Uppsägning i någon annans namn [Jobb]

Permalänk
Medlem

Uppsägning i någon annans namn [Jobb]

Vad hindrar någon från att säga upp en person i någon annans namn?

När man läser på om reglerna för att säga upp sig så kan man göra det på många sätt.

Man kan exempelvis säga upp sig via mail.

Vad hindrar då en person att skapa en fake mail och skicka iväg ett mail om uppsägning till dennes chef.(I detta fallet känner den personen till den berörda personens chef)

Låt oss ta ett annat scenario där personen får tag på personens riktiga jobbmail eller telefonnummer(mobil) eller liknande. Vem har bevisbördan då?

Den berörda personen är ju körd i detta fallet eller hur fungerar det egentligen?

Vet inte om detta är en dum jävla fundering som kom över mig eller om de något jag missat när det kommer till uppsägnings lagar/regler.

Detta är troligen olagligt men vad gör den berörda personen i detta fall?

Permalänk
Medlem

Antar att din chef kommer vilja prata med dig efter endast ett mail? Och då redan man ut det hela... Samtidigt åker du dit för urkundsförfalskning eller liknande brott

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Vid en uppsägning så brukar närmaste chef oftast prata med den anställde, boka avslutningsintervjuer, kola när sista anställningsdag skall vara osv.

Det är inte bara så att du säger upp dig och sen efter en månad går du därifrån. Det är OFTAST ganska många steg som kommer behöva tas innan du faktiskt kan sluta.

Och en får väl hoppas att där någonstans så märker du om någon sagt upp dig även om du inte vill.

Har du sagt upp dig och ångrar din uppsägning? Eller vad fick dig att fundera på detta?
Eller skall du säga upp någon utan att denna person skall veta om det?

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Chefen skall godkänna uppsägningen efter samtal med berörd part

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fantomen:

Chefen skall godkänna uppsägningen efter samtal med berörd part

Skall?
Nej, det finns inget sådant krav i lagen. En uppsägning från en arbetstagare behöver inte godkännas av någon för att vara giltig.
I normalfallet så kommer naturligtvis en chef vilja prata med en anställd som sagt upp sig, men det finns inget som säger att de måste göra det.

Permalänk

När man säger upp sig muntligt eller via mail så krävs det (oftast?) också ett skriftligt fysiskt papper som underlag.

Vissa arbetsgivare har det som regel att man ska komma in med påskrivet papper så fort som möjligt efter uppsägning (om man är t.ex. på semester eller reser)

Visa signatur

Moderkort: Asus Z170-Deluxe / CPU: Intel Core i7 6700K
GPU: Gigabyte GeForce GTX 1070 8GB / RAM: Corsair Vengeance 32GB
KYLNING: Phanteks PH-TC14PE / PSU: Corsair HX1000i 1000W
CHASSI: DefineS / SKÄRM: Asus ROG Swift PG279QZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Unnotized:

När man säger upp sig muntligt eller via mail så krävs det (oftast?) också ett skriftligt fysiskt papper som underlag.

Vissa arbetsgivare har det som regel att man ska komma in med påskrivet papper så fort som möjligt efter uppsägning (om man är t.ex. på semester eller reser)

Vissa arbetsgivare kanske kräver det, men det är inget lagkrav.
Om arbetsgivaren skall säga upp någon arbetstagare är det däremot krav på att det skall finnas en skriftlig uppsägelse som som arbetstagaren skall få.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oobum:

Vid en uppsägning så brukar närmaste chef oftast prata med den anställde, boka avslutningsintervjuer, kola när sista anställningsdag skall vara osv.

Det är inte bara så att du säger upp dig och sen efter en månad går du därifrån. Det är OFTAST ganska många steg som kommer behöva tas innan du faktiskt kan sluta.

Och en får väl hoppas att där någonstans så märker du om någon sagt upp dig även om du inte vill.

Har du sagt upp dig och ångrar din uppsägning? Eller vad fick dig att fundera på detta?
Eller skall du säga upp någon utan att denna person skall veta om det?

Nä satt och funderade på om man en dag skulle säga upp sig och hur reglerna då fungerar.
Då slog tanken mig(det jag beskrivit ovan).

Skrivet av Erik_T:

Vissa arbetsgivare kanske kräver det, men det är inget lagkrav.
Om arbetsgivaren skall säga upp någon arbetstagare är det däremot krav på att det skall finnas en skriftlig uppsägelse som som arbetstagaren skall få.

Så arbetstagaren är körd i scenariot jag beskrev ovan?

Permalänk
Medlem

Är det Adolf som är arbetsgivare? I real life så borde detta inte vara något som helst problem...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fantomen:

Chefen skall godkänna uppsägningen efter samtal med berörd part

Hur tänkte du där?

Säg att du är anställd på ett riktigt skitjobb med en månadslön på säg 12 000:- före skatt och vill säga upp dig.
Chefen säger givetvis Nej, skulle då du jobba kvar fram tills pensionering vid detta jobb?

