Epic Games Stores exklusiva speltitlar kan bryta mot Steams distributionsavtal

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hellmix:

Det är sånt här som är så roligt med såna här trådar alla hyllar steam till skyarna som de är NU men ingen tänker på hur steam va när de släpptes. Så det jag hittar och kan upplysa om är att när steam släpptes så va det i första hand för Windows. macOS och Linux kom SENARE.

Steam har funnits sedan 2003. 2012 kom Workshop

Epic store släpptes sent 2018.

Steam har funnits över 15år och det tog 9år att få fram workshop

Epic store har inte ens funnits i 1år.

Inte undra på att steam har *mer* grejer en Epic när de har funnits pass så mycket längre.

Men sån här fakta skiter majoritet av.

Jag själv vill ha mer konkurrent så jag välkomnar Epic, hittills ser de lovande ut så snart kanske de har samma upplägg som steam så man kan lägga in moddar och sånt lika lätt som i steam.

För mig är det plånboken som styr jag köper där spelet är billigast sen om det är Steam,Epic,Elgiganten,G2A är skit samma för mig varför betala för mycket i onödan?..

Frågeställningen som sådan var: "Vad har Valve gjort för dig?". Jag besvarade den frågeställningen.

Om vi ska gå in på historiken och komma fram till hur "Evil" Steam en gång var i tiden, är en annan frågeställning. Hur Epic Store kommer att utvecklas i framtiden eller om Epic Store kommer att välja en liknande bana som Steam, är rena spekulationer idag. Jag tror att ju fler som öppnar upp ett plattformsoberoende system gynnar alla, och det välkomnar jag också!

Men just nu hyllar jag Steam/Valve, i dagsläget, eftersom det är "enda" spelplattform med open-source kultur och som gynnar mig. Jag har däremot inget emot andra spelplattformar som väljer att göra samma sak!

Visa signatur

Dator: i7 4960x | 32GB RAM | Asus Rampage IV Formula | GTX 1080
OS: Slackware 64-bit current + multilib

Laptop: HP Elitebook 6930p | 8GB RAM | 211GB SSD RAID 0 | 256MB AMD Radeon HD 3450/3470 | Intel Duo T9900 @ 3.06GHz
OS: Slackware 64-bit 14.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Precis, stäm alla spelutvecklare. Vi behöver inga fler spel, allt ska läggas ner!

Gör inte mig nåt. De flesta spelen som släpps är bara skit ändå och råkar något företag göra nåt populärt så poppar det upp en massa kloner av det spelet

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Hoppas att Valve sätter ner foten och stämmer de som brutit mot avtalet.

Epic store är ett ont som bör fördrivas.

Skickades från m.sweclockers.com

Alltså det här tankesättet. Steam och EGS är EXAKT samma sak. Förstår inte hur ni inte kan se det? Båda är ett DRM som "hyr" ut en licens till dig. Är du lika förbannad när ett spel bara kommer på ditt kära Steam och inte på Origin/EGS/Uplay? Antagligen inte. Är du lika arg när en serie hamnar på HBO men inte på Netflix? Antagligen inte.

Sluta upp med grupprunken kring EGS, det börjar bara bli pinsamt. Jag förstår att man kan ha en favorit launcher, antagligen den med mest funktioner och där man har flest spel, vilket de flesta, också jag, har på Steam. Men att bli förbannad på grund av konkurens... det är jävligt märkligt. Konkurens gynnar oss konsumenter och vi borde vara glada att det blir fler starka spelare så att Steam inte har ensamrätt längre.

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Kan inte se några tecken på ett nytt monopol, endast konkurrens. Jag ser inga problem med de så kallade exklusiva spel Epic har. Dels så är de inte plattformsexklusiva och dels så är de endast begränsade till Epics butik under en bestämd tidsperiod. Det finns heller ingen extra kostnad i att använda Epic över Steam. Det rör sig alltså inte om exklusiva spel.

Det enda det handlar om är att man får installera en ny klient för att få upp ögonen för någonting bättre än Steam. Jag tror att de flesta Steamanvändare fortsätter att använda plattformen enbart på grund av nostalgi och vana. Detta trots att det finns bättre alternativ så som EGS. De så kallade exklusiva spelen är bara ett sätt att få folk att inse detta, inte att bygga ett nytt monopol.
EGS hade aldrig skapats om det inte vore för ockeravgifterna som Valve tar ut från spelutgivare/spelutvecklare.

