Komplett returnerar inte pengar - svarar sedan aldrig

Permalänk
Medlem

Komplett returnerar inte pengar - svarar sedan aldrig

Hallå, ni kanske kan hjälpa mig luska ut vad jag ska göra som nästa steg.

Jag beställer ett grafikkort för 5790kr från Komplett, och ska hämta det på Pick-Up Point. Jag ångrar mig dock och begär en retur utan att ha hämtat ut paketet. Jag får en bekräftelse från Kompletts kundtjänst att returen är klar, att jag inte behöver göra något mer (de har trots allt kvar paketet på Pick-Up Point) och att pengarna bör dyka upp om 1-2 veckor. Detta var nu 6 veckor sedan.

Tidslinje:

  • 29 Juli Beställer grafikkortet

  • 31 Juli Får besked att grafikkortet finns för upphämtning (som jag aldrig hämtar upp)

  • 2 Aug Får jag en bekräftelse och godkännande på min returansökan. Jag svarar och undrar om det behövs något mer, "Viktor" på Komplett bekräftar att de har allt de behöver och om 1-2 veckor bör pengarna komma. Detta var nu snart 6 veckor sedan.

  • 5 Aug och 10 Aug Får jag automatiserade påminnelser från Komplett att hämta ut grafikkortet.

  • 26 Augusti hör jag av mig igen till komplett och efterfrågar en uppdatering. Inget svar.

  • 4 Sep Kontaktar jag Kompletts kundtjänst på livechatt, där en "Robin" säger att han behöver lite tid att kolla upp ärendet, men ska återkomma med mailsvar samma kväll. En vecka senare har jag fortfarande inte hört något från Komplett.

Jag är lite osäker på nästa steg då jag inte får svar från Komplett från några av mina försök, vad gör jag nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flygplanet:

Hallå, ni kanske kan hjälpa mig luska ut vad jag ska göra som nästa steg.

Jag beställer ett grafikkort för 5790kr från Komplett, och ska hämta det på Pick-Up Point. Jag ångrar mig dock och begär en retur utan att ha hämtat ut paketet. Jag får en bekräftelse från Kompletts kundtjänst att returen är klar, att jag inte behöver göra något mer (de har trots allt kvar paketet på Pick-Up Point) och att pengarna bör dyka upp om 1-2 veckor. Detta var nu 6 veckor sedan.

Tidslinje:

  • 29 Juli Beställer grafikkortet

  • 31 Juli Får besked att grafikkortet finns för upphämtning (som jag aldrig hämtar upp)

  • 2 Aug Får jag en bekräftelse och godkännande på min returansökan. Jag svarar och undrar om det behövs något mer, "Viktor" på Komplett bekräftar att de har allt de behöver och om 1-2 veckor bör pengarna komma. Detta var nu snart 6 veckor sedan.

  • 5 Aug och 10 Aug Får jag automatiserade påminnelser från Komplett att hämta ut grafikkortet.

  • 26 Augusti hör jag av mig igen till komplett och efterfrågar en uppdatering. Inget svar.

  • 4 Sep Kontaktar jag Kompletts kundtjänst på chatt, där en "Robin" säger att han behöver lite tid att kolla upp ärendet, men ska återkomma med mailsvar samma kväll. En vecka senare har jag fortfarande inte hört något från Komplett.

Jag är lite osäker på nästa steg då jag inte får svar från Komplett från några av mina försök, vad gör jag nu?

Låter väldigt skumt, kontakta dom via livechatt på hemsidan, har väldigt svårt att se att dom inte skulle svara dig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gx rade:

Låter väldigt skumt, kontakta dom via livechatt på hemsidan, har väldigt svårt att se att dom inte skulle svara dig

Jag gjorde just detta, de lovade då att återkomma, vilket de fortfarande inte gjort en vecka senare.

Permalänk
Medlem

Har du testat att ringa?

Permalänk
Medlem

Haft samma problem med Netonnet de tog 4 veckor på sig att betala tillbaka över 8000:- till mig.
Mitt råd är att ligga på och tjata, maila ring etc. så mycket du orkar...

Visa signatur

MoBo: Asus Maximus XI Hero
CPU: Intel Core i9 9900K @ 5.1GHz + Asus Ryujin 360
RAM: Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB @ 3600MHz
GPU: PowerColor RX 7800 XT Red Devil Ltd Edition | Monitor: Acer X38S
Chassi: Phanteks Evolv X + 3st Noctua NF-A14 iPPC | PSU: Corsair AX1200i

Permalänk

Brukar det inte per automatik vara så att kunden måste hämta ut paketet för att direkt efter det göra en retur just för att det inte ska bli några problem? Hämtas det inte ut ska ju paketet returneras, men riken är då att företaget brukar ta ut en extra utgift för outlöst paket.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Foffi:

Har du testat att ringa?

Ringa fungerade (inte helt oväntat) bättre än livechatt. Man har ju blivit lite allergisk mot det efter alla timmar man suttit i telefonkö...

De påstod nu att det skulle vara fixat och att pengarna är på väg. Tack för tipsen i tråden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aqua_HeaD:

Brukar det inte per automatik vara så att kunden måste hämta ut paketet för att direkt efter det göra en retur just för att det inte ska bli några problem? Hämtas det inte ut ska ju paketet returneras, men riken är då att företaget brukar ta ut en extra utgift för outlöst paket.

Skickades från m.sweclockers.com

Nu kan ju företaget välja att acceptera annat, men du har rätt i det du säger med hämta ut. Ångerrätten gäller bara 14 dagar -efter- du hämtat ut paketet. Du kan dock få retur-sedel och skicka det direkt när du hämtat det (har själv gjort så).

Det som troligen hänt här är att just paketet hamnat som outlöst, och inte som retur, och det har väl tagit dem lite tid att hitta var det hamnat, samt infon i ärendet ska matchas.

@Flygplanet Tips är att nästa gång, be att få en retursedel skickad (tex via mail), skriv ut, gå och hämta ut, klistra på och skicka tillbaka det. Då hamnar det på rätt avdelning hos komplett pga retursedeln och hanteras troligen betydligt snabbare.