LG uppdaterar 2019 års OLED-TV med stöd för Nvidia G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knusen:

Det fetade gör mig orolig att det INTE är dags att köpa ny TV förrän nästa generations TV-apparater som kommer (nästa år?) då TV-apparaterna kommer ha riktig hårdvara som stödjer tekniken fullt ut, det som nu kommer erbjudas är en mjukvara-uppdatering, rent historiskt sett inom data-världen vet vi väl alla hur det brukar fungera.

G-sync "modulen" (hårdvaran) fungerar bara på displayport. Så du får du sitta ca 1-2m från TVn också...

Nvidia jobbar på att anpassa sig till att få det att fungera med mjukvara över HDMI, och har de nu certifierat att det fungerar, bör det inte vara några större problem. G-sync i sig är inte problemfritt heller, men det är lättare att uppdatera TV-firmware (än en lös modul) då denna marknad redan är van vid att uppdateras för att få nya funktioner, så ev buggar bör kunna rättas till också.

Med det sagt... det är alltid bättre att vänta på gen 2 av något. För det är sällan gen 1 av något nytt fungerar bra.

Permalänk
Medlem

Svårt att se logiken bakom att välja Gsync över standardiserad lösning. Speciellt då konsoler verkar få mer stöd för adaptiv synk.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av TuHack:

Hur såg uppskalningen från 1440 ut på C9:an? TV brukar ju ha rätt mkt bättre uppskalning är monitors. Eller det kanske inte var en sådan OLED du provade?

Jo vi har LG 65 OLED nya på kontoret.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knusen:

LG is adding G-Sync variable refresh rate support to its 2019 C9 and E9 OLED TVs. Though the models don’t contain G-Sync hardware, LG has worked with Nvidia to get each set certified through Nvidia’s G-Sync Compatible testing. When hooked up to a PC with an Nvidia GPU, the TVs should be able to display smooth variable refresh rates of up to 120Hz.

.........

LG says the G-Sync compatibility will come via a firmware upgrade “in the weeks to follow.”

[/i]

Det fetade gör mig orolig att det INTE är dags att köpa ny TV förrän nästa generations TV-apparater som kommer (nästa år?) då TV-apparaterna kommer ha riktig hårdvara som stödjer tekniken fullt ut, det som nu kommer erbjudas är en mjukvara-uppdatering, rent historiskt sett inom data-världen vet vi väl alla hur det brukar fungera.

Nej. Det dom menar är att original G-Sync använder ett G-Sync chip i skärmar, det som faktiskt är G-Sync. Men att denna implementation inte gör det för att det faktiskt är den öppna standarden Adaptive Sync som används och inte G-Sync.

Det dom försöker säga på PR-språk är att separat G-Sync hårdvara används inte för att det är helt enkelt inte G-Sync, det är Adaptive Sync, men trots det väljer dom att fortsätta kalla det för G-Sync.

Med det sagt så är det ju inte säkert att denna mjukvaruuppdatering blir bra ändå. Det kan mycket väl bli massvis av problem och värt att vänta på nästa generation. Men nästa generation kommer inte heller innehålla dedikerad G-Sync hårdvara, men möjligtvis en bättre implementation av Adaptive Sync.

Permalänk

Kul att sånt prioriteras! Jag var väldigt näta på att köpa en C9 men blev en billigare TCL så länge. När jag kan köpa receiver med HDMI 2.1 och GPU med HDMI 2.1 blir det ny tv, igen. Förhoppningsvis nästa år.

Visa signatur

Hayabusa T3 | Venum Elite Evo | UFC Venum Pro Line

Permalänk
Entusiast

Hohoho, nu blev man riktigt glad att man inte köpt OLED än! Var riktigt nära på en 2018 års modell i våras/vintras men tänkte att jag banne mig ska ha is i magen och vänta ett år till för att se vad som händer med pris/utbud.