Ja jag vet inte om jag ska skratta eller gråta över att det är som det är men låt spelarna välja vart de vill köpa spelen i stället.
Inte undra på att man inte vill köpa spel längre med allt detta och man undrar vart allt detta ska sluta för detta är ju inte mer än deprimerande att se all skit som blir på PC..
Steam.,GoG.Battle.net,origin,Uplay.Bethesda,Epic Store.
Streaming tjänster hit och dit och tids exklusiva spel mellan Epic och Steam känns som ett konsol krig...
Prenumerera för att få spela spelen som Uplay + och Origin Access har eller köp en licens för att få spela spelen, och nu kommer EA med https://www.theverge.com/2019/9/9/20857805/ea-cloud-gaming-se...

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

Det är sånt här som är så roligt med såna här trådar alla hyllar steam till skyarna som de är NU men ingen tänker på hur steam va när de släpptes. Så det jag hittar och kan upplysa om är att när steam släpptes så va det i första hand för Windows. macOS och Linux kom SENARE.

Steam har funnits sedan 2003. 2012 kom Workshop

Epic store släpptes sent 2018.

Steam har funnits över 15år och det tog 9år att få fram workshop

Epic store har inte ens funnits i 1år.

Inte undra på att steam har *mer* grejer en Epic när de har funnits pass så mycket längre.

Men sån här fakta skiter majoritet av.

Jag själv vill ha mer konkurrent så jag välkomnar Epic, hittills ser de lovande ut så snart kanske de har samma upplägg som steam så man kan lägga in moddar och sånt lika lätt som i steam.

För mig är det plånboken som styr för jag köper spelet där det är billigast sen om det är Steam,Epic,Elgiganten,G2A är skit samma för mig varför betala för mycket i onödan?..

Hur länge Steam har funnits har väl inget att göra med att Epic inte har samma funktioner eller liknande i sin butik att göra? Menar släpper du en vara aka en butik som Epic gjort så ska du ju möta konkurrensen med samma funktioner och funktionalitet? Jag förstår inte varför folk överlag försvarar någon av sidorna då varken Epic eller Valve är våra vänner men jag tycker det är trist när man inte ser saker för vad dom är och släpper en sämre produkt och någon skyller på att Valves steam har funnits i 15 år. Det är som sagt ingen ursäkt för att släppa något idag utan samma funktioner. Funkar ju så överallt.

Visa signatur

PC: Ryzen 7 7700X | Sapphire Pulse RX 7900 XTX | 6000MHz 2x16GB | ASUS X670E-F

Tillbehör: G903 | PowerPlay | G513 | Pro X | Brio 4k | LG 34GN850 | Xbox Elite Controller Series 2

Konsol: Playstation 5

Permalänk
Medlem

Det alla Epic fans missar är att Epic handplockar spelen till epic games store medan de flesta spelen accepteras på steam. Så förstår inte varför Epic ska höjas till skyarna för sin "konkurrens" allt dom gör i princip är att plocka bort ditt favoritspel till en sämre butik

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

Du vill alltså att Valve ska stämma spelutvecklarna? Epic kommer ju inte bli lidande utav detta. De som kommer ta stryk är utvecklarna. Vilket kommer leda till att bolagen läggs ner och inga nya titlar utvecklas. Vilket är tragiskt. Vill du verkligen leva i en vädlr där vi endast hart EA games, Brizzard, Origin och Ubisoft??? Inga andra?

Fast "Business is Business" heter det väl (och i avtal tillkommer det inte sällan klausuler som denna) det är iaf. så folk brukar hävda att det ligger till när man legeitimerar att EGS klampar in och betalar för att publishers skall särbehandla andra spelbutiker/plattformar...
"Det är ju bra med konkurrens!"

Men det är inte bara Valve som kommer ikläm här.

Det verkar som att folk gång på gång missar att det är kunderna som i slutändan är dem som förlorar på detta, färre valmöjligheter kan inte betyda mer eller bättre konkurrens.
Att distributörerna/Publishers fram tills nu valt att enbart dstribuera sina spel på Steam's plattform har givetvis redan förstört ett bra utgångsläge för konkurrensen.

Jag känner inte till att Steam förbjudit publishers att ge ut sina spel hos konkurrerande plattformar, det har helt enkelt varit en fråga om vilja från publisherns sida... och där har man som publisher valt Steam som enda plattform och nu är man bitter när man inte sett vad det hela leder till i slutändan.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Moton:

Skillnaden är ju dock att de är inte vart Steams fel att det inte funnits andra liknande applikationer som Steam som kunnat tävla mot dom. Hur kan du beskylla Steam för detta, resonera tack.
Dom ända steam exklusiva spelen som bara får säljas på Steam är Valve's egna, dom andra titlarna som enbart finns på Steam är ju ett val utgivare har valt, inget Steam har tvingat fram eller drivit.
Epic games köper upp exklusivitet, det är vad man kallar bygga monopol på riktigt. Spelen som sälj där kostar ofta lika mycket som på Steam, så att dom tänker på spelarna är ju något som dom bara lyckats lura på dej och spelutvecklarna får inte se ett öre av den mindre % dom tar, sluta vara naiv. De är utgivarna som får dom pengarna, de är också utgivarna som blivit mutade och bestämt att bli tids exklusiva på EGS.

