Batteri problem med Surface pro, support via Microsoft själva eller återförsäljare?

Batteri problem med Surface pro, support via Microsoft själva eller återförsäljare?

Har som rubriken lyder batteriproblem med min surface pro (2017), kan dra så mycket som 1%/min mot förut då batteritiden var outstanding.
Har följt diverse felsökningssteg, kollat batterihälsan. Även försökt återställa enheten, som den misslyckades med av okänd anledning. Älskar att Windows inte ger nån förklaring till varför den misslyckas med en uppgift, står bara kort och gott att återställning inte kunde genomföras när man kommit säg 70% eller nåt in i processen. Den hade passerat första steget inne i Windows och hade bootat om och kom upp till 40% tror jag innan den kort och gott typ ångrade sig och bara neeej, det här vill jag inte göra klart.

Har även märkt att enheten har blivit betydligt varmare än den blivit förut, speciellt vid videouppspelning. Är ingen expert på området, men det känns rent spontant som att det kan vara batteriet som blir lite extra toasty? Enheten i sig är i pillemariskt skick, inga fall/sprickor etc.
Har på senare tid börjat tröttna mer och mer på Windows och alla diverse buggar här och där man tvingas uppleva till och från. Börjar sakteliga dra mig till Apples ekosystem känner jag. Aja, åter till ämnet.

Jag ska avvakta och se om problemet håller i sig eller om jag måste skicka in den på service. Frågan är då, ska jag ta ärendet via Microsoft själva eller via återförsäljaren (i det här fallet elgiganten)? Anledningen till att jag frågar är att i och med att jag har registrerat min enhet hos Microsoft kan skapa ett service/support ärende online.
Hur ska jag gå tillväga?

Kontakta elgiganten och fråga vad de kommer göra ifall du väljer att lämna in datorn hos dem, jag skickade in min surface pro 4 när jag hade problem med den till microsoft och fick en ersättningsenhet tillbaka ganska snabbt med flygfrakt.

Testa att installera om windows helt och hållet, kan vara enklare än att försöka bråka med windows om att återställa.

Ska höra med elgiganten om vad dom gör vid ett eventuellt ärende, helst vill man ju att tillverkaren själv kollar på produkten istället än för nån sketen andra hands firma.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har också problem med min Surface pro 4. Den blir varm och arbetar på tok för mycket till och från. Förut vart den uppe och snurrade i 70c med bara chrome uppe. Pratade med Microsoft support och dom insisterade att jag skulle göra en ominstallation. Jag sa då att jag har haft inne den hos vår it avdelning och att den är helt ominstallerad. Problemet kvarstår. Men ändå tyckte dom vi skulle göra det igen och kontakta dom om det inte funka.. Får se om det löser sig.

Skrivet av Ravix:

Ska höra med elgiganten om vad dom gör vid ett eventuellt ärende, helst vill man ju att tillverkaren själv kollar på produkten istället än för nån sketen andra hands firma.

Finns två förklaringar här skulle jag säga, alternativ ett är att batteriet är dåligt, och har tappat stor del av sin kapacitet, detta är inget ovanligt, har haft ett flertal laptops/prodkuter som inte har mer en några få år i hållbarhet på batterier innan de blir totalt värdelösa. Har en bekant med en Surface Pro, som var tvugen att byta ut sin efter ca ett och halvt år pga dåligt batteri. Är datorn nyare än 1år kanske du kan få det fixat gratis, är datorn äldre än det så kommer du nog få bekosta det själv.

Alternativ två är att du har en förhöjd last på datorn, kolla gärna med aktivitetshanteraren/task manager för att se vilken hastighet och last CPUn ligger på under "vanligt" användande. Har du inget "krävande" igång, bör du ligga runt 5-20% i last och kanske runt 1Ghz i frekvens med vanliga program igång (säg office, spotify, webläsare med några flikar osv) utan att du aktivt arbetar i något.

Senast redigerat 2019-09-11 14:23

@sKRUVARN Har garanti till september 2020 så vi får se vad som sker, just nu tycker jag dock inte den droppar lika snabbt som tidigare. Det är ingen enorm skillnad mot tidigare, men aningen. Har dock inte provat installera om windows än, ska testa det också för att se om det hjälper.

Skrivet av Ravix:

@sKRUVARN Har garanti till september 2020 så vi får se vad som sker, just nu tycker jag dock inte den droppar lika snabbt som tidigare. Det är ingen enorm skillnad mot tidigare, men aningen. Har dock inte provat installera om windows än, ska testa det också för att se om det hjälper.

Bra att du fortfarande har garanti, förhoppningsvis så täcker den om det nu är batteriet. Jag skulle dock tyvärr inte se det som en självklarhet.

Som sagt, kolla upp last och frekvenser, du bör se direkt där om det är "installationen" eller vad man nu vill kalla det som är problemet, går ju snabbare än att installera om.

Skrivet av sKRUVARN:

Bra att du fortfarande har garanti, förhoppningsvis så täcker den om det nu är batteriet. Jag skulle dock tyvärr inte se det som en självklarhet.

Som sagt, kolla upp last och frekvenser, du bör se direkt där om det är "installationen" eller vad man nu vill kalla det som är problemet, går ju snabbare än att installera om.

Den täcker batteriet utifall det skulle behövas skickas in, har redan haft kontakt med deras support.
Ska testa det du skrev

Skrivet av sKRUVARN:

Finns två förklaringar här skulle jag säga, alternativ ett är att batteriet är dåligt, och har tappat stor del av sin kapacitet, detta är inget ovanligt, har haft ett flertal laptops/prodkuter som inte har mer en några få år i hållbarhet på batterier innan de blir totalt värdelösa. Har en bekant med en Surface Pro, som var tvugen att byta ut sin efter ca ett och halvt år pga dåligt batteri. Är datorn nyare än 1år kanske du kan få det fixat gratis, är datorn äldre än det så kommer du nog få bekosta det själv.

Alternativ två är att du har en förhöjd last på datorn, kolla gärna med aktivitetshanteraren/task manager för att se vilken hastighet och last CPUn ligger på under "vanligt" användande. Har du inget "krävande" igång, bör du ligga runt 5-20% i last och kanske runt 1Ghz i frekvens med vanliga program igång (säg office, spotify, webläsare med några flikar osv) utan att du aktivt arbetar i något.

Jag har en Surface Pro 4 som sedan ett halvår har gått i pension (lirar lite som HTPC med ojämna intervaller), skaffade en Surface Book 2 istället.

Just ditt alternativ två drabbade mig emellanåt, det var en tjänst som fullkomligt sög åt sig nästan alla CPU-cykler och snabbt drog ut batteriet. Jag identifierade vad det var som sög ut all kraft och stoppade tjänsten via aktivitetshanteraren. Väl avaktiverat funkade datorn perfekt, felet uppstod kanske en gång av tio starter.