Gillar starkt att koppla datorn till TV:n och spela mer "långsamma" spel, speciellt eftersom jag bor i en etta med endast ett par meters avstånd emellan. Just tearing är ju dock något som alltid förstört upplevelsen nu när man vant sig vid G-Sync på datorskärmen.

Introduceras detta i B-serien är det nästan ett givet köp!

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Bildexpert 📺

Lägger nuvarande test av PG35VQ åt sidan en kort stund för det är en del som behöver redas ut. Måste snart göra ett diagram över alla kombinationer.

The shit: Vad denna nyhet främst beskriver är att Nvidia numera öppnar upp för HDMI 2.1 VRR, på RTX 2xxx-serien vilket är det stora och nya i fråga om tekniken. För tidigare har adaptiv sync över HDMI inte gått via Nvidia-kort. Och inget på PC har använt sig av HDMI VRR.

The suck: Att det är max 4K/60 eller 1440p/120 Hz handlar om 18 Gbps-bandbredden hos HDMI med TMDS-överföring. 4K/144 Hz (och så vidare) är möjligt med HDMI 48 Gbps FRL, Fixed Rate Link. Detta finns i flera TV-apparater, inklusive LG:s OLED 2019. Fast HDMI 48 Gbps finns ännu inte i någon källa. Först kommande generationer grafikkort och konsoler kan väntas få 48 Gbps FRL.

Det finns flera sätt att sköta adaptiv sync. En hel del har jag redan tagit upp här i artikeln om G-Sync och Freesync: https://www.sweclockers.com/artikel/26863 och där finns också diskussioner runt vad som fungerar och inte fungerar etc.

1) Traditionell G-Sync via Displayport med Nvidia-kort och en specifik G-sync-modul i skärmen. Vad alla normalt menar med ”G-Sync”. G-Sync-modulen tar egentligen över hela skärmen och driver LCD-panelen. Detta är låst och styrt till Nvidia.

2) VESA Adaptive Sync via Displayport som använder en funktion i Displayport-standarden som ursprungligen togs fram för att spara energi i bärbara enheter. Detta är en öppen lösning och bygger på funktioner som numera är standard i de flesta kretsuppsättningar som driver en LCD-panel. Därför en väldigt vanlig funktion i nya skärmar då den ”bara finns där” från början. Men heller ingen kvalitetskontroll: flimmer, hopp, ryck etc. är vanligt förekommande.

3) AMD Freesync via Displayport är AMD:s varumärke för 2) VESA Adaptive Sync ovan där AMD Freesync-stämpeln främst är någon slags ”kontroll”. Freesync 2 ska vara ett hårdvarustöd för HDR tonemapping. Nivån på AMD Freesync är högst diskutabel eftersom resultatet varierar så enormt från skärm till skärm. Fortfarande vanligt med flimmer och ryck.

4) G-Sync Compatible är Nvidias varumärke för 2) VESA Adaptive Sync. Nvidia går steget längre och testar skärmar och listar vilka som är godkända enligt vissa kriterier som att det inte får finnas flimmer och ryck med mera. Detta fungerar idag endast via Windows 10 och GTX 1xxx och nyare samt Displayport. Men denna nyhet är en dock en förändring för HDMI och 6) beskriver nedan.

5) AMD Freesync via HDMI är en lösning specifik till AMD och finns på en hel del skärmar och bland annat Samsungs TV-apparater. Källor är moderna AMD-grafikkort i PC samt Xbox one där funktionen finns men är svår att verifiera. Nvidias grafikkort fungerar inte som väntat då det är en AMD-specifik lösning.

6) HDMI 2.1 VRR, Variable Refresh Rate, som är en tredje sync-lösning baserad på HDMI-specifikationen. I dag är det endast Xbox One som fungerar som källa med HDMI VRR. Flera TV-apparater, särskilt 2019 har sedan tidigare funktionen, men även 2018-modeller har den. HDMI VRR är ännu inte beprövat eftersom Xbox one som enda källa inte riktigt är en källa för att kunna testa och verifiera sådana här funktioner.