Personligen tycker jag att de är bra konkurrens på marknaden, men sättet Epic gör det på är fel. Steam och EGS kan inte tävla om priserna om EGS köper upp rätten att sälja dom, hur kan du vrida detta till att dom tänker på oss spelare? Rätt hade vart om dom lät Steam sälja det medan EGS själva sålde det för ett märkbart lägre pris för då hade folk köpt det från EGS istället.

Du är bara smittad av "underdog" sjukan som så lätt tar tag i människor.

Ett monopol kan bryta mot konkurrenslagarna oavsett om konkurrenterna är svaga, se på hur Microsoft räddade ett döende Apple för att undvika att de själv skulle fällas för ett monopol.
De så kallade Epicexklusiva spelen är ett val utgivare har gjort, ingenting Epic har tvingat fram.
Epics så kallade exklusiva spel är monopolbrytande då de står i direkt konkurrens med Valve och är tydligt inriktat på att just bryta deras monopol.
Spelen är billigare på Epic Games Store, de reade till och med ut AAA-titlar innan de var släppta. En spelutvecklare har till och med öppet gått ut med att de sänker priset på sitt spel tack vare Epics lägre avgift.

Sättet som EGS använder sig av är helt rätt då det handlar om ren konkurrens. Epic tänker på spelarna i och med att de själva starkt motverkar P2W trenden i branschen, de sänker priserna på spel och ger mer pengar till utvecklarna vilket i längden förhoppningsvis ger oss bättre spel.
Steam har skadat spelbranschen länge nog, det är dags för en ny era.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

Det är sånt här som är så roligt med såna här trådar alla hyllar steam till skyarna som de är NU men ingen tänker på hur steam va när de släpptes. Så det jag hittar och kan upplysa om är att när steam släpptes så va det i första hand för Windows. macOS och Linux kom SENARE.

Steam har funnits sedan 2003. 2012 kom Workshop

Epic store släpptes sent 2018.

Steam har funnits över 15år och det tog 9år att få fram workshop

Epic store har inte ens funnits i 1år.

Inte undra på att steam har *mer* grejer en Epic när de har funnits pass så mycket längre.

Men sån här fakta skiter majoritet av.

Jag själv vill ha mer konkurrent så jag välkomnar Epic, hittills ser de lovande ut så snart kanske de har samma upplägg som steam så man kan lägga in moddar och sånt lika lätt som i steam.

För mig är det plånboken som styr för jag köper spelet där det är billigast sen om det är Steam,Epic,Elgiganten,G2A är skit samma för mig varför betala för mycket i onödan?..

Konstigt påstående. Bara för att Steam funnits längre, så kan man inte kräva att Epic ska kunna leverera samma typ av funktioner?
Det är ju som att ett nytt bilmärke, skulle släppa en ny bil, men inte leverera bilen med ABS, Servo, krockkuddar etc. och sen skylla på att de andra har funnits längre...

Om kvalitén ligger så högt upp hos konkurrenter, så får man ju anpassa sig efter det. Inte släppa något hoprafsat s**t.

Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Laptop: Zbook 15 G5
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Consol: Playstation 5, Xbox series X, Nintendo Switch

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon12433:

Kan inte se några tecken på ett nytt monopol, endast konkurrens. Jag ser inga problem med de så kallade exklusiva spel Epic har. Dels så är de inte plattformsexklusiva och dels så är de endast begränsade till Epics butik under en bestämd tidsperiod. Det finns heller ingen extra kostnad i att använda Epic över Steam. Det rör sig alltså inte om exklusiva spel.

Det enda det handlar om är att man får installera en ny klient för att få upp ögonen för någonting bättre än Steam. Jag tror att de flesta Steamanvändare fortsätter att använda plattformen enbart på grund av nostalgi och vana. Detta trots att det finns bättre alternativ så som EGS. De så kallade exklusiva spelen är bara ett sätt att få folk att inse detta, inte att bygga ett nytt monopol.
EGS hade aldrig skapats om det inte vore för ockeravgifterna som Valve tar ut från spelutgivare/spelutvecklare.

