iPhone/Android - Vilka bilar kör de olika mobilägarna?

Permalänk
Medlem

iPhone/Android - Vilka bilar kör de olika mobilägarna?

Läste den här artikeln och tyckte det kunde bli en skön snackis: "iPhone-ägare? Då är det större chans att du äger en Porsche!"

Lite komiskt är att jag hittade en gammal Quora-tråd som säger att Tim Cook kör Porsche. Dock var den från 2015 så det bör tas med en nypa salt.

I artikeln står det bland annat att iPhone-ägare kör lyxigare bilar i större utsträckning än Android-ägare som hellre kör Asiatiska bilmärke. Hur tror ni det kommer sig?

Permalänk
Medlem

Iphone!

Åker kollektivlimmo!
Oftast scania och volvo men ibland merca.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

iPhone, cykel eller gång

Permalänk
Avstängd

@Adam76: Kör Android och BMW. Bilen har inte stöd för Android Auto men enligt säljaren så funkade det ändå bättre med Android, mindre strul med att koppla upp och så, vet inte om det stämmer. Sen har jag en Iphone som jobbtelefon, och bilen har stöd för CarPlay dock kostar det 1090 om året (snålt), men jag har inte testat trots att man kan testa en månad för 9kr, det känns inte så viktigt. Bilens navigering är bra och Spotify finns "inbyggt" så mina behov täcks bra av det. BMWs app är ganska trevlig, man kan sätta igång fläktarna direkt eller på schema och exempelvis tuta om man inte hittar bilen på parkeringen. Man kan också söka upp destinationer i appen och skicka över dem till navigatorn, men av någon anledning är den inte så bra på att hitta vissa lite obskyra adresser trots att det står "powered by Google" och destinationerna hittas både på Google Maps och när jag söker direkt i navigatorn. Saknar också möjligheten att dela en adress till appen som Android hanterar för andra appar utan problem.

Läste precis en recension av Porsches nya elbil och blev lite småsur när någon chef sa typ att de som köper Porsche använder Iphone så de kommer aldrig lansera stöd för AA. Jag hade absolut kunnat tänka mig en Porsche men den attityden känns inte bra så det blir nog något annat nästa gång jag byter bil. BMW har ju lite samma attityd, men det kändes inte riktigt lika viktigt för en sådan lite billigare bil, och jag fick ett väldigt bra erbjudande. Men vad kan det kosta med AA-stöd liksom? Det känns lite elitistiskt att bara bortse från merparten av befolkningen för att de inte har "rätt" telefon...

Permalänk
Medlem

iPhone. Kör en Volvo.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adam76:

I artikeln står det bland annat att iPhone-ägare kör lyxigare bilar i större utsträckning än Android-ägare som hellre kör Asiatiska bilmärke. Hur tror ni det kommer sig?

Well, om nu iPhone är dyrare än Android (finns VÄLDIGT många Android-lurar där ute) så borde då dessa individer ha mer pengar - något som kan göra att de då kör dyrare bilar.

Bara min vilda gissning

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Förklaringen ligger nog i statusjakten.
Då IPhone tidigare varit dyrare = högre status
En del av det hänger ev kvar.

När det gäller bilmärken finns den biten helt klart även i dagsläget.
Kombinera dem och det blir dyr bil+dyr telefon = högre status (el de tror det åtminstone)

Handlar nog inte direkt om vem som har mer pengar, då båda delar oftast finansieras med lån/avbetalning.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Android, kör Audi.
Gissar på att synlig status är viktigare för iPhone-användarna.

Permalänk
Medlem

Många iPhone-användare köper iPhone just på grund av dess höga status och förmodar att det är av samma anledning man köper dessa "lyxiga" bilar.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk

iPhone, kör en Hyundai.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Iphone, kör VW Tiguan men lurar på att byta till en Golf.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Jag har iPhone och kör Lexus. Om jag vore tvungen att köpa telefon själv skulle det förmodligen bli en Android-lur, men min arbetsgivare förser mig med äppeltelefoner och förutom priset har jag ingenting emot dessa.

Permalänk
Medlem

Iphone, Honda Civic Type R

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Medlem

Lexus och Android, så jag följer mallen att Android ägare kör asiatiskt.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5950X | Nvidia Titan V | 64GB G.SKILL TridentZ NEO 3600 | AORUS X570S MASTER | Samsung 970 EVO 2TB | Phanteks Enthoo EVOLV ATX | Seasonic Platinum 1200W | Alienware AW3423DW QD-OLED ]

Permalänk
Medlem

Android, Subaru WRX STI

Visa signatur

FD Arc R2 |Asus Prime X370-PRO| AMD Ryzen 7 3700x -> NH-D15 | Palit GTX 1080TI Jetstream|G.skill Ripjaws 16GB 3400MHz| Evga G3 750W | Samsung 970 evo 500GB, Crucial MX100 256GB | Asus Xonar Essence STX| Fostex TH-x00 PH| Acer x34p |

Permalänk
Medlem

Inte orimligt.

@Pamudas:
En kvalificerad gissning tycker jag, men det finns även extremt många som har Android-telefoner som Samsung och andra modeller som kostar lika mycket som iPhone eller mer. Beroende på vilka modeller det gäller.

Permalänk
Medlem

@PlogarN97: Lyxlirare helt klart! MERCA!