...Fast nu kommer alltså Nvidia med stöd för HDMI VRR via RTX 2xxx-korten. Något de är först med från PC-sidan.

LG:s TV för 2019 har redan stöd för HDMI VRR, så det är egentligen inte nytt. Flera tillverkare har detta stöd men som skrivet ovan har ingen ännu kunnat testa HDMI VRR på något vettigt sätt.

Och nej, det finns inga moderna konsument-TV med Displayport. Endast ett fåtal undantag från förr. Dock finns det stora skärmar med Displayport, till exempel Nvidias BFGD-koncept och Alienwares 55-tums OLED. Där kan man alltså köra DP och 4K/120 Hz (med vissa villkor...) från nuvarande grafikkort.

Här finns för övrigt mängder av sidodiskussioner. Men detta får räcka för stunden.

Permalänk
Bildexpert 📺

En brasklapp: har ingen ännu ingen säker källa på att det är HDMI 2.1 VRR som det faktiskt handlar om. Det skulle faktiskt kunna vara:

7) G-Sync över HDMI, en Nvidia-specifik lösning som endast fungerar via HDMI på Nvidias RTX 2xxx-kort.

Min förhoppning är alltså att det är det 6) HDMI 2.1 VRR hela vägen från Nvidias sida. För då fungerar det med en tillgänglig standard och ska fungera på alla TV med funktonen, till exempel Samsungs TV.

Att det krävs firmware-uppdateringar till LG:n är ganska väntat. HDMI 2.1 VRR är i praktiken obeprövat och det kanske inte fungerade korrekt med nuvarande firmware.

Permalänk
Medlem

Kul, min C9 77” levereras torsdag morgon.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Bildexpert 📺

Också värt att understryka: 5) AMD Freesync via HDMI och 6) HDMI 2.1 VRR är alltså inte samma sak, utan två olika lösningar för adaptiv sync via HDMI. Samsungs TV hanterar båda varianterna, men det är det så vitt jag vet ensamma om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Också värt att understryka: 5) AMD Freesync via HDMI och 6) HDMI 2.1 VRR är alltså inte samma sak, utan två olika lösningar för adaptiv sync via HDMI. Samsungs TV hanterar båda varianterna, men det är det så vitt jag vet ensamma om.

Och personligen hoppas jag att detta är början på slutet för Freesync/G-Sync.

Förutsatt att HDMI 2.1 VRR är bra nog. Hur är det med LFC? Variable overdrive? osv...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Också värt att understryka: 5) AMD Freesync via HDMI och 6) HDMI 2.1 VRR är alltså inte samma sak, utan två olika lösningar för adaptiv sync via HDMI. Samsungs TV hanterar båda varianterna, men det är det så vitt jag vet ensamma om.

Angående Freesync skärmar.
Då det verkar vara olika kvalité på hur bra freesync delen funkar i olika skärmar med freesync så borde man kunna använda Nvidias godkännande o mätning som verifiering?

Dvs om Nvidia godkänt dem så är de bra på adaptive sync vare sig man använder Nvidia eller AMD.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem

C8 också pliiiiiiiiiis

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | Prime B350-plus | Carbide 270R
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Skrivet av tuomi:

C8 också pliiiiiiiiiis

Skickades från m.sweclockers.com

glöm och dröm, om de inte ens kan ge 2018 års topp modeller senaste WebOS version så lär detta inte finnas på kartan, tyvärr.

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

glöm och dröm, om de inte ens kan ge 2018 års topp modeller senaste WebOS version så lär detta inte finnas på kartan, tyvärr.

Jepp, och B9 lär inte heller få uppdateringen. Den bygger på gamla processorn från förra generationen om jag minns rätt nu.
*edit*
inte helt sant att den är gamla, utan snarare generation två av A/ processorn, se laxpuddings inlägg här:
#18062752

Personligen gissar jag att LG kommer använda det som ursäkt för att inte uppdatera B9, vare sig det vore tekniskt möjligt eller inte, men jag kan mycket väl ha fel.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Kristoffer:

Hade inte C9 det som säljargument? 120Hz via DP 1.4. Jag kan minnas fel dock..

