Quiz: Är du expert på operativsystem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Behöver design vara svårt för att det ska vara funktionellt och se bra ut? Tycker snarare det handlar om att hitta typografi och grafiska element som ger en god layout.

Om vi kikar på denna sidan så tycker jag helt klart att det med åren gått åt det bättre med det grafiska:

https://www.webdesignmuseum.org/web-design-history

Microsofts sajt om Edge från 2016 klart bland e stiligaste på den sidan:
https://www.webdesignmuseum.org/uploaded/web-design-history/microsoft-edge-website-2016.jpg

Så nej, det var inte ironisk med den bilden på Windows 10 som jag visade. Kanske inte det bästa exemplet, men i brist på annat belv det den.
Min poäng är att jag tycker det modernare designspråket hos Microsoft (och övriga teknikföretag) är trevligare än det gamla. Framförallt ser jag inte det fantastiska med det grafiska från Microsoft från Windows 95/2000-eran som vissa här verkar se.

Vad tycker du är ett exempel på något som är grafiskt snyggt i samband med datorer, teknik och webben?

Jämför med Windows 7 istället för Windows 95/XP om du vill jämföra design. De simpla designen i Windows 10 är så simpel så ibland vet man inte om det är en länk till funktion eller bara en enkel text för information. Så ja, design är inte enkelt. Nu använder inte jag Windows speciellt mycket, då jag föredrar Linux. Min fru fullkomligt hatar Windows 10 och hon tycker som jag att det är fult. Tyvärr måste hon använda Windows då hennes dator inte har så bra stöd i Linux.

Nu går det trender i design och den här simpla designen kommer nog få sitt slut nån gång får vi hoppas. tror dessvärre att det kommer ta lång tid då denna designen är så billig för företag att använda sig av. Det behövs inga designers för att göra grafiken. Den kan säkert genereras per automatik.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eazy:

Jämför med Windows 7 istället för Windows 95/XP om du vill jämföra design. De simpla designen i Windows 10 är så simpel så ibland vet man inte om det är en länk till funktion eller bara en enkel text för information. Så ja, design är inte enkelt. Nu använder inte jag Windows speciellt mycket, då jag föredrar Linux. Min fru fullkomligt hatar Windows 10 och hon tycker som jag att det är fult. Tyvärr måste hon använda Windows då hennes dator inte har så bra stöd i Linux.

Nu går det trender i design och den här simpla designen kommer nog få sitt slut nån gång får vi hoppas. tror dessvärre att det kommer ta lång tid då denna designen är så billig för företag att använda sig av. Det behövs inga designers för att göra grafiken. Den kan säkert genereras per automatik.

Så Windows 7 är alltså godkänt. För att? Jag använder inte heller Windows 10 så djupgående (blir mest MacOS) så finns säkert lägen där jag kan hålla med dig om att användargränssnittet är bristfälligt i Windows 10. Är det alltså bättre i Linux gällade detta tycker du? Vad kör du för grejor där?

Jag tycker absolut att den enkla designen är bättre i många lägen. Apples senare versioner av iOS och Googles Material Design för Android. I början var det lite ovant, men om man nu går tillbaka till att använda iOS 6 exempelvis så ser det inte så kul ut. Äldre Android-versioner är ännu värre.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

Svårare än jag trodde.. 6/10.