Epic Games Stores exklusiva speltitlar kan bryta mot Steams distributionsavtal

Permalänk
Melding Plague

Epic Games Stores exklusiva speltitlar kan bryta mot Steams distributionsavtal

Speltitlar som blir tidsexklusiva för Epic Games Store kan bryta mot Steam-butikens avtal, detta enligt regler som funnits i utgivaravtalet för Steam sedan 2017.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Valve/Steam verkar ha ett järngrepp kring digital speldistribution.

O andra sidan hellre Valve än någon annan.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Farligt om de börjar agera på den klausulen. Då kanske aldrig titlarna kommer till steam över huvud taget.

Permalänk
Snusfri

Hoppas att Valve sätter ner foten och stämmer de som brutit mot avtalet.

Epic store är ett ont som bör fördrivas.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Valve/Steam verkar ha ett järngrepp kring digital speldistribution.

O andra sidan hellre Valve än någon annan.

Vad har valve gjort för dig? Annat än att höja priset på spel genom att ta 30% cut av försäljningen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HenrikM:

Vad har valve gjort för dig? Annat än att höja priset på spel genom att ta 30% cut av försäljningen.

De har öppnat upp och gjort det tillgängligt att kunna spela spel på oberoende plattformar som inte är Windows-specifik. De är open-source inriktade som gör det enkelt för folk att använda Steam och spel oavsett plattform.

Sug på den!

Visa signatur

Dator: i7 4960x | 32GB RAM | Asus Rampage IV Formula | GTX 1080
OS: Slackware 64-bit current + multilib

Laptop: HP Elitebook 6930p | 8GB RAM | 211GB SSD RAID 0 | 256MB AMD Radeon HD 3450/3470 | Intel Duo T9900 @ 3.06GHz
OS: Slackware 64-bit 14.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Hoppas att Valve sätter ner foten och stämmer de som brutit mot avtalet.

Epic store är ett ont som bör fördrivas.

Skickades från m.sweclockers.com

Du vill alltså att Valve ska stämma spelutvecklarna? Epic kommer ju inte bli lidande utav detta. De som kommer ta stryk är utvecklarna. Vilket kommer leda till att bolagen läggs ner och inga nya titlar utvecklas. Vilket är tragiskt. Vill du verkligen leva i en vädlr där vi endast hart EA games, Brizzard, Origin och Ubisoft??? Inga andra?

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

Vad har valve gjort för dig? Annat än att höja priset på spel genom att ta 30% cut av försäljningen.

Höjt min livskvalitet genom att tillverka spel som gett mig många timmars glädje och möjliggjort en kommunikation med människor jag aldrig hade haft möjligheten att träffat, samt förbättrat min kommunikation/ledarskapsförmåga.

Har några exempel till men dessa är väl de som jag värderar mest.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Savage_Gray:

Du vill alltså att Valve ska stämma spelutvecklarna? Epic kommer ju inte bli lidande utav detta. De som kommer ta stryk är utvecklarna. Vilket kommer leda till att bolagen läggs ner och inga nya titlar utvecklas. Vilket är tragiskt. Vill du verkligen leva i en vädlr där vi endast hart EA games, Brizzard, Origin och Ubisoft??? Inga andra?

Vi skulle kunna skippa EA och UbiSoft också...

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av THB:

Hoppas att Valve sätter ner foten och stämmer de som brutit mot avtalet.

Epic store är ett ont som bör fördrivas.

Skickades från m.sweclockers.com

Precis, stäm alla spelutvecklare. Vi behöver inga fler spel, allt ska läggas ner!

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

Vad har valve gjort för dig? Annat än att höja priset på spel genom att ta 30% cut av försäljningen.

Detta är rätt men så falskt. Inte en chans att det blir billigare om dom bara skulle ta 5%.
Inte en chans att devsen får det bättre .
Nej det blir bara mer pengar till ägarna.
Vi kommer aldrig se röken av den där "insparade kostnaden".

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

Ja följdfrågan är väl i så fall vad steam önskar göra.

Ska spelet i så fall inte alls släppas på steam om man brutit mot avtalet?
De kan ju inte direkt hota med att avbryta samarbetet för spel de ändå inte har i butiken... Eller ja kan och kan, men det är väl bara en förlust för alla parter i så fall. Utom för epic.

