Använda Telia "framtidens nät" inom stad

Permalänk
Medlem

Använda Telia "framtidens nät" inom stad

Hej!

Min situation ser ut såhär:

- I dagsläget har jag 40 mbit vdsl från bredbandsbolaget, vilket är den snabbaste tjänsten jag kan få via telejack på min adress. Detta har fungerat utmärkt fram tills förra veckan då det plötsligt blev ostabilt. Ett nytt modem senare är det stabilt igen men hastigheten ligger nu på 20 mbit, vilket tyvärr är inom ramarna för tjänsten så inget mer blir gjort om inte ledningen dör helt. Jag överlever med 20 mbit men vill helst ha mer.

- Det finns inte fiber i huset och heller inte några planer på att dra in.

Så nu funderar jag på att skaffa Telias "bredband via mobilnätet": Se här
Verkade som Telia bara erbjuder denna tjänst till folk i områden där telenätet rivs men efter ett samtal till deras support fick jag grönt ljus att beställa.

Har någon erfarenhet om denna tjänst?
Kan man förvänta sig bra hastighet/latency? Jag mäter 100/50 20ms med mobilen på telias nät inne i lägenheten.
Finns det bättre alternativ hos andra leverantörer?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seeis:

Hej!

Min situation ser ut såhär:

- I dagsläget har jag 40 mbit vdsl från bredbandsbolaget, vilket är den snabbaste tjänsten jag kan få via telejack på min adress. Detta har fungerat utmärkt fram tills förra veckan då det plötsligt blev ostabilt. Ett nytt modem senare är det stabilt igen men hastigheten ligger nu på 20 mbit, vilket tyvärr är inom ramarna för tjänsten så inget mer blir gjort om inte ledningen dör helt. Jag överlever med 20 mbit men vill helst ha mer.

- Det finns inte fiber i huset och heller inte några planer på att dra in.

Så nu funderar jag på att skaffa Telias "bredband via mobilnätet": Se här
Verkade som Telia bara erbjuder denna tjänst till folk i områden där telenätet rivs men efter ett samtal till deras support fick jag grönt ljus att beställa.

Har någon erfarenhet om denna tjänst?
Kan man förvänta sig bra hastighet/latency? Jag mäter 100/50 20ms med mobilen på telias nät inne i lägenheten.
Finns det bättre alternativ hos andra leverantörer?

Tack på förhand!

#18045577 är nog relevant (samt en del av diskussionen runt omkring i den tråden)

Jag skulle ju vara lite skeptisk till att det blir bättre, men DSL är inte heller alltid så bra vad gäller latens och stabilitet, så det kanske är värt att testa.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304