Om spel bara går att köpa på en plattform blir konkurrensen i så fall mellan olika spel, inte mellan olika plattformar. Det är det jag menade när jag skrev "monopol", i det här fallet monopol på att sälja ett specifikt spel. Inte monopol på att sälja spel i allmänhet (för det är det långt ifrån just nu...)

Den sortens konkurrens kommer leda till att spelutvecklare väljer den spelbutik som passar spelutvecklaren bäst. Jag ser inte hur det leder till en förbättring för oss konsumenter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av isbjoern:

Alltså det här tankesättet. Steam och EGS är EXAKT samma sak. Förstår inte hur ni inte kan se det? Båda är ett DRM som "hyr" ut en licens till dig. Är du lika förbannad när ett spel bara kommer på ditt kära Steam och inte på Origin/EGS/Uplay? Antagligen inte. Är du lika arg när en serie hamnar på HBO men inte på Netflix? Antagligen inte.

Sluta upp med grupprunken kring EGS, det börjar bara bli pinsamt. Jag förstår att man kan ha en favorit launcher, antagligen den med mest funktioner och där man har flest spel, vilket de flesta, också jag, har på Steam. Men att bli förbannad på grund av konkurens... det är jävligt märkligt. Konkurens gynnar oss konsumenter och vi borde vara glada att det blir fler starka spelare så att Steam inte har ensamrätt längre.

Jag ser personligen absolut inget som helst som gynnar en konsument på något sätt eller vis när ett företag väljer att betala för exklusivitet till sin egen plattform. Du får gärna argumentera för hur det leder till bättre villkor och situation för kunderna.

Konkurrens handlar om att sälja samma produkt till olika priser och villkor, dvs. att både Steam och EGS och Uplay säljer samma spel med sina egna satta priser och funktioner för varje launcher. Det är direkt anti-konkurrensmässigt att köpa exklusivitet. Att tvinga kunder att köpa ett specifikt spel från en specifik launcher är direkta motsatsen till konkurrens. Hur du inte ser det är fascinerande.

PS. jo, jag blir alltid lika förbannad när t.ex. HBO, eller Disney, eller FOX, eller Hulu, eller någon annan slutar ha sina serier på Netflix för att de vill köra materialet exklusivt på sina egna streamingtjänster. Det är inget annat än pest.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pv2b:

Om spel bara går att köpa på en plattform blir konkurrensen i så fall mellan olika spel, inte mellan olika plattformar. Det är det jag menade när jag skrev "monopol", i det här fallet monopol på att sälja ett specifikt spel. Inte monopol på att sälja spel i allmänhet (för det är det långt ifrån just nu...)

Den sortens konkurrens kommer leda till att spelutvecklare väljer den spelbutik som passar spelutvecklaren bäst. Jag ser inte hur det leder till en förbättring för oss konsumenter.

Jag köpte Borderlands 3 för 510kr istället för att betala 650kr som det hade kostat på Steam vid lansering. Trots det lägre priset så fick jag även pre-order DLCn och spelet är redan nedladdat och redo för releasedagen. Det är vad jag kallar konkurrens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

Vad har valve gjort för dig? Annat än att höja priset på spel genom att ta 30% cut av försäljningen.

Höja priset? Vad svamlar du om. Ingen har höjt någonting. AAA spel kostar 60€ på Steam, Origin, Uplay och EGS, inget nytt direkt.

Skrivet av anon12433:

Jag vill att Valve ska stämmas för sin monopolliknande ställning på marknaden under flera år. De borde även stämmas för att ha steamexklusiva spel och för att ha drivit upp priserna på spel kraftigt tack vare sin kontroll över marknaden. Bort med möget.

Vilka steamexklusiva spel menar du? CS:GO och DOTA2? Då får du stämma EA (Battlefront, BF mfl) och Ubisoft (AC serien mfl) samt Epic Games (Fortnite, Unreal Tournament).

Skrivet av anon12433:

Tacka vet jag Epic som sätter spelarna och spelutvecklarna främst.

På vilket sätt sätter de spelarna främst? Genom att erbjuda marknadens sämsta launcher? Fantastiskt.

Skrivet av anon12433:

Kan inte se några tecken på ett nytt monopol, endast konkurrens. Jag ser inga problem med de så kallade exklusiva spel Epic har. Dels så är de inte plattformsexklusiva och dels så är de endast begränsade till Epics butik under en bestämd tidsperiod. Det finns heller ingen extra kostnad i att använda Epic över Steam. Det rör sig alltså inte om exklusiva spel.

De exklusiva avtal som tecknats med EGS har i alla pressmeddelanden från utgivarna själva nämnt ordet "exklusivt" så bara för att du blundar med ögonen betyder inte att faktumet inte existerar.