Steam kan kanske försöka kräva pengar av spelstudios - men hur mycket är egentligen skäligt för det övertrampet? Jag skulle gissa på att det inte lär handla om så stora belopp.
Alltså förlusten att grejer inte publiceras på steam första året kan handla om stora belopp. Men att publicera på andra plattformar får man. I det här fallet handlar väl i så fall förlusten för steam främst om att man använt steamworks - ett publiceringsverktyg för att få ut spelen på steam utan att sedan publicera grejerna på steam.
Den monetära förlusten steam åsamkats av att andra använt steamwors för att sedan inte publicera materialet där är inte att likställa med hela försäljningsförlusten för det året. Det lär handlar om småsummor i sammanhanget. Om det ens går att begära ersättning.

Däremot lär det skapa osämja mellan spelutvecklare och steam om de kör på hårt här.
I ett läge med ökad konkurrens för vem som kan binda spelutvecklare och spelpublicister till sin säljplattform kan det vara ganska riskabelt att ge sig på sina leverantörer...

Min gissning är att det här klaras upp bakom stängda dörrar för de som använt sig av steamworks och sedan inte publicerat direkt. Och i framtiden kommer spelutvecklarna se upp med att använda steamworks tills det är nära publicering på steamplattformen nu när paragrafen är "out in the open".

Eller så drar kanske någon karusell igång här ändå. Vi får väl se vad det mynnar ut i.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

@Fluf:
Min poäng är att att licensavtalet straffar utvecklarna, ej distributörer.
Utvecklarna får människor att vara glada och spela
Distributörer - tjänar cash på det någon annan har gjort.

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem

@eXpander_: Så det är värt 30% cut? Tydligen så tycker du om att kasta pengar kring dig.

Permalänk
Inaktiv

Hoppas det kommer fler nya företag med butiker och köper exklusivititet så vi med litet mindre spelintresse kan äta popcorn och läsa shitstormen som följer.

Hur orkar ni lägga energi på det här?

Permalänk
Medlem

Det bästa Steam kan göra är ingenting och låta kunderna välja med plånboken.
Blir intressant och se när dom första spelen blir tillgängliga på Steam igen, får se hur mycket som säljs där vs Epic. Eller om det inte säljs alls...
Och om utvecklarna sen tycker det är lönt att stanna kvar vid Epic.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Snusfri
Skrivet av Savage_Gray:

Du vill alltså att Valve ska stämma spelutvecklarna? Epic kommer ju inte bli lidande utav detta. De som kommer ta stryk är utvecklarna. Vilket kommer leda till att bolagen läggs ner och inga nya titlar utvecklas. Vilket är tragiskt. Vill du verkligen leva i en vädlr där vi endast hart EA games, Brizzard, Origin och Ubisoft??? Inga andra?

Ja, jag vill att Valve ska stämma de spelutvecklare som bryter mot avtalet de gått med på.
Sedan så kan förhoppningsvis Epic stämmas med för att instigerat det hela.

Bara för att man är en mindre utvecklare så skall man inte vara fri från konsekvenser efter hur man agerat.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Ja, jag vill att Valve ska stämma de spelutvecklare som bryter mot avtalet de gått med på.
Sedan så kan förhoppningsvis Epic stämmas med för att instigerat det hela.

Bara för att man är en mindre utvecklare så skall man inte vara fri från konsekvenser efter hur man agerat.

Skickades från m.sweclockers.com

Men slutprodukten blir ju att spelen inte släpps på steam alls. Är det så du vill ha det?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HenrikM:

@eXpander_: Så det är värt 30% cut? Tydligen så tycker du om att kasta pengar kring dig.

För mig har Valve möjliggjort att jag kan spela spel på min plattform. Om det blir dyrare att köpa en spel-titel är det värt det, varenda krona. Jag kan inte ens installera Epic Store native på min plattform, så du kanske förstår att Valve har kommit ljusår längre när det gäller plattformoberoende.

Har du något mer argument att tillkomma med? Annars kan vi slutföra denna diskussion.

Visa signatur

Dator: i7 4960x | 32GB RAM | Asus Rampage IV Formula | GTX 1080
OS: Slackware 64-bit current + multilib

Laptop: HP Elitebook 6930p | 8GB RAM | 211GB SSD RAID 0 | 256MB AMD Radeon HD 3450/3470 | Intel Duo T9900 @ 3.06GHz
OS: Slackware 64-bit 14.2

Permalänk
Medlem

Förmodligen något Valve redan är medvetna om. Är la bara att vänta på ett officiellt utlåtande då detta blir mer kontroversiellt.

Skrivet av anon291473:

Hoppas det kommer fler nya företag med butiker och köper exklusivititet så vi med litet mindre spelintresse kan äta popcorn och läsa shitstormen som följer.

