Bärbar speldator, går det att få bättre än denna?

Permalänk

Bärbar speldator, går det att få bättre än denna?

Jag har kollat runt lite på bärbara datorer då den jag har nu är köpt 2010 och har börjat krångla en del. Jag har hittat denna som jag tror är ett bra köp för vad den kostar. Men jag har dålig koll om det är bra kvalité på Legion serien och går det att få bättre hårdvara för liknande pris?

Kom gärna med synpunkter och erfarenheter!

Specifikationer för Lenovo Legion Y540-17IRH:

Processor : Intel Core i7-9750H-processor (2,60 GHz, upp till 4,50 GHz med Turbo Boost, 6 kärnor, 12 MB cache)
Operativsystem : DOS-fri
Språk (operativsystem) : DOS-fri
Totalt minne : 32 GB (16+16) DDR4 2 666 MHz SoDIMM
Andra hårddisken : 256 GB SSD-enhet, M.2 2280, PCIe-NVMe, TLC
Bildskärm : 17,3" FHD (1 920 × 1 080), LED-bakgrundsbelysning, IPS, 300 nit, antireflex, 144 Hz, tunn
Grafikkort : NVIDIA GeForce RTX 2060 6 GB GDDR6 192 bitar
Färg : Svart
Tangentbord : Tangentbord bakgrundsbelyst silver nordiskt (DK/FI/NO/SV/EN)
Kamera : 720p HD-kamera med array-mikrofon
Chipset : HM370
Batteri : 3-cells inbyggt Li-polymerbatteri, 57 Wh
Strömadapter : 230 W nätadapter (tre stift) – EU
WiFi Wireless LAN Adapters : Lenovo Wireless 2x2 AC, Bluetooth Version 4.1
Språk : Publikationer – nordiska språk (DK/FI/SV/NO/EN)
Garanti : 2 års verkstad eller inlämning

Priset för denna konfiguration är 12 342,60 kr inkl frakt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bushdoctor:

Jag har kollat runt lite på bärbara datorer då den jag har nu är köpt 2010 och har börjat krångla en del. Jag har hittat denna som jag tror är ett bra köp för vad den kostar. Men jag har dålig koll om det är bra kvalité på Legion serien och går det att få bättre hårdvara för liknande pris?

Kom gärna med synpunkter och erfarenheter!

Specifikationer för Lenovo Legion Y540-17IRH:

Processor : Intel Core i7-9750H-processor (2,60 GHz, upp till 4,50 GHz med Turbo Boost, 6 kärnor, 12 MB cache)
Operativsystem : DOS-fri
Språk (operativsystem) : DOS-fri
Totalt minne : 32 GB (16+16) DDR4 2 666 MHz SoDIMM
Andra hårddisken : 256 GB SSD-enhet, M.2 2280, PCIe-NVMe, TLC
Bildskärm : 17,3" FHD (1 920 × 1 080), LED-bakgrundsbelysning, IPS, 300 nit, antireflex, 144 Hz, tunn
Grafikkort : NVIDIA GeForce RTX 2060 6 GB GDDR6 192 bitar
Färg : Svart
Tangentbord : Tangentbord bakgrundsbelyst silver nordiskt (DK/FI/NO/SV/EN)
Kamera : 720p HD-kamera med array-mikrofon
Chipset : HM370
Batteri : 3-cells inbyggt Li-polymerbatteri, 57 Wh
Strömadapter : 230 W nätadapter (tre stift) – EU
WiFi Wireless LAN Adapters : Lenovo Wireless 2x2 AC, Bluetooth Version 4.1
Språk : Publikationer – nordiska språk (DK/FI/SV/NO/EN)
Garanti : 2 års verkstad eller inlämning

Priset för denna konfiguration är 12 342,60 kr inkl frakt.

Ser mycket bra ut men vart hittar du denna dator för detta pris? Skicka gärna med en länk så får vi kolla lite närmare. Tack

Visa signatur

got root?

Permalänk
Medlem

@Bushdoctor: onekligen bra för det priset! typ 5000kr billigare än vad den "borde" kosta

Visa signatur

7800x3D | Asus Strix 4090 OC | x670 MSI Pro WIFI | 6000Mhz 32GB CL30 DDR5 | SN850X 2GB | NH-DH15 Chromax Black| Fractal North Mesh | TUF 1000W Gold | Samsung Neo G8 32' 4K 240hz | Mac M2 |

Permalänk
Medlem

@Bushdoctor: Det är priset den lägre configen med i5 och 1660 brukar ha, den du listar brukar kosta runt 16000kr på lenovos sida, så det är en otrolig bra deal, men dubbelkolla så det faktiskt är rätt config du får och det inte är någon välj config och så ökar priset.