Skrivet av anon12433:

Jag köpte Borderlands 3 för 510kr istället för att betala 650kr som det hade kostat på Steam vid lansering. Trots det lägre priset så fick jag även pre-order DLCn och spelet är redan nedladdat och redo för releasedagen. Det är vad jag kallar konkurrens.

Vilken bank har en sådan fantastisk växlingskurs att de 60€ som står på EGS hemsida blir 510kr och inte 639kr?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mocka:

Höja priset? Vad svamlar du om. Ingen har höjt någonting. AAA spel kostar 60€ på Steam, Origin, Uplay och EGS, inget nytt direkt.

Vilka steamexklusiva spel menar du? CS:GO och DOTA2? Då får du stämma EA (Battlefront, BF mfl) och Ubisoft (AC serien mfl) samt Epic Games (Fortnite, Unreal Tournament).

På vilket sätt sätter de spelarna främst? Genom att erbjuda marknadens sämsta launcher? Fantastiskt.

De exklusiva avtal som tecknats med EGS har i alla pressmeddelanden från utgivarna själva nämnt ordet "exklusivt" så bara för att du blundar med ögonen betyder inte att faktumet inte existerar.

Vilken bank har en sådan fantastisk växlingskurs att de 60€ som står på EGS hemsida blir 510kr och inte 639kr?

Spelen har prishöjts på grund av Steams skyhöga avgifter.

Destiny 2, Bungie ägs inte av Valve.

De motverkar P2W, de erbjuder en bättre butik med lägre avgifter och de möjliggör prissänkningar på spel i större utsträckning än Valve.

Banken heter Anti-steammonopolet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rildiz:

Detta är rätt men så falskt. Inte en chans att det blir billigare om dom bara skulle ta 5%.
Inte en chans att devsen får det bättre .
Nej det blir bara mer pengar till ägarna.
Vi kommer aldrig se röken av den där "insparade kostnaden".

Skickades från m.sweclockers.com

PC-spel var billigare än konsol-spel innan Steam kom och gjorde 60€ till det normala.

Frågan är om det är värt att betala 600kr för spelen istället för 400kr bara för att ha spelen samlade i ett bibliotek och en kopplad friendlist till. Vissa tycker nog det och vissa tycker inte det..

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon12433:

Jag köpte Borderlands 3 för 510kr istället för att betala 650kr som det hade kostat på Steam vid lansering. Trots det lägre priset så fick jag även pre-order DLCn och spelet är redan nedladdat och redo för releasedagen. Det är vad jag kallar konkurrens.

Varifrån får du att Borderlands 3 hade kostat 650 kr via Steam? Låter som en ren killgissning. Vad som helst kan hända med pris inför lansering dessutom, det behöver inte ha något med plattformsbytet att göra.

Som det ser ut just nu kan du inte köpa det från Steam om du så ens betalar 999 999 kronor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Tacka vet jag Epic som sätter spelarna och spelutvecklarna främst.

Du har tydligen inte hängt med.
Epic Games har inget intresse av gynna spelutveklarna, som du påstår. Detta kunde dem inte ha gjort mer tydligt när dem gav DARQ-utvecklaren nobben efter att han valde att tacka nej till deras erbjudande.

Att sedan påstå att dem sätter oss konsumenter först är skrattretande.
Skulle detta ha varit sant hade dem för det första lagt ner tid och pengar på att utvekla en konkurenskraftig platform till att börja med, samt erbjudit bättre priser.
Sist, men inte minst, så skulle deras CEO inte gå ut och hylla utvecklare som hånar och föraktar deras spelar bas.

Till en början hade jag inget problem med Epic Games.
Det var tråkigt att dem försökte använda exklusivitet som ett vapen men om tanken var god tänkte jag att det får man väl förlåta.
Men efter att ha sett hur dem beter sig, och hur tydligt det är att dem inte bryr sig ett dug om oss konsumenter så kommer det att krävas mer än en skärpning och en fullt funktionsduglig platform innan dem får en krona från mig.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pv2b:

Varifrån får du att Borderlands 3 hade kostat 650 kr via Steam? Låter som en ren killgissning. Vad som helst kan hända med pris inför lansering dessutom, det behöver inte ha något med plattformsbytet att göra.

Som det ser ut just nu kan du inte köpa det från Steam om du så ens betalar 999 999 kronor.

AAA-titlar på Steam har de senaste åren kostat 59,99€. Gears 5 kostar till och med 69,99€. Det är ingen gissning, det är fakta.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon12433:

AAA-titlar på Steam har de senaste åren kostat 59,99€. Gears 5 kostar till och med 69,99€.