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

när jag sa upp mig, vilket var ganska nyligen, så gjorde jag det muntligt.
sen kom min chef med en lapp där jag fick fylla i mitt namn, samt vilken dag jag sa upp mig, och han fyllde då i vilket slutdatum det blev ( i detta fall 2 månader p.g.a tjänsteman och det stog i företagets kontrakt.) sen ska BÅDA signera den och den ska vidare till HR.
HR bokade då in en " exit intervju " och jag fick tid till att ställa frågor om jag hade några som rörde mitt avslut, efter detta så var det bara att gå tillbaka till sin arbetsstation and get on with the day

så ja, man kan säkerligen maila in ett avslut, men din chef / HR kommer nog kräva en signatur via antingen face-to-face, eller så kanske moderna lösningar som T.ex. Mobilt Bank ID skulle vara en giltlig handling?

Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W

Permalänk
Medlem

@Lodisen: chefen kan vägra en uppsägning och kräva samtal t.ex. säg att du är en nyckelperson och vill säga upp dig och kräver 1 månads avslut, då kan de kräva längre tid eller begära samtal för att t.ex. erbjuda dig en annan tjänst/högre lön/omförhandla ditt kontrakt, inget konsigt med det.

Men det låter värre än vad det ser ut, de kan aldrig säga nej till att du säger upp dig, men har man ansvarsområden, så måste företaget få skälig tid till att hitta en ersättare och framför allt göra överlämningar.

Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W

Permalänk
Rekordmedlem

Det finns inga formella lagkrav på hur arbetstagaren ska gå till väga men om det inte råder total kaos på företaget så borde ju arbetsgivaren ta kontakt med den som berörts, brottet i fråga lär ju bli urkundsförfalskning men jag vet inte om nått sånt här hänt i verkligheten och provats i domstol.
Arbetsgivaren har däremot krav på sig för hur både uppsägning och avsked får utföras.
Lag (1982:80) om anställningsskydd
läs från 8 §
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-fo...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Rätt unikt att jobba någonstans där ens chef inte kommunicerar med en alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoodPC:

Så arbetstagaren är körd i scenariot jag beskrev ovan?

Nej, i alla normala företag/organisationer så kommer chefen att åtminstone nämna uppsägningen för arbetstagaren varvid denne kan protestera att han/hon inte alls har sagt upp sig.
Om inte annat kommer detta att inträffa när arbetstagaren dyker upp på arbetet dagen efter att han antogs ha slutat.

Det kan naturligtvis bli strul och krångel om någon skickar in en falsk uppsägelse på det sätt du beskrev, men i 99.9% av fallen kommer situationen att klaras upp på något vettigt sätt så att "uppsägningen" inte har någon verkan.

Att skicka in en uppsägelse i någon annans namn på det sätt som beskrevs är mycket riktigt olagligt och den som gör det kan råka illa ut - fängelse i värsta fall. (Lite osäker på vilket brott det klassas som, men urkundsförfalskning eller olovlig identitetsanvändning verkar troligt.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Farthinder:

Men det låter värre än vad det ser ut, de kan aldrig säga nej till att du säger upp dig, men har man ansvarsområden, så måste företaget få skälig tid till att hitta en ersättare och framför allt göra överlämningar.

Vilket är varför det nästan alltid finns en viss uppsägningstid kopplad till en anställning - tiden mellan uppsägningen och att arbetstagaren faktiskt slutar sitt arbete.
Om man inte kommit överens om något annat i anställningsavtal eller kollektivavtal så är uppsägningstiden en månad när en arbetstagare säger upp sig själv.

Säger du upp dig så kan dock inte arbetsgivaren kräva där och då att förlänga uppsägningstiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Farthinder:

@Lodisen: chefen kan vägra en uppsägning och kräva samtal t.ex. säg att du är en nyckelperson och vill säga upp dig och kräver 1 månads avslut, då kan de kräva längre tid eller begära samtal för att t.ex. erbjuda dig en annan tjänst/högre lön/omförhandla ditt kontrakt, inget konsigt med det.

Men det låter värre än vad det ser ut, de kan aldrig säga nej till att du säger upp dig, men har man ansvarsområden, så måste företaget få skälig tid till att hitta en ersättare och framför allt göra överlämningar.

Fast nu var det jag citerade att chefen skall godkänna uppsägningen.
Skriver jag ett brev om att jag säger upp mig och lämnar in det så har chefen inte ett dugg att säga till om så länge man stannar kvar under eventuell uppsägningstid.
De kan inte "kräva" längre tid, däremot så kan de ju såklart efterfråga det.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av keyser:

Rätt unikt att jobba någonstans där ens chef inte kommunicerar med en alls.

Har jobbat inom bemanning och där var man bara ute hos kund, och träffade inte den faktiska chefen mer än en gång per år för "utvecklingssamtal". Det var inte var så utvecklande när chefen knappt visste vad man gjort eller vem man var, speciellt eftersom det var ny chef varje gång för den gamla slutat.... Så det förekommer nog.