Hur orkar ni lägga energi på det här?

Kanske just för att vi har ett spelintresse?

Exklusivitet är bara jobbigt, speciellt när det är på konsol då många av oss inte har ett intresse att köpa en konsol för endast ett eller två spel då vi redan har en speldator.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av THB:

Ja, jag vill att Valve ska stämma de spelutvecklare som bryter mot avtalet de gått med på.
Sedan så kan förhoppningsvis Epic stämmas med för att instigerat det hela.

Bara för att man är en mindre utvecklare så skall man inte vara fri från konsekvenser efter hur man agerat.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag vill att Valve ska stämmas för sin monopolliknande ställning på marknaden under flera år. De borde även stämmas för att ha steamexklusiva spel och för att ha drivit upp priserna på spel kraftigt tack vare sin kontroll över marknaden. Bort med möget.

Tacka vet jag Epic som sätter spelarna och spelutvecklarna främst.

Permalänk
Medlem

Jag har inget emot någon plattform. Jag har förståelse för de som går över till Epic om dom får ta större del av kakan. Jag tycker det är positivt att direkt konkurrens finns även mot Valve´s plattform.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon12433:

Jag vill att Valve ska stämmas för sin monopolliknande ställning på marknaden under flera år. De borde även stämmas för att ha steamexklusiva spel och för att ha drivit upp priserna på spel kraftigt tack vare sin kontroll över marknaden. Bort med möget.

Tacka vet jag Epic som sätter spelarna och spelutvecklarna främst.

Det bästa är ju om spelarna kan välja själva? Jag tycker det är jättebra att Epic finns som alternativ till Steam. Problemet är ju att Epics exklusivitetsavtal innebär att spelarna inte kan välja mellan Steam och Epic.

Det går inte att förgöra ett monopol genom att sätta upp ett nytt monopol...

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXpander_:

För mig har Valve möjliggjort att jag kan spela spel på min plattform. Om det blir dyrare att köpa en spel-titel är det värt det, varenda krona. Jag kan inte ens installera Epic Store native på min plattform, så du kanske förstår att Valve har kommit ljusår längre när det gäller plattformoberoende.

Har du något mer argument att tillkomma med? Annars kan vi slutföra denna diskussion.

Det är sånt här som är så roligt med såna här trådar alla hyllar steam till skyarna som de är NU men ingen tänker på hur steam va när de släpptes. Så det jag hittar och kan upplysa om är att när steam släpptes så va det i första hand för Windows. macOS och Linux kom SENARE.

Steam har funnits sedan 2003. 2012 kom Workshop

Epic store släpptes sent 2018.

Steam har funnits över 15år och det tog 9år att få fram workshop

Epic store har inte ens funnits i 1år.

Inte undra på att steam har *mer* grejer en Epic när de har funnits pass så mycket längre.

Men sån här fakta skiter majoritet av.

Jag själv vill ha mer konkurrent så jag välkomnar Epic, hittills ser de lovande ut så snart kanske de har samma upplägg som steam så man kan lägga in moddar och sånt lika lätt som i steam.

För mig är det plånboken som styr för jag köper spelet där det är billigast sen om det är Steam,Epic,Elgiganten,G2A är skit samma för mig varför betala för mycket i onödan?..

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Det bästa är ju om spelarna kan välja själva? Jag tycker det är jättebra att Epic finns som alternativ till Steam. Problemet är ju att Epics exklusivitetsavtal innebär att spelarna inte kan välja mellan Steam och Epic.

Det går inte att förgöra ett monopol genom att sätta upp ett nytt monopol...

Håller med dig, men samtidigt om man ska tro vad Epic Games VD har skrivit så lägger dom ner exklusivitet med mera OM steam sänker till samma nivå utan en massa extra krav på spelare eller utvecklare. Sedan i ärlighetens namn så personligen köper jag inte spel förrän dom är ett par år gamla för min lista över spel att klara är enorm. Enda undantaget blev Satisfactory som hade en 50% rabatt på Epic i sommar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Tacka vet jag Epic som sätter spelarna och spelutvecklarna främst.

Hade de satt spelarna först hade de inte mutat till sig exklusiviteter som redan annonserats på andra plattformar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pv2b:

Det bästa är ju om spelarna kan välja själva? Jag tycker det är jättebra att Epic finns som alternativ till Steam. Problemet är ju att Epics exklusivitetsavtal innebär att spelarna inte kan välja mellan Steam och Epic.

