Permalänk

Lösning i filterfrågan

Jag är sugen på att modda ett chassi med en så stor fläkt som möjligt i botten (180-200 mm).

Eftersom insug under ett chassi har en tendens att dra in en hel del damm i datorn vill jag ha ett filter. Det verkar inte vara jättelätt att få tag i passande filter till en sån stor fläkt.

Finns det så stora regelrätta fläktfilter att få tag på?

Om inte, finns det smarta sätt att bygga ett eget filter?

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk

Jag har testat att använda ett fläktfilter (tror det är till för köksfläktar, ca 1 cm tjockt). Använd inte det! Stoppade luftflödet helt... Jag vet tyvärr inte vad som faktiskt är bra dock.

Permalänk
Skrivet av heffaklumpmamma:

Jag är sugen på att modda ett chassi med en så stor fläkt som möjligt i botten (180-200 mm).

Eftersom insug under ett chassi har en tendens att dra in en hel del damm i datorn vill jag ha ett filter. Det verkar inte vara jättelätt att få tag i passande filter till en sån stor fläkt.

Finns det så stora regelrätta fläktfilter att få tag på?

Om inte, finns det smarta sätt att bygga ett eget filter?

Skrivet av Slewentogzz:

Jag har testat att använda ett fläktfilter (tror det är till för köksfläktar, ca 1 cm tjockt). Använd inte det! Stoppade luftflödet helt... Jag vet tyvärr inte vad som faktiskt är bra dock.

Nylonstrumpor.

Kräver nog doch att du har ett galler mellan fläkten och strumpan annars blir det n8g lätt att fläkten drar i sig strumpan.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

Nylonstrumpor.

Kräver nog doch att du har ett galler mellan fläkten och strumpan annars blir det n8g lätt att fläkten drar i sig strumpan.

Nylon kan absolut funka.

Ser helst att det finns ett riktigt filter som man skruvar på. Hittade ett på 200mm på Aquatuning.se...men med leveranstid på 2-4 månader! Någon som vet var man annars skulle kunna hitta? Vart brukar man få tag på mer exotiska datorprodukter?

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk

180mm eller 200mm är väl inget som generellt används i datorer så det är nog inte superlätt att få tag i.

tror bara jag någonsin sett ett enda chassi med över 140mm fläktar så är nog inget som var och varannan butik har på lager direkt.

skulle säga att troligen är det diy som gäller om du inte vill vänta på specialbeställning.

känner ingen med en 3d printer? borde ju kunna printa en ram/galler som du superlimmar en nylonstrumpa i.

typ nå sånt här eller nått.
https://www.thingiverse.com/thing:2985577

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Kolla på meshfilter för vattensystem, blir lite GDS men det kan ju vara trevligt.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

det finns dammfilter på rulle att köpa på amazon, skulle inte det funka att klippa till önskad storlek och limma fast det lite snyggt på magnetlister och sätta under? om det inte MÅSTE skruvas fast

Permalänk
Rekordmedlem

Det finns billuftfilter som har ganska låg flödesdämpning och de stoppar i alla fall humlor och sparvar...
Borde inte vara helt omöjligt att modda in i en datorr.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Myggnät kanske duger. Stoppar i alla fall de värsta dammråttorna.

Permalänk
Medlem

Reservdel till en silverstone sugo 10? Den har en 180mm fläkt i toppen med ett dammfilter över.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Permalänk

Tack! Det bör vara som gamla "Sarita" ser det ut som.

Har ett filter från dem, ruggigt bra men dåliga magneter. Skulle nog inte sitta kvar om det satt under ett chassi.

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem
Skrivet av heffaklumpmamma:

Tack! Det bör vara som gamla "Sarita" ser det ut som.

Jag tror nog att du har rätt i det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Filtermatta för industribruk.

Kommer väl på 20meters rulle, hehe..

Vi klipper egna på jobbet till allt från 100-200mm fläktar typ.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av heffaklumpmamma:

Jag är sugen på att modda ett chassi med en så stor fläkt som möjligt i botten (180-200 mm).

Eftersom insug under ett chassi har en tendens att dra in en hel del damm i datorn vill jag ha ett filter. Det verkar inte vara jättelätt att få tag i passande filter till en sån stor fläkt.

Finns det så stora regelrätta fläktfilter att få tag på?

Om inte, finns det smarta sätt att bygga ett eget filter?

Ett förslag:
- montera ett par (tre?) 140mm-fläktar under chassits botten
- bygga en snygg ram, kanske 4 cm hög, att ställa hela chassit på (demontera befintliga fötter förstås, kan sättas under nya ramen i stället)
- nederst inuti ramen har man längsgående spår så att man man skjuta in en filtermatta, fastspänd på en tunnare metallram.
- tanken är såklart att ramen helt döljer fläktar och filter och är så snygg så att den förhöjer det totala utseendet

https://www.ventilationsshopen.se/produkter/filter-eng%C3%A5n...

Eller kanske quiltvadd av polyester om det är lättare att köpa på Panduro etc.

Permalänk

Tack för alla finurliga svar. Nu känns det som att min alternativa lösning med 2st 120mm-fläktar med vanliga filter är väldigt tråkig. Stora fläktar är ju tufft!

Någon som har erfarenhet av Noctuas 200mm? Eller Silverstones nya Air Penetrator, AP 183? Det är dom två jag kikar på.

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem
Skrivet av heffaklumpmamma:

Tack för alla finurliga svar. Nu känns det som att min alternativa lösning med 2st 120mm-fläktar med vanliga filter är väldigt tråkig. Stora fläktar är ju tufft!

Någon som har erfarenhet av Noctuas 200mm? Eller Silverstones nya Air Penetrator, AP 183? Det är dom två jag kikar på.

Har inte de fäktarna, men väl 3 AP181 i mitt chassi, på lågvarv (med fäktkontroller) så är de knappt hörbara. Av dem du nämner så är väl Noctua alltid Noctua så att säga, men AP183 tycker jag verkar mer allround med bredare RPM-intervall.

Här är en review: https://www.youtube.com/watch?v=tXsUdK05Nyw

/

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"