Permalänk

Det är från Lenovos hemsida: https://www.lenovo.com/se/sv/laptops/legion-laptops/legion-y-...

Det verkar vara någon rea + att man får 10% rabatt om man registrerar sig för nyhetsbrev. Såg tipset i "Dagens fynd" tråden här på forumet.

Allt verkar stämma, har klickat mig ända fram till där man ska ange betalsätt.

Permalänk
Medlem

Verkar normal för en gaming-laptop, de låter ju mycket under last men det är nog att föredra för att undvika throttling.
https://www.notebookcheck.net/Lenovo-Legion-Y540-17IRH-in-Rev...
De har lite tips om att enabla IGPU för normalt användande.

Permalänk
Skrivet av pacc:

Verkar normal för en gaming-laptop, de låter ju mycket under last men det är nog att föredra för att undvika throttling.
https://www.notebookcheck.net/Lenovo-Legion-Y540-17IRH-in-Rev...
De har lite tips om att enabla IGPU för normalt användande.

Verkar ju vara en rätt okej modell enligt den där recensionen.

Det står ju RTX 2060 på ordern, så borde väl inte vara någon Max-Q version?

Permalänk

Jag har lagt en beställning på datorn nu, får hoppas jag blir nöjd. Har inte hittat någon annan dator med liknande prestanda för samma pris.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bushdoctor:

Jag har lagt en beställning på datorn nu, får hoppas jag blir nöjd. Har inte hittat någon annan dator med liknande prestanda för samma pris.

Skickades från m.sweclockers.com

Går inte änns att beställa den för det priset längre?!
Hur lång leveranstid?
Och får man rabattkod när man skapar kontot eller?

Permalänk
Skrivet av Megaman9:

Går inte änns att beställa den för det priset längre?!
Hur lång leveranstid?
Och får man rabattkod när man skapar kontot eller?

Kanske erbjudandet har gått ut.. Jag tror att det stod att den skulle skickas den 16e september, när jag registrerade mig för nyhetsbrevet så fick jag ett välkomstmejl med rabattkod direkt i mejlet.

Permalänk
Medlem

Försöker få till samma konfiguration som dig, men hamnar högre i pris.. ser att du inte har någon ”första hårddisk” i din konf men lyckas inte ta bort den från min. Gjorde du något superhack?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av toobypls:

Försöker få till samma konfiguration som dig, men hamnar högre i pris.. ser att du inte har någon ”första hårddisk” i din konf men lyckas inte ta bort den från min. Gjorde du något superhack?

Skickades från m.sweclockers.com

När jag gjorde konfigurationen så kunde man välja "INGEN" som alternativ på "Första hårddisk".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bushdoctor:

När jag gjorde konfigurationen så kunde man välja "INGEN" som alternativ på "Första hårddisk".

Lustigt med Lenovo, folk ser alltid olika saker på deras sida. Att rekommendera folk att köpa en viss modell med vissa alternativ är aldrig en enkel fråga.

Vilket av de tre (?) alternativen valde du som bas för din konfig?

Permalänk
Skrivet av Fjädernylle:

Lustigt med Lenovo, folk ser alltid olika saker på deras sida. Att rekommendera folk att köpa en viss modell med vissa alternativ är aldrig en enkel fråga.

Vilket av de tre (?) alternativen valde du som bas för din konfig?

Jag är ganska säker på att jag valde det mittersta alternativet.

Permalänk
Medlem

Du får ju inget operativsystem i den konfigurationen. Men det kanske var medvetet?

Permalänk
Skrivet av Aciero:

Du får ju inget operativsystem i den konfigurationen. Men det kanske var medvetet?

Det är ett medvetet val, jag ska installera Win10 Pro från en USB-sticka tänkte jag. Sen har jag en Samsung 850 EVO 500GB som jag ska sätta in som sekundär hårddisk.

Jag får hoppas det inte tjorvar allt för mycket när jag ska köra in alla drivrutiner på datorn, men det kanske Windows 10 sköter rätt bra hoppas jag! Kör fortfarande med Win7 på min nuvarande bärbara.

Permalänk
Medlem

Är 3-4 veckor leverans vad man än väljer nu

Permalänk
Medlem

fastnar också på att jag måste välja en mekanisk disk.

Hur gör folk med OS nuförtiden? När jag var insatt i datorer valde man alltid bort OS, har det ändrats?

Permalänk
Skrivet av lethul:

fastnar också på att jag måste välja en mekanisk disk.

Hur gör folk med OS nuförtiden? När jag var insatt i datorer valde man alltid bort OS, har det ändrats?

generellt sett så går de oftast inte äns välja bort utan du får med det varesig du vill eller inte.
finns väl vissa företag som även säljer utan os men är inte så vanligt i "färdigbyggda" datorer eller laptops

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Kom ihåg att den lackar G-sync, horribel spelupplevelse utan, speciellt på laptops.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus ROG Swift PG348Q | MSI Tomahawk X570 WiFi | AMD Ryzen 5900X | Asus ROG 1000W | Corsair Vengeance 32GB DDR4@3200MHz | MSI GEFORCE® RTX 3080 VENTUS 3X OC EDITION | Fractal Design Meshify S2 | ASUS Xonar Essence STX | Noctua NH-D15 Cromax Black | WD Black SN750 nvme 1TB, KINGSTON KC2500 1TB, Samsung 850 EVO 1TB

Permalänk

Jag såg att man skulle få två spel då det är en Nvidia RTX kampanj, men såg också att kampanjen går ut nu till veckan, så jag skulle inte hinna nyttja den då datorn inte skickats från Lenovo än.

Så jag ringde Lenovo support och fick prata med en engelsktalig tjej där jag frågade om det skulle gå att lösa att jag kunde få koderna mejlade till mig innan datorn kommit så jag skulle hinna nyttja erbjudandet.

Hon sa att hon skulle kolla upp det och satte mig på mute, sen när hon kom tillbaka så sa hon att jag skulle få en refund på över 2000 kr, kommer inte ihåg exakta summan. Jag blev väldigt chockad, känns galet mycket för att jag inte hinner nyttja kampanjen. Känns för bra för att vara sant, men håller tummarna.

Om det stämmer så kommer jag i slutändan betalat ~10 000 kr för datorn.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av fieskmask:

Kom ihåg att den lackar G-sync, horribel spelupplevelse utan, speciellt på laptops.

Skickades från m.sweclockers.com

Det där är verkligen en smaksak, inte ett konstaterande.
Och varför just på laptops??

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Skrivet av fieskmask:

Kom ihåg att den lackar G-sync, horribel spelupplevelse utan, speciellt på laptops.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av SCORPIUS:

Det där är verkligen en smaksak, inte ett konstaterande.
Och varför just på laptops??

Håller med Scopius här.

köpte skärm med G-sync men använde det typ bara nån dag eller ett par i några spel tycker personligen att frame cap utan g-synk funkar bättre utan någon form av sync öht.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av SCORPIUS:

Det där är verkligen en smaksak, inte ett konstaterande.
Och varför just på laptops??

Det är inte en smaksak, det är ett konstaterande.
Har du en gång vant dig med G-Sync blir man alldeles för känslig för allt som har med tearing att göra, vilket är mycket förekommande på laptops, det är testat och bevisat.

Aldrig en dator utan G-Sync, inte för mig och majoriteten skulle jag vilja hävda.

Visa signatur

Asus ROG Swift PG348Q | MSI Tomahawk X570 WiFi | AMD Ryzen 5900X | Asus ROG 1000W | Corsair Vengeance 32GB DDR4@3200MHz | MSI GEFORCE® RTX 3080 VENTUS 3X OC EDITION | Fractal Design Meshify S2 | ASUS Xonar Essence STX | Noctua NH-D15 Cromax Black | WD Black SN750 nvme 1TB, KINGSTON KC2500 1TB, Samsung 850 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Kolla recensioner på ljud och temps. man vill inte ha en dator som får ens händer att svettas och låter som ett jetplan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fieskmask:

Det är inte en smaksak, det är ett konstaterande.
Har du en gång vant dig med G-Sync blir man alldeles för känslig för allt som har med tearing att göra, vilket är mycket förekommande på laptops, det är testat och bevisat.

Aldrig en dator utan G-Sync, inte för mig och majoriteten skulle jag vilja hävda.

Nej, det är inte ett konstaterande. Vad du har är anekdotisk bevisföring. Så är det inte mer med det.
Du lyckas med insinuera att det alltid förekommer tearing om en inte har G-sync. Det är rent skitsnack. Det om något är bevisat.
Att det däremot förekommer på laptops är jag övertygad om, det händer ju liksom att det förekommer tearing oavsett vad det är för dator.
Att DU inte vill ha en dator utan G-sync är helt okey. Du gör vad du vill. Dra inte in andra i din påhittade värld tack.

Anekdotisk bevisföring fungerar sällan väl. Däremot kan du med rätta hävda att som nu när vi pratar tearing att det förekommer. För det är sant. Men håll dig till vad du kan bevisa och och tala inte för någon majoritet tack.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Skrivet av SCORPIUS:

Nej, det är inte ett konstaterande. Vad du har är anekdotisk bevisföring. Så är det inte mer med det.
Du lyckas med insinuera att det alltid förekommer tearing om en inte har G-sync. Det är rent skitsnack. Det om något är bevisat.
Att det däremot förekommer på laptops är jag övertygad om, det händer ju liksom att det förekommer tearing oavsett vad det är för dator.
Att DU inte vill ha en dator utan G-sync är helt okey. Du gör vad du vill. Dra inte in andra i din påhittade värld tack.

Anekdotisk bevisföring fungerar sällan väl. Däremot kan du med rätta hävda att som nu när vi pratar tearing att det förekommer. För det är sant. Men håll dig till vad du kan bevisa och och tala inte för någon majoritet tack.

Checka Youtube, man ser klart och tydligt att så är fallet, GTA V är ett perfekt exempel på detta.
Sen om man skiter i det så är det väl upp till var och en, det är bra om man inte är överkänslig mot tearing men som jag sa tidigare, har man haft G-Sync så blir man överkänslig mot tearing och jag skulle aldrig prioritera bort det oavsett vilken rigg jag än spelar på.

Hellre 100hz och Gsync än 144hz utan alla dagar i veckan.
Men det är ju jag som sagt, du behöver inte bli offendad för att det finns recencenter som faktiskt testar dessa påståenden och kommer fram till att så är fallet Lugna ner dig nu och sov gott påre

Visa signatur

Asus ROG Swift PG348Q | MSI Tomahawk X570 WiFi | AMD Ryzen 5900X | Asus ROG 1000W | Corsair Vengeance 32GB DDR4@3200MHz | MSI GEFORCE® RTX 3080 VENTUS 3X OC EDITION | Fractal Design Meshify S2 | ASUS Xonar Essence STX | Noctua NH-D15 Cromax Black | WD Black SN750 nvme 1TB, KINGSTON KC2500 1TB, Samsung 850 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Det ÄR alltid per definition tearing utan någon sync.
Om man stör sig på den eller inte är något annat men jag skulle tro att det är ytterst få som kan tänka sig gå tillbaka när de väl vant sig att spela med adaptive sync.
Sen på en laptop vet i hundan om det är värt att offra batteritiden för g-sync och jag har även för mig att man får g-sync om han skulle koppla in en extern skärm med g-sync så länge som kortet i sig stödjer g-sync även om inte datorn i sig har det med sin interna skärm.

Visa signatur

Ghost S1 || Asrock Phantom Gaming Z390 || 9900KF || Corsair 32GB@3400MHz CL16/1.45volt || Intel 660p 1gb || Corsair sf600 || RTX 4070 Inno3d 2x|| Asus PG279QM

Macbook pro 14 M1

Permalänk
Skrivet av cchriss:

Det ÄR alltid per definition tearing utan någon sync.
Om man stör sig på den eller inte är något annat men jag skulle tro att det är ytterst få som kan tänka sig gå tillbaka när de väl vant sig att spela med adaptive sync.
Sen på en laptop vet i hundan om det är värt att offra batteritiden för g-sync och jag har även för mig att man får g-sync om han skulle koppla in en extern skärm med g-sync så länge som kortet i sig stödjer g-sync även om inte datorn i sig har det med sin interna skärm.

Kan man switcha med Optimus så får man ju ut bra batteritid.
De flesta som har en gaming laptop har ju ändå alltid strömmen inkopplad så det kvittar i vilket fall.

Visa signatur

Asus ROG Swift PG348Q | MSI Tomahawk X570 WiFi | AMD Ryzen 5900X | Asus ROG 1000W | Corsair Vengeance 32GB DDR4@3200MHz | MSI GEFORCE® RTX 3080 VENTUS 3X OC EDITION | Fractal Design Meshify S2 | ASUS Xonar Essence STX | Noctua NH-D15 Cromax Black | WD Black SN750 nvme 1TB, KINGSTON KC2500 1TB, Samsung 850 EVO 1TB

Permalänk

Jag hade fått ett mejl i min skräppost om att min beställning var försenad till 11/10/19, hade inte sett det mejlet när jag ringde Lenovo. Det är säkert därför jag fick en refund på 2000+ kr.

Får nu hoppas att datorn kommer tidigare än så eller att det inte blir ytterligare förseningar..