Det går inte att förgöra ett monopol genom att sätta upp ett nytt monopol...

Kan inte se några tecken på ett nytt monopol, endast konkurrens. Jag ser inga problem med de så kallade exklusiva spel Epic har. Dels så är de inte plattformsexklusiva och dels så är de endast begränsade till Epics butik under en bestämd tidsperiod. Det finns heller ingen extra kostnad i att använda Epic över Steam. Det rör sig alltså inte om exklusiva spel.

Det enda det handlar om är att man får installera en ny klient för att få upp ögonen för någonting bättre än Steam. Jag tror att de flesta Steamanvändare fortsätter att använda plattformen enbart på grund av nostalgi och vana. Detta trots att det finns bättre alternativ så som EGS. De så kallade exklusiva spelen är bara ett sätt att få folk att inse detta, inte att bygga ett nytt monopol.
EGS hade aldrig skapats om det inte vore för ockeravgifterna som Valve tar ut från spelutgivare/spelutvecklare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

Vad har valve gjort för dig? Annat än att höja priset på spel genom att ta 30% cut av försäljningen.

Skrivet av HenrikM:

@eXpander_: Så det är värt 30% cut? Tydligen så tycker du om att kasta pengar kring dig.

Om det är där det svider för dig varför pratar du ens om Epic store? Du vet väl att det finns många fler butiker som tar lägre? Du har t.ex. https://itch.io som tar 5% eller humble/discord som tar 10%, de flesta riktiga återförsäljare av spel tar 10% ( som utvecklare får nycklar gratis från steam )

Vad steam har gjort för mig att man fått en stor valfrihet vart man kan köpa sina spel ifrån, t.ex. direkt från utvecklare som då får hela kakan eller andra sidor som konkurrerar med priserna, även om det slutar med en steamnyckel.

Det enda Epic har gjort för mig är att låsa in spel och göra det värre för oss konsumenter att köpa spel billigt då det knappt finns någon konkurrens alls om de exklusiv spelen som säljs på Epic store. Nu har de dock blivit lite bättre då de börja sälja dom på tredje part sidor så det går att komma undan lite, t.ex. som humble subscriber får du 10% rabatt.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

Du vill alltså att Valve ska stämma spelutvecklarna? Epic kommer ju inte bli lidande utav detta. De som kommer ta stryk är utvecklarna. Vilket kommer leda till att bolagen läggs ner och inga nya titlar utvecklas. Vilket är tragiskt. Vill du verkligen leva i en vädlr där vi endast hart EA games, Brizzard, Origin och Ubisoft??? Inga andra?

Det kan ju inte vara rätt att företag marknadsför sina spel på Steam, låter folk förboka och veckan innan release flyttar de exklusivt över till en annan butik? Det händer inte bland film, musik eller andra medier så varför skulle det vara okej för spel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Jag vill att Valve ska stämmas för sin monopolliknande ställning på marknaden under flera år. De borde även stämmas för att ha steamexklusiva spel och för att ha drivit upp priserna på spel kraftigt tack vare sin kontroll över marknaden. Bort med möget.

Tacka vet jag Epic som sätter spelarna och spelutvecklarna främst.

Skillnaden är ju dock att de är inte vart Steams fel att det inte funnits andra liknande applikationer som Steam som kunnat tävla mot dom. Hur kan du beskylla Steam för detta, resonera tack.
Dom ända steam exklusiva spelen som bara får säljas på Steam är Valve's egna, dom andra titlarna som enbart finns på Steam är ju ett val utgivare har valt, inget Steam har tvingat fram eller drivit.
Epic games köper upp exklusivitet, det är vad man kallar bygga monopol på riktigt. Spelen som sälj där kostar ofta lika mycket som på Steam, så att dom tänker på spelarna är ju något som dom bara lyckats lura på dej och spelutvecklarna får inte se ett öre av den mindre % dom tar, sluta vara naiv. De är utgivarna som får dom pengarna, de är också utgivarna som blivit mutade och bestämt att bli tids exklusiva på EGS.

Personligen tycker jag att de är bra konkurrens på marknaden, men sättet Epic gör det på är fel. Steam och EGS kan inte tävla om priserna om EGS köper upp rätten att sälja dom, hur kan du vrida detta till att dom tänker på oss spelare? Rätt hade vart om dom lät Steam sälja det medan EGS själva sålde det för ett märkbart lägre pris för då hade folk köpt det från EGS istället.

Du är bara smittad av "underdog" sjukan som så lätt tar tag i människor.