Men som sagt, en uppsägning är knappast bindande om den var förfalskad. Så märker man att lönen plötsligt slutar trilla in den 25:e varje månad lär man fråga varför och då uppdagas det att var urkundsförfalskning och man får stanna kvar eftersom man aldrig hade sagt upp sig.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

@Lodisen:
Han kan inte säga nej. Men måste ändå skriva på pappren för uppsägningen

Permalänk
Medlem

När jag sade upp mig sist så gjordes det officiellt genom att jag och min närmsta chef träffades skrev under ett fysiskt papper tillsammans.
Men jag vill minnas att min uppsägningstid (3månader) började räkna från tiden jag meddelat mina avsikter elektroniskt.

Permalänk
Medlem

@henkiii: 3 månader uppsägningstid? herrejösse

Permalänk
Medlem

Det intressanta blir om det är en anställd som arbetsgivaren vill bli av med, då kommer de stå på sig om att arbetsgivaren sagt upp sig själv. Det har jag sett där folk i vredesmod sagt att de säger upp sig och sen ångrat sig när de lugnat ner sig, då har arbetsgivaren kört hårt på att arbetstagaren har sagt upp sig. Finns ingen ångertid på uppsägningar utan det är då upp till arbetsgivaren om det är någon de vill behålla eller inte...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Rent krasst, ja, arbetsgivaren kan ta ett förfalskat mail och hävda att det gäller om inget i mailet direkt visar att det en förfalskning, på samma sätt som om ett signerat underskrivet brev.

Men om en chef gör det efter ett samtal eller dyl. betyder det förmodligen att de ville bli av med dig i vilket fall, och jag skulle i vilket fall inte vilja vara kvar hos en chef som kräver att jag slutar pga ett mail jag inte skickade.

Sen finns det nog ganska många chefer som skulle kolla snett på dig ett tag efter en sån händelse (två typiska tanker jag skulle är om den anställde antingen var full och sen ångrat sig, eller vad fan de kan ha gjort för att få någon så förbannad att detta händer).

Ha alltid skriftligt och daterat när man säger upp sig. Behöver man av någon orsak bevisa exakta datum är det ovärderligt att ha. Ofta går det helt utan problem, men gångerna det inte gör det vill man har det, och det kan dyka upp långt senare att behovet finns, t.ex. konkuransförbud som börjar ticka på rätt dag m.m.

Visa signatur

| Intel i2500k | 16g Ram | ASUS ROG STRIX RX460 |

Permalänk
Medlem

Har chefen inte ett samtal eller träffar personen som säger upp sig efter ett mail... Då är det en väldigt märklig arbetsplats med extremt märkliga personer som är anställda.

Detta gäller alla bemanningsföretag också, en sak att inte kommunicera under uppdraget men säger man upp sig så får man garanterat feedack.

Angående andra saker som togs upp, uppsägning gäller från och med att ena parten gör det skriftligt, måste vara en giltig mailadress/fysisk adress man gör det på dock.

Behöver inte godkännas av någon part.

Permalänk
Medlem
Skrivet av during:

Rent krasst, ja, arbetsgivaren kan ta ett förfalskat mail och hävda att det gäller om inget i mailet direkt visar att det en förfalskning, på samma sätt som om ett signerat underskrivet brev.

Det här förhållandet är juridiskt sett en serie yrkanden. Den som framför ett yrkande har normalt sett bevisbördan för yrkandet.

1. Arbetsgivaren påstår att arbetsavtalet har sagts upp.
2. Arbetsgivaren påstår att lön inte behöver betalas eftersom arbetsavtalet inte längre är i kraft.
3. Arbetstagaren bestrider att arbetsavtalet har sagts upp, och påstår att mailet förfalskats.
4. Arbetstagaren påstår att lön ska betalas ut, och att arbetsförhållandet ska konstateras vara i kraft.

Om det blir stridigt huruvida arbetsavtalet sagts upp eller inte så kommer i sista hand en domstol att ta ställning till saken, om det inte hittas annan lösning. Då kommer domstolen att använda sig av sin fria bevisprövning, och kommer att se på de olika faktorer som parterna presenterar.

Arbetstagaren kan framställa ett arbetsavtal (eller motsvarande) som bevis för att arbetsförhållandet varit i kraft tidigare. Arbetsgivarsidan behöver då bevisa att arbetsavtalet har sagts upp. Eftersom mailet då blir stridigt kommer domstolen bedöma hur sannolikt det är att arbetstagaren faktiskt har varit avsändaren. Då skulle domstolen antagligen konstatera att arbetsgivarsidan inte har agerat i enlighet med en uppsägning. Om arbetsgivarsidan inte skulle ha verifierat saken eller färdigställt inför ett avslutande av arbetsförhållandet så skulle domstolen antagligen anse att uppsägningen och avslutandet av arbetsförhållandet inte kunde bevisas tillräckligt.

I bedömningen av bevisningen skulle domstolen antagligen ge mera vikt vid arbetstagarens utsagor, eftersom arbetstagaren är i svagare ställning, och eftersom arbetsgivaren lätt kunde agera för att verifiera uppsägningen, vilket också hör till god sed.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum