AMD Ryzen 3000-serien får fix mot låga turbofrekvenser senare i september

Permalänk
Melding Plague

AMD Ryzen 3000-serien får fix mot låga turbofrekvenser senare i september

Som utlovat går AMD ut med vad de säger ska åtgärda att processorer i Ryzen 3000-serien inte når sina maximala turbofrekvenser. Samtidigt ger de svar på tal om processorernas livslängd.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Mamma mia, skönt att det snart löser sig.

MSI beta BIOS (mest info gällande X570) : https://forum-en.msi.com/index.php?topic=323855.0
Gigabyte beta BIOS : https://forums.tweaktown.com/gigabyte/28441-gigabyte-beta-bio...

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Datavetare

Värt att komma ihåg här är att "AGESA 1003ABBA" är en hot-fix,
håll utkik efter den officiella versionen "AGESA 1003BETA"!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Storm i ett vattenglas, vad är detta problem jämfört med Intels alla säkerhetsproblem - senaste: https://www.techpowerup.com/259096/new-netcat-vulnerability-e...

EDIT: Innan du kritiserar inlägget, läs gärna först mina bemötanden av två andra kritiker, dessa ger lite utförligare förklaring till mitt inlägg. Men duger inte detta, då läser jag gärna en ytterligare synpunkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av NutCracker:

Storm i ett vsttenglss, vad är detta problem jämfört med Intels alla säkerhetsproblem - senaste: https://www.techpowerup.com/259096/new-netcat-vulnerability-e...

Skickades från m.sweclockers.com

Det är fortfarande problem som bör rättas till. Trots att intel också har problem.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Det är fortfarande problem som bör rättas till. Trots att intel också har problem.

Ja, och det görs! Självklart skall arkitekturen fintrimmas vartefter!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det jag gillar mest med AMDs hantering av det här är att man har tittat på det tekniska problemet utan att snacka en massa skit om bortförklaringar eller att konkurrenterna är sämre utan satt sig ner och jobbat på en lösning.

Om de löser problemet som utlovat så finns det många teknikföretag som kan lära sig av detta.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av NutCracker:

Ja, och det görs! Självklart skall arkitekturen fintrimmas vartefter!

Skickades från m.sweclockers.com

Ja men varför drar du in intel som om det skulle göra AMDs problem mindre? Det är ju inte särskilt relevant i denna nyheten eller för folk som köpt Ryzen 3000. Tyckte mest kommentaren var onödig eftersom det oftast skapar massa bråk i trådarna.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Ja men varför drar du in intel som om det skulle göra AMDs problem mindre? Det är ju inte särskilt relevant i denna nyheten eller för folk som köpt Ryzen 3000. Tyckte mest kommentaren var onödig eftersom det oftast skapar massa bråk i trådarna.

Ok, ja det är ju lite dumt att öka på de motsättningarna. Men det är ändå en storm i ett vattenglas i jämförelse.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Hoppas AMD fixar spänningen..just nu vid stock ligger min på 1,45V under arbete..känns sådär.

3600 ej X.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Jämförde Crosshair VII moddade bios, Auto OC +200MHz på båda, samma bios med SMU från AGESA 1.0.0.2 och med SMU från AGESA 1.0.0.3ABBA(46.49). Den nya SMU boostar sämre, når faktiskt aldrig upp till 4600MHz. Med gamla SMU från 1.0.0.2 var flera kärnor på 4625MHz. Multi benchmark är sämre, ca 150p sämre i CB20. Men minnena är imponerande snabba. Gjorde en baseline i Geekbench 4, och där är det inom felmarginalen egentligen:

https://browser.geekbench.com/v4/cpu/compare/14597169?baselin...

Med ABBA-SMU:

Men som sagt, inget större drag i Auto OC/PBO, det är fortfarande manuelll/per CCX-klockning som gäller för dom som är ute efter bästa prestanda.

En stor anledning att det inte ger mer är samma som jag ser på bios 5216 för Prime Pro, processorn vägar överskrida max TDP trots att allt är "upplåst". Som man ser i HWINFO så är max CPU + SOC 149W vilket är marginellt över hårdkodade 144W. På ett sätt är det bra, för det är väldigt liten risk att förstöra sin CPU.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Jag väntar på AGESA 1.0.0.5ACDC. Då jävlar blir det rock 'n' roll!

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Hoppas AMD fixar spänningen..just nu vid stock ligger min på 1,45V under arbete..känns sådär.

3600 ej X.

Strunta i spänningen, den ligger generellt högt för den skall göra det. Titta på temperaturen i stället, är det inte varmt så drar det ingen ström, då spelar det inte någon roll vad det är för spänning. Annat än att den skall vara hög för att CPPC2 skall fungera med snabb boost.

När CPU parkerar kärnor för inaktivitet går min dock ner på 0.2V på i princip alla kärnor, surfa på Swec är mellan 0.2-1.0V typ för det är inte krävande.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag väntar på AGESA 1.0.0.5ACDC. Då jävlar blir det rock 'n' roll!

Så länge inte CPUn tänker "THUNDER", blixtrar till och slutar fungera i ett mörkt moln..

OT: Tänkte först att jag inte skulle bry mig om detta, min 3700X sköter sig tillräckligt bra (gör inget så tungt och några sekunder hit eller dit i renderingar etc kan jag leva med) men att den skulle sänka strömförbrukningen och således värmen i låg belastning är härligt nu när jag äntligen har en väldigt tyst dator. Får bli att uppgradera BIOS när det kommer vettig sådan från MSI. Måste även tillägga att ha BIOS-flashning via USB även om datorn inte bootar är guld värt! (MSI Mortar)

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, ASUS RX 580 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W - Bärbar: ASUS F3SR, Core2Duo@2,6-3,1Ghz 4 GB, SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Hoppas AMD fixar spänningen..just nu vid stock ligger min på 1,45V under arbete..känns sådär.

3600 ej X.

Spänning i sig är absolut inte farligt. Det är hög spänning i kombination med hög ampere som på sikt kan orsaka elektronmigration (degradering)

Att Idle-spänningen ligger högt på Ryzen 3000 är för att den skall kunna svara snabbt på begärda laster, och då det tar mindre tid att sänka än att öka spänningen så for man ner svarstiderna på det sättet. Så även om de nu sänker spänningen i Idöe med ABBA så är det absolut inget farligt med hög idle-spänning.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd

@Ozzed
@the_squonk

Okok, då kan jag simma lugnt Temperaturen på processorn toppar 62c under stresstester, jag har en Dark Pro 4 på prollen.

Men toppfrekvens är 4125mhz, inte 4200mhz..hoppas detta åtgärdas inom kort

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av NutCracker:

Storm i ett vattenglas, vad är detta problem jämfört med Intels alla säkerhetsproblem - senaste: https://www.techpowerup.com/259096/new-netcat-vulnerability-e...

Skickades från m.sweclockers.com

@NutCracker

Det skulle vara trevligt om folk kan hålla sig till ämnet i en enda tråd någon gång istället för att hävda sig över någon annan tillverkare att kasta skit på.

Lite dagis över det hela.

Bra att Amd går ut med detta. 🙂👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Hoppas AMD fixar spänningen..just nu vid stock ligger min på 1,45V under arbete..känns sådär.

3600 ej X.

Wendel på Level1 Tech tog upp detta och det volten i sig verkar inte vara så stort issue. Det som kan vara skadligt är vad han kallar "current density" kombinerat med värme. Verkar inte vara något direkt issue. Men kan man få ner volt så är det ju bra av alla möjliga anledningar ändå.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

@NutCracker

Det skulle vara trevligt om folk kan hålla sig till ämnet i en enda tråd någon gång istället för att hävda sig över någon annan tillverkare att kasta skit på.

Lite dagis över det hela.

Bra att Amd går ut med detta. 🙂👍

Jag har redan svarat på ett annat kritiskt inlägg. Men ytterligare, det fanns ingen avsikt åt det håll som påpekas, vill inte späda på en infekterad debatt. Dock anser jag att man tar för lätt på fel i arkitekturer vilka ökar sårbarhet för attacker. Tycker mao inte att det är fel att vidga debatten med denna aspekt.

EDIT: Lite ytterligare fakta. Jag är inte anti-Intel generellt, men pga de sårbarheter som började dyka upp under våren 2018, så har vi sett oss nödsakade att byta ut Inteldatorer - mot annat. I det sammanhanget hamnar en diskussion om -25 MHz i toppboost ganska långt ner i prioritet. Alla kan ju inte ta lika lätt på sårbarheter!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Ozzed:

Spänning i sig är absolut inte farligt. Det är hög spänning i kombination med hög ampere som på sikt kan orsaka elektronmigration (degradering)

Att Idle-spänningen ligger högt på Ryzen 3000 är för att den skall kunna svara snabbt på begärda laster, och då det tar mindre tid att sänka än att öka spänningen så for man ner svarstiderna på det sättet. Så även om de nu sänker spänningen i Idöe med ABBA så är det absolut inget farligt med hög idle-spänning.

För hög spänning kan tyvärr bränna en krets även i frånvaro av hög strömdensitet. ESD är ett exempel. Men ESD resulterar i väldigt höga spänningar, så knappast relevant här.

Är rätt säker att man bränner sin Ryzen 3000 om man lägger ut 2,0 V, det även om det enbart händer i "idle" med nära nog noll ström.

Om någon vill testa det på något billigare, prova med I/O-pinnarna på en RPi. De jobbar med 3,3 V och kan hantera i alla fall 30 mA. Ställ en sådan I/O-pinne i input-läge, koppla 5 V genom ett 5000 Ω motstånd (så maximalt 1 mA). Du kommer bränna I/O-pinnen relativt omgående.

Level1Techs betänker bara ett av de fyra sätt sätt Wikipedia går igenom i sektionen "Electrical overstress" som kan döda en krets, det som kallas "thermal runaway" (vilket är helt beroende på strömdensitet).

För hög Vcore enbart i "idle" kan faktiskt orsaka hög temporär strömdensitet när kretsen går från "idle" till att börja jobba. Detta då alla miljoner transistorer och ledningar har en icke-försumbar kapacitans, d.v.s. uppför sig som en kondensator. Om Vcore faller allt för snabbt kommer skillnaden i spänning som lagras i olika delar i kretsen och den nya Vcore man nu försöker nå resultera i att kretsen uppför sig som ett batteri, d.v.s. levererar ström som är beroende på skillnad i spänning!

Det skrivet. Finns väl ändå ingen anledning att misstro AMD här, de lär veta vilken Vcore som är OK i olika lägen!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Mamma mia...

Nope... snarare Gimme! Gimme! Gimme!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

För hög spänning kan tyvärr bränna en krets även i frånvaro av hög strömdensitet. ESD är ett exempel. Men ESD resulterar i väldigt höga spänningar, så knappast relevant här.

Är rätt säker att man bränner sin Ryzen 3000 om man lägger ut 2,0 V, det även om det enbart händer i "idle" med nära nog noll ström.

Om någon vill testa det på något billigare, prova med I/O-pinnarna på en RPi. De jobbar med 3,3 V och kan hantera i alla fall 30 mA. Ställ en sådan I/O-pinne i input-läge, koppla 5 V genom ett 5000 Ω motstånd (så maximalt 1 mA). Du kommer bränna I/O-pinnen relativt omgående.

Level1Techs betänker bara ett av de fyra sätt sätt Wikipedia går igenom i sektionen "Electrical overstress" som kan döda en krets, det som kallas "thermal runaway" (vilket är helt beroende på strömdensitet).

För hög Vcore enbart i "idle" kan faktiskt orsaka hög temporär strömdensitet när kretsen går från "idle" till att börja jobba. Detta då alla miljoner transistorer och ledningar har en icke-försumbar kapacitans, d.v.s. uppför sig som en kondensator. Om Vcore faller allt för snabbt kommer skillnaden i spänning som lagras i olika delar i kretsen och den nya Vcore man nu försöker nå resultera i att kretsen uppför sig som ett batteri, d.v.s. levererar ström som är beroende på skillnad i spänning!

Det skrivet. Finns väl ändå ingen anledning att misstro AMD här, de lär veta vilken Vcore som är OK i olika lägen!

Ja, men i de exempel du nämner så ör det ju ändå frågan om att öka amperen. Självklart är det så att ju högre spänning man har desto skadligare blir det med högre ampere, men inte på det spänningsnivåer Ryzen 3000 rör sig inom. 2.0V skulle med stor sannorlikhet döda en Ryzen 3000 i idle, därför att det vi uppfattar som "idle" snarare är "låg genomsnittsAmpere", men har man tillräckligt hög spänning räcker det ju att Ampere får en spik och sedan är det godnatt, vilket garanterat händer i det som vi uppfattar som Idle. Men det kommer inte hända med 1.5V på de specar som AM4 har. Det finns alltid en viss tolerans och det finns kondensatorer som jämnar ut spikarna, men drar man på med tillräckligt hög spänning så hjälper inte det.

"Grundmissförståndet" handlar dock förmodligen om att folk ser ett icke existerande samband mellan spänning, temperatur och strömförbrukning, helt avhängt Ampere, vilket är en omöjlighet. "Min processor har hög spänning alltså måste den bli varm, dra massa ström och degraderas" typ. Men det är väl bra att de nu åtgärdar det så även de som tror att spänning avhängt allt annat är farligt i sig kan lugna ner sig.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Sådär, nu blev boost helt ok, gjorde reset och aktiverade PBO genom den nya Ryzen Master. Nu presterar det som det ska(ja 4600MHz på EN kärna), dippar aldrig under 4100MHz på någon kärna i CB20 vilket är helt ok för en tolvkärnig processor enligt mig.

Och det intressanta är att nu maxar strömförbrukningen på 139W! Så här energieffektiv vs prestanda har processorn aldrig varit, varför konsumera 170W om det inte behövs? Alltså, denna nya SMU är mycket bra ur energi vs prestanda synpunkt. Och minnena presterar på topp även dom. 60GB/s read och 64GB/s copy samt 64.6ns latency kan man inte klaga på.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Sådär, nu blev boost helt ok, gjorde reset och aktiverade PBO genom den nya Ryzen Master. Nu presterar det som det ska, dippar aldrig under 4100MHz på någon kärna i CB20 vilket är helt ok för en tolvkärnig processor enligt mig.

Och det intressanta är att nu maxar strömförbrukningen på 139W! Så här energieffektiv vs prestanda har processorn aldrig varit, varför konsumera 170W om det inte behövs? Alltså, denna nya SMU är mycket bra ur energi vs prestanda synpunkt. Och minnena presterar på topp även dom. 60GB/s read och 64GB/s copy samt 64.6ns latency kan man inte klaga på.

https://1.bp.blogspot.com/-5syF-VAP4Bg/XXjiBHusFCI/AAAAAAAA44s/HWZJFb-PhNIEUSC0u4Ua2Ine-xYMaO7kwCLcBGAsYHQ/s1600/140W.png

Kan du inte testa utan PBO?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Kan du inte testa utan PBO?

Jag gjorde ju det i inlägget innan, det var Auto OC, PBO fungerar helt klart bättre med det här bioset.

Nytt personligt rekord i single i Geekbench 4:

https://browser.geekbench.com/v4/cpu/compare/14597875?baselin...

6150 single 50106 multi

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Vänta här nu, bara så jag får rätt perspektiv på det hela....
Allt detta rabalder och syrlighet handlar om att Ryzen 3000-seriens turbofrekvens lägger sig 25-50MHz för lågt på CPUer som arbetar i GHz-området?

För övrigt tycker jag att AMD borde se till att den slutliga AGESA-versionen för namnet 1337ABBA.
Det skulle ge hela debatten lite fyndighet...:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Vänta här nu, bara så jag får rätt perspektiv på det hela....
Allt detta rabalder och syrlighet handlar om att Ryzen 3000-seriens turbofrekvens lägger sig 25-50MHz för lågt på CPUer som arbetar i GHz-området?

För övrigt tycker jag att AMD borde se till att den slutliga AGESA-versionen för namnet 1337ABBA.
Det skulle ge hela debatten lite fyndighet...:)

Jag rekommenderar dig att kolla på det här klippet

Edit. Du har ju själv kommenterat i den tidigare tråden så varför låtsas du vara omedveten?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Jag gjorde ju det i inlägget innan, det var Auto OC, PBO fungerar helt klart bättre med det här bioset.

Nytt personligt rekord i single i Geekbench 4:

https://browser.geekbench.com/v4/cpu/compare/14597875?baselin...

6150 single 50106 multi

Vad är din maxfrekvens i idle? Min ligger på 4625Mhz med 0002+ så har lite funderingar kring om ABBA rent av kommer göra att min boostar sämre.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Vad är din maxfrekvens i idle? Min ligger på 4625Mhz med 0002+ så har lite funderingar kring om ABBA rent av kommer göra att min boostar sämre.

4600 på två kärnor för tillfället, CPUZ var bästa hitills, CB är helt ok, Geekbench 4 var nytt rekord och bioset drar betydligt mindre ström än något tidigare bios(minst 10W lägre under full last). Bättre minneslatenser också. Temps är lägre, får inte längre upp Tdie i 80C en enda gång. Ser inte vad man inte skulle gilla?

Jo förresten, Auto OC fungerar dåligt, PBO är mycket bättre med det här bioset.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

4600 på två kärnor för tillfället, CPUZ var bästa hitills, CB är helt ok, Geekbench 4 var nytt rekord och bioset drar betydligt mindre ström än något tidigare bios(minst 10W lägre under full last). Bättre minneslatenser också. Temps är lägre, får inte längre upp Tdie i 80C en enda gång. Ser inte vad man inte skulle gilla?

Jo förresten, Auto OC fungerar dåligt, PBO är mycket bättre med det här bioset.

OK, det låter ju bra. Är det 0002M-FI du kör?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.