Läsa data från .xml till kolumner i ett Excel ark (Python?)

Permalänk
Medlem

Läsa data från .xml till kolumner i ett Excel ark (Python?)

Hej hej!

Efter många frustrerande timmar med att försöka läsa data från en .xml fil är jag nära på att ge upp! Ær ovan med Python men hade hopp att jag med lite tålamod och noggrannhet kunde klara av att få viss data från .xml filen så att jag kan kopiera in det i excel eller open office.

Kan någon hjælpa mig med skriptet för att läsa informasjonen ur detta xml ark? Bifogar exempel på 1 produkt som är listad i filen. (Totalt över 8000 produkter) Önskar att läsa in all info i alla olika fält för att sen, som sagt, kunna ordna det mer strukturerat i Excel. Målet är att kunna optimera en shopping feed.

<item>
<g:id>9781871149500</g:id>
<g:mpn>cwn003</g:mpn>
<g:gtin>9781871149500</g:gtin><g:title> the west highland way</g:title><g:description>&lt;p&gt;&lt;br&gt;&amp;lt;p&amp;gt;footprint er blant de store guidebokseriene, sammen med rough guide og lonely planet. bøkene har nøyaktige, oppdaterte praktiske detaljer og bakgrunnsinfomasjon, og er ofte skrevet av folk som har bodd eller jobbet lenge i landene. anbefales sterkt for latin-amerika. de store titlene oppdateres årlig.&amp;lt;/p&amp;gt;&lt;br&gt;publisert år: 2017&lt;br&gt;</g:description>
<g:google_product_category>783</g:google_product_category>
<g:product_type>Product &gt; Map &gt; Hiking maps World</g:product_type>
<g:brand></g:brand>
<g:condition>new</g:condition>
<g:color>sjampanje</g:color>
<g:gender></g:gender>
<g:material>papir</g:material>
<g:item_group_id>0</g:item_group_id>
<g:availability>out of stock</g:availability>
<g:custom_label_4>Europa &gt; Storbritannia</g:custom_label_4>
<g:price>149 NOK</g:price>
<g:sale_price>149 NOK</g:sale_price>
</item>