Det är inte Valve som prissätter spelen, det gör spelutvecklarna.

Spelutvecklare tar betalt så mycket de tror att folk kommer att betala. Det handlar inte om att täcka kostnader, utan att maximera sin egen vinst. Inget fult med det, det är så en marknadsekonomi fungerar. Det är också det reor och prissänkningar är till för, att få folk som annars inte betalat för spelet alls att betala för spelet och dra in mer pengar för något som har nära noll i marginalkostnad för varje extra sålt spel.

I det här fallet är marknaden dock konkurrens mellan olika spel, så det börjar kännas lite OT i just den här tråden...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Spelen har prishöjts på grund av Steams skyhöga avgifter.

Destiny 2, Bungie ägs inte av Valve.

De motverkar P2W, de erbjuder en bättre butik med lägre avgifter och de möjliggör prissänkningar på spel i större utsträckning än Valve.

Banken heter Anti-steammonopolet

Alltid roligt när förvirrade personer förväxlar Steam's position som marknadsledare med monopol men sen när ett ganska tydligt fall av monopol visar sig i form av EGS mutor (för att bokstavligt talat rycka bort spel planerade att lanseras på Steam och ha ensamrätt på dem i ett år), ja det är minsann inget monopol av någon anledning. Försök vara lite konsistenta.

Steam har inte bidragit till att priser höjts och EGS har absolut inte bidragit till att priser sänkts, det kostar lika mycket för konsumenten. Sen att du har köpt nåt spel på grå marknaden för en billigare slant ska inte EGS ha eloge för. Ha lite koll på vad du talar om.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pv2b:

Det är inte Valve som prissätter spelen, det gör spelutvecklarna.

Det är Valve som sätter avgiften vilket driver upp spelpriset. Eller du kanske vill att utvecklarna bara ska ge bort betalningen för sitt hårda arbete till Valve.

Permalänk
Medlem

För att lämna debatten om vem som har längst horn när det kommer till Valve och EGS och återgå till det som jag ser som den springande punkten i den här artikeln: Det är svagt att ingå ett avtal för att sedan bryta det.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av BeardedRobot:

Alltid roligt när förvirrade personer förväxlar Steam's position som marknadsledare med monopol men sen när ett ganska tydligt fall av monopol visar sig i form av EGS mutor (för att bokstavligt talat rycka bort spel planerade att lanseras på Steam och ha ensamrätt på dem i ett år), ja det är minsann inget monopol av någon anledning. Försök vara lite konsistenta.

Steam har inte bidragit till att priser höjts och EGS har absolut inte bidragit till att priser sänkts, det kostar lika mycket för konsumenten. Sen att du har köpt nåt spel på grå marknaden för en billigare slant ska inte EGS ha eloge för. Ha lite koll på vad du talar om.

Du är bevisligen förvirrad. Steam har bedrivit ett monopol under lång tid. Epic har ej mutat någon, det kallas konkurrens.
PC spel brukade kosta 400kr innan Steam tog över helt. Lägg på deras avgift och valutaförändringen så har vi dagens pris på 650kr. Det är Steams fel att spelen har blivit så mycket dyrare på kort tid.
EGS har bevisligen bidragit till att spelpriser gått ner, det kostar mindre för konkurrenten.
Jag har absolut inte köpt några gråmarknadsnycklar. Min Borderlands 3 nyckel kommer från en legit butik vilken är rekommenderad av spelutgivare. Enda skillnaden är att man slipper betala Steams skyhöga avgifter vilket gör spelet mycket billigare, det har vi Epic att tacka för. Du får läsa på lite grann innan du yttrar dig igen, allting du sa var fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Jag köpte Borderlands 3 för 510kr istället för att betala 650kr som det hade kostat på Steam vid lansering. Trots det lägre priset så fick jag även pre-order DLCn och spelet är redan nedladdat och redo för releasedagen. Det är vad jag kallar konkurrens.

OM spelet nu samtidigt funnits att tillgå hos Steam hade du givetvis haft en poäng med ditt resonemang, givet de förutsättningarna hade jag tyckt att du gjort ett bra köp.

Men nu finns inte spelet på Steam och inte heller hos någon annan butiksplattform förutom just EGS och således existerar inte den konkurrens du försöker hänvisa till, finns spelet enbart hos en butik är det ju bara löjligt att tala om konkurrens, så var det innan med Steam, och det blir samma scenario med EPIC's exklusiva ensamrätt.

Så summa kardemumma: Ingen förändring alls.