C9 har ingen DP

---

Jag är inte 100% säker på jag läst att LG säger rakt ut sagt att de faktiskt klarar 4k @ 120hz över sin "HDMI 2.1" lösning, och det finns i vilket fall ingen som kan bekräfta att det funkar, då det inte finns några tillgängliga källor...
Så det är fortfarande en chansning att idag köpa en C9 och förvänta sig problemfri 4k @ 120hz med VRR i framtiden.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Svårt att se logiken bakom att välja Gsync över standardiserad lösning. Speciellt då konsoler verkar få mer stöd för adaptiv synk.

För att Nvidia garanterar att tekniken fungerar fullt ut, t ex ska det innebära att skärmen är flimmerfri om den är G-sync certifierad, detsamma går tyvärr inte säga om endast Freesync skärmar.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Roger W:

Jepp, och B9 lär inte heller få uppdateringen. Den bygger på gamla processorn från förra generationen om jag minns rätt nu.

Processorn i LG OLED B9 (samt LG:s topp-LCD:er, med undantag för 8K-modellen) är Alpha 7 gen 2. Det som skiljer mot Alpha 9 gen 2 i övriga OLED-2019-modeller är beräkningskraften. Alla färgberäkningar sker med LUT:ar på 17x17x17 punkter i Alpha 7 gen 2 medan LUT:en har 33x33x33 punkter med Alpha 9 gen 2. Men i övrigt ska de ha samma funktioner. Detta skiljer sig då från 2018-processorerna där Alpha 7 hade färre funktioner än Alpha 9.

Om detta nu har betydelse för LG inte har med B9-modellen är en öppen fråga. Kan också handla om segmentering i syfte att styra köparna från den något billigare B9 mot C9 och E9 istället.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Processorn i LG OLED B9 (samt LG:s topp-LCD:er, med undantag för 8K-modellen) är Alpha 7 gen 2. Det som skiljer mot Alpha 9 gen 2 i övriga OLED-2019-modeller är beräkningskraften. Alla färgberäkningar sker med LUT:ar på 17x17x17 punkter i Alpha 7 gen 2 medan LUT:en har 33x33x33 punkter med Alpha 9 gen 2. Men i övrigt ska de ha samma funktioner. Detta skiljer sig då från 2018-processorerna där Alpha 7 hade färre funktioner än Alpha 9.

Om detta nu har betydelse för LG inte har med B9-modellen är en öppen fråga. Kan också handla om segmentering i syfte att styra köparna från den något billigare B9 mot C9 och E9 istället.

Undrar vad som skiljer C8's alpha 9 och C9's alpha 9gen2. Har hört att det inte ska vara superstar skillnad.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem

Underbar nyhet. Lade en beställning på en 65C9 i samma andetag som jag läste detta. kostar nu 27k inklusive frakt vilket inte borde vara mycket dyrare än black Friday pris (gissningsvis runt 25k då). Detta är verkligen min dröm tv. oöverträffad bildkvalitet och svarta, 1440p/120 hz med hdmi 2.0, hdmi 2.1 stöd samt G-sync. fan för bra för att vara sant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

För att Nvidia garanterar att tekniken fungerar fullt ut, t ex ska det innebära att skärmen är flimmerfri om den är G-sync certifierad, detsamma går tyvärr inte säga om endast Freesync skärmar.

Det är dock skillnad på VESA Adaptive sync, Freesync 2 (som är en certifiering), Nvidia Gsync som är deras propreritära modul samt Nvidias försök att kapa de nu öppna standarderna och få "Gsync" tryckt på kartongen av dessa. Om detta är VESA Adaptive sync men Nvidia, som efter mycket om och men började stödja det och de kallar det för GSync så är det rätt missvisande.

