s OLED så kanske jag kan testa, skaffar absolut ingen ny hårdvara för denna tjänsten.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Det går också att titta på webben, på tv.apple.com. Någon som har en Android-telefon + Chromecast kan ju gå in där och prova hur det fungerar - det är ju bara trailers än så länge, men för att prova funktion räcker det ju. Rapportera gärna tillbaka.

Funkade inte att köra trailers till chromecast från tv.apple.com. Eller det går ju att casta hela sidan, och då hackar det, men finns inget native stöd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superhero:

Troligtvis finns det en anledning att det är så billigt. Sämsta utbudet?

man behöver säkert deras boxar

Netflix fungerar fint på min raspberry

Permalänk
Medlem

Visst är det ett bra pris. Men utbudet kommer vara värdelöst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anton341:

Visst är det ett bra pris. Men utbudet kommer vara värdelöst.

Oj, kommer det? Skönt med någon med inblicken vi andra inte har; skulle du kunna dela med dig av vad du vet om utbudet som Apple ännu inte berättat om? Exakt hur många tv-serier kommer finnas på release-dagen? Skulle du kunna skriva några st och deras synopsis som bevisar att det "kommer vara ett värdelöst utbud"?

Eller du kanske inte vet att det kommer vara värdelöst för du vet precis som vi att det kompletta utbudet ännu inte är publicerats eftersom tjänsten ännu inte släppts

Och bara så du vet, Netflix hade ett galet dåligt utbud back in the days när den kom ... Man måste låta saker få samma tid att utvecklas innan man börjar jämföra med andra tjänster som funnits några år. Allt annat är bara omoget.

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Medlem

@car2ns: Tjänster utvecklas, Netflix har färre filmer än för fem år sedan. Förvänta er dock inga mästerverk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

@car2ns: Tjänster utvecklas, Netflix har färre filmer än för fem år sedan. Förvänta er dock inga mästerverk.

Jag vet, det som var min poäng. Förvänta er ingenting utan gå in och döm tjänsten utan att blanda in egna tankar och känslor om bolaget bakom. Precis som att det av någon konstig anledning dök upp memes på att det var många kameror på nya iPhone 11 Pro. När Nokia och andra bolag har släppts mobiler med 3 eller fler kameror ... Det är sjukt irriterande att se folk döma ut saker direkt utan att ge det en chans bara för det är från ett bolag man inte tycker om.

Jag tycker inte om Huawei som bolag, men jag dömer inte ut telefonerna och hånar dom för det, det är fortfarande riktigt bra telefoner.

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av car2ns:

Jag vet, det som var min poäng. Förvänta er ingenting utan gå in och döm tjänsten utan att blanda in egna tankar och känslor om bolaget bakom. Precis som att det av någon konstig anledning dök upp memes på att det var många kameror på nya iPhone 11 Pro. När Nokia och andra bolag har släppts mobiler med 3 eller fler kameror ... Det är sjukt irriterande att se folk döma ut saker direkt utan att ge det en chans bara för det är från ett bolag man inte tycker om.

Jag tycker inte om Huawei som bolag, men jag dömer inte ut telefonerna och hånar dom för det, det är fortfarande riktigt bra telefoner.

Flera strömmande tjänster är bra för vad de är. Tänk mer att de är som TV-kanaler och inte en tjänst som ska ha allt så blir ni mer nöjda när de väl har något exklusivt/eget innehåll ni är intresserade att se är nog mitt tips.

Utbud – som i mängd – kan man såga, men utbud ska man inte förvänta sig att Apple kommer försöka tävla om överhuvudtaget och alla strömmande tjänster har ett relativt litet utbud jämfört mot vad som finns att hyra/köpa digitalt/fysiskt. Så mängden innehåll kommer vara dåligt rent objektivt, utan att blanda in känslor om olika bolag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av car2ns:

Oj, kommer det? Skönt med någon med inblicken vi andra inte har; skulle du kunna dela med dig av vad du vet om utbudet som Apple ännu inte berättat om? Exakt hur många tv-serier kommer finnas på release-dagen? Skulle du kunna skriva några st och deras synopsis som bevisar att det "kommer vara ett värdelöst utbud"?

Eller du kanske inte vet att det kommer vara värdelöst för du vet precis som vi att det kompletta utbudet ännu inte är publicerats eftersom tjänsten ännu inte släppts

Och bara så du vet, Netflix hade ett galet dåligt utbud back in the days när den kom ... Man måste låta saker få samma tid att utvecklas innan man börjar jämföra med andra tjänster som funnits några år. Allt annat är bara omoget.

Om man läser på Apples hemsida samt diverse nyhetssidor (t.ex. NY Times) låter det i alla fall i mina öron som att vi vet vilket utbud som kommer finnas. Alltså endast sådant som Apple själva producerat, vilket i nuläget verkar vara ~12 stycken.