Steam och andra butiker hade givetvis kunnat kontra med lägre priser genom att ta ut en lägre premie och kanske t.o.m. blivit, hör och häpna, tvingade till det OM spelet istället hade släppts på flera butiksplattformar och därmed medfört en hårdare konkurrens.

Vill fortfarande understryka min ståndpunkt i att varken Valve eller EPIC i slutändan är de värsta kålsuparna, det är publishers som bara försöker se till "sitt eget bästa" men fatalt missat att man själva matat fram Steam som enväldig härskarplattform genom att enbart välja att publicera sina spel via Steam.

De har byggt upp ett monster som vi känner vid namnet "Steam" och för att desarmera det läget försöker de nu bygga upp ännu ett monster vid namn EGS.
Släpp spelet fritt på alla konkurrerande plattformar och låt sedan kunderna avgöra. Det är vad jag kallar konkurrens.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon12433:

Det är Valve som sätter avgiften vilket driver upp spelpriset. Eller du kanske vill att utvecklarna bara ska ge bort betalningen för sitt hårda arbete till Valve.

Valve har inte monopol på idén om en speldistributionsplattform med butik, automatiska uppdateringar, etc. Flera företag som inte vill betala Valve-skatten, som t.ex. Ubisoft och EA har valt att skapa sina egna plattformar, nämligen Uplay och Origin. Andra företag som t.ex. Blizzard har valt att ha en egen launcher och butik som är lite mer "light-weight", som t.ex. Battle.net-launchern. Om ett företag väljer att de inte vill betala Valve-skatten så kan de undvika det genom att helt enkelt inte sälja hos Valve.

Och det är här Epic Game Store kommer in med ett alternativ till Steam som inte är knutet till en viss spelstudio. Försäljningargumentet här är att Epic ger en större del av kakan till spelutvecklaren, vilket är bra för spelutvecklaren så klart. Och det står så klart spelutvecklaren helt fritt att själv välja hur deras egna spel säljs.

Däremot tror jag inte att den andel som Valve tar har mer än en minimal påverkan på prissättningen. Hur spel prissätts beror till 100% på vad marknaden är beredd att betala och inte är kopplad till vad det kostar att utveckla. Även om butiken tog 0% så skulle slutpris för konsument vara det samma, bara att mer pengar gick till spelutvecklaren och mindre till butiken. Möjligen kan man argumentera för att spelen skulle bli bättre om företagen fick in mer pengar på spelförsäljningen. Att spel gått upp i pris har mer att göra med inflation, och att man upptäcker att gamers är villiga att betala mer för spel, än några procentsatser från Valves håll.

Det jag sagt hela tiden dock är att den här fighten inte är något som gynnar oss konsumenter, eller ger oss mer valfrihet. Vi måste fortfarande snällt välja att köpa spelet på den plattform där speltillverkaren valt att sälja spelet. Med andra ord innebär inte detta mer valfrihet för oss konsumenter. Hade EGS varit ett projekt för att ge mer valmöjlighet för konsumenter så hade de inte kört med sina exklusivitets-deals. Men det är det inte, det är ett projekt för att dra in mer pengar för spelföretagen.

Exklusitivetsdealsen finns på plats bara eftersom Epic vet att de flesta skulle, givet att spelet kostar lika mycket på EGS som på Steam, hellre köpa spelet på Steam, eftersom det är en bättre plattform för slutanvändaren. Det skulle innebära att speltillverkaren inte skulle få in lika mycket pengar på spelet.

Det bästa för oss konsumenter vore om Valve släppte på restriktionen att det inte får vara dyrare att köpa ett spel på Steam jämfört med någon annanstans. Då hade EGS fått konkurrera genom lägre pris till konsumenterna istället. Det hade vi vunnit på. Vi vinner inte på det upplägg som är idag, snarare tvärtom.

Slutsatsen är att jag varken gillar vad Epic eller Valve gör i den här situationen, och att heja på något av dessa två lag är kontraproduktivt. Varken Epic eller Valve har kundernas bästa i första rummet, och det är dags att vi slutar intala oss detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Det är Valve som sätter avgiften vilket driver upp spelpriset. Eller du kanske vill att utvecklarna bara ska ge bort betalningen för sitt hårda arbete till Valve.

Priset blir inte lägre bara för att avgifterna blir lägre. Betyder bara att mer pengar hamnar i någons ficka, något jag inte är emot i sak egentligen. Sen arbetar Valve även väldigt hårt på Steam som idag är en otroligt stabil och gedigen plattform som dessutom jobbar hårt med stöd för Linux. Det är något jag personligen tänker stötta.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av FribBe:

Priset blir inte lägre bara för att avgifterna blir lägre. Betyder bara att mer pengar hamnar i någons ficka, något jag inte är emot i sak egentligen. Sen arbetar Valve även väldigt hårt på Steam som idag är en otroligt stabil och gedigen plattform som dessutom jobbar hårt med stöd för Linux. Det är något jag personligen tänker stötta.