Skulle våga lova att "Nivida" knappast garanterar... Får du strul med den där TV'n så kommer Nvidia nog inte hjälpa till utan hänvisa till tillverkaren. Det NVidia kan säga är "vi testade dennaa VESA adaptive sync skärmen med vårt grafikkort och det fungerade.", det är inte samma sak som att att TV'n stödjer Gsync, även om Nvidia vill försöka "ta över" adaptive sync och få det att kallas Nvidia Gsync. Precis som de hellre pratar om RTX istället för DXR som är det korrekta namnet. Roligt när de så länge ignorerade de öppna standarderna för adaptive sync att sedan vilja låtsas att det är ens eget.

Men som sagt, om detta är en TV med Nvidias speciella egna modul i så köper jag helt att det är GSync... ananrs är det är det någon av de öppna adaptiove sync standarderna. Oavsett vad Nvidia hade lnskat att det kallades.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av The Kristoffer:

Undrar vad som skiljer C8's alpha 9 och C9's alpha 9gen2. Har hört att det inte ska vara superstar skillnad.

Skillnaden (den info som presenteras i alla fall) är att gen2 hanterar funktionerna som kommer med 2019-modeller till exempel "AI Deep Learning Picture" etc.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Dizzö:

Angående Freesync skärmar.
Då det verkar vara olika kvalité på hur bra freesync delen funkar i olika skärmar med freesync så borde man kunna använda Nvidias godkännande o mätning som verifiering?

Dvs om Nvidia godkänt dem så är de bra på adaptive sync vare sig man använder Nvidia eller AMD.

Detta är ironin som jag nämnt några gånger. För att ta reda på ifall en skärm med AMD Freesync, inklusive AMD Freesync 2, faktisk fungerar utan problem så är det Nvidia som ger de tydligaste svaren.

Sedan missar Nvidias lista skärmar med VESA Adaptive Sync (och därmed också AMD Freesync) vilka faktiskt fungerar bra men funktionen är inte aktiverad från början. Skärmar med Freesync: OFF från början kommer inte med på Nvidias lista fast skärmen mycket väl kan vara problemfri. Då blir det upp till de enskilda testerna/recensionerna att beskriva skärmar som fungerar bra men inte finns på listan. Vilket förstås är mycket svårare att överblicka för den enskilda köparen jämfört med Nvidias lista.

Detta räknar jag som en övergångsperiod. Tillverkarna siktar i dag stenhårt på att få med sina skärmar på Nvidias lista eftersom alla vet att den listan bär värde. Förra årets pressreleaser för nya skärmar beskrev skärmarna som "VESA Adaptive Sync" tillsammans med AMD-kort. I år beskrivs skärmarna att de är "G-Sync-kompatibla" tillsammans med Nvidias GTX 1xxx och nyare kort.

AMD har inte lyckats leva upp till att fylla att "AMD Freesync" faktiskt står för något konkret. De kan heller inte berätta vad deras "AMD Freesync 2"-certifiering exakt innebär. Vi har frågat, vi har kontakter rakt in hos AMD och får inga konkreta svar. När AMD vill berätta hur bra Freesync 2 är skickar AMD själva över en skärm som är den kanske sämsta skärmen jag testat för just adaptiv sync, allt dokumenterat här: https://www.sweclockers.com/test/25622

Någon har vunnit den här adaptiva kampen både när det kommer till tekniken och till varumärkesbyggandet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Detta är ironin som jag nämnt några gånger. För att ta reda på ifall en skärm med AMD Freesync, inklusive AMD Freesync 2, faktisk fungerar utan problem så är det Nvidia som ger de tydligaste svaren.

Sedan missar Nvidias lista skärmar med VESA Adaptive Sync (och därmed också AMD Freesync) vilka faktiskt fungerar bra men funktionen är inte aktiverad från början. Skärmar med Freesync: OFF från början kommer inte med på Nvidias lista fast skärmen mycket väl kan vara problemfri. Då blir det upp till de enskilda testerna/recensionerna att beskriva skärmar som fungerar bra men inte finns på listan. Vilket förstås är mycket svårare att överblicka för den enskilda köparen jämfört med Nvidias lista.