Permalänk
Medlem

Android, kör SAAB

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

iPhone, kør Nissan Leaf

Visa signatur

Speldator: Intel i5-7600K @4,95Ghz - BeQuiet PureRock - MSI Z170A SLI Plus - Corsair RM550x - Asus RTX 2070 ROG Strix Advanced 8GB - MSI Optix MAG271CQR 27” 1440p 144hz - 8Gb Corsair Vengeance 2400Mhz DDR4 - Samsung 850 Evo + WD Black M.2 SSD - NZXT S340

Jobbdator: HP Elitebook X360 2018 - 16Gb DDR4 - 256Gb PCI-e SSD - Intel i7-8650U

Konsol: Xbox Series X

Permalänk
Medlem

iPhone, kör en VW Touran.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Android, BMW

Permalänk
Medlem

Android, kör Volvo V70✌

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adam76:

@Pamudas:
En kvalificerad gissning tycker jag, men det finns även extremt många som har Android-telefoner som Samsung och andra modeller som kostar lika mycket som iPhone eller mer. Beroende på vilka modeller det gäller.

Tyvärr utgör samsung-ägare en liten del av alla android-ägare.
Tänk på alla kinesiska mobiler i kina - där är majoriteten billiga android-lurar från typ xiaomi, huawei, oneplus m.fl.

Menar att de billiga android-telefonerna drar ner medelvärdet en hel del mot typ iphone där det inte alls finns samma spridning.
Samsung är i premium-segmentet och utgör alltså troligtvis en väldigt liten del av alla android-ägare.

Har förövrigt en Samsung S10+ (jobb men använder som primär) och kör en Volvo C30 -10

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Adam76:

@Pamudas:
En kvalificerad gissning tycker jag, men det finns även extremt många som har Android-telefoner som Samsung och andra modeller som kostar lika mycket som iPhone eller mer. Beroende på vilka modeller det gäller.

Saken är väl att snittpriset på en Android alltid kommer att vara lägre eftersom det finns billiga Android och inga billiga Iphone. Men segmenterar man lite mer så säljs det ju fler Androider i samma prisklass som Iphone än vad det säljs Iphones ändå, så det är ju inte alls så att alla som köper dyra telefoner köper Iphone. Sen ser det förstås lite olika ut på olika platser, här i Sverige säljs det relativt mycket Iphones exempelvis. Mycket sannolikt för att det har blivit någon form av standard jobbtelefon för tjänstemän och uppåt.

Permalänk
Medlem

@snajk: Känns ju lite nochalant om de är ett utalande från Posche? Skulle du kunna dela länk om du minns vart du läst det. Android har ju en enorm marknad inte minst i Asien. Känns dumt att missa de bara för "de som köper Porsche har Android" men vad vet jag. Jag hade inte resonerat så om jag suttit som marknadschef!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Tyvärr utgör samsung-ägare en liten del av alla android-ägare.
Tänk på alla kinesiska mobiler i kina - där är majoriteten billiga android-lurar från typ xiaomi, huawei, oneplus m.fl.

Menar att de billiga android-telefonerna drar ner medelvärdet en hel del mot typ iphone där det inte alls finns samma spridning.
Samsung är i premium-segmentet och utgör alltså troligtvis en väldigt liten del av alla android-ägare.

Har förövrigt en Samsung S10+ (jobb men använder som primär) och kör en Volvo C30 -10

Mycket möjligt men nu är denna data tagen från Sverige, jag tror inte det säljs många xiaomi, huawei, oneplus i Sverige. Säljs nog mest iPhone/Samsung? men jag har ingen korrekt fakta bakom de, bara något jag antar. Därför tror jag att Samsung-ägare i alla fall i Sverige utgör en ganska stor del av Android-ägarna

Permalänk
Medlem

Kanske stämmer rättbra med tanke på att min bil är en30 år gammal volvo och min mobil är en 15år gammal nokia. Stenålders rakt igenom

Skrivet av keyser:

Android, kör Audi.
Gissar på att synlig status är viktigare för iPhone-användarna.

Dagens garv! Snacka om synlig status när man kör en sminkad och överprisad VW.

Permalänk
Medlem
Skrivet av raQblad:

iPhone, kør Nissan Leaf

+1 på den

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Adam76:

@snajk: Känns ju lite nochalant om de är ett utalande från Posche? Skulle du kunna dela länk om du minns vart du läst det. Android har ju en enorm marknad inte minst i Asien. Känns dumt att missa de bara för "de som köper Porsche har Android" men vad vet jag. Jag hade inte resonerat så om jag suttit som marknadschef!

Jo, det jag läste var i senaste numret av Auto Motor & Sport (19/2019, sida 21). Uttalandet var inte riktigt så hårt som jag kom ihåg det när jag kollade upp det igen, men i alla fall stod det så här:

Taycan får enbart Apple Car Play. Porsche är väldigt bestämda med att något Android Auto inte kommer in i bilen. Undersökningar som Porsche gjort visar på att nästan samtliga Porscheägarna använder Iphone och då finns det ingen anledning att stödja något annat system.

Permalänk
Medlem

Android, V90 & BMW

Visa signatur

|MB: MSI X570 GAMING PLUS |CPU: Ryzen 5600X @ 4800Mhz |GPU: ASUS RTX 2070 SUPER ROG Strix |RAM:Corsair Vengeance RGB PRO @ 3600Mhz|SSD Corsair Force MP510 960GB