Om man inte tycker att det är ett kasst utbud så vet jag inte vad man annars kan kalla det. I mina ögon verkar serierna inte heller vara så överdrivet spännande, känns som att de tagit säkra kort och gjort sånt man redan sett tusen gånger. Men som serieälskare blir jag gärna motbevisad

Permalänk
Medlem

Mer strömningstjänster... Tillbaka till mediajättarna motarbetade sina kunder/konsumenter och piratkopieringen frodade. Nu växer piratkopieringen igen.

Varför inte göra något vettigt av livet istället för att sitta halvdöd framför en skärm timmar varje dag och se på filmer och serier?

Permalänk
Medlem
Skrivet av car2ns:

Oj, kommer det? Skönt med någon med inblicken vi andra inte har; skulle du kunna dela med dig av vad du vet om utbudet som Apple ännu inte berättat om? Exakt hur många tv-serier kommer finnas på release-dagen? Skulle du kunna skriva några st och deras synopsis som bevisar att det "kommer vara ett värdelöst utbud"?

Eller du kanske inte vet att det kommer vara värdelöst för du vet precis som vi att det kompletta utbudet ännu inte är publicerats eftersom tjänsten ännu inte släppts

Och bara så du vet, Netflix hade ett galet dåligt utbud back in the days när den kom ... Man måste låta saker få samma tid att utvecklas innan man börjar jämföra med andra tjänster som funnits några år. Allt annat är bara omoget.

Apple har dock själva sagt att dem satsar på "quality over quantity". Vilket inte Netflix gör, som du kanske har märkt. Men vem bryr sig, 60kr för att kunna se någon enstaka serie man är intresserad av är ju inte så dumt

Permalänk

Missade den delen av presentationen helt, men det är en streamingtjänst man kommer åt via sin nuvarande appletv antar jag? ingen ny HW?

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|16Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|16Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|128Gb|4.8Tb|Pfsense VM|3 Windows VM|Windows 10 VM
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem

Helt tyst om Stiftelsetrilogin The Fondation. Nu är det ju synd att de ska göra detta för sin tid mästerverk till en novellserie men kanske enda lösningen då handlingen utspelar sig under tusentals år. Många har försökt göra både film och serie av de tre huvudböckerna men misslyckats och gett upp. Undra om det är fallet även denna gång. Är tänkt att komma exklusivt till Apples strömningstjänst Apple TV+

Among the most intriguing of those unofficial projects is an adaptation of Isaac Asimov’s celebrated sci-fi saga Foundation
källa: https://www.digitaltrends.com/movies/what-is-apple-tv-plus/

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk

@Fomi:
Jag delar Apple Music med folk som bor på andra adresser och det har inte varit något problem sedan vi skaffade det för ett par år sedan. Jag antar att detta även gäller för denna service.

Permalänk
Medlem

Går det fortfarande alltså inte att använda Apple Tv+ om man inte har någon Appleenhet? Blivit sguen på att kolla på For all mankind men verkar ju inte gå.
Jag har en Samsung Smart-TV men den är från 2017 så verkar inte finnas någon app till den. Detta är ju skandalöst och hur tänker Apple att de skall kunna konkurrera med de andra stora streamingtjänsterna när de låser sig själva till en bråkdel av kundunderlaget?
Titta i webbläsaren på datorn är inget alternativ, serier kollas, i synnerhet när de erbjuds i 4K, på TV.

Visa signatur

Chassi: Define Mini C Mobo: ASUS PRIME B450M-A CPU: Ryzen 5 2600 GPU:MSI GTX 1080 Gaming X RAM: Corsair Vengeance LPX 16 GB 3200 MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon15:

Går det fortfarande alltså inte att använda Apple Tv+ om man inte har någon Appleenhet? Blivit sguen på att kolla på For all mankind men verkar ju inte gå.
Jag har en Samsung Smart-TV men den är från 2017 så verkar inte finnas någon app till den. Detta är ju skandalöst och hur tänker Apple att de skall kunna konkurrera med de andra stora streamingtjänsterna när de låser sig själva till en bråkdel av kundunderlaget?
Titta i webbläsaren på datorn är inget alternativ, serier kollas, i synnerhet när de erbjuds i 4K, på TV.

Rätt säker på att dom har en "google tv" app iaf.

https://tv.google/

https://www.inet.se/produkt/6601470/chromecast-med-google-tv

Permalänk
Medlem
Skrivet av hultron:

Ok ska kika om det går att kolla på Shield eller smart-TV, vore ju trevligt.

Visa signatur

Chassi: Define Mini C Mobo: ASUS PRIME B450M-A CPU: Ryzen 5 2600 GPU:MSI GTX 1080 Gaming X RAM: Corsair Vengeance LPX 16 GB 3200 MHz