Detta räknar jag som en övergångsperiod. Tillverkarna siktar i dag stenhårt på att få med sina skärmar på Nvidias lista eftersom alla vet att den listan bär värde. Förra årets pressreleaser för nya skärmar beskrev skärmarna som "VESA Adaptive Sync" tillsammans med AMD-kort. I år beskrivs skärmarna att de är "G-Sync-kompatibla" tillsammans med Nvidias GTX 1xxx och nyare kort.

AMD har inte lyckats leva upp till att fylla att "AMD Freesync" faktiskt står för något konkret. De kan heller inte berätta vad deras "AMD Freesync 2"-certifiering exakt innebär. Vi har frågat, vi har kontakter rakt in hos AMD och får inga konkreta svar. När AMD vill berätta hur bra Freesync 2 är skickar AMD själva över en skärm som är den kanske sämsta skärmen jag testat för just adaptiv sync, allt dokumenterat här: https://www.sweclockers.com/test/25622

Någon har vunnit den här adaptiva kampen både när det kommer till tekniken och till varumärkesbyggandet.

Intressant!

Tyckte det var ganska snålt med Freesync godkända skärmar dvs "G-Sync-kompatibla" från Nividias sida.

Nu vet jag varför!

Väldig specifikt men hur tror du Freesyncningen är i denna skärm?

https://www.inet.se/produkt/2214403/msi-optix-mag271cqr-wqhd-...

Verkar ha Samsung grejjer i sig eller är jag helt ute o cyklar?

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem

Vet att ingen kan svara säkert men tror ni det är helt omöjligt att det kommer även till Nvidias 10XX kort eller är det något med hårdvaran på RTX 20xx kort?

Har ingen lust att uppdatera mitt GTX 1080 för detta så länge det duger i 1080p/1440p för alla mina spel.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Vet att ingen kan svara säkert men tror ni det är helt omöjligt att det kommer även till Nvidias 10XX kort eller är det något med hårdvaran på RTX 20xx kort?

Har ingen lust att uppdatera mitt GTX 1080 för detta så länge det duger i 1080p/1440p för alla mina spel.

Känner jag Nvidia rätt så är det omöjligt, oavsett om det är tekniskt möjligt eller ej, av skäl du precis beskrivit.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

När vi ändå snackar LG C9 FW så undrar jag om det kanske samtidigt kommer en uppdatering för LPCM 8 kanaler så man kan få 5.1 och ATMOS från tex Xbox (om nu ens ljudanläggning också har stöd för earc eller vissa av earc funktioner)?

LG did not enable the AudioEDID for LPCM 8 channels, just the standard LPCM 2 channels. The LPCM 8 channels are very important for multi-channel audio from game consoles and PCs

Lägger också till att det verkar som om användare med ljudanläggningar med earc har problem med ljud-fördröjningar med komprimerat Dolby audio flerkanaligt ljud. Sugen men avvaktar nog med ett köp som jag tänkt till fredag.

Man kan läsa denna blogg om man vill grotta ner sig i de svårigheter utvecklare har med detta.

Lägger också till,,,
Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Jag tycker en av de bästa underskattade sakerna med min C7 är att den stödjer 1080p 120Hz, så att de lägger in stöd för Freesync/Gsync är ju bara +++ i mina ögon! Blir en till LG OLED om min C7 behöver bytas ut.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

I nuläget funderar jag faktiskt på om en LG C9 55 tum är värt 10 000 kronor mer än en C8 i samma storlek? Kostar 13 lappar på MM och kommer åka dit idag och tjöta en stund. Värt med kalibrering? Får hoppa HDMI 2.1 och Gsynk.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Bildexpert 📺

@yrfhar: 2019-modellerna är två månader bort från Black Friday-rean. Så håll i hatten och det kan var ett helt annat pris då.