Det är bra att Valve jobbar på Open Source och Linux. Men du bör veta att detta är en strategi från Valve för att gardera mot en framtid där Windows inte längre är ett dominerande operativsystem på skrivbordet, eller en framtid där Valve inte längre kan bedriva en spelbutik för att Microsoft väljer att tvinga in allt att köpas via Windows Store.

Valves open source-utveckling är alltså ett smart strategiskt val för att försöka minska sitt beroende på Microsofts goda vilja. Det är samma argument som ligger bakom att Samsung skapar sina egna versioner av nästan alla Google-appar till sina mobiler, som att Samsung jobbar på t.ex. Tizen, och att Huawei nu utvecklar ett ett eget OS för mobiltelefoner.

Resultatet är ju skitbra för oss konsumenter, särskilt de som vill köra Linux på skrivbordet, men det är samtidigt inget som behöver "stöttas". Valve gör detta för att de känner att de kan vinna på det, inte som en service för Linux-communityn.

Permalänk
Medlem

Borde detta då även gälla spel som tex: Control. Som först marknadsförts på STEAM utan utgivningsdatum och sedan lanserats på Epic Games Store (där det finns tillgängligt nu) och STEAM har nu utgivningsdatum Augusti 2020. Alltså en exklusiv speltitel under 1år på Epic Games Store men som först marknadsförts bland annat via STEAM.

Jag "kill-gissar" lite här i min beskrivning men endast för att försöka förstå mig på problemet och sätta det i någon typ av kontext. Har jag förstått det hela korrekt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Ett monopol kan bryta mot konkurrenslagarna oavsett om konkurrenterna är svaga, se på hur Microsoft räddade ett döende Apple för att undvika att de själv skulle fällas för ett monopol.
De så kallade Epicexklusiva spelen är ett val utgivare har gjort, ingenting Epic har tvingat fram.
Epics så kallade exklusiva spel är monopolbrytande då de står i direkt konkurrens med Valve och är tydligt inriktat på att just bryta deras monopol.
Spelen är billigare på Epic Games Store, de reade till och med ut AAA-titlar innan de var släppta. En spelutvecklare har till och med öppet gått ut med att de sänker priset på sitt spel tack vare Epics lägre avgift.

Sättet som EGS använder sig av är helt rätt då det handlar om ren konkurrens. Epic tänker på spelarna i och med att de själva starkt motverkar P2W trenden i branschen, de sänker priserna på spel och ger mer pengar till utvecklarna vilket i längden förhoppningsvis ger oss bättre spel.
Steam har skadat spelbranschen länge nog, det är dags för en ny era.

Självklart kan dom det och någon kan stämma dom och utreda detta och Steam skulle blivit tvingade att stå till svars (aldrig hänt mej veteligen). Men det är ändock inte Steam som gjort något fel i det fallet, dom bara råkade finnas på en marknad där ingen erbjöd något liknande och konkurrenskraftigt. Epic har rakt ut mutat dom, det är inget varken EGS eller utgivarna som tagit emot pengarna försök dölja. Faktum är att det aldrig skulle bli exklusivt utan att EGS erbjöd pengar (mutade) till sej det. Steam ger inte pengar till utgivare för att enbart sälja på deras marknad, vilket är den betydande skillnaden mellan spel som bara finns på Steam och spel som bara finns på EGS. Du kan inte bryta monopol på en marknad genom att skapa ett nytt monopol, de är ganska motsägelsefullt. Att köpa upp ensamrätt till att kunna sälja något är skolboks monopol.

Återigen, varför tror du att spelutvecklarna får se röken av den mindre %? Det är utgivaren som får dom pengarna. Samtidigt så främjar dom knappast utgivaren om dom sänker priserna och % andelen. Om något i detta fallet så främjar dom spelaren, att ge båda mer pengar i plånboken genom att sälja spelen billigare är, om man tänker till lite, ganska motsägelsefullt.Saken är den att dem flesta spelen kostar lika mycket på EGS och Steam, i början var spelen tom. dyrare på EGS.

Permalänk
Moderator
Forumledare

*tråd rensad*
Jag förstår att det kan vara mycket känslor förknippat med denna diskussionen men försök att hålla nivån lite längre ifrån sandlådan är ni snälla.
Att kalla meningsmotståndare för diverse tråkiga saker är under all kritik.

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord